Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-11 23:22
Hallo,

Ik draai sinds gisteren een windows server thuis voor dataopslag. In de server heb ik voor de data 2x een 1TB WD Blue in RAID 1 (software).

Iedere keer als de server een reboot krijgt of gewoon uit staat en paar uur later weer opstart gaat de raid resyncen wat weer lekker een paar uur duurt...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows Server 2012 Storage and Foundation
Asrock J3160DC-ITX
2x WD Blue 1TB
1x Samsung SSD 128GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Er was op de site van microsoft een fix boor windows server 2008 met dit soort problemen in het registry, maar dat stond al zoals het na de fix moest staan, dus lost het probleem niet op.

Iemand enig idee hoe dit op te lossen is? Fastboot staat aan in bios, misschien dat dit ermee te maken heeft?

Alle reacties

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
Wat is de smart status van de schijven?

• Rik.
arvidbeheerder schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:46:
Wat is de smart status van de schijven?
De smart status is helemaal prima. Dat is dus het probleem ook niet :(

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Via Google kom ik tot de conclusie dat het simpelweg een veiligheidsmechanisme is en inherent aan het gebruik van software RAID. Fix is simpel: hardware RAID. Geen RAID functies op je mobo?

http://www.tomshardware.c...yncing-fix-data-loss.html

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Rik.
nelizmastr schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:27:
Via Google kom ik tot de conclusie dat het simpelweg een veiligheidsmechanisme is en inherent aan het gebruik van software RAID. Fix is simpel: hardware RAID. Geen RAID functies op je mobo?

http://www.tomshardware.c...yncing-fix-data-loss.html
Dus je wilt eigenlijk zeggen dat hij dit telkens bij een reboot gaat doen? Op mijn mobo zitten inderdaad geen raid functies uit m'n hoofd..

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rik. schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:15:
Ik draai sinds gisteren een windows server 2012 thuis voor dataopslag.
Enige reden waarom software RAID-1 draait en geen Storage Spaces?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rik.
MAX3400 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:44:
[...]

Enige reden waarom software RAID-1 draait en geen Storage Spaces?
Voor het geval 1 disk uitvalt dat het verder kan draaien. Ik heb natuurlijk ook backups

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rik. schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:47:
[...]

Voor het geval 1 disk uitvalt dat het verder kan draaien. Ik heb natuurlijk ook backups
Dus je draait Server 2012 en "aparte RAiD-1" zonder alle features te kennen?

Je weet dat RAID-1 er ook voor zorgt dat als op disk A een bitje omvalt, dit automatisch naar disk B gekopieerd wordt? En als disk A OF B uitvalt, je dus kan doordraaien op de andere disk zonder enige vorm van controle en dat de omgevallen bitjes "ineens" zooi kunnen veroorzaken. En dat omgevallen bitjes ook in je backups zitten?

Just saying; je hebt de machine pas sinds gisteren staan maar ik ben niet geheel overtuigd van de inrichting. Dat kan ook komen omdat de gegeven info in dit topic te weinig houvast bieden voor gefundeerde uitspraken over verbetering ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Het zou goed kunnen dat er tijdens het afsluiten van de PC iets te snel stopt of juist blijft hangen waardoor de RAID status in uit de OK status valt. Of dat er iets gebeurt bij het opstarten waardoor de OK status vervalt.

Is er over de status jouw RAID configuratie niets in de eventviewer terug te vinden? Heb je specifieke software draaien voor de RAID configuratie? Dan heeft die applicatie wellicht ook een eigen log.
Is het software RAID van Windows zelf dan moet er iets in de eventviewer over terug te vinden zijn.

Zoek rond de tijd van de laatste reboot naar error of warning events.

Succes!

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Rik.
MAX3400 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:52:
[...]

Dus je draait Server 2012 en "aparte RAiD-1" zonder alle features te kennen?

Je weet dat RAID-1 er ook voor zorgt dat als op disk A een bitje omvalt, dit automatisch naar disk B gekopieerd wordt? En als disk A OF B uitvalt, je dus kan doordraaien op de andere disk zonder enige vorm van controle en dat de omgevallen bitjes "ineens" zooi kunnen veroorzaken. En dat omgevallen bitjes ook in je backups zitten?

Just saying; je hebt de machine pas sinds gisteren staan maar ik ben niet geheel overtuigd van de inrichting. Dat kan ook komen omdat de gegeven info in dit topic te weinig houvast bieden voor gefundeerde uitspraken over verbetering ;)
Ik begrijp echt wel dat het natuurlijk niet super veilig is, maar het is in deze situatie in ieder geval veiliger dan een enkele disk. De back-ups die ik heb is met versiebeheer en naar een externe locatie, daarbij maak ik wekelijks ook nog een back-up op een externe harde schijf.
ElCondor schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:05:
Het zou goed kunnen dat er tijdens het afsluiten van de PC iets te snel stopt of juist blijft hangen waardoor de RAID status in uit de OK status valt. Of dat er iets gebeurt bij het opstarten waardoor de OK status vervalt.

Is er over de status jouw RAID configuratie niets in de eventviewer terug te vinden? Heb je specifieke software draaien voor de RAID configuratie? Dan heeft die applicatie wellicht ook een eigen log.
Is het software RAID van Windows zelf dan moet er iets in de eventviewer over terug te vinden zijn.

Zoek rond de tijd van de laatste reboot naar error of warning events.

Succes!
Ik zag geen errors o.i.d. in de eventviewer.

Het probleem is zoals het lijkt nu wel opgelost, waarschijnlijk kwam het omdat ik hem op dat moment een reboot gaf via de "reboot" knop op de case maar dit dus niet helemaal goed was blijkbaar. Ik heb hem nu al een aantal keer opnieuw opgestart vanuit windows zelf en dit geeft geen enkel probleem zover het lijkt.

Bedankt voor jullie hulp!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:04

nelizmastr

Goed wies kapot

Rik. schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Het probleem is zoals het lijkt nu wel opgelost, waarschijnlijk kwam het omdat ik hem op dat moment een reboot gaf via de "reboot" knop op de case maar dit dus niet helemaal goed was blijkbaar. Ik heb hem nu al een aantal keer opnieuw opgestart vanuit windows zelf en dit geeft geen enkel probleem zover het lijkt.

Bedankt voor jullie hulp!
Reboot knop op de case? Die is nieuw, graag uitleggen. Je bedoelt niet de reset mag ik hopen? Die sluit je PC namelijk niet af maar geeft een harde power cycle. Dat wil je absoluut NIET doen als het systeem niet is vastgelopen maar normaal draait. 8)7

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Rik.
nelizmastr schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 15:54:
[...]

Reboot knop op de case? Die is nieuw, graag uitleggen. Je bedoelt niet de reset mag ik hopen? Die sluit je PC namelijk niet af maar geeft een harde power cycle. Dat wil je absoluut NIET doen als het systeem niet is vastgelopen maar normaal draait. 8)7
Naar mijn weten ging het om een reboot knop. Maar het zou dus inderdaad kunnen wat jij zegt. Gelukkig is dat maar 1x gedaan en ga ik die verder nooit meer gebruiken :o

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 15:33

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

MFG...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• Rik.
Je weet ook echt wat elk knopje is... Ik dacht dat het ging om een reboot knop, maar blijkbaar was dit een reset knop, deze is 1x ingedrukt dus dat zal nog niet zo'n probleem zijn. :).

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Het aantal keren dat die knop gebruikt wordt is niet het probleem, dat die knop gebruikt wordt als reboot knop is het probleem ;)
Gelukkig draai je het voor thuisgebruik en niet zakelijk, als er data verloren gaat help je niet een heel bedrijf om zeep maar jouw eigen data zie ik nog wel verloren gaan op deze manier...
Oftewel: iets meer de handleidingen doornemen voordat je willekeurige knoppen indrukt :)

Fixing things to the breaking point...

• Rik.
RGAT schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:54:
Het aantal keren dat die knop gebruikt wordt is niet het probleem, dat die knop gebruikt wordt als reboot knop is het probleem ;)
Gelukkig draai je het voor thuisgebruik en niet zakelijk, als er data verloren gaat help je niet een heel bedrijf om zeep maar jouw eigen data zie ik nog wel verloren gaan op deze manier...
Oftewel: iets meer de handleidingen doornemen voordat je willekeurige knoppen indrukt :)
Ik had het verkeerd gelezen in de handleiding, vandaar dat ik dacht dat het om een reboot knop ging. Ik heb deze dan dus ook maar 1x ingedrukt en dit zal absoluut niet vaker gebeuren.
Pagina: 1