Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noiz13
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-04 16:50
Mijn vraag
ik heb een Asus A53BY-SX124V aan de praat gekregen maar is erg traag. zou een overstap naar linux vlotter lopen?
het is voor mijn vader die wil filmpjes kijken en netflix kijken en afentoe muziek luisterd

Relevante software en hardware die ik gebruik
Asus A53BY-SX124V met een e350 8gb en 120gb ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
windows 10 er op gezet dat was hem iet en windows 7 is iets sneller maar niet toekrijkend.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:43

rdejongjr

Gnome

Meh, het opbouwen van bij YouTube is ongeacht os al redelijk zwaar voor die knake cpu.

Gewoon lekker 10 er op knallen, updaten en geduld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

Umbrah

The Incredible MapMan

(jarig!)
Yup. Zeker als je ook wilt netflixen. Het ding is echt... echt... marginaal. Is een of andere budget tablet niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Registratie: Juli 2016
  • Niet online
Absoluut sneller met Linux. Probeer eens Linux Mint Cinnamon, dat werkt vertrouwd want lijkt veel op Windows.

Handige site met veel tips: https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast2012
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 01-09-2022
CR2032 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:57:
Absoluut sneller met Linux. Probeer eens Linux Mint Cinnamon, dat werkt vertrouwd want lijkt veel op Windows.

Handige site met veel tips: https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/
Bedankt voor die link,die had ik nog niet.
Over welke versie van Mint heb je het en met welke hardware heb jij ervaring?
Heb je ook opstartcijfers van Mint t.o.v. W7 en W10 waar TS het over heeft?
Niet dat het opstarten alles zegt,maar het toch een aardige indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
Opstartcijfers vergelijken zegt niets, want dat is compleet afhankelijk van al je hardware.
Linux belast je systeem veel minder, dus zal het dagelijks gebruik ook allemaal veel vloeiender werken op oudere hardware. De hele PC werkt sneller.

Gewoon de laatste versie van Mint nemen, om de overstap van Windows gemakkelijk te maken is de Cinnamon versie aan te raden. Die lijkt wat uiterlijk nog het meest op een recente Windows. XFCE kan ook maar is wat ingewikkelder om in te stellen.

Voor de verschillen: De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments

[ Voor 15% gewijzigd door CR2032 op 13-08-2017 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast2012
CR2032 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 23:04:
Opstartcijfers vergelijken zegt niets, want dat is compleet afhankelijk van al je hardware.
Linux belast je systeem veel minder, dus zal het dagelijks gebruik ook allemaal veel vloeiender werken op oudere hardware. De hele PC werkt sneller.
Nu doe je het weer,je beweert iets zonder onderbouwing.
TS heeft nog netjes zijn hardware vermeld en jouw reactie was Linux Mint installeren.
Nu vraag ik uit belangstelling om cijfers en die heb je schijnbaar niet.
[b]Gewoon de laatste versie van Mint nemen, om de overstap van Windows gemakkelijk te maken is de Cinnamon versie aan te raden. Die lijkt wat uiterlijk nog het meest op een recente Windows. XFCE kan ook maar is wat ingewikkelder om in te stellen.

Voor de verschillen: De voordelen en nadelen van bekende Desktop Environments
Aan zo'n antwoord heeft TS ook niet veel,het gaat hem niet om het uiterlijk maar om de snelheid.
Zijn vraag is moet ik W10,W7 of Linux gebruiken.
Nu kan ik daar op internet ook bijna niets over vinden, er zijn wel testen maar gegevens over de gebruikte
hardware is er bijna nooit.

Alleen op de site van Pjotr staan adviezen:
https://sites.google.com/site/computertip/minidistributies
maar dat gaat over oude hardware en niet over Atom of lichte AMD processors.

Daarom vind ik de vraag van TS ook interessant,hij wil op een AMD systeem waarvan gezegd werd dat
je daarmee makkelijker media kan afspelen dan met een Intel GPU,filmpjes afspelen met een beetje tweaken dus.

Mijn ervaring is dat W10 niet veel sneller is als W8.1 en maar iets sneller als W7.
Linux Mint is ook zeker niet zo snel is mijn ervaring, ook het energiebeheer is niet zo goed als bij Windows.
Er zijn nog genoeg andere Linux versies die misschien een betere keus zijn en misschien is W10 wel de beste.
Het wachten is dus op goede tips van tweakers met ervaring.

Zelf gebruik ik Xubuntu op een Aspire One 522 AMD C50 met 4GB en een SSD van 60GB.
Deze start in ongeveer 45 seconden op.
Om Youtube 480p filmpjes soepel te kunnen afspelen heb ik Chromium geinstalleerd die ook in dat pakket zit,want met Firefox lukte dat nauwelijks.

Hier worden nog andere versies besproken:
https://www.linux-club.nl/linux-varianten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR2032
  • Niet online
gast2012 schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 00:42:
[...]

Nu doe je het weer,je beweert iets zonder onderbouwing.
TS heeft nog netjes zijn hardware vermeld en jouw reactie was Linux Mint installeren.
Nu vraag ik uit belangstelling om cijfers en die heb je schijnbaar niet.
[...]

Aan zo'n antwoord heeft TS ook niet veel,het gaat hem niet om het uiterlijk maar om de snelheid.
Zijn vraag is moet ik W10,W7 of Linux gebruiken.
Nu kan ik daar op internet ook bijna niets over vinden, er zijn wel testen maar gegevens over de gebruikte
hardware is er bijna nooit.
Onzin. Voor lichte hardware voldoet ook Linux Mint uitstekend, sneller als Windows 10. Het uiterlijk / de keuze van je desktop omgeving maakt juist het verschil in Linux land, niet zozeer de basis van Mint, of Ubuntu.
Zo is de desktop omgeving XFCE veel vlotter dat een full size KDE of Gnome. Cinnamon zit er zo'n beetje tussenin en kan voor TS best of both worlds zijn.

Benchmarks op opstarttijden die je van internet af plukt hier gaan opgeven zeggen helemaal niets.
De enige manier is zelf uit te proberen door de TS op de eigen hardware. En dat kan het gemakkelijkste met een live DVD of USB aan te maken, dan hoef je zelf nog niets te installeren maar kun je wel uitproberen.

• LievenD
  • Laatst online: 19:40
Ik zou JWM aanraden. Is echt snel. Nadeel is dat het wat configureerwerk vergt. In dat opzicht wil ik gerust helpen.

Zie je tegen dat configureerwerk op, dan zou ik LXDE aanraden. Is iets minder snel, maar werkt wat makkelijker.

Welke programma's gebruikt je vader op Windows? Ik neem aan op z'n minst een browser (welke?) en een muziekspeler (welke?)

@gast2012: W10 is zeker niet de beste optie. Ik zie ook dat jezelf een erg trage CPU hebt, nog trager dan de TS. Xubuntu lijkt mij nog behoorlijk zwaar in dat opzicht. Ik schrok ook enorm van je opstarttijd, gezien je beschikt over een SSD. 45 seconden doet mij eerder denken aan een gewone harde schijf. Met wat tweaken zou dit toch echt richting 30 seconden of minder moeten kunnen, al kan het zijn dat je CPU zo'n enorme bottleneck vormt, dat het allemaal niet veel uithaalt.

Ik zoek nog naar wat vergelijkingsmateriaal, al weet ik niet zeker of ik dat zal vinden...

• gast2012
@LievenD Ik ben best tevreden met die opstarttijd,uit testen blijkt dat er nogal verschil zit in prestaties van
een SSD.
Vaak is het zo dat hoe meer GB' s een SSD heeft hoe sneller hij is.
Ter info mijn SSD is van het merk Intel 330series uit 5-2012,het inbouwen is een flinke klus zoals je hier kan zien:
YouTube: Upgrade Aspire One 522 Disk and Memory - How-To Access

Hier een filmpje van opstarttijden inclusief het testprogramma wat ik ook gebruikt heb:
YouTube: Hoe vervang je de hardeschijf van je laptop door een SSD?

Een nadeel van Linux vind ik dat je veel meer moet instellen als bij Windows:
https://sites.google.com/site/computertip/ssd

die herkend de SSD namelijk automatisch.

Een ander nadeel van Linux is het grote aantal verschillende distro' s,waarvan jij weer een voorbeeld geeft.
Ik weet niet of JWM hier tussen staat (wel even op het plaatje klikken):
Wikipedia: Linuxdistributie

Voor Xubuntu heb ik al een aantal versies getest o.a.Lubuntu,Zorin 9.0 Lite,Mint 18,2.
Als Windows in 30 seconden opstart wil ik natuurlijk geen Linux versie die daar 1,5 minuut mee bezig is.

Ik heb ook deze laptop met HDD dus en Linux Mint 18.2 Cinnamon opstarttijd 55 seconden:
pricewatch: Acer Aspire E1-731-20204G50Mnii

Ook op die laptop start W8.1 sneller op,dit is mijn ervaring als thuisgebruiker ik ben dus geen tweaker!

De tijd die ik met opstarten bij Linux verlies haal ik dan weer in met de programma updates.
Controle updates :60 seconden
Downloaden & installeren : maximaal 3 minuten
Bij Windows duurt dat geloof ik iets langer,ik heb daar alleen maar test ervaring mee.

• LievenD
gast2012 schreef op donderdag 17 augustus 2017 @ 19:00:
Hier een filmpje van opstarttijden inclusief het testprogramma wat ik ook gebruikt heb:
YouTube: Hoe vervang je de hardeschijf van je laptop door een SSD?
Heb niet het hele filmpje bekeken, heb je de naam van het testprogramma toevallig bij de hand?
Een nadeel van Linux vind ik dat je veel meer moet instellen als bij Windows:
Dat klopt niet. Ik heb je link reeds eerder (toen ik zelf pas een SSD had) gelezen, en mijn ervaring is dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik houd slechts met 3 zaken uit die link rekening:
Ik laat een beetje ruimte op de SSD (ruim 5% van de totale capaciteit) ongepartitioneerd. Dat voorkomt vertraging. Verder zorg ik ervoor dat er zeker niet gedefragmenteerd wordt. Tenslotte kies ik bij installatie voor het EXT4-filesysteem. Bij Windows is dat net hetzelfde, enige verschil is dat je op Windows bij installatie normaal het NTFS-filesysteem gebruikt.
die herkend de SSD namelijk automatisch.
En Linux herkent die niet? Hier in ieder geval nooit problemen mee gehad.
Een ander nadeel van Linux is het grote aantal verschillende distro' s,waarvan jij weer een voorbeeld geeft.
Ik weet niet of JWM hier tussen staat (wel even op het plaatje klikken):
Wikipedia: Linuxdistributie
Dat kan een nadeel zijn als je door het bos de bomen niet meer ziet.
Ik heb, sinds ik met Linux begon, eind 2006, vooral met Debian-afgeleiden gewerkt, waaronder Debian zelf, Ubuntu en al zijn varianten, af en toe Linux Mint, Zorin OS, LXLE, etc. Ik heb ook een aantal kleinere (niet noodzakelijk op Debian gebaseerde) distro's geprobeerd, zoals TinyCore, Slitaz of Puppy.

Het meest ben ik met Ubuntu bezig geweest (vooral dan Lubuntu), daarna volgt Debian. Momenteel draai ik nog steeds de kern van Ubuntu, maar dan met JWM.
Voor alle duidelijkheid: JWM is een window manager, geen distro! Andere voorbeelden van window-managers zijn gnome (zie Ubuntu-gnome), kwin (zie Kubuntu), xfce (zie Xubuntu), openbox (zie Lubuntu) en vele anderen.
Momenteel is er geen Ubuntu-variant die standaard van JWM voorzien wordt, anders hadden we misschien ook Jubuntu.
Ik heb ook deze laptop met HDD dus en Linux Mint 18.2 Cinnamon opstarttijd 55 seconden:
pricewatch: Acer Aspire E1-731-20204G50Mnii
Ook op die laptop start W8.1 sneller op,dit is mijn ervaring als thuisgebruiker ik ben dus geen tweaker!
Hm, 55 seconden voor Windows lijkt mij normaal. Voor Linux vind ik het dan weer aan de hoge kant.
Ik ben er zo goed als zeker van dat er bij beide laptops nog wat winst te halen valt. Ik heb enige tijd geleden een laptop gehad die iets trager was dan de jouwe, en daarmee startte ik Linux (Ubuntu) op in maximaal 40 seconden, vaak zelfs eerder 30. (De laptop had ook 4 GB RAM en een 500 GB harde schijf). Uiteraard is het niet uitgesloten dat Linux in de loop der jaren wat trager geworden is.
De tijd die ik met opstarten bij Linux verlies haal ik dan weer in met de programma updates.
Controle updates :60 seconden
Downloaden & installeren : maximaal 3 minuten
Bij Windows duurt dat geloof ik iets langer,ik heb daar alleen maar test ervaring mee.
Inderdaad, programma-updates gaan vaak sneller op Linux.
Sowieso is het vreemd dat opstarten van Linux langer duurt. Als het al langer duurt, mag je het verschil nauwelijks merken (< 5 seconden).

Conclusie:
Belangrijkste zaken die de snelheid van je computer of laptop bepalen zijn: processor, harde schijf en geheugen. Als je computer te traag werkt, ga je eerst na wat het probleem is.

Processor: zoek op deze site op hoe snel je processor is. Vuistregel: als je processor een totaalscore haalt lager dan 1500 of een single-thread score lager dan 750, dan is er veel kans dat je processor inderdaad het probleem is.

Geheugen: Vuistregel Windows: 4 GB (uitzondering: Windows XP en ouder)
Vuistregel Linux: 2 GB.
Heb je minder RAM-geheugen dan hierboven aangegeven, dan hoeft dit op Linux nog niet meteen een probleem te zijn. Als je goed kiest welke software je installeert, kan 512 MB voldoende zijn. Nog minder kan ook, maar dat laat ik over aan echte die-hard linux-gebruikers.

Harde schijf: Die zal voor basisgebruik niet snel het probleem zijn (lees: traagste onderdeel). Als noch je processor, noch het geheugen een probleem vormen is een SSD uiteraard een goede investering.

[ Voor 10% gewijzigd door LievenD op 17-08-2017 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gast2012
@LievenD In de OP schrijft TS: " ik heb W10 en W7 geinstalleerd zou Linux sneller zijn".

Dan denk ik hij heeft nog geen ervaring met Linux,waarom kom jij met het advies om JWM te installeren?
Het is schijnbaar geen compleet besturingssysteem maar een window manager,ik weet echt niet wat dat is.

Ook aan LXDE zal TS niet veel hebben,ik denk dat het een Linux versie is ,maar welke?
Ik heb het nog even nagekeken mijn eerste versie was Mint13,daar kwam toen geluid uit.
Bij de eerdere versie was dat niet zo,wat bij Windows gaat moet bij Linux ook kunnen.
Zonder de site van Pjotr was ik ook nooit aan Linux begonnen.

Ook het Zorin forum geeft hele goede ondersteuning voor de thuisgebruiker:
https://forum.zorin.be/

Dit is het Windows testprogramma:
downloads: CrystalDiskMark 5.0.2

Die site met processor info is mij iets te technisch, ik heb liever dit soort schema' s:
http://www.imagebam.com/image/5e4a20580216363

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

AMD fusion E350 ?

Ik zou gaan kijken voor een betere laptop, evt 2e hands in vraag en aanbod sectie hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
gast2012 schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 00:08:
@LievenD In de OP schrijft TS: " ik heb W10 en W7 geinstalleerd zou Linux sneller zijn".

Dan denk ik hij heeft nog geen ervaring met Linux,waarom kom jij met het advies om JWM te installeren?
Is inderdaad misschien wat te moeilijk, maar zoals eerder aangegeven, wil ik gerust helpen. De hoofdreden dat ik dit opgaf, is omdat het echt één van de snelste oplossingen is.
Ook aan LXDE zal TS niet veel hebben,ik denk dat het een Linux versie is ,maar welke?
Is niet echt een Linux-versie, wel een desktop-environment, zoals gnome, kde, xfce, cinnamon, etc.
Maar het is de basis van o.a. de Linux-versies Lubuntu en LXLE. Iets minder snel, maar ook minder moeilijk
(vergelijkbaar met Xubuntu qua moeilijkheid, maar iets sneller)
Ik heb het nog even nagekeken mijn eerste versie was Mint13,daar kwam toen geluid uit.
Het lijkt mij sterk dat vorige versies geen geluid konden afspelen. Mogelijks was iets niet goed ingesteld.
Bij de eerdere versie was dat niet zo,wat bij Windows gaat moet bij Linux ook kunnen.
Dat is niet altijd het geval. Microsoft Office werkt niet onder Linux, je kan uiteraard wel een ander office-pakket gebruiken zoals LibreOffice. En zo zijn er wel meer zaken. De meeste dingen die je met Windows kan, kan je ook met Linux. Alleen zal je vaak een ander programma moeten gebruiken, of het op een andere manier doen.
Dit is het Windows testprogramma:
downloads: CrystalDiskMark 5.0.2
Ah, daar heb ik al van gehoord. Volgens mij meet het vooral de snelheid van je schijf, niet veel meer geloof ik.
Die site met processor info is mij iets te technisch, ik heb liever dit soort schema' s:
http://www.imagebam.com/image/5e4a20580216363
Daar kan ik inkomen. Dat schema is wel niet erg volledig en dringend aan een update toe (ik schat zo'n 3 jaar oud). Als ik eens tijd en zin heb, kan ik ook wel ongeveer zo'n schema opstellen.
Pagina: 1