Heb niet het hele filmpje bekeken, heb je de naam van het testprogramma toevallig bij de hand?
Een nadeel van Linux vind ik dat je veel meer moet instellen als bij Windows:
Dat klopt niet. Ik heb je link reeds eerder (toen ik zelf pas een SSD had) gelezen, en mijn ervaring is dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Ik houd slechts met 3 zaken uit die link rekening:
Ik laat een beetje ruimte op de SSD (ruim 5% van de totale capaciteit) ongepartitioneerd. Dat voorkomt vertraging. Verder zorg ik ervoor dat er zeker niet gedefragmenteerd wordt. Tenslotte kies ik bij installatie voor het EXT4-filesysteem. Bij Windows is dat net hetzelfde, enige verschil is dat je op Windows bij installatie normaal het NTFS-filesysteem gebruikt.
die herkend de SSD namelijk automatisch.
En Linux herkent die niet? Hier in ieder geval nooit problemen mee gehad.
Een ander nadeel van Linux is het grote aantal verschillende distro' s,waarvan jij weer een voorbeeld geeft.
Ik weet niet of JWM hier tussen staat (wel even op het plaatje klikken):
Wikipedia: Linuxdistributie
Dat kan een nadeel zijn als je door het bos de bomen niet meer ziet.
Ik heb, sinds ik met Linux begon, eind 2006, vooral met Debian-afgeleiden gewerkt, waaronder Debian zelf, Ubuntu en al zijn varianten, af en toe Linux Mint, Zorin OS, LXLE, etc. Ik heb ook een aantal kleinere (niet noodzakelijk op Debian gebaseerde) distro's geprobeerd, zoals TinyCore, Slitaz of Puppy.
Het meest ben ik met Ubuntu bezig geweest (vooral dan Lubuntu), daarna volgt Debian. Momenteel draai ik nog steeds de kern van Ubuntu, maar dan met JWM.
Voor alle duidelijkheid: JWM is een window manager, geen distro! Andere voorbeelden van window-managers zijn gnome (zie Ubuntu-gnome), kwin (zie Kubuntu), xfce (zie Xubuntu), openbox (zie Lubuntu) en vele anderen.
Momenteel is er geen Ubuntu-variant die standaard van JWM voorzien wordt, anders hadden we misschien ook Jubuntu.
Ik heb ook deze laptop met HDD dus en Linux Mint 18.2 Cinnamon opstarttijd 55 seconden:
pricewatch: Acer Aspire E1-731-20204G50Mnii
Ook op die laptop start W8.1 sneller op,dit is mijn ervaring als thuisgebruiker ik ben dus geen tweaker!
Hm, 55 seconden voor Windows lijkt mij normaal. Voor Linux vind ik het dan weer aan de hoge kant.
Ik ben er zo goed als zeker van dat er bij beide laptops nog wat winst te halen valt. Ik heb enige tijd geleden een laptop gehad die iets trager was dan de jouwe, en daarmee startte ik Linux (Ubuntu) op in maximaal 40 seconden, vaak zelfs eerder 30. (De laptop had ook 4 GB RAM en een 500 GB harde schijf). Uiteraard is het niet uitgesloten dat Linux in de loop der jaren wat trager geworden is.
De tijd die ik met opstarten bij Linux verlies haal ik dan weer in met de programma updates.
Controle updates :60 seconden
Downloaden & installeren : maximaal 3 minuten
Bij Windows duurt dat geloof ik iets langer,ik heb daar alleen maar test ervaring mee.
Inderdaad, programma-updates gaan vaak sneller op Linux.
Sowieso is het vreemd dat opstarten van Linux langer duurt. Als het al langer duurt, mag je het verschil nauwelijks merken (< 5 seconden).
Conclusie:
Belangrijkste zaken die de snelheid van je computer of laptop bepalen zijn: processor, harde schijf en geheugen. Als je computer te traag werkt, ga je eerst na wat het probleem is.
Processor: zoek op
deze site op hoe snel je processor is. Vuistregel: als je processor een totaalscore haalt lager dan 1500 of een single-thread score lager dan 750, dan is er veel kans dat je processor inderdaad het probleem is.
Geheugen: Vuistregel Windows: 4 GB (uitzondering: Windows XP en ouder)
Vuistregel Linux: 2 GB.
Heb je minder RAM-geheugen dan hierboven aangegeven, dan hoeft dit op Linux nog niet meteen een probleem te zijn. Als je goed kiest welke software je installeert, kan 512 MB voldoende zijn. Nog minder kan ook, maar dat laat ik over aan echte die-hard linux-gebruikers.
Harde schijf: Die zal voor basisgebruik niet snel het probleem zijn (lees: traagste onderdeel). Als noch je processor, noch het geheugen een probleem vormen is een SSD uiteraard een goede investering.
[
Voor 10% gewijzigd door
LievenD op 17-08-2017 22:35
]