• CaineS
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09-2025
Goedemorgen Dames en Heren,

Ik ben nieuw op dit forum, maar gebruik Tweakers eigenlijk wel veel om productreviews te lezen e.d.

Ik heb zelf vrijwel 0,0 verstand van TV's en heb een jaar of 8 geleden op advies van een vriend, welke werkzaam was bij Foto Klein een Samsung UE40C6000 tv gekocht. 8 jaar lang zeer tevreden geweest met deze TV (het beeld is zo goed dat het net lijkt alsof hetgeen je ziet buiten in de straat gebeurd en je alleen door een raam naar buiten kijkt). Echter nu begint de TV strepen te vertonen. Na enig "ge-google" kwam ik tot de conclusie dat dit fenomeen 'Vertical Lining' heet, en dat dit aan de T-con zou kunnen liggen. Echter kwam ik een filmpje op Youtube tegen, waarin hetzelfde probleem wordt 'verholpen' door het moederbord lost te halen en anders vast te draaien (
).

Zoals ik al zei heb ik 0,0 verstand van TV's en durf ik deze stap zelf nog niet echt te zetten. Dus ben ik van plan toch maar een nieuwe TV aan te schaffen, aangezien de tijd toch vooruit gegaan is en je nu UHD-tv's hebt en Smart-TV's.

Nu heb ik een vraag over de Televisie van LG, de 43UH610V. Als ik de Reviews hiervan mag lezen, lijkt het mij een beetje te mooi om waar te zijn. 43", 4K, UHD, HDR, SmartTV, noem het maar op, en bij Expert.nl te koop voor €411,-. Als ik op de frontpage deze LG met mijn oude Samsung vergelijk, lijkt de LG (natuurlijk 8 jaar jonger) op alle fronten beter.

Echter zag ik dat deze LG een 'refreshrate' van 50 Hz heeft, terwijl mijn oude Samsung hier 100 Hz heeft staan. Op dit forum las ik al dat dit wel degelijk een verschil is en dat het goed merkbaar is als je ze naast elkaar zet.

Om een kort verhaal lang te maken, als ik deze TV koop, krijg ik er dan spijt van omdat de Refreshrate máár 50 Hz is. Of merk ik dat verschil niet zo i.v.m. het verschil tussen UHD en Full-HD van toen (of heeft dat hier niks mee te maken? 8)7 )

Alvast heel erg bedankt,

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30
Een LG 43uh610v is de uhd-instapper tv van LG. De beeldkwaliteit is uiteraard iets minder dan andere uhd-tv's die het dubbele kosten dan de aanbieding van €411.
Voor die prijs ben je m.i. spekkoper. Uhd-tv's schalen fhd op naar uhd, dat maakt het plaatje net iets mooier.
In hoeverre 50 Hz voor jou storend zal zijn kan ik niet inschatten. Ik heb jaren een 50 Hz tv gehad en ik heb er geen probleem mee gehad. Zelfs voetbal zag er goed uit. Ik denk wel dat je er sowieso op vooruit zal gaan. De 6000-serie is/was ook niet echt een topserie en in 8 jaar tijd is er zeker vooruitgang geboekt in beeldkwaliteit.
Ga gewoon kijken in de winkel of het beeld je bevalt. De prijs is i.i.g. heel oké!
Succes!👍

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

• deepvreezo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-01 14:31

deepvreezo

Redacteur
Over die goedkope LG 4K-televisies zijn al een paar uitgebreide posts verschenen hier, van bijvoorbeeld Dimens en recent een van apis29 met een paar verhelderende foto's. Om een lang verhaal kort te maken, de lage prijs is bij deze modellen gekoppeld aan een navenante beeldkwaliteit. Zelfs in vergelijking met de UE40C6000: met de LG heb je een wijdere kijkhoek en de resolutie is hoger, maar het contrast is twee tot drie keer lager in vergelijking met de acht jaar oude tv. Beelden zullen zeker in donkere lichtomstandigheden fletser ogen (in een helverlichte televisiewinkel zal het minder opvallen). Koop dus beter wat anders.

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:14
Probeer in het formaat 40 t/m 43 inch een Sony (bijvoorbeeld de Sony Bravia KD-43XD8305) of Samsung met een VA (AMVA3) paneel te scoren. Deze geven goed contrast, goede zwart waarden en lage latency. Het is zeker geen Premium OLED kwaliteit, maar dat mag je ook niet verwachten van een 4K TV in deze prijsklasse. Zelf heb ik een tijdje terug de Samsung UE43KU6300 voor € 408,00 gescoord, ik zie wel dat de opvolger UE43KU6100 nu bij € 699,00 begint. De nieuwe variant heeft overigens wel op alle drie de HDMI ingangen 4K 60Hz bij 4:4:4 als 'HDMI UHD color' aanstaat.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.