Eindelijk een upgrade, maar wat gaat het worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nieksvd
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-02 21:30
Hi mede-tweakers,

Ik zoek een?
CPU / Moederbord / RAM (e.v.t. +GPU) combinatie

Wat is je budget?
+- €250 (??)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
N.v.t.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik neem hier even de vrijheid om het hele verhaal te vertellen;

Een tijdje geleden kocht ik een PC bij CD-ROM-LAND Breda met de volgende specificaties:

i3-4160 @3,6gHz
MSI H81-e34 moederbord
4GB DDR3-1600 RAM
Corsair Builder V450 PSU
1TB WD Blue HDD
Kingston V300 120GB SSD
Sharkoon MA-A1000 Case

Nu is het zo dat ik na een jaar of 2 mijn RAM wil upgraden. Daar komt dan weer het volgende probleempje bij kijken; het systeem in huidige staat ondersteunt geen DDR4 (zowel CPU als MB niet geloof ik).
Voor een upgrade naar DDR4 (ook naar 8GB) moet ik dus ook een nieuw moederbord en nieuwe CPU hebben.
De opties die ik tot zover zelf had bedacht:

AMD Ryzen 3 1300X
Eén of ander willekeurig B350 moederbord (Is er verschil tussen B350 en B350M-HDV, deels qua overclocking?)
1x8 óf 2x4GB DDR4-2400 RAM
En, omdat ryzen geen geïntegreerde GPU heeft, een GT 1030 erbij (ik ben niet van plan om veel te gaan gamen, maximaal minecraft of zo :P)

óf:

Intel Core i3-7100 / Pentium G4620 (ook al komt coffee lake eraan, met quad core i3's)
Willekeurig B250 moederbord
1x8 óf 2x4GB DDR4-2400 RAM (zelfde als bij Ryzen)
Maar dan zonder extra GPU - eventueel nog ruimte voor upgraden voor later

Suggesties zijn welkom, over wat dan ook!

PS: De PC is dan wel zelf geconfigureerd, CD-ROM-LAND heeft het ding goed in elkaar gezet, daarom mag het niet te moeilijk zijn om in te bouwen (ik ben ook een noob qua pc's bouwen, eerste keer dit naast koelpasta vervangen)

Beste antwoord (via nieksvd op 12-08-2017 19:22)

Verwijderd

Je vertelt niet wat je exact met het systeem doet maar aan de specs te zien zal het bij wat office, browsen en een filmpje kijken blijven. Daarvoor is het systeem nog uitstekend geschikt. De cpu is meer dan snel genoeg net als ddr3. Een upgrade naar 8GB ram kan ik begrijpen omdat ook de igpu gebruik maakt van het werkgeheugen. Een upgrade naar een nieuwer platform gaat jou geen enkel verschil opleveren behalve een lege portemonnee.

Alle reacties

Verwijderd

Is het ram wat nu in je systeem zit 1x4gb of 2x2gb?

Bij het eerste gewoon een 4gb met dezelfde specs erbij prikken. Bij het 2e een 2x4gb kit kopen. Kijk voor gebruikt ram in v&a, scheelt behoorlijk wat met nieuw.
Met een upgrade van cpu en moederbord ga je niets opschieten, zonde van je geld.

• nieksvd
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:39:
Is het ram wat nu in je systeem zit 1x4gb of 2x2gb?

Bij het eerste gewoon een 4gb met dezelfde specs erbij prikken. Bij het 2e een 2x4gb kit kopen. Kijk voor gebruikt ram in v&a, scheelt behoorlijk wat met nieuw.
Met een upgrade van cpu en moederbord ga je niets opschieten, zonde van je geld.
Op het moment 1x4gb, denk je alleen niet dat DDR3-1600 een beetje dood is?

[ Voor 5% gewijzigd door nieksvd op 11-08-2017 11:53 ]

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Je vertelt niet wat je exact met het systeem doet maar aan de specs te zien zal het bij wat office, browsen en een filmpje kijken blijven. Daarvoor is het systeem nog uitstekend geschikt. De cpu is meer dan snel genoeg net als ddr3. Een upgrade naar 8GB ram kan ik begrijpen omdat ook de igpu gebruik maakt van het werkgeheugen. Een upgrade naar een nieuwer platform gaat jou geen enkel verschil opleveren behalve een lege portemonnee.

• nieksvd
Ik heb even het een en ander bekeken, en DDR3 blijkt voor wat je krijgt aanzienlijk aan de prijs te zijn. Daar komt bij dat de geïntegreerde graphics van haswell eigenlijk niet meer kunnen; een nieuwe videokaart (rx550, 1050(ti)) jaagt de kosten vervolgens weer omhoog.

De CPU op zichzelf is, zoals je zegt, inderdaad snel genoeg.

Verwijderd

Wat doe je met het systeem dan als je vindt dat de Haswell igpu niet meer kan? Hoeft alleen maar beeld te geven op, ik gok, 1080p wat probleemloos gaat.

DDR3 kan je beter 2e hands kopen zoals ik eerder zei. Dan heb je voor 2 tientjes een 4gb module.

• nieksvd
Oké, dankjewel, is het dan nog van belang dat het exact hetzelfde geheugen is?
Dat het 1600mhz wordt is vrij logisch, maar dan zijn er nog zo onwijs veel eigenschappen waarvan ik geen idee heb wat ze betekenen en/of welke eigenschappen mijn 4gb reepje heeft.
Het is in dit geval 'Corsair DDR3 Valueselect 1x4gb 1600'.

Verwijderd

Hetzelfde erbij zetten is altijd het beste. pricewatch: Corsair Value Select CMV4GX3M1A1600C11 is nog steeds te koop. pricewatch: Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1600C11 zal ook probleemloos werken. Gebruikt zie ik zo snel geen 4gb 1600 MHz CL11 module.
Pagina: 1