Afbouwen schadevrije jaren zonder verzekering?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.188 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:31
Ik vraag me af hoe het zit met de status van je schadevrije jaren als je een tijd lang geen autoverzekering neemt. Blijft het aantal dat door je laatste verzekeraar in Roydata wordt gezet daar voor 'eeuwig' staan, of verandert dat. Ik heb gekeken of ik dat ergens kon vinden, maar dat is me met een google search nog niet gelukt.

Ik vind het interessant om te weten omdat ik vlak voor het opzeggen van de verzekering -vanwege de aanschaf van een nieuwe auto- een kleine schade heb gereden. De nieuwe auto hebben we echter niet op mijn naam, maar op die van m'n vriendin laten zetten. Ik stond op 0 qua schadevrije jaren, dus voor de korting maakte dat niet uit.

Nu vraag ik me dus af of het nuttig is om het schadebedrag alsnog te betalen waardoor ik weer op 0 kom (ipv -3) of dat over een aantal jaar, als we weer een nieuwe auto kopen ik dan vanzelf weer op 0 sta. Of blijft er achter mijn naam in Roydata tot in de eeuwigheid -3 staan?

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Beste antwoord (via Malfunctions op 11-08-2017 10:29)

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://www.goedkopeautov...gatieve-schadevrije-jaren
Zowel positieve als negatieve schadevrije jaren vervallen vaak na drie jaar. Voorwaarde is vaak dat de schadevrije jaren al die tijd niet in gebruik waren.

[ Voor 48% gewijzigd door ImNotnoa op 11-08-2017 10:07 ]

Try SCE to Aux

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07-05 18:46

TommieW

Numa numa.

Is het niet handiger om de verzekering zelf hiervoor te bellen?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
https://www.goedkopeautov...gatieve-schadevrije-jaren
Zowel positieve als negatieve schadevrije jaren vervallen vaak na drie jaar. Voorwaarde is vaak dat de schadevrije jaren al die tijd niet in gebruik waren.

[ Voor 48% gewijzigd door ImNotnoa op 11-08-2017 10:07 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 14:46
Van SEPS zelf : https://www.seps.nl/home/roy-data/faq-(particulier)/

Te lezen valt:
Zodra je je autoverzekering opzegt, zijn je schadevrije jaren beperkt geldig. Afhankelijk van je verzekeraar is dat één tot (maximaal) drie jaar. Vraag je verzekeraar naar de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Niet online
Gaat dit om positieve of ook om negatieve schadevrije jaren ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-05 14:46
Imnoa schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:10:
[...]

Gaat dit om positieve of ook om negatieve schadevrije jaren ?
Dat staat er niet bij. Maar lees vooral de laatste regel even:
Vraag je verzekeraar naar de mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:21

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Even een toevoeging: dat is dus je nieuwe verzekeraar. Die bepaalt tot hoever terug ze je schadevrije jaren in Roydata nog mee willen/kunnen nemen. Je oude verzekeraar vult alleen de database van Roydata met (hopelijk) de juiste gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22:31
Bedankt voor de antwoorden tot zover.

Het lijkt erop dat mijn negatieve schadevrije jaren dus na 3 jaar vervallen. Ik verwacht niet dat we binnen die tijdperiode een nieuwe auto zullen aanschaffen, dus dan denk ik dat ik die registratie lekker laat staan. Kan ik die €600 weer aan leukere dingen besteden.

De reden trouwens dat ik het hier vraag, en niet bij mijn voormalige verzekeraar is dat ik wat slechte ervaringen heb met hun klantenservice. Vragen die niet in hun script staan, zorgen vaak voor problemen. Maar ik zal het nog wel even bij ze checken. :)

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Via Roydata kan een verzekeraar maximaal 3 jaar terug kijken. Oudere gegevens zijn niet in te zien en je begint dan gewoon weer op 0 schadevrije jaren.

Wel kan het zijn dat een verzekeraar oudere schadevrije jaren accepteert als jij op papier kan aantonen dat je ze hebt gehad. Dit is echter geen verplichting en iedere verzekeraar zal hier anders mee omgaan.

Let wel op dat bij het afsluiten van een nieuwe verzekering dat je eerlijk bent over je schadeverleden.Veel verzekeraars vragen of je in de afgelopen x jaar betrokken bent bij een schade of schade hebt geclaimd. Via het fraude informatiesysteem wordt vervolgens gecontroleerd of jou antwoord aansluit bij de daar gevonden gegevens. Hier is het namelijk mogelijk om verder dan 3 jaar terug te kijken en bij het verstrekken van foutieve informatie kan je verzekering geweigerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
ebis schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:44:
Via Roydata kan een verzekeraar maximaal 3 jaar terug kijken. Oudere gegevens zijn niet in te zien en je begint dan gewoon weer op 0 schadevrije jaren.

Wel kan het zijn dat een verzekeraar oudere schadevrije jaren accepteert als jij op papier kan aantonen dat je ze hebt gehad. Dit is echter geen verplichting en iedere verzekeraar zal hier anders mee omgaan.

Let wel op dat bij het afsluiten van een nieuwe verzekering dat je eerlijk bent over je schadeverleden.Veel verzekeraars vragen of je in de afgelopen x jaar betrokken bent bij een schade of schade hebt geclaimd. Via het fraude informatiesysteem wordt vervolgens gecontroleerd of jou antwoord aansluit bij de daar gevonden gegevens. Hier is het namelijk mogelijk om verder dan 3 jaar terug te kijken en bij het verstrekken van foutieve informatie kan je verzekering geweigerd worden.
Ze kunnen verder terugkijken hoor, alleen gebruiken ze deze gegevens vaak niet meer.

Positieve schadevrije jaren zijn 3 jaar geldig. Soms accepteren maatschappijen het als het iets langer geleden is.

Negatieve schade vrije jaren (malus dus) vervalt vaak wel na 1 jaar. Zeker de moeite om dit na te gaan dus. Tenminste een keer dat met 2 maten meten in je voordeel is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Relatief eenvoudige zoekvraag, slotje.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.