Wat is T&L nou eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nutcaze
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-07 10:48
Misschien even een stomme vraag maar ik kom hier vaak bij zaken die over videokaarten gaan de afkorting T&L tegen maar niemand die uitschrijft waar het nou eigenlijk voor staat. Ik wil nou wel eens weten waar jullie het over hebben.

Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.

• DareDevil
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-05 20:18
T&L= transform&lightnig
dit werd altijd door de cpu gedaan maar met de niewe generatie (geforce)videokaarten wordt dit gedaan door de GPU. de chip op de kaart dus

hehe oops ;)

Paradigm: Shift happens.

• Nutcaze
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-07 10:48
Nu begrijp ik er helemaal geen moer meer van, bij alle 3d kaarten wordt toch altijd aangegeven hoeveel textures hij per seconde kan berekenen. Dit is toch al zo vanaf de voodoo1 en misschien nog wel eerder????? Maar in ieder geval bedankt, ik weet nu tenminste wel waarover gepraat wordt :):):)

Not all chemicals are bad. Without hydrogen or oxygen, for example, there would be no way to make water, a vital ingredient in beer.

• VorteX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 26-06 08:21

VorteX

held

het is Transform&Lighting....

Inexperienced travellers might think that 'Aargh!' is universal, but in Betrobi it means 'highly enjoyable' and in Howondaland it means, variously, 'I would like to eat your foot', 'Your wife is a big hippo' and 'Hello, Thinks Mr Purple Cat.'

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Heel simpel uitgelegd:
Het maken van 3d beelden vergt een aantal stappen (ik geloof 5 of 7), de (oude) 3dkaarten namen altijd stap 6 en 7 voor hun rekening (ik geloof het plaatsen van punten in een 3domgeving, of zoiets).
De nieuwe kaarten nemen nu ook stap 4 en 5 voor hun rekening. De belichting en de tranformaties (weet niet precies wat dat inhoudt). Op die manier hoeft de computer alleen de eerste 3 stappen te doen.
dus:

Software rendering:computer =1+2+3+4+5+6+7
3d kaarten: computer =1+2+3+4+5
videokaart=6+7
3dgpu (T+L): computer =1+2+3
videokaart=4+5+6+7

Ik zal ff een link opzoeken waar het wat beter staat beschreven.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Verwijderd

Transformation:
wanneer de computer een 3D scene heeft berekend moet die nog op je beeldscherm te voorschijn komen. Probleempje: het beeldscherm is maar 2D :+. Transformation zorgt ervoor dat het berekende 3d beeld (in je poeter) wordt omgezet in een 2d beeld zodat je het beeld op je monitor kan zien. Duidelijk?

Verwijderd

O ja, kijk ff op http://www.hardwareinfo.net/evaluations/120999-GeForce256-pr eview/nl2.html als je d'r nog meer over wil weten.

Verwijderd

1x is wel genoeg hoor ;).
Pagina: 1