Naaf vs derailleur voor dagelijks gebruik en fietstochten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:02
Mocht deze vraag al eens eerder gesteld zijn, mijn excuses alvast…maar kon het antwoord niet vinden.

Onlangs was ik bij een fietsenwinkel om me te informeren naar nieuwe fiets voor hoofdzakelijk woon/werkverkeer. Verder wordt de fiets gebruikt voor recreatief fietsen met de partner of in groep voor een fietstocht van +/- 40km.
Nu vraag ik me af wanneer ik deelneem aan deze fietstochten en waar ik vroeger steeds vlotjes met een derailleur 21v meekon, dit met een naaf Nexus 8 hetzelfde zou zijn?
De fietsenmaker raadde mij een naafversnelling aan i.v.m. het geringe onderhoud, omdat ik ook in de herfst/winter dagelijks veel fiets. Ik heb gezegd dat mijn voorkeur naar een derailleur uitgaat, i.v.m. minder weerstand. Fietsenmaker zegt dat dit best meevalt.

Verder wou ik weten of er veel verschil zit tussen een Nexus 8 en de Nexus 8 premium?
Ik vrees echter dat de Nexus 8 Premium niet in het budget van 799/899 euro zal passen, en deze alleen in de duurdere categorie te vinden is.

...

Alle reacties

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 31-10 15:06
Op mijn zoektocht naar een nieuwe fiets kwam ik dit tegen: https://www.fietsersbond....tips/welke-versnellingen/

Uiteindelijk gekozen om mijn oude fiets te laten repareren, dus ik blijf doorgaan met mijn derailleur. Anders was ik waarschijnlijk gegaan voor een Rohloff met riemaandrijving. Wel wat duurder (bij Gazelle vanaf ca 1400), maar wel lekker onderhoudsarm. Een gazelle met Nexus8 Premium is er trouwens prima binnen jouw budget als je op een aanbieding wacht. De Chamonix met een adviesprijs van 1000 euro heb ik wel eens voorbij zien komen voor 750 of zo.

Misschien kan je werkgever je tegemoet komen met het nationale fietsenplan (zie http://www.nationalefiets...onale_Fietsplan_2017.html en https://www.belastingdien...k_personeelsvoorzieningen)

[ Voor 6% gewijzigd door Pat911 op 11-08-2017 09:00 . Reden: prijs/budget ]

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:48

iichel

Gazoooo

Persoonlijk zweer ik bij derailleurs omdat het altijd erg fijn werkt, iedere generatie Shimano groep van 7 tot 11 speed heb ik wel gehad. Mits goed afgesteld rijdt het erg fijn op de racefiets en MTB.

Het grote nadeel is, zoals je al zegt, is dat een derailleur wat meer onderhoud nodig heeft. Regelmatig schoon houden en als de boel versleten is, ketting, cassette en tandwielen vervangen.

Ik denk dat er geen goed en fout is. Misschien eens vragen of je een stukje mag proefrijden en kijken of het lekker schakelt (onbelast, belast) en of je genoeg ratio's hebt voor een comfortabele cadans op de stukken die je in gedachten hebt.

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-10 12:33

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Moris schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:34:

Nu vraag ik me af wanneer ik deelneem aan deze fietstochten en waar ik vroeger steeds vlotjes met een derailleur 21v meekon, dit met een naaf Nexus 8 hetzelfde zou zijn?
De fietsenmaker raadde mij een naafversnelling aan i.v.m. het geringe onderhoud, omdat ik ook in de herfst/winter dagelijks veel fiets. Ik heb gezegd dat mijn voorkeur naar een derailleur uitgaat, i.v.m. minder weerstand. Fietsenmaker zegt dat dit best meevalt.
Shimano Nexus/Alfine 8 heeft een bereik van 307%. De 21 versnellingen die je eerder had waren 3 voor, 7 achter. Door het aantal tanden te tellen van de grootste en kleinste tandwiel voor en achter kun je de ratio berekenen en met de twee ratios het bereik.

Zelf ben ik overgind erg te spreken over de Shimano Alfine Inter 11, deze heeft een bereik van 409%, loopt lichter, en is makkelijker te onderhouden dan de Nexus/Inter 8 omdat hij net zoals de Rohlof gesmeerd wordt met olie in plaats van vet. Daarnaast schakelt hij heerlijk en zijn de stappen tussen de versnellingen kleiner en regelmatiger dan de Nexus/Inter 8 naven. De naaf is echter wel wat duurder, maar lang niet zo duur als een Rohloff.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Moris
Pat911 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:58:
Een gazelle met Nexus8 Premium is er trouwens prima binnen jouw budget als je op een aanbieding wacht. De Chamonix met een adviesprijs van 1000 euro heb ik wel eens voorbij zien komen voor 750 of zo.

Misschien kan je werkgever je tegemoet komen met het nationale fietsenplan (zie
Hier in België liggen de prijzen helaas wel een heel stuk hoger dan in Nederland (fietsland).
De Gazelle Chamonix is alleen bereikbaar, wanneer ik deze vie een Nederlandse winkel zou aankopen, bv deze https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-chamonix-c8-heren-1

Tegemoetkoming via de werkgever zit er helaas ook niet in.
Johnny schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:11:

Zelf ben ik overgind erg te spreken over de Shimano Alfine Inter 11
Deze past om budgettaire redenen niet in het budget.

• Johnny
  • Laatst online: 31-10 12:33

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Moris schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

Hier in België liggen de prijzen helaas wel een heel stuk hoger dan in Nederland (fietsland).
De Gazelle Chamonix is alleen bereikbaar, wanneer ik deze vie een Nederlandse winkel zou aankopen, bv deze https://www.fietsenwinkel.nl/gazelle-chamonix-c8-heren-1

[...]

Als je een beetje zoekt kun je online wel goede deals vinden, zeker in deze tijd van het jaar (tegen het einde van het fietsseizoen) kun je showroomfietsen met flinke korting krijgen. Veel Nederlanders kopen overginds hun fietsen in Duitsland omdat ze daar goedkoper zijn, als Belg kun je dat natuurlijk ook.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een naafversnelling zal iets meer weerstand geven maar vergt veel minder onderhoud.
Ander puntje vind ik dat bij een naafversnelling het vervangen van een lekke achterband een stuk moeilijker is.

Ik heb zelf gekozen voor een derailleur en bevalt mij perfect, af en toe die ketting schoonmaken en invetten is geen werk. Het hoeft ook echt niet perfect schoon te zijn om goed te werken, het slijt alleen iets sneller als het erg vuil is.

Misschien is dit iets voor je.

Niet te zwaar en met v-brakes en derailleur.
https://fietsenconcurrent.../batavus-fuze-2017-heren/

@Moris
Voor garantie komen sommige online winkels ook aan de deur.
En als je een gazelle, sparta of ander redelijk merk koopt kan je voor garantie altijd last een officiële dealer.

[ Voor 35% gewijzigd door Ernemmer op 11-08-2017 10:11 ]

• Moris
@Johnny
Uiteraard wil je voor de garantie ook een winkel op een redelijke afstand van je deur hebben, hé

• Moris
Ernemmer schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:07:
Een naafversnelling zal iets meer weerstand geven maar vergt veel minder onderhoud.
Ander puntje vind ik dat bij een naafversnelling het vervangen van een lekke achterband een stuk moeilijker is.
Bij een lekke band kan je bij een naaf of elektrische fiets deze band gebruiken, dan zit je alvast onderweg niet te sukkelen :)

Afbeeldingslocatie: https://ginocarts.be/wp-content/uploads/2014/10/gaadi.jpg

• Ernemmer
  • Niet online
Moris schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:11:
[...]

Bij een lekke band kan je bij een naaf of elektrische fiets deze band gebruiken, dan zit je alvast onderweg niet te sukkelen :)

[afbeelding]
Die kende ik nog niet, heb je er ervaring mee?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zweer zelf ook bij derailleurs; bij naafversnellingen als de Nexus 7 heb ik altijd het gevoel dat ik beperkt wordt. Als je niet dagelijks kilometers door de modder fietst valt het onderhoud best mee (jaarlijkse stel en smeerbeurt is voor mij voldoende).

De Nexus 8 schijnt overigens weinig gemeen te hebben met de Nexus 3/5/7 van de gemiddelde standaardfiets en zou een stuk gunstiger te zijn qua weerstand, een proefrit zou je dat wel duidelijk moeten maken. Maar waarom zou je overstappen op een naafversnelling als je nooit problemen hebt gehad met derailleurs?

• Moris
Ernemmer schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:14:
Die kende ik nog niet, heb je er ervaring mee?
Ikzelf niet, maar hier is de band wel getest https://www.consumentenbo...he-fiets/gaadi-binnenband

• Moris
Bigs schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:20:
Maar waarom zou je overstappen op een naafversnelling als je nooit problemen hebt gehad met derailleurs?
Jammer genoeg heb ik door gebrek aan onderhoud en door derden die bij een stalling niet altijd met iemand anders gerief even hoffelijk omgaan al wel eens problemen gehad. Anderzijds zijn deze zaken steeds eenvoudig te verhelpen.

• Ernemmer
  • Niet online
Zo te lezen alleen goed om te gebruiken als thuiskomertje aangezien er bij de reacties niemand is die de band niet na een maand lek heeft.

Nog even over de naaf, een nexus 7 loopt iets stroever dan een nexus 8, maar heeft wel een gelijk verschil tussen de versnellingen.
https://www.sheldonbrown.com/nexus8.shtml

Als je geen derailleur wilt dan lekker voor de nexus 8 gaan en als het budget het toelaat een nexus 8 premium.

[ Voor 32% gewijzigd door Ernemmer op 11-08-2017 10:47 ]

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-10 16:39
Ikzelf fiets dagelijks 10km met een Nexus 8 en dat bevalt me prima. Weerstand is marginaal hoger dan bij een derailleur en 8 versnellingen zijn meer dan genoeg voor het fietsen in Nederland en België (uitgezonderd wellicht de Ardennen). Ik gebruik 99% van de gevallen alleen 4-7. Praktisch geen onderhoud en schakelt erg precies. Bovendien niet kwetsbaar en het is ook mogelijk met dichte kettingkast wat ook een voordeel is.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:26
Ik heb een Alfine nexus 8 op mijn stadsfiets, het enige verschil met de nexus 8 Premium zijn een stel naaldlagers: staar je daar niet blind op. Je zal het verschil van premium 8 met de gewone nexus 8 waarschijnlijk niet merken.

Mijn Nexus 8 fiets fietst zeker meer weerstand dan mijn racefiets met detailleur, maar dat kan ook komen door de fiets zelf: mijn stadsfiets is zwaarder en heeft veel dikkere banden. Mijn nexus 8 trapt wel minder 'sponzig' dan de nexus 7 van mijn vriendin. Ik moet de naaf wel ieder half jaar even afstellen, anders gaat hij naast de versnellingen zitten.

• Moris
@Ernemmer
Het deel met veel lekke banden had ik blijkbaar overgeslagen :(
Ik vraag me in mijn zoektocht af of er veel verschil zit tussen de standaard Nexus 8 en de Premium?

Update.
Net te laat, maar het antwoord staat hierboven vermeld ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Moris op 11-08-2017 10:54 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 17:44

DaWaN

'r you wicked ??

Ik heb zelf een Gazelle Chamonix Lite met een Nexus 8 premium naaf.
Ik fiets daar het hele jaar door 28 kilometer per dag mee.
Ieder jaar / 5000 kilometer een andere ketting en achterband erop en af en toe nieuwe remblokjes, meer onderhoud geef ik die fiets niet.
Fiets gaat nu al 30.000km mee en doet het nog prima.
Naafversnelling vind ik ook ideaal in de stad omdat je kunt schakelen als je stilstaat.
Het bereik vind ik prima, ik gebruik voornamelijk versnelling 4, 5 en 6.
Persoonlijk heb ik geen enkele behoefte om deze fiets te vervangen door een fiets met derailleur, dat extra onderhoud zit ik niet op te wachten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:05
euchromatic schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:52:
....maar dat kan ook komen door de fiets zelf: mijn stadsfiets is zwaarder en heeft veel dikkere banden...
offtopic:
Wijdverbreid misverstand, zie hier
"In tegenstelling tot wat velen nog steeds denken, is de rolweerstand bij brede banden bij gelijke bandenspanning lager dan bij smallere banden! Zo heeft een 23mm band bij 9 bar een hogere rolweerstand dan een 28mm band bij 6 bar."

Bij racefietssnelheden heb je wel meer last van luchtweerstand, uiteraard door het bredere oppervlakte.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• Ernemmer
  • Niet online
Moris schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:52:
@Ernemmer
Het deel met veel lekke banden had ik blijkbaar overgeslagen :(
Ik vraag me in mijn zoektocht af of er veel verschil zit tussen de standaard Nexus 8 en de Premium?

Update.
Net te laat, maar het antwoord staat hierboven vermeld ;)
De premium heeft iets andere lagers en zal waarschijnlijk langer meegaan, maar volgens mij zit er niet veel verschil in.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 11-08-2017 11:06 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Moris schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

[...]

Heb je geen ecocheques meer liggen, ik spaar ze altijd voor 2 jaar op voor dit soort dingen. Of je koopt een fiets via Nederland (maar dan kun je geen ecocheques gebruiken.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-10 14:46
Weerstand van een Nexus (premium) naaf is in mijn ervaring significant hoger op verder dezelfde fiets. Ik zeg ga gewoon proefrijden op een model in naafuitvoering en derailleuruitvoering. Verschil tussen de 8 en de 8 premium ga je m.i. niet merken.

Op een vakantiefiets waar je onderweg zo min mogelijk gezeik wil, snap ik dat je voor een Rohloffnaaf met riemaandrijving zou gaan. Voor de stadsfiets voldoet een Nexus naafje. Voor 'snel naar het werk' fietsen zou ik toch altijd een derailleur kiezen.

[ Voor 6% gewijzigd door S0epkip op 11-08-2017 11:12 ]

PVO

• euchromatic
mekkieboek schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:03:
[...]

offtopic:
Wijdverbreid misverstand, zie hier
"In tegenstelling tot wat velen nog steeds denken, is de rolweerstand bij brede banden bij gelijke bandenspanning lager dan bij smallere banden! Zo heeft een 23mm band bij 9 bar een hogere rolweerstand dan een 28mm band bij 6 bar."

Bij racefietssnelheden heb je wel meer last van luchtweerstand, uiteraard door het bredere oppervlakte.
Dat is waar voor racefiets-banden tussen 23 en 28 mm gemaakt voor een lage rolweerstand, maar mijn stadsfiets heeft goedkope 42mm 'zeppelin' banden: bijna 2x zo breed, van zacht rubber en waarschijnlijk al een maand niet opgepompt. Reken maar dat je dat voelt.

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Ik zie je wel spreken over garantie, maar dit is wel Nederland-fietsland, is 2e-hands geen optie als de prijs er echt naar is? Ben zelf niet actief in deze markt maar ga er ook op een gegeven moment naar kijken, moet zeggen dat de prijzen van nieuwe fietsen me behoorlijk afschrikken...

• Ernemmer
  • Niet online
Zebby schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:40:
Ik zie je wel spreken over garantie, maar dit is wel Nederland-fietsland, is 2e-hands geen optie als de prijs er echt naar is? Ben zelf niet actief in deze markt maar ga er ook op een gegeven moment naar kijken, moet zeggen dat de prijzen van nieuwe fietsen me behoorlijk afschrikken...
Afschrikken?
Een degelijke nieuwe fiets kost net iets meer dan 500 euro.
https://fietsenconcurrent.../batavus-wayz-2017-heren/

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:20
Ernemmer schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:45:
[...]

Afschrikken?
Een degelijke nieuwe fiets kost net iets meer dan 500 euro.
https://fietsenconcurrent.../batavus-wayz-2017-heren/
Ik vind dat best een hoop geld voor wat een fiets is, voelt als een product met zeer hoge marge. Wat is de complexiteit, waar zitten de kosten? Niet in de ontwikkelingen als er een standaard derailleur en stalen frame gebruikt wordt, dat hebben wel al een tijdje. Dus, dan heb je plat gezegd een frame, twee wielen, twee sets tandwielen, een ketting, twee sets remblokjes ("goedkope" fiets), twee lampjes, spatborden, stuur incl bel en remmen, bekabeling voor de remmen, zadel, trappers en een zooitje schroeven/moeren/bouten om het gros bij elkaar te houden en wat olie.

Dit voelt erg duur, al heb ik dus geen enkele feitelijke ondersteuning voor dat gevoel.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zebby schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:52:
[...]

Ik vind dat best een hoop geld voor wat een fiets is, voelt als een product met zeer hoge marge. Wat is de complexiteit, waar zitten de kosten? Niet in de ontwikkelingen als er een standaard derailleur en stalen frame gebruikt wordt, dat hebben wel al een tijdje. Dus, dan heb je plat gezegd een frame, twee wielen, twee sets tandwielen, een ketting, twee sets remblokjes ("goedkope" fiets), twee lampjes, spatborden, stuur incl bel en remmen, bekabeling voor de remmen, zadel, trappers en een zooitje schroeven/moeren/bouten om het gros bij elkaar te houden en wat olie.

Dit voelt erg duur, al heb ik dus geen enkele feitelijke ondersteuning voor dat gevoel.
Dan heb je gewoon een degelijk merk, weinig rolweerstand, ook na 1 jaar gebruik, rot niet onder je kont vandaan in de regen etc.

Voor 200 euro heb je op zich ook een fiets en daar kun je ook dagelijks op fietsen en goedkoper zul je ook nog wel fietsen vinden.
https://www.decathlon.nl/...168449?mc=8378492&c=ZWART

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• euchromatic
Zebby schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 12:52:
[...]

Ik vind dat best een hoop geld voor wat een fiets is, voelt als een product met zeer hoge marge.
Vooral merk-onderdelen maken het duur. Een 8-speed naaf + wiel is al 160 euro , een rem/versnellingshandel ruim 30 euro, dat telt hard op. Dan valt 500 euro voor een hele fiets incl. montage en garantie wel mee.

• JefVB
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-07-2024
Ikzelf heb enkele jaren geleden een Gazelle Chamonix Excellent T8 gekocht en ben absoluut niet tevreden over de fiets. (Zware fiets vol nutteloze vering, zompig trappen en ongelooflijk slechte remmen.) Ik kende toen nog niets van fietsen (de voorwerpen; niet de activiteit) en ben helaas afgegaan op wat mijn fietsenmaker me toen vertelde.

Deze fiets beschikt ook over een 8-versnellingsnaaf (met kettingspanner) en het rijdt naar mijn mening ongelooflijk zompig. Je voelt op geen enkele manier een verband tussen het trappen en het voortbewegen, bij manier van spreken. Alsof je de ganse tijd in een zompige massa trapt. Wanneer je de cadans opdrijft wordt het mijns inziens nog erger en lijkt het alsof je inspanning wordt opgeslokt door het zompige apparaat in je achterwiel.

Hoewel dat allemaal en beetje overdreven klinkt zou ik persoonlijk geen seconde meer twijfelen tussen een naaf en een derailleur en kiezen voor de directheid van een derailleur. Het extra onderhoud vind ik verwaarloosbaar.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

S0epkip schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:11:
Op een vakantiefiets waar je onderweg zo min mogelijk gezeik wil, snap ik dat je voor een Rohloffnaaf met riemaandrijving zou gaan. Voor de stadsfiets voldoet een Nexus naafje. Voor 'snel naar het werk' fietsen zou ik toch altijd een derailleur kiezen.
Rohloff naven zijn super. Ik heb hem nu 10 jaar, heel weinig onderhoud, kan er lekker mee in de winter doorrijden en mijn ervaring is dat het met een derailleur veel meer slijt/aanvreet (pekel!).
De Rohloff valt echt buiten het budget v/d TS...

PS: riemaandrijving lijkt mooi, maar op vakantie een reserve meenemen (in landen waar je dat niet wilt gokken) is lastig, zeker als ze van carbon zijn, je moet ze compleet vlak vervoeren anders loop je risico op schade.
Pagina: 1