Als je net begint met programmeren zou ik voor Python gaan en pas later aan één van de andere talen gaan snuffelen.
Python is lekker interactief, zoals BASIC dat vroeger was: als je
python start vanuit een Terminal kun je er op los typen en meteen dingen uitproberen. Die directe feedback is enorm leerzaam. Ik programmeer voor mijn beroep en mis dit bij sommige talen enorm:
$ python
>>> def square(x):
... return x * x
...
>>> print "3^2 =", square(3)
3^2 = 9
Apple heeft dat idee ook ingebouwd in hun Swift programmeertaal, via zgn. "playgrounds". Dat gaat nog wat verder dan Python. Je zou ook eens naar de combinatie Xcode (als ontwikkelomgeving) en Swift (de taal) kunnen kijken.
Ik wil nog even de site
LearnXinYminutes onder de aandacht brengen. Enorm handig om snel een overzicht te krijgen hoe dingen in verschillende programmeertalen gedaan worden.
Vergeet de discussie over IDEs even. Dat is voor later. Pak nu gewoon een teksteditor met syntaxondersteuning voor Python zoals
Visual Studio Code van Microsoft en experimenteer er op los. Al die andere details leiden alleen maar af van hetgeen je wilt bereiken, denk ik.
Je zou ook eens naar
Racket kunnen kijken, dat is een variant van de Scheme programmeertaal met heel veel ingebouwde functionaliteit, een beetje zoals Python. Ook heerlijk interactief met een simpele IDE bijgeleverd, dus daar hoef je niet eens een aparte editor voor te gebruiken:
Scheme:
1
2
3
4
5
| (define (square x)
(* x x))
(display (format "3^2 = ~a" (square 3)))
; 3^2 = 9 |
[
Voor 29% gewijzigd door
macwtr op 11-08-2017 12:56
]