Programmeren op een Macbook?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.779 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 635400

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben nog nieuw met programmeren. Is het mogelijk dit te kunnen doen op een macbook zonder problemen? Ik weet niet of de mac het kan handelen namelijk.

Wat raden jullie aan? Ik ben nieuw en zit aan de top 4 languages te denken.

Python, C#, C++ en Java

Geen idee met welke ik eerst moet beginnen :) alle tips n tricks zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Ja, dat kan allemaal op een MacBook. Denk aan IDE's als Eclipse, PlatformIO en zo zijn er vast nog heeeeel veel meer. Alleen C# wordt denk ik een uitdaging, maar Java, Python en C/C++ is geen enkel issue.

Je zou kunnen beginnen met een micro controller zoals een Arduino. Lekker simpel (Processing, een soort C-variant). Hiermee kan je vrij makkelijk alle control structures etc. leren.

Grote verschil tussen C en C++ is overigens dat C++ object georienteerd is. Dat is net wat moderner dan C (hoewel de Linux kernel helemaal in C is gemaakt b.v.).

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 14:27
Eerst en vooral raad ik je aan om als beginner je te concentreren op 1 language, en als je die goed beheerst kan je waarschijnlijk ook gemakkelijker andere languages oppikken. In het geval van C++ of Java ga je wel heel veel moeten oefenen, syntax is 1 ding maar goede code is iets heel anders en dat is een kwestie van oefenen en je oplossingen laten checken door ervaren devs. Hoe dan ook raad ik je ook aan om een recente cursus of oefeningenreeks te volgen, het evolueert allemaal heel snel.

Zelf doe ik vooral Java programming, een IDE zoals IntelliJ community edition is een absolute aanrader hiervoor. Veel online cursussen en tutorials zullen nog Eclipse promoten maar doe jezelf een plezier en installeer IntelliJ en kijk gewoon niet meer om.
Voor de occasionele python of bijkomende scripting languages gebruik ik zelf sublime text, een text editor met syntax highlighting en auto complete. Maar ik hoor ook heel veel goede dingen over VSCode en denk eraan om in de nabije toekomst eens over te stappen.

Al deze tools zijn gratis te verkrijgen en draaien vlot op een macbook. Ikzelf vind OS keuze meer personal flavor, ik voel mij productiever op MacOS omdat ik het OS goed ken en omdat ik volledig naar mijn hand heb kunnen zetten. Dat kan je met een windows OS even goed. Onderliggend is MacOS unix based, dat heeft ook zo zijn voodelen vind ik. Docker was voor mij gemakkelijker om aan de praat te krijgen op mijn macbook dan op een windows OS

Naast je IDE ga je ook nog andere tools gebruiken gaandeweg, sowieso ga je met MySQL in aanraking komen, misschien zelfs Docker, er zijn talloze voorbeelden. Tot dusver kan ik alles draaien op mijn macbook.

[ Voor 15% gewijzigd door zwiep op 11-08-2017 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
WhizzCat schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:34:
Alleen C# wordt denk ik een uitdaging
Dat is sinds dotnet core ook geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 09-07 22:41
Eclipse raad je toch niet aan? In de sap wereld moeten we wel.. Maar als je vrije keuze hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 13:57
RagingPenguin schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:01:
[...]

En met Rider van JetBrains heb je ook nog een hele degelijke IDE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Koja78 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:02:
Eclipse raad je toch niet aan? In de sap wereld moeten we wel.. Maar als je vrije keuze hebt...
Waarom niet eigenlijk? En wat zou jij als alternatief aanraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
RagingPenguin schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:01:
[...]

Mja, het kan nog steeds vreemde resultaten opleveren. Ik weet ook niet zeker of UI's als WPF en UWP al werken.
PageFault schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:20:
[...]

Jetbrains IntelliJ wordt door een groot deel van de Java devs gezien als de beste Java IDE. 99% als mensen Eclipse gebruiken, wordt het aanbevolen om naar IntelliJ over te stappen.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoelpoot op 11-08-2017 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Python wordt veel op de uni's gebruikt, mijn zoon gebruikt het ook, dus daar zal veel over gepost worden vanuit die wereld. Python is vrije software in tegenstelling tot bijv Delphi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Stoelpoot schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:22:
[...]

Mja, het kan nog steeds vreemde resultaten opleveren. Ik weet ook niet zeker of UI's als WPF en UWP al werken.

[...]

Jetbrains IntelliJ wordt door een groot deel van de Java devs gezien als de beste Java IDE. 99% als mensen Eclipse gebruiken, wordt het aanbevolen om naar IntelliJ over te stappen.
En wat als je dan bijv. C++ of C# wil developen?

Ik ga IntelliJ nog zeker een keer bekijken, thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
PageFault schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:02:
[...]

En wat als je dan bijv. C++ of C# wil developen?

Ik ga IntelliJ nog zeker een keer bekijken, thanks voor de tip!
Ook geen Eclipse ;) C# kan in Visual Studio Code op de Mac. Rider van Jetbrains kan ook, maar die heb ik nog niet gebruikt. C++ heb ik eerlijk gezegd geen idee van. Maar ik gok dat VS Code daar ook wel mee overweg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 15:38
@TS: natuurlijk werkt dit prima. Sterker nog: MacOS is 'under the hood' gewoon een Unix en je hebt dus ook meteen een goeie aansluiting op alle Linux installaties waar je waarschijnlijk mee in aanraking gaat komen. Mocht je MacOS niks vinden dan kun je overigens ook Linux of (god forbid) Windows installeren op je Mac.
PageFault schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:20:
IntelliJ is (terecht) veel populairder.

[ Voor 42% gewijzigd door Hydra op 11-08-2017 10:49 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55
laten we bij het begin starten. https://www.codecademy.com/ kan je heerlijk leren programmeren. Verder sluit ik me aan bij kamp Python, ideale taal voor starters!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-07 15:38
CodeAcademy leert je niet programmeren. Ze leren je de basis syntax van een taal. Verder is dit een goeie start: https://www.reddit.com/r/learnprogramming/wiki/faq

[ Voor 33% gewijzigd door Hydra op 11-08-2017 10:50 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-06 14:27
Hydra schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:50:
CodeAcademy leert je niet programmeren. Ze leren je de basis syntax van een taal. Verder is dit een goeie start: https://www.reddit.com/r/learnprogramming/wiki/faq
Eens met je uitspraak, ook eens met het feit dat zowel CodeAcademy als jouw link een goed startpunt is voor mensen die willen leren programmeren. Je zal toch moeten beginnen met iets van syntax.

[ Voor 9% gewijzigd door zwiep op 11-08-2017 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjuhjan
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-07 22:51

Gertjuhjan

Software Engineer

Stoelpoot schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:22:
[...]

C# werkt met .net core, maar helaas erg beperkt. WPF en UWP werken hier NIET op helaas.

Wat kan je er dan wel mee, console en webapplicaties bouwen.

Zover ik weet zijn er ook geen plannen om dit te gaan ondersteunen.

[ Voor 8% gewijzigd door Gertjuhjan op 11-08-2017 10:54 ]

Xbox: Gulpener88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TunderNerd
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55
Hydra schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:50:
Ik ben het met je eens, maar syntax is stap #1. Daarnaast wil deze mede tweaker leren programmeren en vraagt zich af of dit op een Mac kan. As we speak hebben we een bijna heilige oorlog tussen IDE's.
Om de beste gebruiker een antwoord te geven waar hij wat mee kan.
1. Ja, je kan programmeren op je mac, begin bij een makkelijkere taal. Python is erg geschikt.
2. Gebruik code academy om de syntax van een taal te begrijpen
3. Download Python van de officiële site en kijk of je de oefeningen can code academy lokaal kan maken, en alles aan de praat krijgt. Google is your friend!
4. Daag je zelf uit met een nieuw project!

(zullen we een ander toppic volspammen over IDE's?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfos
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:56
Je kan prima met al die talen programmeren op een Mac. Alleen C# is wat lastig omdat de officiële ondersteuning nog in de kinderschoenen staat.

Lijstje met tools die op Mac OS werken:
Python:
- Sublime Text of een willekeurige andere text editor

C#:
- Visual Studio for Mac

C++:
- CLion
- XCode
Tip: vermijd cplusplus.com, de maker van die tutorials snapt de taal zelf niet

Java:
- Eclipse
- IntelliJ
Die tools zijn allemaal gratis om te proberen, dus ik zou ze gewoon allemaal proberen. Kan je zelf bepalen wat je voorkeur heeft. Als één IDE het beste was voor alles dan waren er niet zoveel populaire.

[ Voor 13% gewijzigd door Wolfos op 11-08-2017 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Gertjuhjan schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:54:
C# werkt met .net core, maar helaas erg beperkt. WPF en UWP werken hier NIET op helaas.

Wat kan je er dan wel mee, console en webapplicaties bouwen.

Zover ik weet zijn er ook geen plannen om dit te gaan ondersteunen.
Dat hangt er een beetje vanaf wat je ziet als "erg beperkt". Je kan er inderdaad geen Windows desktop applicaties mee maken. Voor web applicaties is het net zo goed (misschien zelf beter en sws veel sneller) als ASP.NET.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macwtr
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Als je net begint met programmeren zou ik voor Python gaan en pas later aan één van de andere talen gaan snuffelen.

Python is lekker interactief, zoals BASIC dat vroeger was: als je python start vanuit een Terminal kun je er op los typen en meteen dingen uitproberen. Die directe feedback is enorm leerzaam. Ik programmeer voor mijn beroep en mis dit bij sommige talen enorm:

$ python
>>> def square(x):
...     return x * x
... 
>>> print "3^2 =", square(3)
3^2 = 9

Apple heeft dat idee ook ingebouwd in hun Swift programmeertaal, via zgn. "playgrounds". Dat gaat nog wat verder dan Python. Je zou ook eens naar de combinatie Xcode (als ontwikkelomgeving) en Swift (de taal) kunnen kijken.

Ik wil nog even de site LearnXinYminutes onder de aandacht brengen. Enorm handig om snel een overzicht te krijgen hoe dingen in verschillende programmeertalen gedaan worden.

Vergeet de discussie over IDEs even. Dat is voor later. Pak nu gewoon een teksteditor met syntaxondersteuning voor Python zoals Visual Studio Code van Microsoft en experimenteer er op los. Al die andere details leiden alleen maar af van hetgeen je wilt bereiken, denk ik.

Je zou ook eens naar Racket kunnen kijken, dat is een variant van de Scheme programmeertaal met heel veel ingebouwde functionaliteit, een beetje zoals Python. Ook heerlijk interactief met een simpele IDE bijgeleverd, dus daar hoef je niet eens een aparte editor voor te gebruiken:

Scheme:
1
2
3
4
5
(define (square x)
  (* x x))

(display (format "3^2 = ~a" (square 3)))
; 3^2 = 9

[ Voor 29% gewijzigd door macwtr op 11-08-2017 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:58

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Elke keer als een topic als dit wordt geopend eindigt het met dat een hoop mensen hun favo taaltje van dit moment gaan promoten. Er zijn al een hoop topics geweest over beginnen met programmeren en er is al een hoop over te vinden. Ik raad je aan om dat soort informatie zelf op te gaan zoeken en gewoon te beginnen. Je lijkt nu nog helemaal niks uitgezocht te hebben, maar dat vragen we hier wel van je. Ik kan dan ook niet anders dan dit topic sluiten.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.