Correcte grounding cat6a U/FTP

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 21:46
Ik ben bezig om in mijn woning cat6a U/FTP kabel af te monteren. Nu begrijp ik dat je deze kabel aan één kant moet aarden (omdat een shielded kabel zonder grounding juist voor extra storing kan zorgen tov unshielded, één kant omdat je geen ground loop wilt creeëren). Maar wat is nou de beste manier om dat te doen?

- Patch panel grounden en zorgen dat de shielded keystones daar netjes verbinding maken met de drain+foil?
- Moet ik de drain+foil bij de keystone in de inbouwdoos gewoon niet verbinden (afknippen)?
- Kan ik in dat geval (geen grounding bij inbouwdoos) gewoon unshielded keystones nemen aan die kant of heeft de shielding nog een andere functie dan grounding?
- Zijn er patch kabels die slechts aan één kant geground zijn? (in dat geval zou je de grounding bij de inbouwdoos gewoon kunnen aansluiten en dan zorgt de patch kabel ervoor dat er geen grounding loop ontstaat).
- Moet je een switch ook aarden of heeft een switch doorgaans aarde via randaarde op het stopcontact?
- Hoe zit het met een ground loop tussen patch panel en switch als je S/FTP patch kabels hebt tussen patch panel en switch (oftewel kunnen patch kabels voor een ground loop zorgen)?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:08
U/FTP kabel staat voor UNshielded Foiled Twisted Pair, dat is een kabel met een extra folielaagje om de kabel meer mechanische sterkte te geven, maar wat geen stoorsignalen tegenhoud. Een netwerkkabel met aardscherm zou een STP (Shielded Twisted Pair) kabel moeten zijn. Weet je zeker dat je kabel daadwerkelijk een aardscherm heeft?

Afgezien daarvan hoef je je in een woning niet snel druk te maken over hoe je netwerkkabels aangelegd zijn qua aarding enzo. Doorgaans heb je thuis niet echt stoorbronnen die je bijvoorbeeld in een fabriek wel tegenkomt en heb je ook niet snel afstanden waarbij het kritisch kan worden. Belangrijker is dat je kabel de juiste CAT is voor de snelheden die je toe wil passen (gigabit neem ik aan?), wat met CAT6 wel goed zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:33

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is niet waar dat een ongeaarde (s/)ftp kabel gevoeliger is voor verstoring dan utp. Wel verlies je vrijwel alle meerwaarde tov de goedkopere kabels als je dat niet doet.

Eens met hierboven verder: in een normaal huis voldoet gewoon utp prima, je hebt pas extra shielding nodig in industriele ruimtes, dus maakt het allemaal erg weinig uit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Aangezien je de kabel al hebt aangebracht:
- alleen aarden op het patchpaneel in je meterkast,
- aarddraad (groen/geel) vanaf de aardrail in je groepenkast naar patchpaneel brengen,
- de outlet in de desbetreffende ruimte liefst niet koppelen met scherm/aarde,
- FTP patchkabels in je meterkast heeft alleen zin als je switch/router dit ondersteund ;)
- UTP CAT6 patchkabels gebruiken op de outlet in de ruimte naar de PC
- PC wel op een geaard stopcontact aansluiten!!! anders kan de PC gaan vereffenen via de FTP kabel en dat wil je absoluut NIET!!!

Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Bedankt voor de reacties.
Invisible_man schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:42:
U/FTP kabel staat voor UNshielded Foiled Twisted Pair, dat is een kabel met een extra folielaagje om de kabel meer mechanische sterkte te geven, maar wat geen stoorsignalen tegenhoud. Een netwerkkabel met aardscherm zou een STP (Shielded Twisted Pair) kabel moeten zijn. Weet je zeker dat je kabel daadwerkelijk een aardscherm heeft?
De kabel heeft geen braiding, maar wel foils (over de individuele pairs) en een drain wire. Voor zover ik begrepen heb moet dit ook geground worden om een optimaal resultaat te bereiken.
Invisible_man schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 08:42:
Afgezien daarvan hoef je je in een woning niet snel druk te maken over hoe je netwerkkabels aangelegd zijn qua aarding enzo. Doorgaans heb je thuis niet echt stoorbronnen die je bijvoorbeeld in een fabriek wel tegenkomt en heb je ook niet snel afstanden waarbij het kritisch kan worden. Belangrijker is dat je kabel de juiste CAT is voor de snelheden die je toe wil passen (gigabit neem ik aan?), wat met CAT6 wel goed zit.
Momenteel is het gigabit, maar het doel is om 10gbit te ondersteunen. De apparatuur wordt goedkoper en met een snelle NAS (raid/SSD) en taken als foto/video bewerking is het fijn om meer dan 125MB/s over de draad te kunnen trekken. Qua kabellengte zou gewone cat6 prima kunnen, maar heb cat6a kabels/keystones (het prijsverschil is minimaal).
dion_b schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:07:
Het is niet waar dat een ongeaarde (s/)ftp kabel gevoeliger is voor verstoring dan utp. Wel verlies je vrijwel alle meerwaarde tov de goedkopere kabels als je dat niet doet.

Eens met hierboven verder: in een normaal huis voldoet gewoon utp prima, je hebt pas extra shielding nodig in industriele ruimtes, dus maakt het allemaal erg weinig uit.
Ik geloof inderdaad wel dat het mee zal vallen in huis. Maar er lopen toch aardig wat cat6a en coax kabels door mijn woning en die komen allemaal bij elkaar in het patch hok. Die meerwaarde wil ik inderdaad niet verliezen. Waarom dan niet meteen goed doen als ik toch bezig ben?
keur0000 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:15:
Aangezien je de kabel al hebt aangebracht:
- alleen aarden op het patchpaneel in je meterkast,
- aarddraad (groen/geel) vanaf de aardrail in je groepenkast naar patchpaneel brengen,
- de outlet in de desbetreffende ruimte liefst niet koppelen met scherm/aarde,
- FTP patchkabels in je meterkast heeft alleen zin als je switch/router dit ondersteund ;)
- UTP CAT6 patchkabels gebruiken op de outlet in de ruimte naar de PC
- PC wel op een geaard stopcontact aansluiten!!! anders kan de PC gaan vereffenen via de FTP kabel en dat wil je absoluut NIET!!!

Suc6
Bijna helemaal duidelijk, dank. Enige wat nog onduidelijk is: stel dat ik het patch panel ground en ik zou S/FTP patch kabels gebruiken in het patch hok, dan zijn de patch kabels zelf al geground (via patch panel) toch? Dan hoeft de switch geen S/FTP kabels te ondersteunen? En als de switch can wél geground kan worden dan krijg je mogelijk een ground loop? Of voorkom je dat gewoon door switch en patch panel aan dezelfde aarde draad te hangen?

The Flying Dutchman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:53
The Flying Dutchman schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:51:
Bedankt voor de reacties.

[...]

De kabel heeft geen braiding, maar wel foils (over de individuele pairs) en een drain wire. Voor zover ik begrepen heb moet dit ook geground worden om een optimaal resultaat te bereiken.

[...]

Momenteel is het gigabit, maar het doel is om 10gbit te ondersteunen. De apparatuur wordt goedkoper en met een snelle NAS (raid/SSD) en taken als foto/video bewerking is het fijn om meer dan 125MB/s over de draad te kunnen trekken. Qua kabellengte zou gewone cat6 prima kunnen, maar heb cat6a kabels/keystones (het prijsverschil is minimaal).

[...]

Ik geloof inderdaad wel dat het mee zal vallen in huis. Maar er lopen toch aardig wat cat6a en coax kabels door mijn woning en die komen allemaal bij elkaar in het patch hok. Die meerwaarde wil ik inderdaad niet verliezen. Waarom dan niet meteen goed doen als ik toch bezig ben?

[...]

Bijna helemaal duidelijk, dank. Enige wat nog onduidelijk is: stel dat ik het patch panel ground en ik zou S/FTP patch kabels gebruiken in het patch hok, dan zijn de patch kabels zelf al geground (via patch panel) toch? Dan hoeft de switch geen S/FTP kabels te ondersteunen? En als de switch can wél geground kan worden dan krijg je mogelijk een ground loop? Of voorkom je dat gewoon door switch en patch panel aan dezelfde aarde draad te hangen?
Het risico van een kabel op 2 punten aarden, is dat je niet "dezelfde" aarde hebt.

Als je PC bijvoorbeeld niet in een geaard stopcontact zit, dan zweeft dat aardpunt. En dan kan er best een flink potentiaalverschil zitten tussen dat zwevende aardpunt en de aarde in je meterkast. Dan gaat er stroom lopen door je netwerkkabel om dat verschil op te heffen.

Of in buiten netwerken waar de netwerkkabel 2 installaties verbindt die ieder op een andere meterkast zitten aangesloten.

Maar binnen een woonhuis kan het dus geen kwaad zolang je alles op een geaard stopcontact hebt zitten.
En binnen de meterkast ook niet, zolang je alle behuizingen maar met je aardrail verbindt.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Krijg wel eens het idee dat voor in huis eigenlijk iedere netwerkkabel wel voldoet mits de connectoren er goed aangezet zijn. De verstoringen in huis zijn over het algemeen zo minimaal en de afstanden zo kort dat het niet zoveel uitmaakt. Dit geld natuurlijk niet voor mensen die absoluut de specificaties willen halen en anders niet tevreden zijn. Voor die mensen zou ik ook zeker een uitgebreid meetrapport van het netwerk aanraden om te controleren of alles wel volgens spec is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Flying Dutchman
Iedereen kan beargumenteren dat iets niet nodig is (dat zie je zelfs erg vaak op dit forum). Het gaat er natuurlijk ook een beetje om dat we tweakers zijn. Je wilt het beste en je vindt het leuk om het zelf aan te leggen en ervan te leren. Vandaar dat ik het naadje van de kous wil weten (en ik wil er niet over een aantal jaren achterkomen, wanneer 10Gbit veel betaalbaarder / gemeengoed is, dat iets in mijn bekabeling me tegenhoud om over te schakelen).

The Flying Dutchman

Pagina: 1