Nieuwe case fans en CPU fan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RemmyDZ
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 19:43
Hallo allemaal,

Ik heb een aantal maanden geleden een game PC samengesteld en zelf in elkaar gezet.
Prachtig ding, ik ben er hartstikke blij mee, alleen wordt de temperatuur in de kast nogal hoog, dit is vooral te merken aan de hoge moederbord temperaturen (soms bijna 50 graden Celsius tijdens het gamen).
De kast die ik heb is een Corsair Carbide 100R Silent Edition.
Deze kwam standaard met twee casefans van 120mm.
Mijn plan is nu om deze te vervangen, omdat ze ten eerste niet de meest geweldige fans zijn wat betreft airflow gok ik (aangezien de temperaturen, ik kan helaas nergens de specificaties van de fans vinden), en ten tweede maken ze aardig wat herrie.
Ze zijn aangesloten op een simpele fancontroller die in de kast ingebouwd is.
Helaas zit het schuifje (Low-Medium-High) achterop de kast, welke onder mijn bureau staat.
Ik heb ze daarom continu op Medium draaien, maar dit geeft toch wel redelijk wat geluid, en ondanks dat dus nog hoge temperaturen.
Daarnaast is de CPU koeler (een Cryorig H7) ook duidelijk hoorbaar boven de 1200RPM.

Na wat research te hebben gedaan op het gebied van fans (hetgeen vrij verwarrend was, ik wist niet dat er zóveel keus was), heb ik besloten om voor Noctua fans te gaan.
Mijn plan is als volgt:

Ik wil de case fan aan de voorkant eruit halen en twee Noctua NF-A14 PWN 140mm fans plaatsen.
Link: https://tweakers.net/pric...tua-nf-a14-pwm-140mm.html
Beredenering: Anti-vibratie rubbers, goede kwaliteit, enorme airflow, stil en zeer positieve reviews.

De case fan aan de achterkant wil ik vervangen voor een Noctua NF-F12 PWM 120mm.
Link: https://tweakers.net/pric...tua-nf-f12-pwm-120mm.html
Beredenering: Redelijke airflow, stil, positieve recensies, flinke statische druk, lijkt me handig voor het rooster achterin mijn kast waar ie de lucht doorheen moet drukken.

De fan van de Cryorig H7 (QF120 Balance) wil ik vervangen door dit monster: Noctua NF-F12 industrialPPC-2000 PWM 120mm.
Link: https://tweakers.net/pric...alppc-2000-pwm-120mm.html
Beredenering: Volgens recensies extreem stil tot zeker 50% snelheid, zeer hoge statische druk (QF120 heeft 1,65mmH20, deze heeft een indrukwekkende 3,94mmH20.

Tot slot wil ik de drive cage onderin de case eruit halen om de airflow te verbeteren.
De HDD en SSD die in mijn systeem zitten zet ik dan in een 5.25" bay met behulp van een bracket.

Nu zult u denken, je hebt toch je keus gemaakt, vanwaar dit topic?
Wel, ik heb nog een aantal vragen waar ik niet uit kom.

Ten eerste, de fans die ik op het oog heb zijn PWM fans.
Dit is een bewuste keuze, omdat ik ze niet op een constante snelheid wil laten draaien, maar de snelheid wil aanpassen aan de temperatuur.
Kan ik dan gewoon die ingebouwde fancontroller van mijn case negeren en de kabels hiervan ergens wegwerken?

Vervolgens ben ik niet zeker over de positie van de twee intake fans aan de voorkant.
Ze kunnen op twee manieren bevestigd worden; aan de binnenkant of buitenkant van de bevestigingsplek.
Omdat dit nogal vaag klinkt, hieronder een paar foto's ter illustratie:
Binnenkant: http://images.bit-tech.ne...lent-edition/100r-12b.jpg
Buitenkant: http://forum.corsair.com/...mentid=21897&d=1434074179

Normaal gesproken kan de tweede front fan alleen maar aan de buitenkant omdat de drive cage in de weg zit, maar nu ik deze eruit ga halen zou ie (net als de stock fan nu) ook aan de binnenkant kunnen.

Mijn eerste ingeving was dat ze beter aan de binnenkant kunnen zitten, omdat als ze aan de buitenkant zitten het mij lijkt dat de zijkant van de fanbehuizing als het ware de airflow een beetje blokkeert omdat 't zo dicht op de intake-roosters zit van de front panel van de case.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen!

Alvast heel erg bedankt, jullie hebben me ook al met het samenstellen van mijn PC geweldig geholpen! _/-\o_

Met vriendelijke groet,
Remmy :)

Beste antwoord (via RemmyDZ op 12-08-2017 15:33)

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 08:06
Er wordt hier meerdere malen aangeraden om de kast te vervangen. Hoewel je geen top kast hebt is het ook geen rotzooi, je kast vervangen zal niet per se het probleem oplossen, dit ligt aan het type kast, zie hieronder.

De Define R4 heeft precies hetzelfde probleem als jouw huidige kast, ventilategaten aan de zijkant ipv aan de voorkant. Hierdoor is het lastig voor de kast om te ventileren met weinig zijruimte. De Define R4 zou ik dus in ieder geval sterk afraden, hoewel het een prima kast is in andere situaties.

Zoals @loki504 ook al aangeeft is het een goed idee om eens te testen met de kast op je bureau, zo kom je erachter of de krappe ruimte voor de hoge temperaturen zorgt en dit dus effectief aanpakken.

In het geval dat je inderdaad lagere temperaturen hebt met de kast op je bureau, dan zijn er een aantal mogelijkheden.
De eerste mogelijkheid is om de kast aan de voorkant te laten uitsteken, zodat de ventilatiegaten die daar aan de zijkant zitten vrije ruimte krijgen.
Indien dit geen soelaas biedt kun je een andere kast overwegen, namelijk een met een open (mesh) voorkant, zodat de krappe ruimte aan de zijkanten minder problematisch is.

Echter voordat je overweegt om een andere kast te kopen eerst nog een andere note, moederbord temperaturen zijn niet de meest belangrijke (50c is niet problematisch) en deze temperatuur dikwijls te hoog gerapporteerd, zeker als je een wat ouder moederbord hebt zijn de moederbord temperaturen niet altijd betrouwbaar. Als de temps van je CPU en GPU goed zijn, zou ik mij niet meteen zorgen maken en is de huidige situatie dus geen probleem.
Zou je je hele build even kunnen posten voor een wat completer beeld? Zo kunnen wij jou ook beter helpen.

Wil je toch nog een andere kast kopen, dan is de Fractal Design Meshify C een optie (tegen de tijd dat deze beschikbaar is) of een Focus G van hetzelfde merk. Deze zijn beide een veel betere optie voor jouw situatie door de open voorkant die dus vrije ventilatie zal geven.

Nog even antwoord op je vragen in de TS.
Ingebouwde fancontroller van de case kun je negeren, als je PWM headers op je moederbord hebt kun je de fans hier gewoon direct op aansluiten. Je kan met een splitter meer dan 1 fan per header aansluiten, ik zou echter aanraden niet meer dan 2 fans op één header aan te sluiten, je wilt namelijk niet meer Ampere trekken dan de header aankan.

Positie van de fans is beter aan de binnenkant van de kast, zo laat je meer ruimte over voor het aanzuigen van lucht aan de zijkanten.

[ Voor 91% gewijzigd door Nycrea op 11-08-2017 11:11 ]

🇺🇦

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus je wil meer geld aan fans uitgeven dan de behuizing heeft gekost. Dat is een erg slechte oplossing. Vervang de hele behuizing voor een veel beter koelende en stillere Fractal Define R4 pricewatch: Fractal Design Define R4 Pearl Black

• RemmyDZ
Bedankt voor je reactie!

Zou je uit kunnen leggen waarom die case beter is dan degene die ik nu heb?
Ik bedoel, is het niet (goed) mogelijk om mijn huidige case te koelen met de fans die ik op het oog had?
De kast die ik nu namelijk heb staat in een op maat gemaakt bureau, dus qua afmetingen is het heel lastig om een andere kast te plaatsen helaas. :(

[ Voor 55% gewijzigd door RemmyDZ op 10-08-2017 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Betere bouwkwaliteit, betere casefans, stillere casefans, betere koeling, veel meer ruimte om de kabels netjes weg te werken etc.

En de kast onder je bureau, is die open of dicht aan de achterkant?
Is er ruimte rondom de behuizing of is het strak op maat gemaakt?

• RemmyDZ
Duidelijk, bedankt!

De kast onder mijn bureau is open aan de achterkant, maar aan de zijkanten is slechts 3cm speling per kant, en de Fractal Define R4 zal dan vrijwel geen ruimte overhouden aan de zijkant ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ruimte aan de zijkant maakt niet uit als voor en achter maar voldoende ruimte is voor de aan- en afvoer van lucht. De R4 is 3 cm breder, 5 cm dieper en 3,5 cm hoger. Hou je aan weerskanten 1,5 cm over. Ik weet echter niet hoe je met de hoogte en diepte zit in de kast.
Als je de dvd drive kunt missen zou je een pricewatch: Fractal Design Define C kunnen overwegen welke rondom iets kleiner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just me !
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05-2023

Just me !

Ik leer nog steeds......

De Noctua fans zijn een prima vervanging voor de huidige fans, echter zijn dit fans met een pwm (4pins) aansluiting.
Ik weet niet hoeveel aansluitingen voor pwm op het moederbord aanwezig zijn zodat je de snelheid via het moederbord kan regelen, anders zul je voor het regelen van de toeren van deze fans een fancontroller moeten aanschaffen zodat je deze kunt regelen.https://tweakers.net/cate...ollers-en-lcds/producten/
Wat betreft het plaatsen op de gekozen locaties voor de nieuwe fans en de plaatsing hiervan zul je het gewoon moeten proberen of dit het resultaat brengt zoals verwacht en misschien nog wat wijzigen.
De 50°C die jij aangeeft valt wel mee hoor, maar met betere airflow zal dit zeker verlaagt moeten kunnen worden.
Verwacht alleen geen wonderen qua temperatuurvermindering, 5-10°C lager zou misschien moeten lukken, maar dit is prima toch ? :P

[color="#2412F9"]J[/color][color="#Ff96512"]h[/color][color="#15BD26"]u[/color][color="#E51AF7"]s[/color][color="#000000"][/color]t me !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:47
Je hele kast vervangen met premium fans vervangen kost je een hoop geld. En 9/10 keer alleen prettiger voor je oren. Of ga je echt blij worden als je mobo ineens 48 graden wordt?

En zet je PC eens op je bureau met de zijkant open. En kijk hoe warm je onderdelen dan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:56
Je hebt de silent editie van die kast, en die is gebouwd om stil te zijn door gedempte onderdelen. Nadeel daarvan is dat de warmte erg slecht weg wil, wat voor casefans je er ook instopt.

Ik raad je aan om te kijken naar een betere kast, dat hoeft niet heel veel te kosten.

Enkele goede voorbeelden:

pricewatch: NZXT S340 Zwart

pricewatch: Phanteks Eclipse P400S Window Zwart

pricewatch: Cooler Master MasterBox Lite 5

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Er wordt hier meerdere malen aangeraden om de kast te vervangen. Hoewel je geen top kast hebt is het ook geen rotzooi, je kast vervangen zal niet per se het probleem oplossen, dit ligt aan het type kast, zie hieronder.

De Define R4 heeft precies hetzelfde probleem als jouw huidige kast, ventilategaten aan de zijkant ipv aan de voorkant. Hierdoor is het lastig voor de kast om te ventileren met weinig zijruimte. De Define R4 zou ik dus in ieder geval sterk afraden, hoewel het een prima kast is in andere situaties.

Zoals @loki504 ook al aangeeft is het een goed idee om eens te testen met de kast op je bureau, zo kom je erachter of de krappe ruimte voor de hoge temperaturen zorgt en dit dus effectief aanpakken.

In het geval dat je inderdaad lagere temperaturen hebt met de kast op je bureau, dan zijn er een aantal mogelijkheden.
De eerste mogelijkheid is om de kast aan de voorkant te laten uitsteken, zodat de ventilatiegaten die daar aan de zijkant zitten vrije ruimte krijgen.
Indien dit geen soelaas biedt kun je een andere kast overwegen, namelijk een met een open (mesh) voorkant, zodat de krappe ruimte aan de zijkanten minder problematisch is.

Echter voordat je overweegt om een andere kast te kopen eerst nog een andere note, moederbord temperaturen zijn niet de meest belangrijke (50c is niet problematisch) en deze temperatuur dikwijls te hoog gerapporteerd, zeker als je een wat ouder moederbord hebt zijn de moederbord temperaturen niet altijd betrouwbaar. Als de temps van je CPU en GPU goed zijn, zou ik mij niet meteen zorgen maken en is de huidige situatie dus geen probleem.
Zou je je hele build even kunnen posten voor een wat completer beeld? Zo kunnen wij jou ook beter helpen.

Wil je toch nog een andere kast kopen, dan is de Fractal Design Meshify C een optie (tegen de tijd dat deze beschikbaar is) of een Focus G van hetzelfde merk. Deze zijn beide een veel betere optie voor jouw situatie door de open voorkant die dus vrije ventilatie zal geven.

Nog even antwoord op je vragen in de TS.
Ingebouwde fancontroller van de case kun je negeren, als je PWM headers op je moederbord hebt kun je de fans hier gewoon direct op aansluiten. Je kan met een splitter meer dan 1 fan per header aansluiten, ik zou echter aanraden niet meer dan 2 fans op één header aan te sluiten, je wilt namelijk niet meer Ampere trekken dan de header aankan.

Positie van de fans is beter aan de binnenkant van de kast, zo laat je meer ruimte over voor het aanzuigen van lucht aan de zijkanten.

[ Voor 91% gewijzigd door Nycrea op 11-08-2017 11:11 ]

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyDZ
Bedankt voor alle reacties!

Zoals gevraagd hier even mijn volledige build, wel zo handig inderdaad. :)

Case: pricewatch: Corsair Carbide 100R Silent Edition
Voeding: pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
MoBo: pricewatch: MSI B250 PC Mate
CPU: pricewatch: Intel Core i7-7700 Boxed
CPU Koeler: pricewatch: Cryorig H7
Videokaart: pricewatch: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G
RAM: pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2400C16
HDD: pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
SSD: pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

En dan nog een CD/DVD drive erin.

Mijn temps bij lange gamingsessies zijn als volgt:

CPU: 70 ºC
GPU: 65-70 ºC (afhankelijk van de game, Dota2 bijvoorbeeld blijft 64-65 tijdens streamen via NVENC codec, maar GTA V tikt weleens 70 graden aan)
MoBo: 45-50 ºC (dit is overigens wel gemeten met het klamme weer van een paar weken terug)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Je CPU is een heethoofd door de slechte TIM die gebruikt is een delid zou dat al een stuk verhelpen.
Jouw GPU temps zijn vrij normaal zeker als het onder de omstandigheden die jij hier noemt gemeten is.
Maar voordat je in dure fans gaat investeren zou ik eerst de drive gage eruit halen en zien wat dat scheelt met de huidige fans.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyDZ
Moet er wel bij zeggen dat de drive cage voor een nu lege fan mount zit, de enkele intake fan die meegeleverd was met de case zit tussen de drive cage en de CD/DVD bay (of hoe dat ook mag heten) in.

Zie foto: http://www.legitreviews.c...board-install-645x577.jpg

Wat betreft een delid, ik weet inderdaad dat dit kan helpen, maar ik durf het simpelweg niet.
Ik ben altijd heel zuinig met mijn bezitten, en om dan zo'n handeling uit te voeren met een chip van ~€300 zie ik niet zitten, misschien ben ik daarin gewoon te angstig. 8)7

Ik heb dit trouwens gevonden over mijn moederbord, dus ik neem aan dat in op dit moederbord gewoon 3 PWM case fans kan aansluiten:
- 1 x 4-pin CPU fan connector
- 1 x 4-pin water pump fan connector
- 4 x 4-pin system fan connectors

[ Voor 46% gewijzigd door RemmyDZ op 11-08-2017 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
RemmyDZ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 19:20:
- 4 x 4-pin system fan connectors
Pas hiermee op, 4pin betekent niet automatisch dat het pwm is, check dat dus nog even goed.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyDZ
Goed dat je 't zegt!
Ik heb zojuist wat research gedaan, en het blijkt dat 3 van de 4 system fan headers PWM zijn, dat is dus net genoeg! :D

Oké, ik heb even in mijn BIOS gekeken, en dit is wat ik gevonden heb:

Er zijn instellingen voor 4 "SYS FANS".
Deze kunnen allemaal op zowel "DC Mode" en "PWM Mode".

Kan ik dus aannemen dat al mijn systeem fan headers PWM ondersteunen?

[ Voor 46% gewijzigd door RemmyDZ op 11-08-2017 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
RemmyDZ schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 20:52:
Goed dat je 't zegt!
Ik heb zojuist wat research gedaan, en het blijkt dat 3 van de 4 system fan headers PWM zijn, dat is dus net genoeg! :D

Oké, ik heb even in mijn BIOS gekeken, en dit is wat ik gevonden heb:

Er zijn instellingen voor 4 "SYS FANS".
Deze kunnen allemaal op zowel "DC Mode" en "PWM Mode".

Kan ik dus aannemen dat al mijn systeem fan headers PWM ondersteunen?
Ja lijkt dus prima, mooizo!

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyDZ
Top!

Iedereen bedankt voor de reacties!
Ik heb nu een aardig beeld van de complexe wereld van PC koeling. :)

Ik weet nog niet zeker wat ik ga doen, maar er staan hier goede suggesties, dus daar ga ik zeker wat mee doen! _/-\o_

Tot slot nog een laatste vraag:

Wat is meer doorslaggevend voor koeling? De case of de fans?
Ik weet dat het allemaal relatief is en dat elk scenario weer anders is, maar stel, ik heb een case met een bagger airflow, maar uitgerust met de best mogelijke fans.
Daarnaast heb ik dan een case met uitstekende airflow maar matige fans.
Zouden beide cases dan goed koel blijven, of zal er een (of beiden) niet goed gekoeld zijn?

Nogmaals bedankt allemaal voor alle reacties! _/-\o_

Met vriendelijke groet,
RemmyDZ :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:47
Case is belangrijk voor de airflow. Fans zijn belangrijk voor de geluidsproductie. Het verschil tussen 5 euro en 25 euro fans zit hem voornamelijk is de geluidproductie. Maar je kast vol proppen met 5 euro fans kan alsnog een prima airflow krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyDZ
Bedankt allen voor de hulp!

Mijn vragen zijn beantwoord, ik kan nu een welbewuste keus gaan maken! _/-\o_ _/-\o_
Pagina: 1