Denon versterker + 5.1 JVC surround set aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XenRave
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21-07 19:59
Beste HiFi-experts,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Ik zal in een notendop mijn situatie even uitleggen. Ik ben een enorme fan van het kijken van films, series en ook gamen ben ik niet vies van. Voornamelijk wordt hier in huis Netflix gebruikt om series/films te kijken, voor het game-gedeelte hebben we een Xbox 360 staan. Natuurlijk hoort hier eigenlijk ook een top geluidervaring bij, maar helaas ben ik genoodzaakt om alles via de standaard ingebouwde televisie speakertjes(!!!) aan te horen. Zoals jullie zullen begrijpen; om te huilen. Nu is het zo dat er financieel niet heel veel ruimte is voor grootse dingen, vandaar dat ik via via allerlei spul heb verzameld, gekregen, tweedehands overgenomen, om toch iets leuks qua geluid te kunnen opzetten. Nadeel hiervan is dat het dus een beetje een ratjetoe van allerlei oude meuk is geworden, en dus niets op elkaar is afgestemd. Verder ben ik ook totaal niet ervaren op dit gebied, dus ik weet niet eens of alles überhaupt op elkaar aan te sluiten is. Ik ben echt niet te lui om dingen zelf uit te zoeken, maar er is simpelweg zóóóveel info over dit onderwerp in zijn algemeen te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Mijn specifieke hardware benoemen en dan aan jullie, de experts, vragen of er iets mogelijk mee is leek me een stuk efficiënter.

Dan nu mijn verzameling spul wat ik graag samenwerkend zou willen krijgen:

- Losse versterker van het merk Denon, type: AVR-1604

- Een 5.1 surround systeem van JVC, en wel het volgende model: THA10R

- Een Xbox 360 (Games & Netflix) en een digitale tv-ontvanger (voor het kijken van 'normale' tv, het welbekende kleine zwarte kastje van KPN)

Het doel is dus om op de eerste plaats series en films te kunnen kijken waarbij ik mooi surround geluid via mijn speakersetje krijg. Daarnaast zou het mooi zijn om ook 'gewone tv' via de speakers te kunnen aanhoren. Nóg fijner zou zijn als ik ook dit mooie geluid kan krijgen bij het spelen van games op mijn Xbox 360.

Ik heb hier 1 optische kabel liggen waarmee ik al wat heb lopen proberen. Het KPN kastje heeft een optische uitgang, deze heb ik verbonden met een optische ingang van de Denon en vervolgens heb ik 3 speakers (links voor, rechts voor en de center) in de versterker geprikt in de hoop hier geluid uit te krijgen. Helaas...

Hoop dat jullie hier iets mee kunnen en dat er hoop voor me is. Ben helaas niet in staat om hier veel geld aan uit te kunnen geven dus met deze oude apparatuur moet ik het doen.

Winter is coming! _/-\o_

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19

FeaR

In GoT we trust

De JVC-set ga je niet volledig aan kunnen sluiten op de Denon. De JCV speakers moet je normaal op de subwoofer aansluiten en de subwoofer sluit je dan weer met een speciale kabel aan op de hoofdunit. De subwoofer heeft geen andere inputs. Die speciale kabel zit op een gewoon merk receiver niet. Nu kan je de JVC speakers natuurlijk wel gewoon op de Denon aansluiten maar dan moet je nog wel een andere actieve subwoofer regelen. Die zou ik zeker aanraden. Niet alleen omdat het LFE-kanaal zeker iets toevoegt met films en games, maar ook omdat de JVC kleine speakers zijn en daardoor niet zo laag gaan in het bereik. De subwoofer vangt dit gat ook op.

Het aansluiten van bronnen op de Denon is niet heel lastig. De juiste kabel kiezen en dan elkaar verbinden. Voorkeur gaat bij de AVR-1604 uit naar optisch of digitale coax omdat je dan de mogelijkheid tot surround hebt. Je moet veelal wel de bron instellen op welke output je gaat gebruiken en op de Denon natuurlijk ook de goede input (naam bij de ingang) kiezen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• XenRave
Dank voor je snelle reactie!

Het klopt inderdaad dat die speakers moeten worden aangesloten op de subwoofer van die set, en vanuit de subwoofer loopt dan weer een of andere speciale stekker (zwarte ronde aansluiting, met 8 pinnen in willekeurig patroon lijkt het) die dan weer ergens heen moet (geen idee waarheen, ik gok dat die weer op de dvd-speler aangesloten moet worden die bij die JVC-set hoort). Maargoed, vandaar dat ik dus inderdaad een aantal losse speakers gewoon direct op de Denon had aangesloten om te proberen, achterop de Denon kan ik namelijk de + en - van linksvoor, linksachter, rechtsvoor, rechtsachter en center direct aansluiten. Maar wat ik begrijp is dat ik de woofer van die JVC set weg kan doen en daar een nieuwe voor in de plaats moet komen? Eentje die dus met gewoon een + en - direct op de Denon kan neem ik aan?

Het aansluiten van bronnen (hiermee bedoel je de xbox en het KPN kastje denk ik) is niet lastig zeg je, maar ik zou toch echt niet weten hoe dit verder moet.. Dat KPN kastje heeft alleen die optische uitgang en een HDMI, welke in mijn tv zit. Dus dat kastje kan ik alleen via optische kabel met de Denon verbinden toch? En van de Xbox 360 zou ik helemaal niet weten hoe deze met de Denon verbonden kan worden... Die heeft alleen een HDMI lopen naar de tv, verder zijn er geen optische uitgangen ofzo beschikbaar op dat ding. Kan zo'n Xbox 360 überhaupt wel op een versterker worden aangesloten?

Sorry voor de vele vragen.. ik ben nog aan het leren :)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:19

FeaR

In GoT we trust

Nee, je moet een actieve subwoofer hebben. Dus eentje die externe voeding heeft en je met een enkele RCA aansluit op de Denon. Een passieve subwoofer met + en - kan je niet op elke receiver aansluiten. Sterker nog, de receivers waar het wel op kan is op één hand te tellen.

Op welke TV wordt alles aangesloten? Je kan er ook voor kiezen om de XBox met HDMI op de TV aan te sluiten en dan gebruik te maken van de Audio Out van de TV. Nadeel is wel dat niet elke TV een digitale uitgang heeft en mocht die er wel zijn bestaat de kans ook dat de TV geen surround door zet. Of dat er alleen Dolby Digital door wordt gezet en geen DTS. Naar de TV en dan door lussen zou mijn laatste keuze zijn. Andere optie is om voor de XBox een adapter te halen als deze. Je maakt dan een optische uitgang die je weer op de Denon aan kan sluiten. Is wel de beste methode. De Xbox 360 Slim heeft pas een optische uitgang, op de gewone eerste modellen heeft Microsoft die weggelaten. Al zat bij de Elite de adapter inbegrepen. Enfin, die adapter moet je hebben om de XBox direct aan te kunnen sluiten.

Reset de Denon anders eens indien dat mogelijk is. Dan weet je zeker dat instellingen van de vorige eigenaar geen roet in het eten gooien. En je pakt wel de ingangen op de Denon? Dus de twee bovenste voor de optische aansluitingen. De onderste is een uitgang. En zoals gezegd wel even in de KPN decoder kijken of je in moet stellen dat het geluid via de optische uitgang gaat.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• XenRave
Hmm, dat wordt dan zoeken naar een geschikte subwoofer. Jammer, had gehoopt hiermee uit de voeten te kunnen. Dan ga ik maar eens reviews bekijken van actieve subwoofers binnen een acceptabel budget.

De tv is ook al een oudje, een Phillips 42pfl5405h/12. Geheid dat het ding dus niet zo'n digitale uitgang heeft, en zo wel kan die waarschijnlijk geen surround doorzetten. Zo'n adapter lijkt me een betere/makkelijkere optie om de Xbox aan te sluiten op de versterker, kan me niet voorstellen dat zo'n adapter veel geld kost en een extra optische kabel zal vast ook niet de wereld kosten. Stukken goedkoper dan een nieuwe tv in ieder geval haha.

Op de bovenste optische ingang heb ik inderdaad de optische kabel gezet die naar het kastje loopt voor digitale tv, vervolgens ook op de Denon de juiste ingang gekozen (optical 1, wat dus zou moeten verwijzen naar mijn KPN kastje in dit geval). Ik heb echter nog niet bij de instellingen van het KPN kastje gekeken of die het geluid via de optische uitgang laat gaan, dat ga ik zeker even uittesten!

Dank voor alle info tot nu toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
Update:

Inmiddels enkele uren forums afstruinen verder en een kleine bestelling gedaan (wat optische kabels + de adapter om de xbox mee aan te kunnen sluiten op mijn Denon versterker).

Daarnaast flink bezig geweest met het zoeken naar een geschikte Subwoofer. Hier loop ik een beetje vast, ik heb geen idee waar ik op moet letten qua vermogen bijvoorbeeld. Ik heb een drietal subwoofers op het oog maar ik heb geen idee of dit ook een beetje kwaliteit is.

Optie 1: Yamaha NS-SW210
Optie 2: Pioneer S-21W
Optie 3: Jamo SUB 210

Het zijn allen subs van net iets onder de 200 euro, wat ik voor nu al meer dan genoeg vind om eraan uit te geven. Maar ik heb tot nu toe nog niet kunnen vinden of iemand een van deze subs al eens aan een wat oudere Denon zoals ik heb heeft gehangen en of dit een beetje een aanrader is.

Iemand misschien nog tips voor me waar ik op moet letten? Of nog beter; ervaringen met een (of meerdere) van de hierboven genoemde subs?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:39
Heb je de sub nog?

Als je een beetje handig bent:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/50992

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjh93
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 07-05 16:00
Ik zat ongeveer in een zelfde positie als waarin jij nu zit, voor niet al te veel geld wel mooi geluid willen hebben. Marktplaats is dan ook een aanrader, daar heb ik mijn subwoofer, Jamo sub 210 ook vandaan. Hij staat nu ongeveer een week dus ik heb hem nog niet echt kunnen testen met een film, maar met muziek vind ik hem goed.

Even voor het complete beeld: Ik kwam van een logitech x530 computer setje die met wat verloopstekkers was aangesloten op de tv.
Gebruik nu de Denon-x1300W in combinatie met een Onkyo 5.0 set, ook van marktplaats, waarvan ik het typenummer niet direct weet.

Marktplaats is echt een uitkomst, als je er tenminste de tijd voor neemt om goed te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-10 17:00
XenRave schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 21:49:
Update:

Inmiddels enkele uren forums afstruinen verder en een kleine bestelling gedaan (wat optische kabels + de adapter om de xbox mee aan te kunnen sluiten op mijn Denon versterker).

Daarnaast flink bezig geweest met het zoeken naar een geschikte Subwoofer. Hier loop ik een beetje vast, ik heb geen idee waar ik op moet letten qua vermogen bijvoorbeeld. Ik heb een drietal subwoofers op het oog maar ik heb geen idee of dit ook een beetje kwaliteit is.

Optie 1: Yamaha NS-SW210
Optie 2: Pioneer S-21W
Optie 3: Jamo SUB 210

Het zijn allen subs van net iets onder de 200 euro, wat ik voor nu al meer dan genoeg vind om eraan uit te geven. Maar ik heb tot nu toe nog niet kunnen vinden of iemand een van deze subs al eens aan een wat oudere Denon zoals ik heb heeft gehangen en of dit een beetje een aanrader is.

Iemand misschien nog tips voor me waar ik op moet letten? Of nog beter; ervaringen met een (of meerdere) van de hierboven genoemde subs?

Alvast bedankt!
Kwalitatief goede subwoofers beginnen bij prijzen van 400 en meer, denk aan merken als SVS en BK.

Een goed alternatief bied klipsch, ze hebben erg leuke subwoofers tegen schappelijke prijzen
voorbeeldje: :
pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)

Deze heeft in elk geval een fatsoenlijke 10 inch driver waar de overige aanmerkelijk kleinere hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door NL_Scratch op 15-08-2017 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XenRave
De sub van het JVC setje heb ik nog staan ja. Hoewel ik redelijk handig ben, heb ik denk ik niet de skills in huis om de sub om te bouwen. Daarnaast heb ik er simpelweg ook de tijd niet voor en dan blijft ook nog de kwestie bestaan dat het een redelijk groot lomp geval is, iets wat mijn vriendin liever niet in de woonkamer wil hebben staan... Wel heel interessant om te lezen overigens, dus dank voor de link! :)
mjh93 schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:06:
Gebruik nu de Denon-x1300W in combinatie met een Onkyo 5.0 set, ook van marktplaats, waarvan ik het typenummer niet direct weet.
Naar die Denon X1300W heb ik toevallig ook gekeken in de afgelopen dagen, hij is zelfs te koop inclusief bijbehorende speakers en sub (Denon SYS-2020). De receiver + speakers zijn te koop voor 600,- wat natuurlijk een stuk meer is dan alleen een nieuwe sub kopen (zie https://www.hificorner.nl/denon-avr-x1300w-sys-2020.html). Daarentegen is mijn huidige Denon dermate oud en de speakers behoren ook bij dat goedkope JVC-setje, dat deze misschien beter ook gelijk vervangen moeten worden. Maar poeh, 600,-... en dan weet ik nog niet eens of die SYS-2020 set een beetje degelijk is :/ Misschien inderdaad marktplaats eens goed afstruinen, in prinicipe heb ik geen haast namelijk, zeker niet als het flink wat geld kan besparen!
NL_Scratch schreef op dinsdag 15 augustus 2017 @ 16:34:
[...]
Een goed alternatief bied klipsch, ze hebben erg leuke subwoofers tegen schappelijke prijzen
voorbeeldje: :
pricewatch: Klipsch R-10SW zwart - Actieve Subwoofer (Zwart)
Deze heeft in elk geval een fatsoenlijke 10 inch driver waar de overige aanmerkelijk kleinere hebben.
Ook die sub ben ik tegengekomen en voor die prijs lijkt die inderdaad helemaal niet verkeerd, zeker een kanshebber dus! Nu alleen nog mijn vriendin overhalen, want die vind die Jamo 210 stukken mooier (al is het maar omdat die wit is). Ben nu wel erg benieuwd hoe die het doet tegenover die sub die bij dat Denon setje zit, die SYS-2020.

Overigens heb ik inmiddels 5.1 surround via mijn satelliet speakertjes (JVC) die ik op de Denon 1604 heb aangesloten. Zonder sub op het moment, wat wel echt duidelijk mist nu bij het kijken naar films. Maar oh wat een verademing (nu al!) ten opzichte van het luisteren via geluid uit de tv :*) Mijn optische kabel bleek niet meer goed te zijn, dus toen die binnen kwam omgeruild voor een nieuwe en de Denon is nu aangesloten op zowel mijn xbox 360 (via die adapter) als ook het KPN digitale tv kastje _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door XenRave op 20-08-2017 18:18 ]

Pagina: 1