Vraag

• Jacobszoon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-11-2020
Mijn vraag
Ik heb een TP-link TL-WR1043ND V3 router en die heeft het enige maanden prima gedaan.
De laatste tijd krijg ik echter steeds meer problemen met het bekijken van films van mijn NAS. Hij blijft soms hangen en schiet dan ineens weer door, ondertitels vallen weg of ik krijg geen beeld maar wel geluid.
Ook mijn internetverbinding valt af en toe heel kort uit (tot een minuut).
Ik heb de nieuwste firmware.
Mijn idee is dat het aan de router ligt.
Ik heb begrepen dat het wel eens helpt om de firmware te vervangen door DD-WRT.
Ik ben niet zo geweldig handig met netwerken, hopelijk kan iemand me helpen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Firmware versie router:
3.16.9 Build 150514 Rel.72381n.
Nas is een Shuttle KD20 met 2 schijven van 3TB, ook de laatst beschikbare firmware (2.38.20140728).
Mijn mediaspeler is een Popcorn Hour A300, ook met de laatste firmware.
Ik heb een Ziggo modem: Ubee.
Alles loopt via een bedraad netwerk met cat. 6 kabel.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Films krijg ik weer aan de praat door terug te spoelen of opnieuw te starten..

[ Voor 5% gewijzigd door Jacobszoon op 10-08-2017 18:43 ]

Beste antwoord (via Jacobszoon op 14-08-2017 14:25)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De v1 en v2 zijn niet te vergelijken, compleet andere routers. Als je het ontbreken van 5GHz achterwege laat is een v2 en v3 identiek aan de veel modernere Archer C7. De v4 is dan weer een versimpeling van de v3.

Wat je nog kunt proberen is hardware NAT uitschakelen op de router. Dat wordt uitgevoerd door de switch hardware. Grote kans dat daar soms verkeer doorkomt waardoor de switch over de zeik gaat. OpenWRT en ddwrt ondersteunen geen hardware NAT op deze router overigens.

Alle reacties

Verwijderd

Gebeurt dit ook als je het via een PC laat afspelen?

• Jacobszoon
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:50:
Gebeurt dit ook als je het via een PC laat afspelen?
Nee, dan niet.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Films kijken heeft iig vrij weinig met je router te maken, tenzij jouw NAS buiten huis staat en het verkeer dan door de router moet ipv over de ingebouwde switch wat zonder problemen zal gaan.
Probeer iets uitgebreider uit te leggen wat er gebeurt wanneer de internetverbinding wegvalt, zit daar een patroon in kwa tijd of activiteit? Kan je op dat soort momenten pingen naar 'Google.nl', '8.8.8.8' en jouw router? Zo nee, welke daarvan zijn niet bereikbaar?

Fixing things to the breaking point...

• Jacobszoon
RGAT schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:17:
Films kijken heeft iig vrij weinig met je router te maken, tenzij jouw NAS buiten huis staat en het verkeer dan door de router moet ipv over de ingebouwde switch wat zonder problemen zal gaan.
Probeer iets uitgebreider uit te leggen wat er gebeurt wanneer de internetverbinding wegvalt, zit daar een patroon in kwa tijd of activiteit? Kan je op dat soort momenten pingen naar 'Google.nl', '8.8.8.8' en jouw router? Zo nee, welke daarvan zijn niet bereikbaar?
Ik kan weinig patroon herkennen in het wegvallen van de internetverbinding: soms gebeurt het een paar keer per dag soms niet. Het is altijd kort: een paar seconden tot ongeveer een minuut. Te kort om iets te meten. In die periode heb ik wel netwerk maar geen internet.
Mijn idee is dat dat toch meer met ziggo te maken heeft.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jacobszoon schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:26:
[...]

Ik kan weinig patroon herkennen in het wegvallen van de internetverbinding: soms gebeurt het een paar keer per dag soms niet. Het is altijd kort: een paar seconden tot ongeveer een minuut. Te kort om iets te meten. In die periode heb ik wel netwerk maar geen internet.
Mijn idee is dat dat toch meer met ziggo te maken heeft.
Wacht even...

Hierboven heb je het over problemen bij het afspelen van films vanaf je NAS (=puur lokaal achter je router), nu heb je het opeens over wegvallende internetverbinding. Dat zijn twee totaal verschillende dingen :o

In ieder geval is de gemeenschappelijke factor de router, dus dat zou ik als eerste verdenken. Je meldt helaas niet *welke* Ubee modem van Ziggo je hebt, maar ik zou om te testen toch even de WR1043ND er tussenuit halen en kijken wat de modemrouter in NAT routermode doet. Dat kun je in een EVW3226 zelf instellen, bij de EVW320/321 moet je de Ziggo klantenservice ervoor bellen.

Als beide dan stabiel zijn, dan is je bejaarde router het probleem (dat ding is ws even oud als de Ubee modem). Zijn beide nog instabiel, probeer dan met één enkele client bedraad op de modem aan te sluiten en kijk hoe dat gaat. Ook instabiel: dan is er reden tot verdenken van de internetverbinding. Niet instabiel: dan is het iets op je LAN dat je router cq het verkeer om zeep helpt. Een voor een dingen aansluiten en kijken wanneer het mis gaat. Dat is de schuldige.

Oslik blyat! Oslik!

• Jacobszoon
Gezien de afstand kan ik de router er helaas niet tussenuit halen.
Overigens vind ik het uitvallen van internet niet het grootste probleem; ik heb het alleen vermeld omdat het misschien iets te maken heeft met het gedrag van de router.
Die is trouwens niet zo oud; vorig jaar gekocht en het is een Versie 3.
Ik ga eens proberen wat het oplevert als ik een voor een de andere stekkers uit de router te trekken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jacobszoon schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:35:
Gezien de afstand kan ik de router er helaas niet tussenuit halen.
Overigens vind ik het uitvallen van internet niet het grootste probleem; ik heb het alleen vermeld omdat het misschien iets te maken heeft met het gedrag van de router.
Ik zou het omdraaien - misschien veroorzaakt de router wel de uitval van het internet. Ik zou toch echt die router proberen uit te sluiten. Heb je een andere (of kun je die lenen) om dan in z'n plaats te zetten en kijken hoe stabiel eea is?
Die is trouwens niet zo oud; vorig jaar gekocht en het is een Versie 3.
De v3 is een ontwerp uit 2015, maar de hardware is identiek aan de v2 uit 2013 en dat was weinig anders dan een kostenreductie van de v1 uit 2010 (minder chips), met als enige echte voordeel iets meer RAM. Een 2.4GHz-only apparaat was al in 2013 een verouderd concept...
Ik ga eens proberen wat het oplevert als ik een voor een de andere stekkers uit de router te trekken .
Evt kun je ook een andere firmware erop zetten (DD-WRT) om software issues uit te sluiten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacobszoon
Ik ga dat allemaal maar eens proberen. Bedankt!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
De v1 en v2 zijn niet te vergelijken, compleet andere routers. Als je het ontbreken van 5GHz achterwege laat is een v2 en v3 identiek aan de veel modernere Archer C7. De v4 is dan weer een versimpeling van de v3.

Wat je nog kunt proberen is hardware NAT uitschakelen op de router. Dat wordt uitgevoerd door de switch hardware. Grote kans dat daar soms verkeer doorkomt waardoor de switch over de zeik gaat. OpenWRT en ddwrt ondersteunen geen hardware NAT op deze router overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacobszoon
Ik heb router en modem gereset naar de.fabrieksinstellingen en inderdaad hardware NAT uitgeschakeld. Nu al 2 dagen geen problemen meer. Ongestoord internet en vlekkeloos films afspelen vanaf mijn NAS. Heel erg bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1