Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De laptop voor mijn ICT studie

Pagina: 1
Acties:

• RiZerMan
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 24-11-2024
Het is weer bijna tijd om te gaan studeren en ik kom nu van de middelbare af en ga volgend schooljaar beginnen aan mijn HBO-ICT studie, toch kom ik er niet uit.

Op de opleiding worden de volgende specificaties voor de laptop aanbevolen:

- Netwerkaansluiting + WIFI
- Minimaal Quad-core processor
- Goede accu
- Ondersteuning van VT- X of AMD-V hardware virtualisatie extensies
- Minimaal 8 GB geheugen, liefst 16 GB
- Solid State Drive (SSD)

Toch hoor ik van ongeveer iedereen die er loopt dat je niet eens zo'n zware laptop nodig hebt en een laptop van ~700/800 euro al voldoende moet zijn, het liefst gebruik ik maar 1 laptop voor mijn studie en misschien lukt dat niet met een laptop van 800 euro omdat alles toch net iets minder soepel zal lopen, dus wil ik de afweging maken voor een duurdere laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Mijn laptop is alleen bedoeld voor de studie en niet voor gamen, ik heb thuis al me eigen computer gemaakt dus gamen doe ik thuis wel.

Wat is je budget?
in eerste instantie 800 euro, maar wanneer ik met een laptop van 1100 euro de studie kan afronden ben ik van plan om me budget te verhogen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
dagelijks voor me opleiding, dus niet te zwaar en het liefst heb ik 14' inch.

Ook heb ik zelf natuurlijk al gekeken en al langere tijd op de nieuwere lijn van Lenovo gewacht, hier kwam ik op de Lenovo 520S-14IKB (pricewatch: Lenovo Ideapad 520s-14IKB (80X2002RMH) Zilver)

Ook vond ik deze laptop dergelijke specificaties hebben: pricewatch: Asus Zenbook UX430UA-GV004T, maar wel voor een iets hoger budget.

Ik hoop dat jullie kunnen helpen met het zoeken naar mijn laptop.
(dacht altijd dat computers lastig was, laptop is eig nog veel erger).

Groetjes, RiZerMan

• joseph pottema
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 13-03 22:45
Voor welke richting ga je kiezen binnen HBO-ICT?

Ik zou persoonlijk niet gaan voor een dual core cpu gezien het feit dat je wellicht gaat virtualiseren.

De U serie cpu's mogen dan wel snelle dual cores zijn maar bij virtualisatie zou ik je adviseren een quad core i7 te pakken ( heeft dan ook 8 threads)

Gezien ik komend schooljaar ook aan HBO-ICT begin ben ik zelf ook op zoek naar een nieuwe laptop.

Ik heb zelf deze laptop op het oog: pricewatch: Asus ROG Strix GL553VW-FY079T
(Lijkt het goedkoopste i7 quad core model)

Indien iemand een betere toevoeging heeft hoor ik het dan ook graag :)

Edit: eisen zijn minimaal quad core, U model serie cpu's voldoen dus niet aan de eis.

[ Voor 6% gewijzigd door joseph pottema op 10-08-2017 16:37 ]

• nielsmp
  • Laatst online: 24-04 12:18
joseph pottema schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:36:
Voor welke richting ga je kiezen binnen HBO-ICT?

Ik zou persoonlijk niet gaan voor een dual core cpu gezien het feit dat je wellicht gaat virtualiseren.

De U serie cpu's mogen dan wel snelle dual cores zijn maar bij virtualisatie zou ik je adviseren een quad core i7 te pakken ( heeft dan ook 8 threads)

Gezien ik komend schooljaar ook aan HBO-ICT begin ben ik zelf ook op zoek naar een nieuwe laptop.

Ik heb zelf deze laptop op het oog: pricewatch: Asus ROG Strix GL553VW-FY079T
(Lijkt het goedkoopste i7 quad core model)

Indien iemand een betere toevoeging heeft hoor ik het dan ook graag :)

Edit: eisen zijn minimaal quad core, U model serie cpu's voldoen dus niet aan de eis.
Die laptop heeft geen SSD en raad ik dus heel erg af. Waarschijnlijk heb je nooit SSD gehad, anders zou je nooit meer een PC/laptop zonder SSD willen.

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 17:00

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• nielsmp
Zelf ga ik ook een ICT studie doen, en ik ga waarschijnlijk voor deze laptop: pricewatch: Asus VivoBook S510UA-BQ113T

Is een maatje groter dan jouw wens, maar is erg dun en licht. Verder top specs los van het feit dat de processor dual-core is, maar ik verwacht dat een i7 meer dan snel genoeg is voor de opleiding.

• nielsmp
Prima ding ja. Ben zelf geen fan van het uiterlijk, maar de specs zijn zeker prima.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 20:04
Het verschil tussen een drie jaar oude i5 en i7 dual core is te verwaarlozen dus daar zou ik zeker niet meer geld voor betalen. De processor is minder belangrijk dan de bouwkwaliteit, garantie en accuduur.

Ik zou geen apparaat willen dat na twee jaar uit elkaar valt van ellende en waar ik elke dag een halve kilo adapter extra voor in mijn tas moet stoppen.

while (! ( succeed = try ()));

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-11 17:00
nielsmp schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:54:
[...]

Prima ding ja. Ben zelf geen fan van het uiterlijk, maar de specs zijn zeker prima.
Voor 800 euro zijn er geen betere specs te vinden, het uiterlijk neem je dan maar voor lief....

Live today! Nobody promised you tomorrow.

• RiZerMan
  • Laatst online: 24-11-2024
naar de ASUS ROG's zeker gekeken natuurlijk maar ik weet niet of een laptop van 2,5 kg een fijne reismaat is als hij elke dag mee moet naar school, qua specs is het zeker een prachtlaptopje maar dat gewicht liet mij deze laptop afvallen, daarnaast de Asus Vivo zier er zeker niet slecht uit en ga ik zeker nog wat meer onderzoek naar doen.

En over de quad core, bij rondvragen op de studie hoor ik van de studenten zelf dat elke nieuwe i5 en i7 al goed genoeg zijn dus of de quad core echt zo nodig is vraag ik me ook af, ben trouwens niet van plan de software kant in te gaan (maar alles kan nog veranderden natuurlijk).

[ Voor 29% gewijzigd door RiZerMan op 10-08-2017 17:22 ]

• joseph pottema
Tja het zal er net aan liggen

Op mijn MBO 4 ICT opleiding vond ik het toch wel prettig om 4 cores en 8 threads te hebben ipv 2 cores en 4 threads.
(Ik studeerde netwerkbeheer)

Ik twijfel er sterk aan of het mogelijk is om meerdere vm's en GNS 3 soepel te draaien op een dual core(tegelijkertijd). De single/ multicore performance van bijv een i7 6700HQ blijft beter dan die van een U model.

Echter met een beetje geluk heeft de onderwijsinstelling een cloud waarop je kunt virtualiseren en dan kom je prima uitweg met de U modellen.

• Klaasy99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 10-08-2024
Ik begin zelf in september ook met een HBO-ICT studie.

De school waar ik naar toe gaat heeft als eisen een i7, 8gb ram, min 250gb opslag liefst ssd, 15inch scherm, en videokaart met 512mb vram.
Ik zit zelf te denken om deze te kopen pricewatch: Asus ZenBook UX510UX-CN188T (Qwerty)

Is misschien wat boven je budget, maar heeft een i7 een 256 ssd + 1tb hdd , 8gb ram die uitbreidbaar is naar 16 en hij weegt 2kg dus is ook niet al te zwaar ;)

Kwam ook nog deze tegen, heeft wel 16gb ram standaard ingebouwd, maar is wel weer 100 euro duurder
pricewatch: Asus VivoBook Pro N580VD-E4392T

[ Voor 17% gewijzigd door Klaasy99 op 10-08-2017 22:17 ]

• joseph pottema
Bedankt! Ik heb deze laptop zojuist besteld.

De Intel Core i7-7500U mag dan wel een iets hogere single core performance hebben (scheelt bijna niets) maar bij de Intel Core i5-7300HQ is de multi core performance een stuk hoger.

Ik vind overigs 2.5 kg niet heel zwaar op mijn rug maar dat is bij iedereen anders natuurlijk.
Pagina: 1