Moederboord voor het overclocken van mijn i5-4690k

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Hey Tweakers,

Ik heb enige tijd geleden (3 jaar ongeveer) mijn PC gebouwd. Hierbij kon ik goedkoop een i5-4690k op de kop tikken. Echter had ik nog niet de volledige potentie van het beestje nodig en heb deze dan ook nooit overclockt. Omdat ik de intentie niet had om te overclocken heb ik toentertijd ook een simpel moederboordje aangeschaft. Nu wil ik echter mijn GPU (naar een 1080 of 1080Ti) en mijn monitor (34" 3440x1440p) vervangen. Hierbij wil ik de CPU wat overclocken om het maximale uit het systeem te halen voordat ik over 2-3-4 jaar overga op een andere CPU.

Nu weet ik niet heel veel van overclocken af, maar volgens een vriend is mijn huidige moederboord hier niet geschikt voor (MSI H81M-E34). Nu wil ik het overclocken ook door iemand anders laten doen, maar wel zelf een moederboordje aanschaffen.

Hierbij is het belangrijk dat het een micro-ATX moederboord is, ik heb namelijk een kleine formfactor behuizing.

Is het mogelijk om mij wat advies te geven omtrent het aanschaffen van een geschikt moederboord?

Alvast hartstikke bedankt voor de tips!

Alle reacties

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:19
Ik heb even voor je gekeken in de Pricewatch, ik kom dan uit twee MoBo voor je.

https://tweakers.net/cate...SNkxZaGlko6SuaWJgZA2dpaAA

Andere tweakers mogen mij verbeteren.

Volgens mij is de Z series voor OverClocking, B voor Business en H standaardvoor normaal thuisgebruik.

Denk dan dat de ASRock goedkoper is voor je: https://tweakers.net/pric...-z87m-pro4/specificaties/

• koen0s
Fitzer schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:36:
Ik heb even voor je gekeken in de Pricewatch, ik kom dan uit twee MoBo voor je.

https://tweakers.net/cate...SNkxZaGlko6SuaWJgZA2dpaAA

Andere tweakers mogen mij verbeteren.

Volgens mij is de Z series voor OverClocking, B voor Business en H standaardvoor normaal thuisgebruik.

Denk dan dat de ASRock goedkoper is voor je: https://tweakers.net/pric...-z87m-pro4/specificaties/
Deze moederboorden zag ik inderdaad ook staan. Waar het moederboord van MSI enkel nog voor 50 euro boven de introductieprijs beschikbaar is en die van Asus enkel nog op voorraad staat bij MaxICT.

Ik ben benieuwd of er moederboorden zijn waar mensen goede ervaringen mee hebben welke ik wellicht tweedehands nog op de kop kan tikken. Prijs is voor mij geen issue, enkel de kwaliteit van het bordje.

• Fitzer
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:19
ASRock komt erg dicht bij de kwaliteit van Asus, van wat ik op het internet heb gelezen. Ik zie geen problemen met dit moederboard en er zijn wat verhalen te vinden over succesvolle OC's.

Verwijderd

Levertijd meer dan 10 dagen voor beide borden dus gewoon niet leverbaar. Wil je een Z87/97 mATX bord dan moet je daar net 2e hands tegenaan lopen. Kijk eens bij vraag &aanbod op Tweakers.
Misschien is het wel het moment om een wat grotere upgrade te doen met een nieuwe cpu, moederbord en geheugen. Ryzen 5 1600 of over een tijdje naar Intel Coffeelake.

• koen0s
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:44:
Levertijd meer dan 10 dagen voor beide borden dus gewoon niet leverbaar. Wil je een Z87/97 mATX bord dan moet je daar net 2e hands tegenaan lopen. Kijk eens bij vraag &aanbod op Tweakers.
Misschien is het wel het moment om een wat grotere upgrade te doen met een nieuwe cpu, moederbord en geheugen. Ryzen 5 1600 of over een tijdje naar Intel Coffeelake.
Exact, ging er al niet vanuit dat ze nog geleverd zouden worden.

Ik wil inderdaad pas over een tijdje mijn moederbord, CPU en RAM upgraden aangezien deze momenteel nog prima schikken. Door de CPU te overclocken kan ik er nog een paar jaar tegenaan en wachten op mooi spul.

De intentie is om een fatsoenlijke PSU, CPU koeler (waterkoeling) en een tijdelijk moederbord te halen zodat ik deze componenten + de GPU bij het upgraden van de andere componenten gewoon kan behouden.

Ik ga denk ik maar een advertentie plaatsen in de Vraag & Aanbod sectie, aangezien ik momenteel niets tegenkom. Erg jammer dat deze bordjes momenteel zo schaars zijn.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Een i5 kan niet 'nog jaren mee', een i5 7600k vormt nu soms al een bottleneck laat staan een 4690k.
Je wil dus 100 euro? als het niet meer is, in een moederbord stoppen daar heb je ook een nieuw B350 bord voor Ryzen voor.
Krijg je nog de cpu koeler dat is ook ~100 euro? voor 100 euro meer heb je een R5 1600 met goede boxed koeler waar je de 1600 gewoon mee kan overclocken tot ~3.8/4.0Ghz.

Als je echt denkt dat dit een goed plan is moet je dat doen, maar ik zeg je nu dat je geld aan het verspillen bent.

PS: YouTube: Ryzen 5 1600/1600X vs Core i5/ i7/ Ryzen 7 Gaming Benchmarks

Let vooral eens op de minimale en gemiddelde FPS en frametimes.

[ Voor 28% gewijzigd door DarkBlaze op 10-08-2017 19:27 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

koen0s schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 19:10:
Erg jammer dat deze bordjes momenteel zo schaars zijn.
Tja, socket 1150 is EOL dus wordt niets meer voor gemaakt. Bestaande voorraden worden verkocht en voor de rest moet je het van de 2e hands markt hebben. mATX Z87/97 bordjes zijn nooit verkooptoppers geweest dus de kans dat je een gebruikte tegen gaat komen die ook nog eens geschikt is voor een leuke OC is vrij klein. Succes!
Pagina: 1