Redelijk aanbod winkel na defect boxspring?

Pagina: 1
Acties:

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ongeveer 2.5 jaar geleden hebben wij een boxspring gekocht bij een winkel die bekend staat om een bovengemiddelde kwaliteit (en bijbehorende prijzen). Vanwege het 60-jarig bestaan boden ze in een specifiek weekend een aantal meubelen, waaronder 1 type boxspring, voor 60% korting. In ons geval ruim 1800 euro voordeel. Standaard 2 jaar garantie. De set bestaat uit:

- voetbord
- hoofdbord
- 2 boxsprings
- 2 matrassen
- 1 matrastopper

Na ruim 1 jaar bleek ikzelf behoorlijk in een kuil te liggen. Na analyse van de winkel bleek het matras niet goed en dat is vervolgens vervangen. Daarna lag ik een stuk beter.

Een aantal weken geleden had mijn vriendin het idee ook in een kuil te liggen dus we hebben wederom contact met de winkel gezocht. Na analyse blijkt dat het matras op zich in orde is maar dat de boxspring eronder niet goed is. Deze is te zacht waardoor het matras ook te zacht wordt en daardoor een kuil ontstaat. Volgens de expert is dit niet ontstaan door slijtage maar is af fabriek de ene boxspring al niet goed geweest. Er had geen verschil qua hardheid tussen de 2 boxsprings moeten zijn.

Nu biedt de winkel een tweetal oplossingen aan ons:

1. Het bed wordt opgehaald en we kopen een nieuw bed bij ze. Van het aankoopbedrag wordt het bedrag dat wij aan dit bed hebben uitgegeven afgetrokken. Feitelijk dus de kans om een compleet nieuwe aankoop te doen, eventueel een ander bed. Nadeel hiervan is dat de aanbieding waar we toen van gebruik gemaakt hebben niet meer voor zal komen en we dus al snel 1500 tot 2000 euro meer betalen voor een vergelijkbaar bed. Ook vraag ik me dan af of dit bed wel goed zal zijn gezien de ervaringen met dit bed.

2. De boxsprings en de matrassen worden vervangen. Er is dan sprake van een 'nieuw' bed op het voet- en hoofdbord na. Nadeel hiervan is dat er kleurverschil in de stof kan zitten omdat het hoofd- en voetbord 2.5 jaar oud zijn en de stof van een andere rol komt. Dat risico ligt dan bij ons.

Aan de ene kant vind ik beide opties niet onredelijk, aan de andere kant heb ik 2.5 jaar geleden een fatsoenlijk bed gekocht en daar blijkt tot 2x toe geen sprake van. In beide voorgestelde oplossingen blijf ik voor mijn gevoel de verliezer. Of ik moet flink bijleggen of ik heb mogelijk te maken met kleurverschil.

Wat ik lastig te bepalen vind is of het een redelijk voorstel is van de winkel. We mogen 2 weken nadenken wat we willen.

Zelf denk ik aan 2 andere oplossingen als tegenvoorstel:
1. We kopen een nieuw bed en daar wordt, zoals voorgesteld, het aankoopbedrag van dit bed vanaf getrokken. Het bedrag dat we moeten bijbetalen delen we door 2 zodat we elkaar beiden tegemoet komen.

2. De winkel levert ook een nieuw hoofd- en voetbord zodat er geen sprake is van kleurverschil.

Maar zoals ik al aangaf heb ik geen idee wat redelijk is? Voor mij voelt het redelijk als ik er niet op achteruit ga, ik hoef ook niets extra's te krijgen of iets dergelijks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-09 14:38

CeesKees

I rest my Kees

Deze optie zou ik als zeer redelijk ervaren:

2. De boxsprings en de matrassen worden vervangen. Er is dan sprake van een 'nieuw' bed op het voet- en hoofdbord na. Nadeel hiervan is dat er kleurverschil in de stof kan zitten omdat het hoofd- en voetbord 2.5 jaar oud zijn en de stof van een andere rol komt. Dat risico ligt dan bij ons.

Wanneer je met een auto de motor in de soep rijdt na 2 jaar, en deze gaat men binnen fabrieksgarantie vervangen, dan krijg je ook alleen een nieuwe motor (+ kosten) vergoed, niet de hele auto. Ook al is de aansluiting met de rest van de auto anders dan de motor.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-09 17:12
Al uitgezocht wat de kosten zijn voor een nieuw voet en hoofdbord? Wellicht kan je, in overleg met de verkoper, daar wat korting krijgen.

Optie twee lijkt mij ook de beste optie, vooral als je voor hetzelfde geld niet meer een soortgelijk bed kan kopen.

[ Voor 30% gewijzigd door Panini op 10-08-2017 15:13 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:52
Aghanim schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:04:

Maar zoals ik al aangaf heb ik geen idee wat redelijk is?
Dit is toch prima? Je had te maken met een product dat van het begin af aan blijkbaar niet goed was. Dat betekent recht op garantie: vervanging van het product. Ze vervangen hetgeen dat beschadigd is. Ik zou mij niet zo druk maken op mogelijk wat prijsverschil, uiteindelijk is het gewoon een bed om in te slapen welke je alleen ziet als je je omkleed :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had optie 2 aangenomen en blij geweest - dat is na 2,5jaar en erg coulant voorstel in mijn ogen.

Een <mogelijk> kleurverschil, wat als het er al is, minimaal zou moeten zijn (je voet en hoofdbord staan immers niet in volle zon, neem ik aan) had ik graag voor lief genomen. Je krijgt technisch gewoon een nieuw bed.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

De hamvraag is of je uberhaupt zit te wachten op extra uitgaven... als je dat niet van plan bent dan lijkt mij de geboden optie voor het vervangen van de matrassen en de boxsprings de beste optie. Dat je vervolgens met kleurverschil zit is zonde, maar de gebreken zijn kosteloos verholpen. Wellicht zou je kunnen proberen om extra korting te bedingen op een nieuw hoofd- en voetbord en ben je wellicht voor een paar honderd euro helemaal voorzien van een nieuw bed.

Maar... heb je nog wel voldoende vertrouwen in het type bed? Is het probleem met te zachte boxsprings verholpen wanneer je nieuwe exemplaren krijgt en heb je daar voldoende vertrouwen in? Zo niet dan zou ik, aangezien het om het gevoel gaat, toch overwegen om voor een compleet nieuw bed te gaan met de aangeboden korting. Immers, de fabrikant heeft een meer dan redelijk voorstel gedaan om het probleem te verhelpen en deze problemen geheel kosteloos op te lossen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

Goed dat ze iig mee willen denken. En in het verleden al goede service geleverd hebben.

Volgens mij lees ik dat je nu buiten garantie een probleem hebt.
Echter vind ik dat je mag verwachten dat een bed langer dan 2 jaar mee mag gaan.
Dit betekend dat de winkel best meer coulance mag geven. En dat doen ze dan ook volgens mij in optie 2.

Vraag is of daar nog extra coulance bij moet komen door ook (een deel) van de kosten te vergoeden voor een nieuw hoofd en voetstuk. Persoonlijk denk ik van niet. En vindt ik het aanbod meer dan acceptabel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Aanbod 2 is imho zeer netjes en zou ik dan ook mee akkoord gaan.

39

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Duidelijke feedback. Dan gaat het die optie worden en dan kan ik eventueel nog voorstellen een nieuw hoofd-en voetbord bij te kopen tegen wellicht de kostprijs of een kleine marge.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Aghanim schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:18:
Duidelijke feedback. Dan gaat het die optie worden en dan kan ik eventueel nog voorstellen een nieuw hoofd-en voetbord bij te kopen tegen wellicht de kostprijs of een kleine marge.
d:)b

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

CeesKees schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:10:
Deze optie zou ik als zeer redelijk ervaren:

Wanneer je met een auto de motor in de soep rijdt na 2 jaar, en deze gaat men binnen fabrieksgarantie vervangen, dan krijg je ook alleen een nieuwe motor (+ kosten) vergoed, niet de hele auto. Ook al is de aansluiting met de rest van de auto anders dan de motor.
De vergelijking gaat niet op.
Eerder dat je 5 jaar garantie hebt op roest op en in je auto en dat na 4 jaar je motorkap vervangen moet worden binnen garantie, alleen is de rest van de auto al wel een beetje verkleurd, resultaat is dat je een nieuwe motorkap krijgt maar wel met het kleurverschil tussen de panelen ziet.

Punt is net dat als het juist de motor was waarbij je er niets van zult zien of merken het gewoon een goed aanbod is, nu voelt het niet helemaal prettig.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Aghanim schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:18:
Zeer verstandig. Met dat voorstel voor een nieuw hoofd- en voetbord zou ik even mee wachten,
kan heel goed zijn dat dat 'kleurverschil' enorm meevalt en of zelfs helemaal niet is. Ik heb iets
soortgelijks meegemaakt met een bankstel. De ene bank zouden ze compleet vervangen en ze
drongen een beetje aan dat ik dan zelf de andere zou vervangen door een nieuwe met korting bij
hun te kopen om kleurverschil tegen te gaan (stonden al 3 jaar in de woonkamer). Ben er ook niet op
ingegaan en het bleek dan ook dat er gewoon geen kleurverschil was tussen de nieuwe en oude bank.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met de matras van je vriendin is niks mis, dus de boxspring vervangen is al voldoende voor een winkel.
Alles extra is mooi meegenomen in mijn ogen. Het evt. kleurverschil zou ik me niet aan ergeren, wanneer kijken je nu naar je ben op kleurverschil ? Overdag ligt ons bed open om te luchten en s avond lig ik er zelf in :D

Dus ik zou zelf al tevreden zijn bij vervangen van de boxspring.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Aghanim
  • Niet online
Hackus schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:44:
Met de matras van je vriendin is niks mis, dus de boxspring vervangen is al voldoende voor een winkel.
Alles extra is mooi meegenomen in mijn ogen. Het evt. kleurverschil zou ik me niet aan ergeren, wanneer kijken je nu naar je ben op kleurverschil ? Overdag ligt ons bed open om te luchten en s avond lig ik er zelf in :D

Dus ik zou zelf al tevreden zijn bij vervangen van de boxspring.
Dat beeld had ik ook maar de expert van de winkel gaf aan dat als de boxspring niet goed is, in dit geval te zacht, dat het matras dan ook zachter wordt na verloop van tijd wat uiteindelijk niet goed is. Daarom moeten ze volgens hem ook beide vervangen worden.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Nou dat is goed toch. 1 gehele boxspring met matras willen ze dus vervangen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 15:13:
Ik had optie 2 aangenomen en blij geweest - dat is na 2,5jaar en erg coulant voorstel in mijn ogen.

Een <mogelijk> kleurverschil, wat als het er al is, minimaal zou moeten zijn (je voet en hoofdbord staan immers niet in volle zon, neem ik aan) had ik graag voor lief genomen. Je krijgt technisch gewoon een nieuw bed.
Van coulance is hier absoluut geen sprake, aangezien ze hebben toegegeven dat het een productiefout betreft. Echter is optie 2 inderdaad de optie die je schadeloos stelt. Het product/deel dat fout was wordt volledig vervangen. Dat kleurverschil komt dan puur door slijtage, dus als je nu nauwelijks verschil ziet met toen hij nieuw was zal dat ook wel meevallen.

Je zou kunnen proberen of je voetbord etc ook vervangen kunnen worden, deze zullen niet de grootste kosten van het bed zijn, mocht je echt bang zijn voor kleurverschil. Desnoods voorstellen om die kosten te delen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat technisch gezien optie 2 redelijk is, mits het kleurverschil niet extreem is. Maar wat redelijk is, is één. Realiteit is dat dialoog je vaak verder brengt.

Als de zorg kleurverschil is, dan kan je ook afspreken dat als er een zichtbaar verschil is, ze alsnog de andere delen vervangen. Als ze daarmee akkoord gaan, ben je klaar. Hoofd- en voetbord zijn meestal ook weer niet het leeuwendeel van de kosten.

In basis lijkt de winkel flexibel mee te denken en zelfs keuzes te bieden. Prima uitgangspunt voor dialoog.

Uiteindelijk zit je met redelijkheid en billijkheid, waarbij de wet (WB7:21) ook aangeeft dat zaken afhangen van de mate van afwijking wat er van verkoper gevergd kan worden. Ofwel: ook daar is ruimte voor interpretatie, en het zal per geval verschillen wat een oplossing naar tevredenheid is.

Dialoog over wat je wil dus. :)
Pagina: 1