Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuw "werkpaard" systeem voor software development

Pagina: 1
Acties:

• Lye
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:47
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk werk (software development) en heel af en toe een simpele game. Het gaat hier vooral om CPU en RAM intensieve taken.
Het huidige systeem is een ultrabook met een i5-4200U met 8GB RAM, maar het geheugen begint toch wel een bottleneck te worden (tezamen met de 128GB opslag).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Om en nabij de €800,- is de leidraad, zou eventueel met een goede beargumentatie wat meer mogen zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een kast en een monitor. Deze zou ik de komende tijd nog willen gebruiken, totdat er budget/nood is aan nieuwe apparatuur.
1Fractal Design Define R3 (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 2443BW Zwart€ 0,-€ 0,-

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Sowieso 16GB RAM. Verder wil ik liever geen dedicated GPU, het verbruik en de aanschafkosten gaan hiermee toch aardig snel omhoog. Het originele plan was om voor een AMD Ryzen te gaan, echter blijken deze geen interne GPU te hebben zoals vergelijkbare Intels dat wel hebben. Hiermee lijkt Ryzen dus af te vallen.

Verder moet de chipset door Linux ondersteund worden, dit zal het meestgebruikte besturingssysteem zijn. Ik verwacht echter niet dat dit een probleem zal zijn.

Mijn idee gaat uit naar een SSD van 250GB voor de dagelijkse data, en een HDD van 2TB voor storage, dit zal ik ook wel nodig gaan hebben.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben aardig merkendoof, zolang het maar kwaliteit is dat de komende jaren meegaat.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst natuurlijk een PC die je niet hoort en geen stroom verbruikt, echter is dit natuurlijk niet mogelijk terwijl het gebruikt wordt :+.
Een semi-zuinig systeem dat niet te veel lawaai maakt zonder in te leveren op prestaties is wel gewenst. Verder is de huidige kast vrij groot, dit wil ik in de toekomst naar een kleiner kastje verplaatsen. Daarvoor is een µATX moederbord toch wel gewenst.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb hier simpelweg niet genoeg kennis van. Ik was door de Pricewatch aan het klikken en heb een aantal dingen uitgezocht die -voor zover ik kan zien- voldoen. Echter kan ik hier de plank compleet mis slaan.
Ik heb vooral mijn twijfels over de voeding en de koeler, mijn kennis hiervan is echt 0,0. Ik zou dus graag geadviseerd willen worden over de compatibiliteit van deze onderdelen en of er misschien betere alternatieven zijn binnen hetzelfde budget.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 299,90€ 299,90
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 86,-€ 86,-
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 81,95€ 81,95
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,95€ 129,95
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 51,95€ 51,95
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 803,60

• Lye
Niemand die een idee heeft? Ik twijfel namelijk of de voeding en de koeler wel voldoende zijn..

Verwijderd

Het gekozen moederbord heeft sowieso een bios-update nodig. Voeding is qua wattage voldoende. Mocht je in de toekomst een GPU-upgrade willen uitvoeren, dan raad ik een voeding aan met meer wattage. Ryzen zou als aternatief kunnen dienen in combinatie met een GeForce GT 1030 of Radeon RX 550.

Verwijderd

Van de gekozen voeding zijn de kabels te kort om de aansluitingen op het moederbord te bereiken en zonder pricewatch: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133) kun je hem ook niet vast schroeven, wat wel handig kan zijn :P. De beste voeding voor jouw system zou een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt zijn. Gaat erg lang mee, is efficiënt en maakt tot 250-300 watt belasting weinig geluid.

3000MT/s geheugen heeft niet veel zin op een B150 bord wat maximaal 2133MT/s ondersteunt en er is een grote kans dat er eerst nog een BIOS update uitgevoerd moet worden voordat de CPU werkt op B150, zoals AMDRadeon ook al aangeeft. Om out-of-te-box ondersteuning te hebben voor een i7 7700 heb je een B250 bord nodig, welke meteen 2400MT/s geheugen ondersteunt.

Wil je in de toekomst wellicht een 4K scherm kopen? In dat geval kun je het beste een moederbord met een DisplayPort aansluiting nemen om 4K aan te kunnen sturen met 60Hz. Denk aan:
pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D3H

Ga je vaak grote bestanden van meerdere GigaBytes verplaatsen? Zo nee dan heeft een NVME SSD weinig tot geen meerwaarde over een normale Sata SSD als bijvoorbeeld de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Zie ook:
https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk

• Lye
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:19:
Het gekozen moederbord heeft sowieso een bios-update nodig.
Ah kijk, dat is een probleem. Dit wist ik dus niet. Dat wordt dus een ander moederbord :)
Voeding is qua wattage voldoende. Mocht je in de toekomst een GPU-upgrade willen uitvoeren, dan raad ik een voeding aan met meer wattage. Ryzen zou als aternatief kunnen dienen in combinatie met een GeForce GT 1030 of Radeon RX 550.
De kans dat ik in de toekomst een GPU-upgrade wil doen is nihil, dus dat zal niet nodig zijn. Verder heeft een Ryzen dezelfde TDP als de i7 die nu in mijn samenstelling zit, een GPU zal dus voor een hoger verbruik zorgen en dat terwijl ik de mogelijkheden van de GPU niet zal gebruiken.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 21:41:
Van de gekozen voeding zijn de kabels te kort om de aansluitingen op het moederbord te bereiken en zonder pricewatch: Corsair SFX to ATX PSU Adapter Bracket (CP-8920133) kun je hem ook niet vast schroeven, wat wel handig kan zijn :P. De beste voeding voor jouw system zou een pricewatch: Seasonic G-series 360 watt zijn. Gaat erg lang mee, is efficiënt en maakt tot 250-300 watt belasting weinig geluid.
Oh ja, voedingen hebben ook bepaalde formaten, nooit aan gedacht. Bedankt voor de tip d:)b
3000MT/s geheugen heeft niet veel zin op een B150 bord wat maximaal 2133MT/s ondersteunt en er is een grote kans dat er eerst nog een BIOS update uitgevoerd moet worden voordat de CPU werkt op B150, zoals AMDRadeon ook al aangeeft. Om out-of-te-box ondersteuning te hebben voor een i7 7700 heb je een B250 bord nodig, welke meteen 2400MT/s geheugen ondersteunt.
Dit staat voor zover ik weet niet in de Pricewatch, maar dan gaan we even ander geheugen uitzoeken :).
Wil je in de toekomst wellicht een 4K scherm kopen? In dat geval kun je het beste een moederbord met een DisplayPort aansluiting nemen om 4K aan te kunnen sturen met 60Hz. Denk aan:
pricewatch: Gigabyte GA-B250M-D3H
Die kans is vrij klein, ik geef niet zoveel om pixels. Echter aangezien ik toch blijkbaar een B150 bord nodig heb, komt deze wel goed uit.
Ga je vaak grote bestanden van meerdere GigaBytes verplaatsen? Zo nee dan heeft een NVME SSD weinig tot geen meerwaarde over een normale Sata SSD als bijvoorbeeld de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

Zie ook:
https://nl.hardware.info/...t-van-nvme-in-de-praktijk
Er zullen vrij vaak images van de partities gemaakt worden tbv backups. Zou wel prettig zijn als dit snel gaat. Overigens ging het mij niet zozeer om de snelheid, maar vooral om het formaat.

De huidige samenstelling is nu dit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700 Boxed€ 299,90€ 299,90
1Gigabyte GA-B250M-D3H€ 80,95€ 80,95
1WD Red WD20EFRX, 2TB€ 81,95€ 81,95
1Arctic Freezer 33€ 27,85€ 27,85
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 128,95€ 128,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 61,-€ 61,-
1Samsung 960 EVO 250GB€ 126,-€ 126,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 806,60

Ik ben hier vrij tevreden over, bedankt voor de tips!

Rest mij nog één vraag: voldoet deze koeler of is het beter om hier ook een alternatief voor te nemen? Het gaat hier vooral om geluidsproductie en formaat ten opzichte van de koelprestaties, met het vooruitzicht dat deze pc in de toekomst zal verhuizen naar een kleinere kast.

Verwijderd

Ja de Arctic Freezer 33 is een goede en stiller koeler :).
Pagina: 1