MrTuinstra schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:38:
Een tijdje geleden een Blu-Ray brander van een mede-tweaker gekocht (2 jaar geleden ongeveer). Echter sinds het gebruiken daarvan gaat de Blu-Ray brander niet open. Iedere keer als ik op het knopje drukt geeft hij een geluid alsof hij geblokkeerd word. Echter met een paperclip in het gaatje drukken gaat hij open en zo heb ik hem door de jaren heen gebruikt.
Dit werkt uiteraard niet perfect en wil ik er toch naar gaan kijken. Kent iemand tips/trucs hoe ik dit het beste kan oplossen zonder schade aan de brander te geven(indien het überhaupt op te lossen valt uiteraard)?
Ja, dit is betrekkelijk eenvoudig te repareren.
Vóór de lade kan worden geopend moet het loopwerk een stukje zakken zodat het schijfje los in de lade komt te liggen.
Maar daarvoor moet eerst "laten wij het maar een deksel noemen" worden losgetrokken maar dat zit magnetisch vast.
De rubberen snaar die dat laatste moet bewerkstelligen lubbert na enkele jaren uit waardoor die vroeg of laat gaat
slippen waardoor het de magnetische klem niet meer los kan trekken.
Vervang het snaartje en het open/sluit mechaniek loopt weer als een zonnetje.
Het is eigenlijk een werkje van niets, maar je moet wel eerst een nieuw rubberen snaartje zien te bemachtigen.
Het hoeft niet eens de exacte maat te zijn, als het nieuwe snaartje maar niet slipt.
Het oude snaartje schoonmaken kan misschien even helpen, maar vroeg of laat begint het toch weer te slippen.
Even het snaartje opmeten dus (lengte én dikte) en de door jou gevonden maat compenseren op de meest waarschijnlijke "uitrekking" and Google is your friend.

De behuizing van een dvd/bluray brander is eenvoudig aan de bovenkant te openen, het bewuste snaartje is daarna doorgaans meteen bereikbaar.
[
Voor 5% gewijzigd door
Verwijderd op 11-08-2017 06:54
]