Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• S_Chief
  • Registratie: mei 2007
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na het overlijden van mijn geliefde XPS 15 (i7 2720qm, 16GB RAM, GT540M 2GB, 128GB 830 series, om een idee te geven waar ik tot voorkort mee werkte) is het tijd om iets anders te gaan kopen. Aangezien de XPS de laatste jaren voornamelijk als desktop werd gebruikt wil ik deze keer een desktop samenstellen.

- Solitaire :+
- Lightroom en Photoshop. Dit is het zwaarste gebruik. Vooral in LR merkte je dat de performance drastisch achteruit ging na meerdere bewerkingen. Nu is het ook bekend dat LR niet de schoonheidsprijs verdient voor meest efficiente software, maar ik heb voorlopig geen andere keuze totdat Adobe met een nieuwe versie van LR komt.
- Plex server (hoeft niet 24/7 te draaien, maar ook zwaardere 4k bestanden moeten makkelijk geserveerd kunnen worden aan de client (1 client). Data staat op een NAS.
- Standaardgebruik (Edge, Office, Spotify, dat soort saaie dingen)

Wat mag het systeem gaan kosten?
All-in wil ik graag rond de 1k blijven. Bouwen doe ik zelf wel.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 315,-€ 315,-
1CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX Master Wireless Mouse Zwart€ 65,95€ 65,95
1Samsung 830 series Notebook Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 380,95

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een ingebouwde koelkast zou wel tof zijn. :Y)

Nee, ik wil het vrij simpel houden. Zoals je hierboven ziet neem ik een SSD mee. Het is niet de jongste, maar ik heb het idee dat deze qua prestaties nog wel meekan naar het volgende systeem (daarnaast is 'ie amper versleten). Belangrijk: ik ga niet gamen (shocker!).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In de eerste instantie dacht ik gelijk weer aan een Intel-systeem, maar AMD heeft met Ryzen (7) een mooie optie neergezet. Puget Systems laat wel zien dat Intel beter scoort (voornamelijk doordat LR niet goed gebruik maakt van meerdere cores en de kloksnelheid van Intel wat hoger ligt), maar ik vind dat nog geen reden om Ryzen gelijk te schrappen (zeker omdat LR toch omgegooid gaat worden en ik een systeem voor op de lange termijn zoek).

Qua moederbord en grafische kaart heb ik een voorkeur voor Asus en Gigabyte (geen onderbouwing, puur gevoel). Geheugen Corsair en G.Skill (alhoewel de QVL leidend is). Voeding Corsair. Grafische kaart van de groene kant.

Ik heb de Define C hieronder voor de prijs meegenomen, maar na de aankondiging van de Meshify C gisteren neig ik erg naar laatstgenoemde. Edit: Meshify C staat in de PW, TS aangepast.

Mocht je een ander idee hebben dan kan je gerust tegen mijn merkvoorkeuren ingaan. :+

Systeem 1 - i7 7700k:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 334,-€ 334,-
1Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming€ 147,95€ 147,95
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 166,-€ 166,-
1Fractal Design Meshify C€ 89,99€ 89,99
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 135,52€ 135,52
1Corsair RM550x Zwart€ 88,95€ 88,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.012,40

Zoals je ziet is het een vrij recht toe recht aan systeem. Geen supersterke grafische kaart, maar ik heb het idee dat dit wel zal voldoen.

Systeem 2 - Ryzen:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 302,95€ 302,95
1Asus Prime X370-Pro€ 149,95€ 149,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 933,36

Eigenlijk idem als systeem 1, maar nu met een Ryzen CPU en AM4 moederbord. Ik heb hierbij geen losse koeler genomen omdat ik her en der lees dat de stock koeler (die er overigens erg tof uit ziet) niet luidruchtig is en best aardig koelt.

De 1700 schijnt behoorlijk goed te kunnen overclocken (maar ik gok dat een andere koeler dan wel handig zal zijn).

Vooral vlak na de launch van Ryzen heb ik wel de nodige forumposts gezien over bugs en updates. Ik verwacht dat de grootste problemen inmiddels wel zijn verholpen?

Systeem 3 - Coffee Lake:

Zal net als systeem 1 en 2 zijn, maar dan met een Coffee Lake CPU en een Z370 moederbord (hebben we het weer: future proof).

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
ATX is qua formaat prima. Onnodig stroomverbruik willen we natuurlijk ook voorkomen. Daarnaast vind ik een stil systeem belangrijk (zal ook in de avonduren gebruikt worden). Ik doe over het algemeen ook lang met mijn systemen (5 tot 8 jaar), future proof (hoe vaag dat begrip ook is) is dus wel gewenst.

Ga je overklokken?
In de eerste instantie niet, maar de CPU's waar ik naar kijk hebben best wat potentieel. Wellicht dat ik er tzt wat MHz bij probeer te krijgen dus.

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Ik hoop dat jullie mee kunnen denken om de pro's en con's van de twee (of drie als Coffee Lake meetelt) systemen af te wegen. Ben ik iets vergeten, kan iets efficiŽnter of heb ik ergens juist te veel geschrapt? Ik wacht zeker even tot eind augustus om naar Coffee Lake te kijken, maar ik betwijfel hoe groot het verschil zal zijn tov Kaby Lake.

Uiteraard is zo veel mogelijk pc voor zo weinig mogelijk geld ideaal, maar dat wilt iedereen met een adviestopic denk ik. :P Doel is om rond de 1k te blijven iig, en daarvoor het beste te halen wat er te krijgen is voor mijn usecase.

Changelog:
1.0 Topicstart
1.1 Edit 1: Ryzen 1700X
1.2 Edit 2: Meshify C ipv Define C

Edit 1: ik zie dat een 1700X met een losse koeler waarschijnlijk ook gaat lukken net boven de 1k.

Systeem 4 - Ryzen 1700X:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700X Boxed zonder koeler€ 330,35€ 330,35
1Asus Prime X370-Pro€ 149,95€ 149,95
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.010,75

S_Chief wijzigde deze reactie 13-08-2017 23:05 (19%)

• RubenByte
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 07:59

RubenByte

Gewoon Raar.

Geen van de systemen is een slechte keuze. Wel zou ik in Systeem 1 het moederbord vervangen voor een MSI Z270 SLI Plus. (Tenzij je gek bent op de RGB-LED verlichting)
Dit bord heeft naar mijn idee een betere stroomvoorziening, een extra M.2 slot en een extra fan-header. Ik denk dat die i.v.m. "futureproofheid" een betere keuze is, en hij is ook nog een paar euro's goedkoper ;)

Ik zou met kopen wachten tot we wat meer informatie hebben over Coffee Lake. Op 21/08 komt er meer informatie vanuit Intel.

RubenByte wijzigde deze reactie 10-08-2017 12:29 (12%)
Reden: Laatste alinea toegevoegd

Ruben is epic.

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
@RubenByte Ik heb de Gigabyte niet uitgekozen op RGB (maar het staat wel gaaf). De MSI zal ik eens bekijken, thx.

Ik wacht zeker even tot de aankondiging van Coffee Lake (staat ook in TS :) ).

• DaniŽlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 11:47
Tja, Photoshop hangt nog steeds op een core, en daar is de 7700K de beste keuze in. Coffee lake gaat dat ook niet veranderen aangezien die zeer waarschijnlijk clockspeed gaan inruilen voor cores. Verder als je nu niet gaat overclocken, dan is de 7700K eigenlijk zonde.

Het is dat je ook geen videorendering doet, anders was Ryzen 7 echt een no brainer. Hoeveel programma's draai je eigenlijk op de achtergrond. Als je het type van een programma hier, browser met heel wat taps daar, dan nog photoshop etc bent, dan zou ik naar Ryzen neigen. Anders een i7. i5 7600K en dan overclocken kan ook nog als je maar een ding tegelijkertijd doet. R5 1500X overclocken kan ook als je wat wil besparen en wat minder prestaties voor lief neemt :P

Je kan natuurlijk ook gokken dat Adobe eindelijk eens fatsoenlijke multithreading gaat toepassen. Dan zal Ryzen in een klap veel sneller worden. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
@DaniŽlWW2 De K-versie is misschien te ja, kan er dan nog wat euro's van afhalen. Anderzijds is de non-K wel een stukje lager geklokt waardoor 'ie weer in de buurt van Ryzen komt als het gaat om single-threaded performance (als ik het goed begrijp).

Zeker nu Adobe opeens gebruikers begint te vragen om ervaringen met de performance van LR lijkt het erop dat ze eindelijk iets aan die rommel gaan doen. Nu betekent dat niet gelijk multithreading, maar daar hoop ik wel op.. LR is voor mij nog belangrijker dan PS overigens.

Qua gebruik ben ik dan wel iemand die naast LR ook PS (werken leuk samen), Edge (variŽrend van 1 tot 30 tabs), Spotify, qBittorrent en nog wat spul tegelijk heeft draaien.

Ik blijf het lastig vinden.. Enerzijds is de 7700k (nu) de winnaar in LR en PS, anderzijds wint de 1700 denk ik weer als het op allround gebruik aankomt. Ik werk niet dag en nacht in LR/PS (het is een hobby).

Waar ik hulp bij zoek (gezien de vele views maar weinige reacties ben ik wellicht niet concreet genoeg):

- i7 7700(k?) vs. Ryzen 1700(X)?
- Is de 1050Ti genoeg voor mijn werk?
- Is de 830 SSD niet tť traag?
- Heb ik ergens te veel op bezuinigd? :+

• DaniŽlWW2
De 7700K is ook enorm overpriced, dat helpt ook niet. Was die §250, dan was het veel makkelijker. Verder even lopen graven. De Lightroom en Ryzen combinatie is wel veel beter in exporteren en converteren van foto's. Dat is gewoon 16 threads aan en verwerken. Verder lijkt Lightroom helemaal geen gebruik te maken van een GPU dus die lijkt overbodig op het moment, buiten beeld natuurlijk.

Qua Ryzen kan je nog veel meer besparen. Een X370 bordje is overkill. Een van deze drie is ruim voldoende.
pricewatch: MSI B350 PC Mate
pricewatch: Gigabyte GA-AB350-GAMING 3
pricewatch: Asus Prime B350-Plus

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
Het probleem met content creation benchmarks is een beetje dat het heel erg ligt aan wat men precies doet, is je timeline in premiere anders of wat je test in photoshop dan kan er heel wat anders uitkomen..

Neem photoshop; benchmark scores op veel sites zijn een optelling van heel veel acties, wat helemaal niet overeen hoeft te komen met de werkelijkheid en jouw workflow. Als je die uiteindelijke testscores moet geloven zit iedereen continu te resizen en filters te draaien :p. Ik zie scores all over de place, zo ook bij lightroom en premiere enzo..

Het fijne aan veel puget systems tests zijn dat ze ook vaak deelscores geven en heel breed testen. Dan kun je tenminste een beetje inzoomen op wat overeenkomt met wat jij doet.

op zich zou ik zeggen 7700k maar daar zou ik nu echt niet meer in investeren aangezien er geen 6 core op dat socket komt, ik zou ff wachten om te kijken wat die 6 cores gaan doen.. En niks mis met Ryzen idd.. Ik hoop ook dat ligthroom een beetje getweaked wordt. :)

maratropa wijzigde deze reactie 11-08-2017 22:48 (9%)

specs

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
@DaniŽlWW2 LR doet idd momenteel niets met de GPU (als je het inschakelt kan de performance zelfs nog verder inzakken :') ).

Ik kan idd wel voor een B350 bord gaan, maar de 1700 lijkt best aardig over te kunnen klokken. Dan lijkt een wat beter bord (ook met betere VRM's) een goed idee?

@maratropa Benchmarks komen qua workflow idd niet echt overeen met het echte werk. :p i7 7700k lijkt echter wel overal als beste uit te komen, maar zoals je zelf ook zegt, wie weet wat Adobe met LR/PS gaat doen qua multithreaded performance.

Ik wacht zeker even tot 21 augustus om te kijken wat de Coffee Lake 6-cores gaan doen (ik hoop dat er dan ook reviews verschijnen). Als de prijs echter weer veel hoger komt te liggen dan prijst Intel zichzelf wel uit mijn zoektocht.

Zeker na je opmerking dat er geen 6-cores op 1151 komt besef ik nu dat het helemaal niet meer zo handig is om een 7700k te nemen (mocht ik later de CPU willen upgraden).

• Harrie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11:19

Harrie

NederVlaming

Ik dacht dat er 6-core coffee lake op socket 1151 ging komen? Dat was toch het gerucht?

Edit: zie ook hier http://wccftech.com/intel...-cpu-benchmarks-leak/amp/

Harrie wijzigde deze reactie 12-08-2017 14:09 (42%)

• DaniŽlWW2
quote:
S_Chief schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 13:45:
@DaniŽlWW2 LR doet idd momenteel niets met de GPU (als je het inschakelt kan de performance zelfs nog verder inzakken :') ).

Ik kan idd wel voor een B350 bord gaan, maar de 1700 lijkt best aardig over te kunnen klokken. Dan lijkt een wat beter bord (ook met betere VRM's) een goed idee?
Tja, al die bordjes kunnen een overclock van een 1700 gewoon aan. Draai zelf een 1700 met dat Gigabyte bordje @3.5GHz zonder problemen. Die andere twee zijn nog beter qua VRM.
quote:
Harrie schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:04:
Ik dacht dat er 6-core coffee lake op socket 1151 ging komen? Dat was toch het gerucht?
Een gerucht ja, dat was het probleem. Geloofde het zelf nooit, en heb daar gelijk in gekregen. ;)

DaniŽlWW2 wijzigde deze reactie 12-08-2017 14:05 (40%)

• Harrie

Harrie

NederVlaming

quote:
DaniŽlWW2 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:04:
[...]

Tja, al die bordjes kunnen een overclock van een 1700 gewoon aan. Draai zelf een 1700 met dat Gigabyte bordje @3.5GHz zonder problemen. Die andere twee zijn nog beter qua VRM.

[...]

Een gerucht ja, dat was het probleem. Geloofde het zelf nooit, en heb daar gelijk in gekregen. ;)
Hier gaat het toch over een 6-core op socket 1151: http://wccftech.com/intel...-cpu-benchmarks-leak/amp/

• foppe-jan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08:02
quote:
offtopic:
yup, maar toch komen ze (na 0.75 jaar) weer met een nieuwe chipset-socket-iets-reden waarom die niet zal/mag werken op z270. ;) Wordt wel (weer) 1151, maar niet compatibel.

foppe-jan wijzigde deze reactie 12-08-2017 14:10 (5%)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Harrie

Harrie

NederVlaming

quote:
foppe-jan schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:08:
[...]

yup, maar toch komen ze (na 0.75 jaar) weer met een nieuwe chipset-socket-iets-reden waarom die niet zal/mag werken op z270. ;) Wordt wel 1151, maar niet compatibel.
Dat is nog even afwachten. Dit staat er in dat artikel:
quote:
The chip will be compatible with the LGA 1151 socket and rumors are that board makers will extend support of Coffee Lake onto 200-series and even 100-series platforms.
Mijn kaby-lake doet het ook gewoon op een H110 bordje...

• foppe-jan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 08:02
quote:
Harrie schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:10:
[...]

Dat is nog even afwachten. Dit staat er in dat artikel:

[...]

Mijn kaby-lake doet het ook gewoon op een H110 bordje...
Tja, asrock zei (via twitter) dat z270 geen ondersteuning zal bieden.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

quote:
Harrie schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:04:

Edit: zie ook hier http://wccftech.com/intel...-cpu-benchmarks-leak/amp/
Ik zou in elk geval niet wachten op Coffeelake, voor zover ik begrepen zal dat geen wonderen gaan verrichten. ;)

[ Overwatch ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:06
quote:
DaniŽlWW2 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 21:20:
Als je het type van een programma hier, browser met heel wat taps daar, dan nog photoshop etc bent, dan zou ik naar Ryzen neigen. Anders een i7. i5 7600K en dan overclocken kan ook nog als je maar een ding tegelijkertijd doet. R5 1500X overclocken kan ook als je wat wil besparen en wat minder prestaties voor lief neemt :P
Ik heb momenteel in Edge 140+ tabs open staan, Firefox heeft momenteel 90+ tabs en die draait ernaast. Verder heb ik nog een e-mail client open staan en natuurlijk nog wat achtergrond programma's. Ook de Twitch stream die momenteel speelt kan ik prima in 1080p 60 fps (source) zonder problemen kijken.

De CPU is een Core i3 2100. De belasting schommelt tussen de 30-40%, wat voornamelijk door Twitch komt. Dit gaat allemaal prima en zonder lag. Enige wat ik nodig heb hiervoor is heel veel geheugen. Je hebt voor browsen en Office geen 12 of 16 threads voor nodig.

Geloof het of niet, maar vroeg‚h toen alle CPU's nog een enkele core hadden konden we ook meer dan een ding open hebben staan. ;)

@S_Chief Je kan eventueel overwegen bij het 7700K systeem om de videokaart weg te laten. Als je geen zware grafische dingen doet is de geÔntegreerde GPU van de Intel processor ook heel capabel. Scheelt je weer in je budget.

CMD-Snake wijzigde deze reactie 12-08-2017 14:44 (9%)

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
Zo, aardig wat reacties erbij. :)
quote:
DaniŽlWW2 schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:04:
[...]
Goed om te weten. Zal een B350 in overweging nemen (moet nog even alle verschillen opzoeken).
quote:
Interessant. Ben benieuwd naar meer benchmarks (wat ik de 21e hoop te zien).
quote:
CH40S schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:13:
[...]
Ik zou in elk geval niet wachten op Coffeelake, voor zover ik begrepen zal dat geen wonderen gaan verrichten. ;)
Nog 9 dagen overbruggen en dan weet ik meer. Als de prijs juist is dan is het straks voor mij 8700k vs. Ryzen 1700(X).
quote:
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:42:
[...]
Ik heb momenteel in Edge 140+ tabs open staan, Firefox heeft momenteel 90+ tabs en die draait ernaast. Verder heb ik nog een e-mail client open staan en natuurlijk nog wat achtergrond programma's. Ook de Twitch stream die momenteel speelt kan ik prima in 1080p 60 fps (source) zonder problemen kijken.

De CPU is een Core i3 2100. De belasting schommelt tussen de 30-40%, wat voornamelijk door Twitch komt. Dit gaat allemaal prima en zonder lag. Enige wat ik nodig heb hiervoor is heel veel geheugen. Je hebt voor browsen en Office geen 12 of 16 threads voor nodig.

Geloof het of niet, maar vroeg‚h toen alle CPU's nog een enkele core hadden konden we ook meer dan een ding open hebben staan. ;)

@S_Chief Je kan eventueel overwegen bij het 7700K systeem om de videokaart weg te laten. Als je geen zware grafische dingen doet is de geÔntegreerde GPU van de Intel processor ook heel capabel. Scheelt je weer in je budget.
Ik weet er alles van. * S_Chief heeft tot 2011 een Pentium 4 gebruikt, zonder hyper-threading of wat dan ook. 8) Ik gebruik nu een Spectre x360 (i5 5200u, HD5000 en 8GB RAM), en dat is absoluut niet verkeerd, maar je merkt dat hij toch rare sprongen maakt als veel tegelijk doet. Had gisteren veel tabs + paar achtergrondapplicaties + exporteren in LR tegelijk en toen begonnen processen spontaan vast te lopen en opnieuw te starten. :+ Ik heb de Spectre dan eigenlijk ook voor onderweg gekocht (meer Office), niet voor desktopgebruik.

De reden waarom ik wat meer wil uitgeven is dat ik graag een tijdje hiermee wil blijven werken (de Pentium 4 had ik van 2002 t/m 2011, de XPS van 2011 t/m 2017).

Het is moeilijk om een doorslaggevend antwoord te vinden. i7 wint nog met content creation, Ryzen lijkt te winnen met allround gebruik (en doet niet veel onder voor content creation). i7 is wat stabieler, Ryzen is goedkoper maar kent nog wat kleine bugs. Ryzen lijkt meer toekomstbestendig te zijn door de vele cores.

• CMD-Snake
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 09:06
quote:
S_Chief schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 19:50:
Het is moeilijk om een doorslaggevend antwoord te vinden. i7 wint nog met content creation, Ryzen lijkt te winnen met allround gebruik (en doet niet veel onder voor content creation). i7 is wat stabieler, Ryzen is goedkoper maar kent nog wat kleine bugs. Ryzen lijkt meer toekomstbestendig te zijn door de vele cores.
Die Core i7 7700K gaat denk ik ook wel heel wat jaren mee. Als je ziet dat genoeg mensen nu prima nog werken met CPU's als een Core i7 2600K denk ik dat je ook flink wat jaartjes met een nieuwe kan doen.

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
@CMD-Snake Ik twijfel er niet aan dat de 7700k nog lang mee zal gaan (dat deed mijn 2720qm immers ook), maar Ryzen heeft imho het voordeel van meer cores/threads.

Zoals de eerste reactie al zei; geen van de systemen zijn slecht, en dat geloof ik ook wel. Het zijn de laatste dingen die mij over de streep moeten trekken in mijn keuze voor Intel of AMD.

• Dekaasboer
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11:14
Als je primair photoshop gaat doen dan is de 7700k een stuk sneller.

https://www.pugetsystems....0X-1800X-Performance-907/

Ryzen is een prachtige workstation cpu maar je moet het altijd per applicatie bekijken :)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
quote:
CH40S schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 14:13:
[...]
Juist wel lijkt me, ik zie dat die i7 6 core een turbo van 4,3 allcore 4,7 single gaat krijgen, dat is hoog allemaal en gaat bijv voor adobe apps nog leuker zijn dan de 7700k. Nu ik dit zo lees; zeker wachten als je kunt.

@Dekaasboer je kunt dan beter linken naar het nieuwere artikel: https://www.pugetsystems....-E-Kaby-Lake-Ryzen-7-976/

Op zich zit een 1800 daar niet ver van een 7700k af bij "general actions"

maratropa wijzigde deze reactie 12-08-2017 23:56 (23%)

specs

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
8700 lijkt inderdaad gunstig te zijn voor mijn gebruik.. We'll see.

Wat ik nog steeds niet snap is het gedoe omtrent geheugensnelheid met Ryzen (krijg je als je jaren prebuild/laptops koopt). Stop je 3200MT/s erin, moet je zelf alsnog in de BIOS gaan kloten met A-XMP en als dat niet werkt alles handmatig instellen. En als dat niet stabiel genoeg is dan moet je zelf het voltage gaan verhogen. Mis ik iets? :? Ondersteunt Ryzen officieel geen 3200MT/s? Het lijkt er wel veel baat bij te hebben namelijk..

Edit:

Ik zie het al.. Apart.

S_Chief wijzigde deze reactie 15-08-2017 12:49 (11%)

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:11

Damic

Afwezig soms

Die afbeelding is al oud, maar er is nog steeds geklooi met de geheugen instellingen en zul je dus regelmatig eens moeten zien voor een bios update.

Het verschil tussen 3000Mts en 3200Mts is klein

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• JVRadeon
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 23-08 20:39
Met de nieuwste BIOS versies zijn er nog maar weinig problemen met geheugen. Het komt nog wel voor dat op sommige moederbord/geheugencombinaties een 3200MT/s A-XMP profiel nog niet of niet goed werkt, maar dan kun je vaak gewoon een 2e A-XMP profiel selecteren waardoor het op 2933MT/s komt te draaien. A-XMP is niets meer dan gewoon 1 instelling aan zetten en dat is bij Intel niet anders.

Maar je kan van te voren ook al redelijk goed uitzoeken welk geheugen goed geschikt is. Reepjes met Samsung B-Die Single Rank geheugen werken zo wat altijd gewoon meteen op 3200MT/s met een XMP profiel.

Be Quiet! Pure Wings 2 review nieuwsbericht

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:57

sapphire

Die-hard pruts0r

Interessant topic S_Chief!

Zit namelijk zelf met het zelfde dillema voor een nieuwe pc ook voornamelijk voor Lr en Ps en allerhande dagelijke dingen.

Kom je nu wel uit met 16GB ram ? Ik heb dat nu namelijk al en loop regelmatig tegen de limiet daarvan aan als ik echt druk bezig ben met Lr, Ps (bv stitchen) en dan nog Crome met veul tabs open, en wat andere kleine programma's.
Twijfel zelf ook erg over de extra cores van Ryzen aangezien ik nu gewoon niks met de PC kan doen als deze aan het exporteren is (3570K@4,2Ghz ) omdat Lr all 4 de cores dicht trekt.

GabriŽl i5

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
@JVRadeon Had het filmpje van de AMD-engineer gezien mbt het type geheugen. Net even een lijstje opgezocht, en dat zorgt toch weer voor 30 euro extra (~175 euro).

@sapphire 16GB was over het algemeen wel genoeg voor mij. Soms liep 'ie tot 90%, maar dat gebeurde niet vaak. Mocht ik toch nog geheugen tekortkomen dan plaats ik er nog een set bij.

Ik twijfel ook nog altijd. Inmiddels al aardig wat avondjes in research gestoken. Ene avond eindig je op de 7700(k), dan de 1700, dan de 8700, maar dan zie je dat de 1700 toch weer wint in multithreaded als ik de gelekte benchmarks van de 8700 mag geloven. De 8700k gaat het ws. niet voor mij worden vanwege de hoge prijs (en geringe verschil in kloksnelheid vs 8700).

Het is een vraag waar niemand een eenduidig antwoord op heeft iig. :p

• DaniŽlWW2
quote:
sapphire schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 22:04:

Twijfel zelf ook erg over de extra cores van Ryzen aangezien ik nu gewoon niks met de PC kan doen als deze aan het exporteren is (3570K@4,2Ghz ) omdat Lr all 4 de cores dicht trekt.
En dat is dus het ultieme argument voor Ryzen hier. Je moet de afweging maken wat je belangrijker vind. Snellere bewerkingstijden van individuele foto's, of exporteren. Persoonlijk zou ik kiezen voor het tweede. De verschillen in bewerkingstijd zijn minimaal. Verder zou Ryzen ook sneller moeten zijn dan Ivy Brigde als het gaat om bewerking, maar niet zo snel als een 7700K.

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
Kleine update: ik had m'n zinnen gezet op de 1700, maar nu er steeds meer bekend wordt over de 8700(k) slaat de twijfel wederom toe. :')

Als het de 1700 wordt neem ik toch de X370. Meer aansluitingen voor fans op het moederbord zelf, goede VRMs, uitgebreidere BIOS en een betere geluidschip dan op de B350 variant van Asus. Asus lijkt de (met een kleine afstand) beste keuze te zijn als ik de verhalen mag geloven (alhoewel de Prime X370-Pro wel een erg hobbelig begin kende bij launch). Asrock wil ik niet, MSI is imho te duur en de VRM van Gigabyte is niet al te denderend.

Ander nadeel van Ryzen is toch wel het gezeur om RAM op de juiste snelheden te krijgen. De BIOS-updates blijven komen maar zo veel succesverhalen (ik volg het Ryzen+AM4 topic) zijn er nog niet. Ik heb gezocht naar RAM met de Samsung B-die (zie setup hieronder), maar dat zorgt helaas wel weer voor een kleine prijsstijging.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1Asus Prime X370-Pro€ 145,95€ 145,95
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 165,-€ 165,-
1Fractal Design Meshify C€ 89,90€ 89,90
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C15D-16GVK€ 170,01€ 170,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,76

1700X heb ik voorlopig uit de vergelijking gehaald omdat dat leidt tot een meerprijs van 90 euro (40 CPU, 50 koeler), en het lijkt erop dat de extra performance de meerprijs niet rechtvaardigt.

De 8700k is natuurlijk wel 6C/12T, maar de hogere kloksnelheden (turbo op 6C) zijn interessant.

@sapphire Jij nog wat verder gekomen in je zoektocht?

• Damic

Damic

Afwezig soms

@S_Chief ik heb mijn 1700x via amazon.fr gehaald en was toen een sale van een X voor de prijs van een gewone en dat kwam uit op ongeveer 50§ korting.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• S_Chief
  • Niet online

S_Chief

🏎️⛽🏎️⛽🏎️

Topicstarter
@Damic Ik had een van je eerdere posts gezien waarin dat stond idd. Wel aantrekkelijk maar ik wil geen dingen terug naar Frankrijk gaan sturen als er wat mee is (ondanks dat CPU's amper defect raken). :p

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:57

sapphire

Die-hard pruts0r

quote:
S_Chief schreef op vrijdag 18 augustus 2017 @ 22:22:
Kleine update: ik had m'n zinnen gezet op de 1700, maar nu er steeds meer bekend wordt over de 8700(k) slaat de twijfel wederom toe. :')

Als het de 1700 wordt neem ik toch de X370. Meer aansluitingen voor fans op het moederbord zelf, goede VRMs, uitgebreidere BIOS en een betere geluidschip dan op de B350 variant van Asus. Asus lijkt de (met een kleine afstand) beste keuze te zijn als ik de verhalen mag geloven (alhoewel de Prime X370-Pro wel een erg hobbelig begin kende bij launch). Asrock wil ik niet, MSI is imho te duur en de VRM van Gigabyte is niet al te denderend.

Ander nadeel van Ryzen is toch wel het gezeur om RAM op de juiste snelheden te krijgen. De BIOS-updates blijven komen maar zo veel succesverhalen (ik volg het Ryzen+AM4 topic) zijn er nog niet. Ik heb gezocht naar RAM met de Samsung B-die (zie setup hieronder), maar dat zorgt helaas wel weer voor een kleine prijsstijging.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 1700 Boxed Wraith Spire koeler€ 300,95€ 300,95
1Asus Prime X370-Pro€ 145,95€ 145,95
1Gigabyte GeForce GTX 1050 Ti Windforce OC 4G€ 165,-€ 165,-
1Fractal Design Meshify C€ 89,90€ 89,90
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C15D-16GVK€ 170,01€ 170,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,76

1700X heb ik voorlopig uit de vergelijking gehaald omdat dat leidt tot een meerprijs van 90 euro (40 CPU, 50 koeler), en het lijkt erop dat de extra performance de meerprijs niet rechtvaardigt.

De 8700k is natuurlijk wel 6C/12T, maar de hogere kloksnelheden (turbo op 6C) zijn interessant.

@sapphire Jij nog wat verder gekomen in je zoektocht?
Ik ben nog op vakantie en vind echt goed zoeken op m'n mobiel niet zo...
Maar wat ik gezocht/gevonden heb is dat 2x16GB snel single rank geheugen een drama is :+
En dat ik het AMD ook meer gun, die 3570k is mijn eerste en enige Intel toe. En aangezien ik wel aardig OC is Intel met die geweldige TIM ook erg fijn :X

GabriŽl i5

• Damic

Damic

Afwezig soms

Woops :$ ik val blijkbaar al meerdere keren in herhaling :+

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:56
Wat is er dan mis met de pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 ? Volgens mij hebben best wat AMD builds deze latjes er in zitten op 3200mhz.

• JVRadeon
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 23-08 20:39
@TheBrut3 Dat is prima geheugen, maar het is gokken of je de versie krijgt waar Samsung B-Die geheugen op zit, waardoor het niet zeker is of je het daadwerkelijk stabiel op 3200MT/s kan draaien. Op 2933MT/s moet dan waarschijnlijk wel lukken en met toekomstige BIOS updates zal die 3200 wellicht alsnog te halen zijn, maar het blijft een beetje een gok.

Be Quiet! Pure Wings 2 review nieuwsbericht

Pagina: 1

Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*