Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stukje moederbord afgebroken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• CooCaburra
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23-08-2017
...Hallo allemaal. De charge port van mijn UX32vd was laatst stuk gegaan. Nu heb ik de laptop open gehaald en het moederbord ontkoppeld om de charge port te vervangen. Tijdens het solderen is er het kleine hoekje van het moederbord(waar de uitsparing van de charge port in zit). afgebroken. Is dit nog te repareren? Ik heb de 3 contactpuntjes aan de buitenkant d.m.v. soldeer met elkaar verbonden zodat hij toch verbinding maakt. Kan dit? of krijg je dan verkeerde spanning. Is het aan te raden om een nieuw moederbord aan te schaffen of is het nog repareerbaar?!

Dank Dank.

Het moederbord is een standaard i5 met een 620m er op.

Beste antwoord (via CooCaburra op 15-08-2017 16:50)

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 15-04 19:36

Tens

functie elders

Ok, dat punt aan de rechterkant weer loshalen van de rest. Met een stukje koperdraad de bovenste drie met de onderste drie verbinden. Zo zal het werken, alleen kan het zijn dat je contact verliest als de connector beweegt. Wat de breuk betreft; lastig om dat zo te repareren dat het bord eventueel nog een keer gedemonteerd kan worden. Vastlijmen aan de behuizing met een dikke klodder tweecomponentenlijm is de snelste optie. Als het bord weer los moet kunnen moet je gaan 'metselen' met lijm: eerst een klodder op de behuizing die net niet het afgebroken stukje raakt, laten drogen, dan weer wat lijm wat net over het afgebroken stukje valt, iets van plastic tussen lijm en afgebroken stukje moet er dan voor zorgen dat het geheel demontabel blijft.

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

Alle reacties

• WeHoDo
  • Laatst online: 01:11
Maak eens een foto.

PSN: plexforce (ps4)

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een moederbord bestaat uit meerdere lagen. Als die gebroken is krijg je 't nooit voor elkaar om iedere laag weer netjes aan te sluiten.

Maar zoals WeHoDo al zegt, maak eens een foto.

• CooCaburra
Zal ik doen wanneer ik thuis ben:) bedankt!

• CooCaburra
Aiaiai dat klinkt niet goed.. Hij is ook echt volledig afgebroken..

• CooCaburra
Ik heb hem open geschroeft en een foto gemaakt. Het soldeerwerk ziet er niet uit. Ik weet t..
Ik kan nu blijkbaar geen foto uploaden wegens te weinig Karma?!

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:49
Upload je foto op een site als Imgur en post hem dan hier.

Ik heb onlangs mijn laadpoort van mijn UX32VD ook vervangen dus ik ben benieuwd hoe erg de schade is.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

gebruik je tinypic of postimage of dergelijke upload site en plak de IMG code hier

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 11:00
CooCaburra schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:00:
Ik heb hem open geschroeft en een foto gemaakt. Het soldeerwerk ziet er niet uit. Ik weet t..
Ik kan nu blijkbaar geen foto uploaden wegens te weinig Karma?!
Linkje naar random img upload site is voldoende toch? En Posts niet allemaal achter elkaar. Maar edit je post. Dan blijft het wel zo overzichtelijk.

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Tens

Tens

functie elders

CooCaburra schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:41:
Aiaiai dat klinkt niet goed.. Hij is ook echt volledig afgebroken..
niet meteen in paniek raken, het voedings gedeelte is het minst complexe deel van het moederbord, dus geen 20 sporen op één centimeter daar.

• .Maarten
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 09:28
Als het een klein stukje is is het vaak een extra aarde spoor en een beetje versteviging. Maar een foto maakt veel duidelijk.

• CooCaburra
Thanks voor de replies mensen:). https://m.imgur.com/a/khe4K

• Tens

Tens

functie elders

Kan niet echt zien waar de breuk zit; is dat naar het soldeerpunt rechtsboven tegen die koper litze aan?
100% zeker dat het zo zat? het is me niet duidelijk hoe het soldeerpunt linksboven nu ergens contact mee maakt, of is dat puur om de connector vast te zetten.

Anyway, ik had het anders gedaan, met een stukje iets gebogen koperdraad. Zoals het nu zit breekt het gemakkelijk weer af door het insteken en uithalen van de connector.

Aanvulling:
ik heb even plaatjes gezocht, en ik zie drie soldeerpunten boven en onder, en eentje aan het uiteinde.
Zonder het bord in handen gehad te hebben ben ik bang dat het zo zit:
De drie boven en onder zijn wrs de 'min' en tevens de bevestiging van de connector aan het bord, en die aan het uiteinde de 'plus'. het lijkt er nu dus op dat je de + en de - kortsluit.

[Voor 30% gewijzigd door Tens op 12-08-2017 19:18]

• CooCaburra
Bedankt voor de reactie! Klopt inderdaad, 3 punten boven 3 onder en een aan de rechterkant. Hier van iets dichterbij:

http://imgur.com/a/JHjck

Het stukje wat tegen dat koperlint aan zit was helemaal los van het board... dus ik dacht dat ik hem dmv het verbinden van Soldeer misschien zou kunnen laten werken..

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Tens

Tens

functie elders

Ok, dat punt aan de rechterkant weer loshalen van de rest. Met een stukje koperdraad de bovenste drie met de onderste drie verbinden. Zo zal het werken, alleen kan het zijn dat je contact verliest als de connector beweegt. Wat de breuk betreft; lastig om dat zo te repareren dat het bord eventueel nog een keer gedemonteerd kan worden. Vastlijmen aan de behuizing met een dikke klodder tweecomponentenlijm is de snelste optie. Als het bord weer los moet kunnen moet je gaan 'metselen' met lijm: eerst een klodder op de behuizing die net niet het afgebroken stukje raakt, laten drogen, dan weer wat lijm wat net over het afgebroken stukje valt, iets van plastic tussen lijm en afgebroken stukje moet er dan voor zorgen dat het geheel demontabel blijft.

• MrSenne
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 11:49
Inderdaad zorgen dat de 3 bovenste en onderste punten (min) niet verbonden zijn met het rechterpunt (plus). Anders ga je kortsluiting krijgen.

• CooCaburra
Tens! Hardstikke bedankt voor de goeie tips en uitleg:). Hij werkt weer! Hier een foto van het resultaat.

http://imgur.com/a/AjaKv

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Nu online
Dat ziet er ook meteen een stuk netter uit! Zou voordat het dichtgemaakt wordt toch even met een goede lijm daar over aan de gang - ben bang dat ie er zo binnenkort weer mee ophoudt

Woont in Helsinki

• CooCaburra
Thanks! Ik moet zeggen dat het nu best stevig aan voelt door t soldeer. Ik kijk het even aan. En dan kan ik later evt. Nog aan de slag met lijm. (Ik ben ook stiekem een beetje bang dat als ik hem los haal er weer iets stuk gaat)..
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True