970 SLI of nieuwe single GPU kaart?

Pagina: 1
Acties:

• Knamix
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:24
Hi Allemaal!

Sinds kort weer in het bezit van een "game" computer en ik kijk nu al naar een upgrade :)

Op het moment ziet mijn systeem er als volgt uit:

- i7 2600k @ 4.2
- 2 x 8 GB RAM (niet zeker van het merk)
- Gigabyte G1 killer mobo
- MSI 970GTX
- RM750 Corsair voeding (niet zeker van het merk)

Is het slimmer om een tweede 970GTX te nemen of 100+- meer uitgeven voor een single (6GB) 1060?

Nu weet ik dat er in het verleden wat "problemen" met een SLI setup waren, maar is dit nog steeds van toepassing?

Op het moment speel ik voornamelijk Player Unknown Battlegrounds, maar in de toekomst wil ik ook AAA titels nog vloeiend 60fps op high kunnen spelen.

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-02 09:59

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Op wat voor resolutie game je?

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Knamix
1920x1080

Ben ook niet van plan om hoger te gaan kwa resolutie

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:00
Knamix schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:39:
Hi Allemaal!

Sinds kort weer in het bezit van een "game" computer en ik kijk nu al naar een upgrade :)

Op het moment ziet mijn systeem er als volgt uit:

- i7 2600k @ 4.2
- 2 x 8 GB RAM (niet zeker van het merk)
- Gigabyte G1 killer mobo
- MSI 970GTX
- RM750 Corsair voeding (niet zeker van het merk)

Is het slimmer om een tweede 970GTX te nemen of 100+- meer uitgeven voor een single (6GB) 1060?

Nu weet ik dat er in het verleden wat "problemen" met een SLI setup waren, maar is dit nog steeds van toepassing?

Op het moment speel ik voornamelijk Player Unknown Battlegrounds, maar in de toekomst wil ik ook AAA titels nog vloeiend 60fps op high kunnen spelen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
Als ik mij het goed herinner is de 1060 ongeveer het equivalent van de 970. En deze benchmarks bevestigen dat wel aardig:
http://www.anandtech.com/bench/product/1743?vs=1771

Veelal gelezen advies is om even te wachten met gpu upgrades tot dat bekent is wat Amd's Vega doet. 15 augustus oid komen de benchmarks hier van vrij. Misschien is dat wel een veel interessantere upgrade.

Daarnaast is het voor jou gewoon interessant om even te kijken hoe de belasting van jouw computer is tijdens games. Staat de cpu of gpu, of beide tegen de 100% aan tijdens games?

[ Voor 6% gewijzigd door analogworm op 10-08-2017 09:37 ]

• Knamix
analogworm schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:35:
[...]

Als ik mij het goed herinner is de 1060 ongeveer het equivalent van de 970. En deze benchmarks bevestigen dat wel aardig:
http://www.anandtech.com/bench/product/1743?vs=1771

Veelal gelezen advies is om even te wachten met gpu upgrades tot dat bekent is wat Amd's Vega doet. 15 augustus oid komen de benchmarks hier van vrij. Misschien is dat wel een veel interessantere upgrade.

Daarnaast is het voor jou gewoon interessant om even te kijken hoe de belasting van jouw computer is tijdens games. Staat de cpu of gpu, of beide tegen de 100% aan tijdens games?
Heb inderdaad wat over de AMD kant gelezen, maar ik zit meer naar een budget upgrade te kijken (170 voor SLI).

Als ik het zo lees worden de Vega's verkocht vanaf 399 dollar. Hier in Nederland zal dat wel 399 euro worden.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
voor 170 zit je automatisch op een sli variant om sneller te zijn.

Elke nieuwe single kaart voor 170 euro is trager dan je huidige 970

Dus of je budget verhogen naar 350+ of inderdaad een 970 erbij voor sli

• Knamix
Maar wat is wijsheid... SLI of een single GPU kaart ivm problemen met SLI opstellingen?

[ Voor 93% gewijzigd door Knamix op 10-08-2017 10:35 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:00
Knamix schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:34:
Maar wat is wijsheid... SLI of een single GPU kaart ivm problemen met SLI opstellingen?
Ik zou zeggen lees dit eens door:
http://www.gamersnexus.ne...gtx-970-sli-vs-gtx-980-ti

Overweeg trouwens ook dat bij launch van nieuwe gpu's oudere gpu's vaak in prijs zakken. Een nieuwe upgrade is dan misschien rendabeler.

Ik lees trouwens niets over een SSD in je systeem? Als je dat nog niet hebt, zou ik zeggen dat je daar meer aan hebt. Niet zozeer in FPS, maar wel in hoe vloeiend en vlot je systeem aanvoelt.

Daarnaast concluderen de meeste posts met een vergelijkbare vraag en systeem dat het tijd wordt voor een nieuwe CPU. Daarom is het belangrijk dat, alvorens je dingen gaat aanschaffen, even kijkt of je CPU nu niet al de hele tijd op 100% loopt. Want dan heb je niets aan een snellere gpu.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Wil even nog wat vuur op de discussie gooien. SLI is prima mits je vooral van plan bent om oudere spellen te spelen. SLI wordt vanuit Nvidia steeds minder gepushed, dit zie je ook in het feit dat de GTX 1060 het al niet meer "ondersteunt".
Een van de redenen hiervoor is het overschakelen van ontwikkelaars naar DX12 en Vulkan, bij deze apis is het in de handen van de game developer om SLI/Crossfire in te bouwen.

Laatste twee punten. De GTX 970 heeft 3.5GB + 512MB ram (waarvan het eerste gedeelte snel is en het tweede nauwelijks bruikbaar). Voor de goede orde, met SLI wordt je ram niet verdubbelt, de fabeltjes daarover kan je alvast vergeten ;). Nu zit jij op een resolutie van 1080p dus je zal niet heel snel tegen een vram limiet aanlopen, je zal in sommige gevallen de textures een standje lager moeten zetten als je last krijgt van dips in fps.
Tweede punt is dat je cpu onderhand ook wat ouder begint te worden, je kan het prima een tijdje uitzingen met dit systeem maar om daar gelijk een highend kaart in te gooien. Wat wellicht een beter idee is om je geld nu te sparen en dan je systeem in een keer te upgraden.

Sowieso is het slim om te wachten wat Vega doet met de prijzen (hoewel de beschikbaarheid waarschijnlijk gaat zorgen dat deze nauwelijks dalen).

Overigens is een tweedehands GTX 970 mij geen 170 euro waard, 130-150 is prima.

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
Persoonlijk heb ik behoorlijk wat ervaringen met het draaien van grafische kaarten in SLI, en mijn advies zou zijn om dit niet te doen. De laatste keer dat ik SLI gebruikte was met mijn GTX 770 kaarten. Ik game ook voornamelijk met mijn computer, en SLI doet zeker zijn ding. Het FPS verschil met 1 of 2 kaarten is zeker niet niks. Maar met het spelen van games zoals o.a. GTA V heb ik vaak problemen gehad. Ondanks dat de game goed ondersteund wordt kan het zijn dat de game zomaar crashed. Voornamelijk tijdens online "heist" sessies kan dit voor frustratie zorgen.

Als ik in percentages moet uitdrukken van hoe betrouwbaar SLI is, dan zal dit 80%-85% zijn (dus op zich niet verkeerd). Vaak werkt het wel, voornamelijk toen ik geen games speelde en voornamelijk surfte op het internet, dan heb je totaal geen problemen met het draaien van SLI. Maar bij het spelen van games kan het nog wel is voor een crash zorgen. Voor het spelen van sommige spellen zette ik dan ook expliciet SLI uit.

Zoals hierboven aan wordt gegeven kan SLI ook problemen geven bij oudere games. Ook nieuwere games kunnen nog wel is SLI niet ondersteunen.

Ik heb dus toen besloten om mijn GTX 770 SLI-setje te verkopen, en hiervoor heb ik een GTX 980TI gehaald. Hier heb ik geen dag spijt van gehad.

Conclusie: Wil je zonder al te veel gezeur gamen, dan zou ik ervoor kiezen om 1 betere grafische kaart te kopen. Zelf zou ik niet zomaar meer een SLI-set aanschaffen, maar ik zou liever 1 nieuwere grafische kaart kopen. De enige reden wanneer ik dit wel zou doen is wanneer ik geld als water zou hebben :P. Maar ik moet ook zeggen dat iedereen zijn eigen ervaringen heeft met het gebruik van SLI en gamen. Het ligt wellicht ook wel aan de overige hardware die je gebruikt. Als voorbeeld heb ik in het verleden gehad dat ik ook mijn kaarten van poort moest wisselen, omdat dit ook voor crashes zorgde.

Maar als je voor safe wil gaan, neem dan 1 kaart.

[ Voor 10% gewijzigd door Diigii op 10-08-2017 11:47 ]

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1