Stilste GTX1080

Pagina: 1
Acties:

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 16:00
Voor mijn nieuwe systeem ben ik op zoek naar een gtx1080. Alleen wat is nu de stilste? Heb op websites zitten kijken naar metingen. maar dit verschilt erg per website:
https://nl.hardware.info/...sproductie-en-temperatuur
http://www.guru3d.com/art...sea-hawk-x-review,11.html

1e website heeft het over de MSI Sea Hawk idle: 46dbA / Load: 48dbA op 10cm afstand
2e website heeft het over de MSI Sea Hawk idle: 38dbA / Load 38dbA op 75cm afstand
idle: 55dbA / Load: 55dbA op 10cm afstand

Alle metingen waren op 10cm afstand
(heb altijd geleerd dat een toename van 3dbA de geluidsdruk verdubbelt).

Vind ik wel een aanzienlijk verschil? Hoe kan dit?
Volgens hardware info kan je dan beter de MSI Gaming X 8gb kopen : idle 19dbA / Load 40dbA

edit:
afstand / db aangepast bij 2e website

[ Voor 11% gewijzigd door Rusky op 10-08-2017 07:49 ]

mijn pc

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rusky schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:32:
Alle metingen waren op 10cm afstand
+
There are a lot of differences in measurements among websites. Some even place the dBA meter 10 cm away from the card. Considering that's not where your ear is located, we do it our way, at 75 cm distance.
Lezen is een kunst; interpreteren dan ook :)

Even je natuurkunde-boek erbij pakken en je kan de ene meting/geluidsdruk omrekenen naar de andere op basis van afstand.

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 10-08-2017 07:38 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03:42
Zelf heb ik die MSI Sea Hawk (2 stuks) een tijdje gehad, als je hem op je moederbord of fan controler prikt dan kan je dat zelf instellen. ( niet draaiende fan onder 50graden bijvoorbeeld, of stil op 20% en oplopend bij de 50 graden )
Dan is deze kaart gewoon onhoorbaar, de wat kleinere fan op de kaart zelf kan je via MSI afterburner ( of een andere tool) mee instellen.

Als je een kaart wilt die zijn boostclock goed kan behouden en toch "stil" is zou ik de Sea Hawk nemen.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:37
Hoe dan ook zou ik altijd voor een kaart gaan die idle gewoon de fans stopt en passief is tot de 60 graden. Bijvoorbeeld ed MSI (die je zelf al aangeeft) of de Asus. Al is de Asus met zijn drie fans wat luider dan de MSI.

*sowieso

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-02 16:00
MAX3400 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:37:

Lezen is een kunst; interpreteren dan ook :)

Even je natuurkunde-boek erbij pakken en je kan de ene meting/geluidsdruk omrekenen naar de andere op basis van afstand.
8)7 :$ oeps ... verkeerd gelezen inderdaad.
38dbA met afstand van 75cm geeft 55dbA op 10cm afstand

en de standaard fan inruilen voor de https://tweakers.net/pric...tua-nf-f12-pwm-120mm.html. zal dat veel uitmaken?

[ Voor 15% gewijzigd door Rusky op 10-08-2017 08:06 ]

mijn pc

Verwijderd

De MSI GeForce GTX 1080 SEA HAWK X behoort gemiddeld tot de meest luidruchtige GTX 1080 die je zult vinden. Dit is immers de één met all-in-one waterkoeling. De andere hebben allemaal stille(re) luchtkoeling.

Wat betreft de pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm daar is met zo weinig info niks over te zeggen. Dat kan de PC zowel luidruchtiger als stiller maken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

DIt is een aankoopadviesvraag, hoort dus in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ga voor de Asus Strix uitvoering. De Strix kaarten zijn echt heel stil. Ik heb er zelf een (gtx1080) en onder vollast hoor ik hem nauwelijks. Hij is wel enorm groot en lang en heeft 3 fans. Mijn systeem staat op het bureau waar ook mijn monitor staat, dus elke fan zou ik horen.
Nadeel van de Strix kaarten is dat ze hun warmte naar alle kanten spreiden zodat een goede airflow noodzakelijk is. Meer noodzakelijk dan een Founders Edition die zijn warmte naar buiten blaast, maar deze maakt weer meer herrie door de enkele koeler. Afwegen en afwegen.

Succes met je koop en als er nog vragen zijn hoor ik die graag.

https://www.asus.com/nl/G...STRIX-GTX1080-O8G-GAMING/

[ Voor 4% gewijzigd door jimh307 op 11-08-2017 16:14 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:00
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:58:
De MSI GeForce GTX 1080 SEA HAWK X behoort gemiddeld tot de meest luidruchtige GTX 1080 die je zult vinden. Dit is immers de één met all-in-one waterkoeling. De andere hebben allemaal stille(re) luchtkoeling.

Wat betreft de pricewatch: Noctua NF-F12 PWM, 120mm daar is met zo weinig info niks over te zeggen. Dat kan de PC zowel luidruchtiger als stiller maken.
Oneens, ik hoor mijn 1080 sea hawk amper, plus de temperaturen komen niet boven de 50c uit.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
freaky35 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 00:53:
[...]

Oneens, ik hoor mijn 1080 sea hawk amper, plus de temperaturen komen niet boven de 50c uit.
Hoeveel andere 1080's heb jij gehoord? Want als de 1080 Sea Hawk de enige is, dan kan jij wel zeggen dat je 'm amper hoort, maar misschien hoor je andere 1080's nog wel veel minder, maar dat heb je niet meegemaakt ;)

The devil is in the details.

Verwijderd

freaky35 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 00:53:
[...]

Tja het is een feit. Dus je kunt het er wel niet mee eens zijn maar dan is zo'n mening weinig waard. Jij vindt de Sea Hawk dus stil, maar iemand anders welke een stille GTX 1080 is gewend vindt de Sea Hawk luidruchtig vooral bij lichte belasting waar een moderne PC tegenwoordig (bijna) onhoorbaar is. Dan zit er zo'n pomp en radiatorfan herrie te maken bij de de Sea Hawk.

Een videokaart waarvan geen enkel onderdeel warmer dan 50 graden wordt is leuk. Maar het enige voordeel is een iets lager verbruik (lagere temp = minder weerstand = lager verbruik), maar dat komt er vervolgens weer bij door de waterkoeling welke meer verbruikt dan luchtkoeling. Uiteindelijk gaat het enige voordeel van de 50 graden dus ook weer weg.

Dan kun je dus uiteindelijk beter op 70 graden met luchtkoeling zitten. Wel een iets hogere temperatuur en dus hoger verbruik, maar door de zuinigere koeler wordt dat nadeel weggestreept. Door de hogere temperatuur heb je ook een stillere koeler, de koeler hoeft immers niet heel hard te kunnen werken om de temperatuur naar 50 graden te krijgen.

Enige reden om een Sea Hawk of andere videokaart te kopen is om de warmte direct de behuizing uit te krijgen. Voor videokaarten van meer dan 300W is dit handig, maar een GTX 1080 van max ~180W is het veel minder belangrijk. Dan moet je wel echt slechte airflow hebben.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:00
Hahn schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 00:55:
[...]
Hoeveel andere 1080's heb jij gehoord? Want als de 1080 Sea Hawk de enige is, dan kan jij wel zeggen dat je 'm amper hoort, maar misschien hoor je andere 1080's nog wel veel minder, maar dat heb je niet meegemaakt ;)
Als ik deze al amper, niet hoor, tja waarom zou ik dan een andere willen horen. Het word naar mijn mening overdreven dat deze kaart lawaai maakt, dat is naar mijn mening echt niet hey geval, je moet de fan gewoon niet voluit laten draaien, dus op een fancontroller, of op een andere manier de fan regelen, dan is de kaart practisch onhoorbaar.
Die fan hoeft ook niet voluit te draaien, dat is het grote voordeel.

De pomp hoor ik Zo af en toe alleen als ik de pc opstart.

Jullie geven een mening, ik ook, ik ben het er niet mee eens.

Inderdaad nog een voordeel, de warmte blijft niet in de kast hangen. Luchtkoelers gooien de warmte regelmatig de kast on wat alleen maar voor opwarming van de rest van de componenten zorgt . Daar had mijn vorige kaart last van, knap irritant , zeker in de zomer

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 13-08-2017 13:29 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
freaky35 schreef op zondag 13 augustus 2017 @ 13:23:
[...]

Als ik deze al amper, niet hoor, tja waarom zou ik dan een andere willen horen.
Voor jou heeft het geen zin, maar 'ik hoor 'm amper' is jouw interpretatie, een ander kan het toch teveel herrie vinden, dus vraag ik of je referenties hebt.
Het word naar mijn mening overdreven dat deze kaart lawaai maakt, dat is naar mijn mening echt niet hey geval
Jouw mening kan afwijken van de mening van een ander, daarom wordt om feiten gevraagd. Ook omdat hier om de stilste gevraagd wordt. Niet om welke videokaart stil ervaren wordt.
Jullie geven een mening, ik ook, ik ben het er niet mee eens.
'De 1080 Sea Hawk maakt meer geluid dan [videokaart B]' is geen mening en daar kan je het niet mee eens of oneens zijn. Als jouw videokaart 30dB produceert en videokaart B produceert 27dB, dan is dat zo, ook al zeg jij dat je het er niet mee eens bent.

The devil is in the details.

Pagina: 1