Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wifi netwerk grote afstand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een oplossing en had gehoopt dat jullie konden helpen.

Situatie:

Bungalowpark in Namen.
100tal chalets tussen de bomen.
Standaard internet aansluiting ongeveer 1 km van de chalets op de receptie.

Vraag:

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat bijna iedereen gelijktijdig kan surfen?
Bekabeld of draadloos...

Alvast bedankr

Alle reacties

Verwijderd

Je zal niet alleen een oplossing voor de grote afstand moeten zien te vinden. Ook de beschikbare bandbreedte lijkt me op zijn zachtst gezegd 'een uitdaging'.
Met hoeveel devices per chalet en hoeveel chalets gelijktijdig hou je rekening?

Als je in een bosrijke omgeving zit ga je met wifi over grote afstand al een probleem hebben. Voor richtantennes heb je 'line of sight' nodig, ofwel: geen belemmeringen. Dan blijft om de afstand te overbruggen een kabel trekken over. Nu kan je met standaard Cat5/5e/6/6a maximaal 100 meter zonder versterking overbruggen. De enige echte optie voor grotere afstanden is dan fiber.

Mocht het al mogelijk zijn om voldoende bandbreedte te krijgen in Namen, dan zou ik het denk is zo aanpakken:

Internet aansluiting - fiber tot vakantiewoningen - router + switch in verdeelkast - Cat5e/6(a) naar iedere chalet - in ieder chalet een AP.

In de verdeelkast richt je de boel zo in dat ieder chalet een eigen subnet krijgt en dat accounting en bandbreedtebeheersing mogelijk is.

Nogmaals, een standaard (consumenten) internetverbinding ga je niets mee beginnen. Dan kan je beter geen internet aanbieden, of deze alleen aanbieden bij de receptie.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 22:04 ]

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

Ik zou aan collega campings vragen hoe zij het hebben gedaan, wat hun ervaringen zijn en wat de kosten waren. En misschien kan een brancheorganisatie je ook verder op weg helpen. De oplossing die robb_nl aandraagt lijkt mij een zeer kostbare, zowel qua aanleg (100-den meters graafwerk met bijbehorende buitenkabel, alsmede 100 routers), als in onderhoud. En dat terwijl aan wat surfen plaats vind, ook met een aantal hotspot extenders gerealiseerd kan worden. Ik betwijfel ook of het wel realistisch is of je moet willen dat iedereen tegelijk kan internetten, ten slotte is nooit iedereen tegelijk op het park. Of wel ? Daar heb jij beter inzicht in.

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Bekabeld dus... En gezien de vraagstelling/inzet/kennis, denk ik dat je gewoon een lokale installateur van (professionele) kantoor-netwerken in moet schakelen hiervoor.

Zoals @robb_nl aangeeft, zit je per direct al vast aan versterkers of duurdere kabels dan wat je als consument "even" zelf kan aansluiten.

Daarbij wil je misbruik voorkomen; je zal dan ook zelf DHCP moeten gaan draaien en dat niet met een standaard routertje gaan doen; als je elk chalet een /29 geeft, kan je daarna superscopen op het "core netwerk" met alle bijbehorende routing, NAT, broadcast, etc. Scheelt een hoop ellende als 1 klant komt klagen, dat je niet in 1x 25 chalets moet disconnecten om iets te troubleshooten realtime.

Ik zou ook eens met je ISP gaan praten; in het hoogseizoen zitten 100 chalets vol. Als elk chalet maar 1 NetFlix 720p zou willen streamen, zit je incl overhead etc. al ver over de 600Mbit downstream. Uit mijn hoofd is de snelste consumentenlijn in Belgie maar 200Mbit dus dat gaat al niet werken; dan heeft elk chalet 2Mbit en doe je er 30 seconden over om dit ene 4K plaatje te downloaden; sommige vakantie-foto's van Tante Bep in de mail zijn soms groter.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Ome Ernst
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ome Ernst

Schmutziger Harry

MAX3400 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:43:
[...]
Bekabeld dus... En gezien de vraagstelling/inzet/kennis, denk ik dat je gewoon een lokale installateur van (professionele) kantoor-netwerken in moet schakelen hiervoor.
Nou. Eigenlijk dit dus. Zoek professionele hulp. ;) Had het zelf niet beter kunnen zeggen.
Het is geen thuisnetwerkje. Zeker met zo veel potentiële gebruikers wil je dat het goed in elkaar zit en blijft draaien. Goede support is rete belangrijk inderdaad, gezien de vraagstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door Ome Ernst op 09-08-2017 22:49 ]

Business men, they drink my wine, Plowman dig my earth.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-11 10:48

TheBorg

Resistance is futile.

Gebruik voor de grao de search eens. Deze vraag komt met enige regelmaat voorbij.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou hoe dan ook beginnen met een kaart op schaal met de receptie en de huisjes. Dan kan je tenminste e.e.a. berekenen. Op zich is 1 KM geen probleem mits je line of sight hebt.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 09-08-2017 22:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat voor kabels liggen er al naar de chalets? Alleen stroom, of ook Coax/telefonie/glasvezel? Indien één van die laatste drie het geval is, kan je kijken naar respectievelijk MoCa/*DSL/APs.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08:01
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:02:

Nogmaals, een standaard (consumenten) internetverbinding ga je niets mee beginnen. Dan kan je beter geen internet aanbieden, of deze alleen aanbieden bij de receptie.
Vooral dit, zorg dat je kwalitatief hoogstaand internet kan aanbieden in de chalets, kan je dit niet beperk je dan tot de receptie en bijv. de horeca gelegenheid op het park.

Niets is zo vervelend als wanneer er geadverteerd wordt met Internet aanwezig, en dat er dan een verbinding blijkt te zijn waarmee je met goed fatsoen nog geen website kan openen. Laat staan muziek streamen of Netflix oid waarvoor juist veel mensen het zullen willen hebben.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit *kan* draadloos, maar dan moet je inderdaad:
- dondersgoed weten waar je mee bezig bent, of iemand inhuren die dat doet, zowel voor aanleg als support
- kwalitatief hoogwaardig apparatuur gebruiken dat geschikt is voor 24/7 enterprise-grade outdoor gebruik.
- budget hebben, zowel nu als later, voor bovenstaande.

Om even bij punt 1 te beginnen in vogelvlucht:
- je moet de long-distance link van 1km tussen internetaansluiting en camping loskoppelen van de distributie op de camping zelf. Sterker nog, als je het echt goed wilt doen moet je daar ook de interne netwerken per chalet/caravan loskoppelen van de distributie op de camping. Elk van die drie heeft andere eisen en vereist andere hardware.
- voor de long-distance link *moet* je zorgen voor a) vrije line-of-sight en b) voloende vrije Fresnel-zone (iig 1e orde, liefst ook 2e orde), max 40% mag door bomen of andere obstakels geblokkeerd worden. Qua apparatuur is het niet zo spannend, point-to-point link met richtantennes, liefst 5GHz DFS (ook ivm kleinere Fresnel zone en hogere toegestane zendvermogen!), maar die dingen moeten dus correct staan. Is dat niet mogelijk? Dan moet je deze link gewoonweg niet draadloos doen!
- voor de distribute in de park hangt het helemaal af van formaat, vorm en verwachte load. Door dit los te koppelen van de huisjes zelf, voorkom je dat veel teveel apparaten elkaar in de weg zitten. Dat maakt ook dat je dit excliusief op hoge 5GHz kunt doen. De AP 's zullen afhankelijk van design omni of sector zijn, de bridges voor de huisjes externe richtantennes richting AP.
Overigens, overweeg dit stuk bedraad te doen. Er lopen nu al geheid draden (in de Ardennen meestal door de lucht) naar huisjes. Dat is goedkoper en betrouwbaarder dan draadloos, en minder kennis is nodig het goed te krijgen (een kabel hoef je niet goed te richten :+ )
- binnenhuis wil je vooral een low-power dualband AP om alle zooi dat bezoekers hebben aan te kunnen sluiten met zo min mogelijk overflow naar aangrenzende huizen.

Dat is layer 1

Op layer 2 wil je VLANs inrichten, eentje voor management van de WiFi devices waar buiten de beheerder niemand op kan, verder per huisje eentje (of als dat teveel worden, huisjes groeperen) om gekloot tussen bezoekers onderling tegen te gaan.

Daarboven hangt het af van hoe dik de internetpijp is (incl de long-distance link) vs verwachte verbruik. Je zult ws flink met QoS aan de gang moeten om te zorgen dat real-time dingen voorrang krijgen over downloads, en je zult een beleid moeten formuleren mbt streaming video, en die technisch verwerken.

Dan security. Je wilt bezoekers zolang ze er zijn toegang verlenen en na vertrek toegang ontzeggen. Dat klinkt als een RADIUS-oplossing met WPA2-Enterprise, in ieder geval op het WiFi in de huisjes.

Enfin, dit is een paar minuten brainfart van mij. Klinkt dit allemaal heel bekend en haalbaar, ga vooral verder. Klinken meerdere dingen die ik roep volstrekt onbekend, dan ben je echt niet de juiste om deze klus aan te pakken. Huur iemand in die dat wel kan.

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 10-08-2017 11:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:20
Ik zou eens kijken naar Unify Mesh https://blog.ubnt.com/201...eless-network-unifi-mesh/ en deze video: YouTube: Ubiquiti Mesh Wireless

Alle opties waar Dion het over heeft vlan, radius kun je er mee inrichten icm met een Security gateway.

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14
Ubiquiti zat ik ook aan te denken, dat maakt het een stuk makkelijker

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

SiNisTrAD schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:40:
Ik zou eens kijken naar Unify Mesh https://blog.ubnt.com/201...eless-network-unifi-mesh/ en deze video: YouTube: Ubiquiti Mesh Wireless

Alle opties waar Dion het over heeft vlan, radius kun je er mee inrichten icm met een Security gateway.
Die Mesh-spullen staan in de boeken voor maximaal 183m en een maximale snelheid (optimaal) van 1.3Gbps. Blijft het feit dat de eerste kilometer al overbrugd moet worden en dat de gemiddelde/maximale downstream/upstream op 2.4Ghz waarschijnlijk te laag is voor het hele park.

Oh, en je hebt PoE nodig wat best lastig wordt als je je mesh in bomen wil hangen alsmede dat de bijbehorende Cat-kabel wederom niet langer mag zijn dan 100m ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 10-08-2017 11:46 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

SiNisTrAD schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:40:

Tazzy schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:43:
Ubiquiti zat ik ook aan te denken, dat maakt het een stuk makkelijker
Oneens. Vanuit consumentenperspectief lijkt Ubiquiti geweldig, maar in Enterprise-termen is Ubiquiti bodem-schrapende low-end. Voor de internet in de huisjeskan het voldoen, maar voor erbuiten zou ik echt naar het serieuze werk kijken. Je wilt niet alleen een werkend systeem, je wilt eentje die zelf alarms genereert als er problemen zijn (zodat je al bezig bent eea te fixen voor de eerste gebruiker komt klagen) en liefst tot op zeker niveau self-healing is. UniFi heeft sowieso geen point-to-point zaken in het assortiment (Ubiquiti wel, maar dat is geen UniFi en heeft de USG dus geen meerwaarde)

Ik denk hier aan mid-range zaken van Aerohive of Ruckus, maar het is veel te voorbarig om het over vendor- of oplossingskeuze te hebben voordat je je situatie en requirements helder hebt.

Een USG is sowieso een kleinzakelijke oplossing en niet bedoeld voor carrier-grade spul (en dat is wel waar je mee bezig bent in geval als dit).

Het *kan* zijn dat Ubiquiti producten uiteindelijk geschikt blijken voor een van de drie stappen hier, maar dat moet achteraf blijken, niet bij voorbaat aangenomen worden :o

Oslik blyat! Oslik!

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:20
Je hebt gelijk, het is allemaal gebaseerd op wat ze daar willen (ROI). Ik gok dat de beperkende factor het meest de internet verbinding is aangezien hij aangeeft het een gewone verbinding is.

PS de Mesh devices kan je ook gewoon aan de stroom hangen als je geen PoE hebt. Alleen de eerste moet aan het netwerk.
Pagina: 1