[Open topic] Koopovereenkomst 2.0

Pagina: 1
Acties:
  • 926 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
Om gelijk maar even duidelijk te maken wat Ik bedoel met 'open topic'
Dit is geen topic dat over een ervaring van mij met een andere tweaker gaat. Dit topic is bedoelt om te praten over het onderstaande.

Mocht dit topic niet op zijn plaats zijn, of mochten admins dit topic niet goedkeuren. Dan sta ik open voor de benodigde moderatie.

Ik speur regelmatig door topics van andere in het v&a feedback forum. En merk dat het grote meerderheid van de incidenten gebaseerd is op onduidelijkheid of er een overeenkomst is.
Ik wil jullie graag voorstellen aan een bericht van mij dat ik bedacht had toen ik een glaasje te veel op had. Dit bericht kan voor gemak voor de kopende en vooral de verkopende partij zijn.

Mocht je dus nog duidelijk Willen maken dat er nog een extra bevestiging nodig is om de overeenkomst definitef te maken. En wil je je afdekken van een eventueel sh1tstorm aan slechte recenties die eventueel blijven staan omdat er een overeenkomst geweest zou zijn.. (Jezus wat een Lange zin). Gebruik dan (een vorm van) de onderstaande tekst
Ons gesprek tot op dit punt is nog GEEN overeenkomst. Ik heb bij jou de bal neergelegd om de overeenkomst definitief te maken.
Ik behoud mij het recht om in de tussentijd een overeenkomst te kunnen sluiten met een andere partij, zonder dat er vanaf jouw kant een slechte recentie voor gerechtvaardigd is.
Ik breng je op de hoogte, mocht ik een overeenkomst met een ander hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door 7Sins op 09-08-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Als ik zoiets gemailed zou krijgen, zou ik in lachen uitbarsten en daarna fijntjes
uitleggen wat hij/zij met die "overeenkomst" kan. Ik koop je huis niet ofzo. :')

Daarnaast heb jij het sowieso niet voor het zeggen wie er op een topic hier mag reageren of niet. :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dus jouw plan is om slechte communicatie aan te pakken met juridische taal ipv verbeterde communicatie?...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21-09 23:42
@Sinner Sinner ik denk dat je niet helemaal snapt wat Ik bedoel. In dit forum worden haast alleen maar topics geopend waarin het gaat om een review weghalen. Zulke topics zijn uitsluitend bedoeld om die 2 mensen samen met een mod een oplossing te vinden. Ik wilde duidelijk maken dat dit niet het geval is bij mijn topic en dat dit gewoon open staat voor discussie.

En zoals ik in mijn OP al aangaf is het in veel gevallen van de topics niet duidelijk voor een persoon of er een overeenkomst was. (Tweakers v&a houd zich aan het verbintenissenrecht vandaar dat dit een belangrijk onderwerp is)

En @RGAT Je kan natuurlijk ook gewoon zeggen 'hey zeg even of je het zeker weet' ofzo. Maar voor het mooie schreef ik het formeel.

[ Voor 3% gewijzigd door 7Sins op 09-08-2017 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinner
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-12-2023

Sinner

PSN-ID: SINNER-BIH1970

Daar hoeft toch niet zo'n juridisch formeel stuk tekst aan gewijd te worden.. Een simpel "deal?" is genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Sinner op 09-08-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Dat gaat er nog steeds van uit dat zowel koper als verkoper de regels kennen (wat duidelijk niet vaak het geval is gezien de V&A topics) dat een akkoord bindend is.
Meer en grotere toeters en bellen die zeggen 'een akkoord is bindend' gaan hier niet helpen als mensen op de communicatie stuk lopen en dan vanuit emotie verder gaan, dat probleem moet je niet vanuit meer regeltjes willen 'oplossen'.
Je zou V&A kunnen ombouwen naar een eBay kloon, maar zolang V&A geen geld opbrengt voor Tweakers/Persgroep zal er weinig tijd aan gegeven worden, programmeurs zijn ook niet gratis...
Dit is een van de (weinige) nadelen van een simpel maar betrouwbaar V&A denk ik...
Zoals @Sinner zegt: gewoon oplossen in de communicatie, sommigen hebben een duidelijke 'Deal?' nodig, anderen weer niet of iets anders, daar is niet echt 1 lijn voor te trekken...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel je een punt hebt dat het veel mensen onduidelijk is wat een overeenkomst is, en dat mensen er bij gebaat zijn er duidelijk over te zijn als ze met meerdere mensen tegelijk onderhandelen, denk ik dat een standaard tekst weinig gaat oplossen.

Allereerst krijg je de boodschap niet bij de mensen, het linkje met tips als mensen op een ad reageren wordt als ruis genegeerd. Niet echt te voorkomen. Ook niet met een clausule dat ze hun eerstgeboren zoon opgeven en een vinkvakje erbij. Realiteit.

Initiatieven om mensen beter op de hoogte te krijgen zijn zeer welkom, maar evenzeer niet eenvoudig te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17-09 07:10

Hokkie

Hello

@7Sins

Wat is het doel? Het voorkomen van slechte recensies of de beste prijs? Op dit snijvlak bijt het één de ander. Evident is blijf duidelijk communiceren over je verkoopproces.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik denk niet dat zo'n tekstje gaat helpen. Dat je zo'n plak juridische tekst neerzet betekent niet dat mensen het er mee eens zullen zijn.

Bovendien betekent het ook niet dat jij gelijk hebt als je dat tekstje plaatst. Er kan op dat punt al best een overeenkomst zijn, het plaatsen van een tekstje met "er is op dit moment nog geen overeenkomst" maakt niet dat je automatisch ook gelijk hebt daarin.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Compizfox schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:20:
Ik denk niet dat zo'n tekstje gaat helpen. Dat je zo'n plak juridische tekst neerzet betekent niet dat mensen het er mee eens zullen zijn.

Bovendien betekent het ook niet dat jij gelijk hebt als je dat tekstje plaatst. Er kan op dat punt al best een overeenkomst zijn, het plaatsen van een tekstje met "er is op dit moment nog geen overeenkomst" maakt niet dat je automatisch ook gelijk hebt daarin.
Zonder een concreet voorbeeld, komen we niet verder denk ik. Doel van een overeenkomst is toch datgene beschrijven wat overeen is gekomen? Als de één aangeeft niet eens te zijn met de 'voorwaarden', he dus geen overeenstemming hebt. Dan lijkt mij het evident dat er geen overeenkomst is.

De nuance zit hem in aannames of interpretaties zonder dit te checken en/of te ontkrachtigen.

Dus, nogmaals, een praktijkvoorbeeld zou handig zijn voor dit soort open discussies.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-10 18:52

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hokkie schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:38:
[...]
Zonder een concreet voorbeeld, komen we niet verder denk ik. Doel van een overeenkomst is toch datgene beschrijven wat overeen is gekomen? Als de één aangeeft niet eens te zijn met de 'voorwaarden', he dus geen overeenstemming hebt. Dan lijkt mij het evident dat er geen overeenkomst is.

De nuance zit hem in aannames of interpretaties zonder dit te checken en/of te ontkrachtigen.

Dus, nogmaals, een praktijkvoorbeeld zou handig zijn voor dit soort open discussies.
Sorry, was misschien een beetje vaag verwoord.

Voorbeeld:

K: Ik heb interesse in X
V: Ik verkoop hem voor €100
K: €100 is goed! Wanneer kan ik hem ophalen?
Op dit punt is er dus een overeenkomst
V: Ons gesprek tot op dit punt is nog GEEN overeenkomst. Ik heb bij jou de bal neergelegd om de overeenkomst definitief te maken. Ik behoud mij het recht om in de tussentijd een overeenkomst te kunnen sluiten met een andere partij, zonder dat er vanaf jouw kant een slechte recentie voor gerechtvaardigd is.

Op het moment dat de "verkoper" in mijn voorbeeld dit stuurt, is er al een overeenkomst gesloten. Dan kun je wel leuk zo'n tekstje sturen maar dat betekent niet dat dat enige juridische betekenis heeft.

Ik denk dat je er meer aan hebt om mensen gewoon te onderrichten wanneer er een overeenkomst is gesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 12-08-2017 23:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon m
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 31-07-2024
Of je laat mensen aan de hand van 1 pagina tekst gewoon een aantal meerkeuze vragen maken over wanneer heb je een overeenkomst. Daarna kunnen zij pas gebruik maken van de V&A. Mits bijvoorbeeld 80% van de vragen juist is beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rambo008
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-09 20:35
Is dit een overeenkomst?

Koper:

Goedemorgen,

De kaart werkt 100% ? Zonder mankementen? Hoeveel zouden de verzendkosten naar nl zijn? Zouden er er €60 inclusief van kunnen makrn?

Vriendelijke groet,

Verkoper:

Hallo

Kaart werkt 100%
60 euro is deal inclusief
Graag adresgegevens
Bank: xxxxxx

[ Voor 3% gewijzigd door Rambo008 op 13-08-2017 03:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:10
Ja dat is een deal. Koper doet een bod van 60 incl verzending en verkoper accepteerd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:28

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Is het voor een overeenkomst niet nodig dat er zowel een akkoord is over de prijs als over de manier van levering?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

[b]Compizfox schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 23:47:
Voorbeeld:

K: Ik heb interesse in X
V: Ik verkoop hem voor €100
K: €100 is goed! Wanneer kan ik hem ophalen?
Op dit punt is er dus een overeenkomst
V: Ons gesprek tot op dit punt is nog GEEN overeenkomst. Ik heb bij jou de bal neergelegd om de overeenkomst definitief te maken. Ik behoud mij het recht om in de tussentijd een overeenkomst te kunnen sluiten met een andere partij, zonder dat er vanaf jouw kant een slechte recentie voor gerechtvaardigd is.

Op het moment dat de "verkoper" in mijn voorbeeld dit stuurt, is er al een overeenkomst gesloten. Dan kun je wel leuk zo'n tekstje sturen maar dat betekent niet dat dat enige juridische betekenis heeft.

Ik denk dat je er meer aan hebt om mensen gewoon te onderrichten wanneer er een overeenkomst is gesloten.
De communicatie gaat al mis in de eerste 2 zinnen. Communicatie mag kort, maar ik herken maar al te goed wat je schrijft.

Mijn idee is als mensen nu het volgende hanteren (soortgelijk) geen enkele misvatting bestaat;

K: Ik heb interesse in X, is het product in de staat zoals omschreven? Wat is de vraagprijs en jouw leveringsvoorwaarden?
V: Het product is in goede staat, zonder doos. Mijn vraagprijs €100 en de koper mag komen ophalen of ik kan het als pakket versturen (exclusief verzekerd verzenden voor x bedrag). Betaling vooraf via bankoverschrijving of contact bij ophalen. Als je hiermee akkoord bent, dan hoor ik dit graag. Inmiddels heb ik x reacties ontvangen, ik verkoop hem aan de diegene die als eerste reageert en akkoord gaat met mijn voorwaarden.
Op dit punt is er dus geen overeenkomst
K: Ik ga akkoord met je prijs en voorwaarden, ik wil graag het product ophalen. Op wat voor termijn kan dit? Hebben we een deal? OF hebben we een overeenkomst?
Op dit punt is er nog steeds geen overeenkomst totdat verkoper reageert
Optie 1 V: Deal, kom morgen maar. [i]Op dit punt is er een overeenkomst
Optie 2 V: Helaas, een andere koper heeft eerder gereageerd

Optie 2, hiervan ben ik mij bewust, kan je wenkbrauw doen fronzen. Maar ik merk ook vaak zat dat mensen een dag later pas reageren. Neem in dit geval je verlies en zoek verder. Als je echt een top-deal kunt sluiten, moet je domweg sneller reageren. Je bent niet alleen op de wereld.

Nog beter zou zijn om dit telefonisch te doen!

[ Voor 4% gewijzigd door Hokkie op 13-08-2017 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:26

St@m

@ Your Service

Ik weet het niet hoor, maar op de 100 transacties die ik doe op marktplaats heb ik 1 keer een overeenkomst die niet wordt nagekomen.
Boeiend, er zijn meerdere gegadigden.

Of hier op v&a moet het schering en inslag zijn, maar dat valt ook wel mee voor zover ik weet. Nooit echt meegemaakt hier.

Dat er mensen zijn die niet weten wat een overeenkomst is.. tsja.. ga je echt niet oplossen met een stukje tekst. En volgens mij wordt er een probleem getracht op te lossen wat geen probleem is.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie

Hokkie

Hello

Eens. Zodra je in emoticons gaat communiceren i.p.v. volzinnen en je er maar op vertrouwd dat de ander weet wat jouw intentie is, het natuurlijk nergens meer over gaat. Hier hebben Koper en Verkoper beide een verantwoordelijkheid in te nemen.

:Y d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zoals je ziet is het voor iedereen voor 99% duidelijk wanneer er een overeenkomst is. Als jij dat wilt afdichten met een extra tekst moet je dat vooral doen. Dat is echter geen topic waard.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.