Hard Drive start steeds zonder reden op.

Pagina: 1
Acties:

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
Onlangs heb ik een pricewatch: Seagate Barracuda, 3TB geplaatst in mijn systeem. Deze schijf wordt gebruikt om bestanden tijdelijk op te slaan en archief bestanden. In principe benader ik de schijf alleen wanneer ik hem nodig heb en er staan geen bestanden op die via deling bereikbaar zijn.

Het irritante is dat de schijf vaak vanuit het niets opstart, en de schijf maakt relatief veel geluid. Ook wanneer er helemaal niets op de schijf staat en deze opnieuw geformateerd is, blijft deze opnieuw opstarten zonder reden. Inmiddels heb ik al via energiebeheer ingesteld dat de schijf na 1 minuut al weer mee nokt, waardoor de 'last' van korte duur is, maar het blijft irritant.

Wat is de reden van het steeds opnieuw opstarten en hoe los ik dit op? Mijn andere HDD doet dit niet, dus het lijkt mij geen verkeerde instelling in Windows.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Lees de SMART eens uit of er iets mee aan de hand is ... en anders garantie?
Seagate Barracuda's... met de 2TB versie heb ik ook vel problemen mee gehad, 3 van de 5 gingen so wie so stuk, geeft weinig vertrouwen. ik ze (buiten de garantie !) teruggestuurd voor RM na een klacht op Facebook gezet te hebben dat dit niet normaal was...

Ik zet ze nu voor andere taken in die minder lang aanstaan.

Mijn Samsungs (oude types ) draaien nog als een zonnetje..

hier word je iet vrolijk van zoveel uitval:

https://www.extremetech.c...-hard-drive-failure-rates

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-12-2025
@route99 Ik zie weinig bijzonders, het enige wat me opvalt is slechts 23 inschakelingen en lees en schrijfacties is leeg, maar wellicht wordt deze data gereset na een format? Bedrijfsuren met 768 uur lijkt wel te kloppen. Alles krijgt in ieder geval een 'goed'.

Ik heb overigens een ST3000DM008. Als het te vaak gaat gebeuren dan haal ik hem er uit, en krijgt hij ergens anders een plekje. Als dit zo'n beetje scheer en inslag is bij Seagate, dan gaat de garantie wellicht zorgen voor een minder exemplaar.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:34
Zet je taakbeheer eens open en kijk op het moment dat de schijf ongewenst opstart eens welke service IO doet of CPU-tijd verbruikt, dan weet je het zo.

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08-2025
Heb je indexing aan staan in windows voor die schijf? Kan zijn dat windows bijvoorbeeld aan het indexeren is of dat de virusscanner er even naar wil kijken?