TV XS4ALL en ip ranges

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:01
Mijn vraag
...
Ik heb op dit moment een bonding vdsl lijn van xs4all. Binnenkort komt hier tv bij.

Vraag is of de tv ontvangers kunnen functioneren met een ip in de range 192.168.1.x. Ik heb op dit moment namelijk dhcp uitstaan op de fritzbox. Mijn hele netwerk zit in de genoemde range (inclusief statische IP's voor een aantal apparaten). De helpdesk van xs4all kon me gek genoeg geen uitsluitsel geven maar het zou nogal gedoe zijn om alles om te zetten naar de standaard range van de fritzbox.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Fritzbox 7581 (laatste firmware)
Netgear router met standaard "genie" firmware

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog niks opleverdatum is 28 augustus. Dit is puur preventief informatief voordat ik het ga aansluiten.
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Waarom zou een tv-ontvanger of welk willekeurig apparaat dan ook, kritisch zijn op een toegewezen ip-adres? :?

ps: "Ik heb op dit moment namelijk dhcp uitstaan op de fritzbox. Mijn hele netwerk zit in de genoemde range (inclusief statische IP's voor een aantal apparaten). De helpdesk van xs4all kon me gek genoeg geen uitsluitsel geven maar het zou nogal gedoe zijn om alles om te zetten naar de standaard range van de fritzbox. "

Als het 'uitdelen' van ip's over de Fritzbox loopt, wat is dan het nut van de "Netgear router met standaard "genie" firmware" in dit verhaal?

[ Voor 67% gewijzigd door Switchie op 09-08-2017 17:23 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 16:55
de tv ontvangers van xs4all werken op het KPN IPTV platform. Indien je bridged IPTV gebruikt, kun je je eigen netwerk inrichten zoals je zelf wil.

De default voor xs4all modems is echter routed IPTV. Hierbij is het nodig dat de IPTV kastjes via DHCP een adres krijgen. Daarnaast dient de DHCP server bepaalde opties mee te geven.

Er staat wat uitleg op netwerkje.com waarmee je een en ander met een eigen modem aan de gang krijgt.

Het komt er in het kort op neer dat een setup met ip range 192.168.1.x zonder DHCP vanuit de Fritzbox veel extra werk met zich mee gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:56
Ik heb mijn ontvangers ook via routed iptv draaien en dat via dhcp vanaf de fritzbox. Waarom gebruik je die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Switchie schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:21:
Waarom zou een tv-ontvanger of welk willekeurig apparaat dan ook, kritisch zijn op een toegewezen ip-adres? :?

ps: "Ik heb op dit moment namelijk dhcp uitstaan op de fritzbox. Mijn hele netwerk zit in de genoemde range (inclusief statische IP's voor een aantal apparaten). De helpdesk van xs4all kon me gek genoeg geen uitsluitsel geven maar het zou nogal gedoe zijn om alles om te zetten naar de standaard range van de fritzbox. "

Als het 'uitdelen' van ip's over de Fritzbox loopt, wat is dan het nut van de "Netgear router met standaard "genie" firmware" in dit verhaal?
Als DHCP uit staat op de Fritzbox dan loopt het 'uitdelen' van de IP adressen niet via de Fritzbox. Vermoedelijk is de Netgear verantwoordelijk voor dat gedeelte. In dat geval is de melding van merk en firmware van de Netgear nuttig, ookal is de gegeven informatie beknopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

luxan schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:07:
[...]

Als DHCP uit staat op de Fritzbox dan loopt het 'uitdelen' van de IP adressen niet via de Fritzbox. Vermoedelijk is de Netgear verantwoordelijk voor dat gedeelte. In dat geval is de melding van merk en firmware van de Netgear nuttig, ookal is de gegeven informatie beknopt.
Die conclusie durfde ik niet te trekken aangezien @Kasper1985 het ook heeft over statische ip's.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Switchie schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:15:
[...]

Die conclusie durfde ik niet te trekken aangezien @Kasper1985 het ook heeft over statische ip's.
Een DHCP server die uit staat zal geen IP adressen uitdelen, ongeacht of je statische IP adressen configureerd of niet. Gegeven die uitspraak denk ik dat we kunnen aannemen dat het 'uitdelen' van IP adressen niet over de Fritzbox loopt.

Verder zijn de IPTV boxen van KPN kritisch op het DHCP antwoord dat ze ontvangen. Zo dient het DHCP antwoord van de server voor option 60 de waarde [IPTV_RG] te bevatten en voor optie 28 het broadcast adres van het netwerk waar je een IP adres voor uitdeeld.
Dit is wel een uitzonderlijke situatie maar geloof me, zonder deze twee waardes krijg je de IPTV box niet aan de gang.

@Kasper1985
In de geschetste situatie zou ik de Fritzbox gebruiken als DHCP server. Je kunt in de web interface de IP reeks aanpassen naar 192.168.1.x.

Indien dit geen optie is, kun je een DHCP server op de Netgear opzetten en daar de opties aan toevoegen. Let op dat je dan ook de default gateway optie goed insteld (het IP adres van de Fritzbox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

luxan schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:47:
Een DHCP server die uit staat zal geen IP adressen uitdelen, ongeacht of je statische IP adressen configureerd of niet.
Dat is wel erg kort door de bocht. Mijn ap's werken prima zonder dhcp.
Verder zijn de IPTV boxen van KPN kritisch op het DHCP antwoord dat ze ontvangen. Zo dient het DHCP antwoord van de server voor option 60 de waarde [IPTV_RG] te bevatten en voor optie 28 het broadcast adres van het netwerk waar je een IP adres voor uitdeeld.
Dit is wel een uitzonderlijke situatie maar geloof me, zonder deze twee waardes krijg je de IPTV box niet aan de gang.
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
Switchie schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:51:
[...]

Dat is wel erg kort door de bocht. Mijn ap's werken prima zonder dhcp.
Je kunt er van alles en nog wat bijhalen, een DHCP server die uit staat, deelt geen IP adressen uit. Het aantal AP's dat je hebt en of je statische IP adressen in je netwerk hebt of niet, maakt niet uit.

Ter referentie je eigen post:
Switchie schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:21:

Hieruit maak ik op dat je verwacht dat de de Fritsbox IP adressen uitdeeld. Dit kan de Fritzbox standaard alleen via een DHCP server. TS geeft aan dat deze server uit staat. Daaruit kunnen we opmaken dat het eerste stuk van je zin niet strookt met de gegeven informatie.

Verder vraag je je af waarom TS informatie geeft over de Netgear router. Ik weet ook niet precies wat de setup bij TS is maar, zoas aangegeven in mijn eerdere post, vermoed ik dat de Netgear onder andere als DHCP server fungeert. Dat jij dit als conclusie ziet vind ik zelf wat voorbarig maar het staat je wat mij betreft vrij om dit zo te lezen.

Dat je AP's hebt die kunnen fungeren zonder DHCP server is verder niet relevant voor de vraag of een DHCP server die uit staat, adressen kan uitdelen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Zet anders DHCP aan (buiten de range die je nu al statisch hebt toegekend aan andere apparaten) op de Fritzbox, voor 1 of 2 adressen, zodat de IPTV zijn juiste gegevens krijgt en werkt.

• Kasper1985
Bedankt voor de reacties allemaal. En excuus voor het ontbreken van de informatie.

Voordat ik bij xs4all zat zat ik bij ziggo. Het modem van hun stond in bridge mode en de netgear functioneerde als router voor zowel wifi als bedraad. Verder is er nog een asus router in de slaapkamer die op AP mode staat. Alles stond dus in de range 192.168.1.x en omdat ik veel met home automation werk is het belangrijk dat bepaalde apparaten een statisch ip hebben zodat scripts blijven functioneren en vooral niet aangepast hoeven te worden.

De fritzbox draait op dit moment geen dhcp server maar fungeert puur als modem. Wifi staat uit, dhcp staat uit etc. met name omdat toen ik in het begin ging testen met de fritzbox de firmware van de 7581 nogal buggy was.

Nou lopen er 2 lange ethernet kabels van de netgear naar de tv hoek en de slaapkamer. Deze worden daar vertakt dmv een switch (woonkamer) en de asus router (slaapkamer) in de woonkamer zijn nog een ps4 raspberri pi yama receiver en een ps3 bedraad aangesloten.

Het liefst zou ik dus de tv ontvanger gewoon bijprikken en tv kunnen kijken maar ik had al zo'n donkerbruin vermoeden dat dit niet ging werken.

Nou is dus de vraag wat meer tijd gaat kosten: het instellen van de regels voor iptv op de netgear of het omgooien van de ip range en daarmee dus de scripts voor home automation en bijvoorbeeld ook msql server voor kodi.

Kasper

• luxan
De makkelijkste oplossing, zoals eerder aangegeven, is het uitzetten van de DHCP server op de Netgear, de IP range van de Fritzbox aanpassen naar 192.168.1.x en dan de DHCP server op de Fritzbox aanzetten.

Met deze oplossing kun je de statische IP adressen behouden. Devices die van de Fritzbox hetzelfde adres dienen te krijgen als ze van de Netgear ontvingen kun je in de Fritzbox via 'Fixed IP address' hetzelfde adres geven.

• Kasper1985
Dankjewel luxan. En als ik nou enorm eigenwijs doe en liever de Netgear blijf gebruiken als router en de Fritzbox zo dom mogelijk hou? Hoe stel ik het dan juist in allemaal? Het uitgangspunt is dan natuurlijk dat ik het liefst geen extra kabels trek. Ik kan alleen nergens vinden hoe routed iptv ingesteld kan worden op een niet isp router. Netwerkje.com werkt met een microtik router in z'n voorbeelden en dit lijkt niet helemaal te zijn wat ik zoek.

Kasper

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-06 15:18
Wat ik heb gedaan is de IPTV boxjes aan de modem geknoopt, en mijn eigen router die voor mijn eigen netwerk dhcp doet eraan gekoppeld. Zo gebruiken de IPTV boxjes de DHCP van de fritzbox, en staan ze buiten mijn eigen netwerk dat weer een andere ip range gebruikt (meerdere ivm vlan's).

Mijn eigen router is overigens exposed host in de fritzbox.

[ Voor 10% gewijzigd door Meauses op 10-08-2017 15:31 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Kasper1985
@Meauses en dat heb je dan gedaan met meerdere kabels of met 1 kabel en smart switches en VLAN's?

Die optie kan natuurlijk alleen als er naar de desbetreffende ruimte 2 kabels lopen of er een switch aanwezig is met VLAN optie of begrijp ik dit verkeerd?

• Meauses
Mijn tv kastje zit via een wall out let die naar mijn patch paneel gaat in de meterkast direct aan het modem vast. Dus daar zit niks tussen.

Alle andere (lees eigen) devices aan mijn eigen router zitten aan switches vast en die gaan weer naar mijn eigen router toe. Op die router en switches heb ik de vlans ingericht, maar daar hebben de tv kastjes niks mee te maken.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

• Kasper1985
Ah ja als je met wall outlets werkt heb je waarschijnlijk al dubbele kabels liggen? Mijn probleem is dus dat ik naar de plekken in huis waar de STB's staan zowel IP als IPTV apparaten wil hebben. Deze zouden dus in een ideale wereld over dezelfde kabel moeten kunnen lopen.

Ik zit nu wat te experimenteren en komen er zelfs achter dat de Bridged methode met VLAN's niet meer werkt omdat dat profiel uit de 7581 is gesloopt. Ik kan het IPTV profiel niet meer selecteren in de 7581.

Lijkt er dus op dat ik bij Ziggo ga blijven voor IPTV of misschien zeg ik TV wel volledig op en zoek ik naar een oplossing zoals T-Mobile aanbiedt.

Ze maken het allemaal niet makkelijk...

Kasper

• Meauses
Kasper1985 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:47:
Ah ja als je met wall outlets werkt heb je waarschijnlijk al dubbele kabels liggen? Mijn probleem is dus dat ik naar de plekken in huis waar de STB's staan zowel IP als IPTV apparaten wil hebben. Deze zouden dus in een ideale wereld over dezelfde kabel moeten kunnen lopen.

Ik zit nu wat te experimenteren en komen er zelfs achter dat de Bridged methode met VLAN's niet meer werkt omdat dat profiel uit de 7581 is gesloopt. Ik kan het IPTV profiel niet meer selecteren in de 7581.

Lijkt er dus op dat ik bij Ziggo ga blijven voor IPTV of misschien zeg ik TV wel volledig op en zoek ik naar een oplossing zoals T-Mobile aanbiedt.

Kasper
Klopt inderdaad, een kabel voor iptv en een kabel voor mijn eigen netwerkdeel.

• luxan
Kasper1985 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 16:47:

Kasper
Met een VLAN capable switch kun je nog steeds je IPTV en internet over dezelfde kabel gooien. Je maakt dan twee vlan's aan, een voor IPTV die je vanaf de Fritzbox op de VLAN switch aan de ene kant zet, een waar je je internet vanaf je netgear op zet. Via de trunk poort kun je dan beide VLAN's over dezelfde kabel naar je TV laten lopen. Daar staat een tweede VLAN switch waar je de kabel weer op de trunk poort aansluit. Je IPTV box zet je op een poort in het IPTV VLAN en je andere apparatuur in een internet VLAN.
Het is dan wel belangrijk dat je DHCP op de Fritzbox aanzet. Indien je netgear met de WAN poort op de fritzbox zit aangesloten, levert dat geen problemen op maar indien dit niet zo is, heb je twee DHCP servers op hetzelfde netwerk Dat kan problemen veroorzaken.

Op dit moment denk ik dat je voornamelijk zelf te moeilijk denkt. Bridged of routed IPTV maakt voor jou situatie niet zo gek veel uit, het probleem in je interne netwerk veranderd niet. Door de overstap naar xDSL heb je nu geen mogelijkheid om het modem in bridge mode te laten zetten. Simpelweg je DHCP uitzetten en je eigen router als exposed host configureren is niet voldoende, de fritzbox fungeert nog steeds als router. Je kunt daar een router achter plaatsen maar het levert mijns inziens niet veel extra's op.

• Kasper1985
Update: Ik heb nog wat meer lopen experimenteren. weliswaar in een test setup met een Asus router (Merlin WRT firmware).

Heb het werkend gekregen zonder VLAN of andere aanpassingen. De fritzbox heeft DHCP aanstaan in de 178.x range en de asus in de 192.168.1.x range.
De STB in de woonkamer krijgt keurig een IP toegewezen en met behulp van de IPTV instellingen van de Merlin firmware werken ook alle diensten zoals pauzeren en Netflix etc.

Het lijkt er dus op dat het een stuk minder ingewikkeld is dan ik in eerste instantie dacht.

@luxan Ik heb een aantal redenen om de Netgear te willen gebruiken en niet de Fritzbox.
1. De Fritzbox 7581 is zo buggy als wat. Ondanks de vele firmware updates vertrouw ik het nog steeds niet. Voor de ferme marketing taal die Xs4all hanteert ben ik echt zwaar teleurgesteld in het stuk verdrietige excuus voor een router wat ze leveren bij hun "premium" internet met de 7581.
2. De Netgear heeft uitstekende snelle en stabiele VPN (server) functionaliteit die enorm snel te configureren is.
3. Het kan met de firmware te maken hebben maar de Fritzbox haalt niet de volle potentie wat betreft de snelheid. Een speedtest.net gaat prima maar een grote file downloaden is me nog nooit gelukt op de volle snelheid.
4. De Netgear levert niet de NAT problemen die de Fritzbox leverde bij de party functie van de PS4 en online gamen. Ik heb me er niet enorm in verdiept maar dit was al meteen reden om de Netgear van Marktplaats af te halen en weer te gaan gebruiken.

Zo zijn er nog wat meer redenen te bedenken om de Fritzbox niet al router te willen. De opleverdatum is de 28ste dus ik moet nog even afwachten voor ik thuis kan testen. Maar tot nu toe ziet het er dus rooskleuriger uit dan ik dacht.

Bedankt voor alle reacties!

Kasper

Het werkt overigens op alle poorten maar dan zonder Netflix etc. Alleen op port 4 werken alle diensten ook goed dmv de volgende instellingen in de Asus router.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CLJ7uMDz7aNGmhrJNnQnVbph/thumb.png

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
De fritzbox heeft DHCP aanstaan in de 178.x range
Dat hoop ik niet, is namelijk niet een range die hiervoor bedoelt is...
10/8
172.16/12
192.168/16
Dat zijn de juiste ranges :)

Fixing things to the breaking point...

• Kasper1985
De Fritzbox heeft standaard de range 192.168.178.1 en deelt IP adressen uit vanaf 192.168.178.20 t/m 200 (uit m'n hoofd).

Ben niet helemaal thuis in de manier waarop jij het beschrijft maar dat zal ongetwijfeld de correcte "pro" terminologie zijn :p

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Kasper1985 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:27:
De Fritzbox heeft standaard de range 192.168.178.1 en deelt IP adressen uit vanaf 192.168.178.20 t/m 200 (uit m'n hoofd).

Ben niet helemaal thuis in de manier waarop jij het beschrijft maar dat zal ongetwijfeld de correcte "pro" terminologie zijn :p
Ah, dacht dat je 178.x.x.x aan het uitdelen was ipv 192.168.178.x :P

Fixing things to the breaking point...

• Kasper1985
Helaas te vroeg gejuicht denk ik...

Op het moment dat ik TV kijk via de Asus router dan weigert mijn iPhone verbinding te maken met het wifi netwerk van de Asus router.

IGMP snooping en proxy staan aan maar het lijkt er dus op dat het allemaal nog niet helemaal juist werkt :-(
Pagina: 1