12v accu laden met 13,8v voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffk
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02-2024
Hallo,

Ik heb net een nieuwe loodaccu gekocht en gevuld. Op de accu stond dat deze nog 12 uren geladen moest worden. De accu zou met 0.1c (0.6 ampère) geladen moeten worden. Nu heb ik hier nog een 13,8 volt voeding staan van 6-8 ampère. Nu vroeg ik mij af of ik mijn accu daarmee kan laden als ik hem bijvoorbeeld in serie zet met een 12 volt lampje van 5 watt. Is een dergelijke constructie mogelijk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Voor zover ik weet kan dat wel, en begrens je inderdaad de stroom met dat lampje er tussen.
Ik neem aan dat het apparaat waar hij in komt hem ook kan laden? Waarschijnlijk kun je hem daar ook direct in monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:20
Ik ben hier niet zo'n enorme expert in, maar loodaccu's worden toch gewoon via een vaste spanning geladen? niet een vaste stroom?

Volgens mij is er een gewenste en maximale laadspanning per cel. Kan je vast wel ergens op internet terugvinden. Het verschilt per type loodaccu. Gel accu, AGM accu's, etc. kunnen soms net een andere spanning hebben. Er zit ook verschil in het echte laden, en het naladen van een accu (druppelladen)

Voor een standaard loodaccu klinkt 13.8V mij heel redelijk hoewel ik dat vooral baseer op mijn kennis van de wat grotere accu's. Voor andere type accu's kan het zijn dat 13.8V wat laag is.

edit: Ik denk dat die stroomwaarde een indicatie is van de stroom die de spanningsbron moet kunnen leveren. Meestal worden de laadspecificaties op de accu's vermeld. Staat dat er nergens op? Heb je het merk/type anders als gegoogled voor een datasheet?

[ Voor 17% gewijzigd door SuperKris op 09-08-2017 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:22

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Is een normale laadspanning voor loodaccu's.

met een lampje in serie heb je wrs geen 12 volt meer op de accu en wordt er dus niet meer geladen

[ Voor 53% gewijzigd door Tens op 09-08-2017 17:25 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ga naar de Action en haal zo'n Dunlop druppellader. Kost iets van een tientje meen ik en is ook nog superhandig voor de auto....

Zit een controllertje in en laad met 1A en detecteert ook 6volt accu's. Zodra de accu vol is gaat hij druppelladen.

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 09-08-2017 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffk
Accu komt in een scooter die hem zelf dus wel oplaadt. Ik heb geen zin om een acculader voor iets éénmaligs te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ffk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:26:
Accu komt in een scooter die hem zelf dus wel oplaadt. Ik heb geen zin om een acculader voor iets éénmaligs te kopen.
Tja zelf weten. Ik heb vroeger ook een scooter gehad (4 auto's geleden), maar was heel blij om een acculader te hebben. Zeker als je hem wel eens een weekje (of 2) stil laat staan (vakantie) kan het erg van pas komen.

Als je de accu nu gewoon aansluit en er een flinke rit mee maakt, dan laad je hem ook op. Misschien is dat al wel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:20
ffk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:26:
Is die accu niet al vol dan? Een lege accu (spanning onder de 11,5V) gaat heel rap kapot, dus als het een nieuwe is, zal die vermoedelijk wel redelijk vol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

SuperKris schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:31:
[...]

Is die accu niet al vol dan? Een lege accu (spanning onder de 11,5V) gaat heel rap kapot, dus als het een nieuwe is, zal die vermoedelijk wel redelijk vol zijn.
Een nieuwe accu hoeft normaliter niet aan de oplader... Dus gewoon in die scooter zetten lijkt mij het beste.

Sowieso lijkt het me een beetje een non-issue. Hij heeft een 13,8v adapter, dat werkt zowieso prima en want een auto dynamo geeft dat ook (soms zelfs iets meer). Daarnaast heb je voor bijna geen geld al een acculader met microcontroller.

Ik ga in ieder geval stoppen je te overtuigen. Ga weer aan het werk :)

[ Voor 28% gewijzigd door Fairy op 09-08-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffk
SuperKris schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:31:
[...]

Accu meet op dit moment 12,8 volt. Ik zou de accu inderdaad meteen kunnen monteren, maar mijn scooter ligt op dit moment nog een beetje uitelkaar en heeft startproblemen die ik eerst wil oplossen.

Als jullie mij kunnen garanderen dat mijn accu niet ontploft als ik een lampje ertussen doe, dan wil ik het wel proberen en zal ik de spanning en stroom meten.

[ Voor 28% gewijzigd door ffk op 09-08-2017 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ffk schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:35:
[...]

Als jullie mij kunnen garanderen dat mijn accu niet ontploft als ik een lampje ertussen doe, dan wil ik het wel proberen en zal ik de spanning en stroom meten.
Wat wil je nu, dat Tweakers garant gaat staan dat jouw accu niet ontploft?

Bij deze.... Sue me if it happens 8)7 geef je weinig kans :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Met of zonder lampje, kan beide zonder problemen.
Let wel op dat je de voeding er op tijd weer afhaalt.
Accu mag niet warm worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Juup op 10-08-2017 23:31 ]

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45
Het is wel wijs om hem even volledig op te laden voor de eerste keer gebruik :)
Met een 13,8V voeding kan je hem laden echter mag de spanning niet over de 13,8V heen gaan. In de gaten houden dus met een multimeter. Ik verwacht niet dat de stroom die gaat lopen veel groter is dan 1A aangezien de accu al vrij vol is maar het is wel de vraag hoe leuk die voeding het gaat vinden als je 12V op zijn uitgang zet. Het is natuurlijk geen acculader.
Juup schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:13:
Met of zonder lampje, kan beide zonder problemen.
Let wel op dat je de voeding er op tijd weer afhaalt.
Accu mag niet warm worden.
Zonder problemen zou ik niet zo durven zeggen. Als die accu leeg was/is de kans dat hij met de volle beschikbare 8A gaat laden. Met een 6Ah of 8Ah accutje is dat onwenselijk en verminder je de levensduur.

[ Voor 34% gewijzigd door Jim423 op 09-08-2017 18:19 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Fix die scooter gewoon en druk die accu erin. Ga daarna even een stuk rijden. Desnoods druk je hem aan of gebruik je de kickstart als de accu te leeg is voor de elektrische start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffk
Ik heb de accu nu dus op de voeding aangesloten met een 5 watt lampje er tussen. Wat er nu gebeurt is dat het lampje niet brandt en er 250mah doorheen gaat. De spanning op de polen van de accu gemeten lijkt langzaam omhoog te gaan. Ik ben benieuwd of dit goed gaat komen. Ik heb wel natuurkunde gehad vroeger maar ik heb geen idee hoe een accu reageert in een stroomkring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:35

Mojo

The Power Within

mAh is eenheid van verbruik, niet van vermogen. Als je gewoon 250mA bedoelt kan dat wel.

12V x 250mA = 3W. Kan ook wel begrijpen dat het lampje dan niet gaat branden. Dat is gewoon te weinig stroom.

Is het wel een 12V lampje? En staat er wel 12V op je accupolen?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffk
mA bedoel ik inderdaad. Accu is inmiddels 13 volt, lampje is 12V 5watt.

• Kitano
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-04 23:07
Hoeveel was de klemspanning van de accu voor je de lader er aan koppelde?
12V lampje van 5W trekt nominaal 400 mA en heeft een weerstand van 29 Ohm.
Als er 250 mA door loopt heeft het lampje een spanningsval van R*I = 7.2 V
Dan blijft er 13.8-7.2 = 6.6 V over voor de accu
Ik zou het lampje weg laten en met de multimeter op de 10A stand in serie de stroom meten.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Tens schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:23:
met een lampje in serie heb je wrs geen 12 volt meer op de accu en wordt er dus niet meer geladen
Dat is niet hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kitano schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 13:22:
Hoeveel was de klemspanning van de accu voor je de lader er aan koppelde?
12V lampje van 5W trekt nominaal 400 mA en heeft een weerstand van 29 Ohm.
Als er 250 mA door loopt heeft het lampje een spanningsval van R*I = 7.2 V
Dan blijft er 13.8-7.2 = 6.6 V over voor de accu
Ik zou het lampje weg laten en met de multimeter op de 10A stand in serie de stroom meten.
Aardig rekensommetje dat ogenschijnlijk, m.a.w. zo lijkt het, precies klopt.
Maar toch laadt de accu heel langzaam op, ondanks dat de laadspanning volgens deze berekening maar 7,2V zou zijn. Rara hoe kan dat, want de overblijvende spanning is veel lager dan 12V, dus zou dat laden inderdaad onmogelijk zijn. Ik denk dat wordt vergeten dat het lampje niet gloeit, m.a.w. dat het nagenoeg nog koud is. En gloeilampen hebben in koude toestand een heel lage weerstand. Ik zou het zonder lampje ertussen gewoon aangedurfd hebben, voor alle zekerheid even die multimeter op ampèrestand ertussen, al zou dat alleen maar in het begin zijn om even te kijken wat er gebeurt. Maar deze voorzichtigheid met een lampje ertussen is helemaal geen onverstandig idee als je niet precies weet wat je doet.

PS:
De maximale continu laadspanning is inderdaad 13,8V, voor korte tijd 14,4V.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 10-08-2017 18:29 ]

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:47
Rekensom klopt niet.
Lampje krijgt nu 13.8v-12.8v is dus 1Volt. Dat lampje werkt nu als weerstand, en krijgt maar een vermogen van 0,25 W.

Niks mis mee, je laadt gewoon traag. Laat dat maar een dag hangen (24h), en je batterij zal opgeladen zijn.

Nadien een ritje van een half uur, en de batterij is perfect, en ik ben overtuigd dat die makkelijk zal starten.

Als je natuurlijk na je revisie van de motor een keer of 30 moet starten omdat niet alles in orde is, dan moet je opnieuw laden. Stop zodra je merkt dat de starter niet goed meer rond draait, en gebruik de kickstarter of ga aanlopen.

De laadspanning van een batterij is ca 14v, dus je kan ook laden zonder dat lampje gedurende een uur of 3.

Het allerbelangrijkste is om de batterij nooit helemazl leeg te trekken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:22

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

eenvoudige spanningsdeler, alleen afhankelijk van de interne weerstanden, zoals ik zei: wrs geen 12 volt, blijkbaar net wel.... iedereen happy O-)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:36

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

SuperKris schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:23:
Ik ben hier niet zo'n enorme expert in, maar loodaccu's worden toch gewoon via een vaste spanning geladen? niet een vaste stroom?
Deels.... Net als LiPo worden deze accu's via een CC/CV lader geladen. Mocht de accu laag op spanning zijn zal deze veel laadstroom op 13.8v willen trekken en zal de stroom begrensd worden, als de stroom voldoende gezakt is zal de spanning op niveau gekomen zijn en zal de stroom verder dalen.

En ja, de simpele loodacculader heeft geen CC/CV elektronica maar dat is simpeel opgelost door een luchtspleet in de transformator wat als een vermogensbegrenze werkt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1