Zekerheid over retourneren van een CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 1.694 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Hoi mensen, ten eerste, mijn Nederlands is niet goed, heb hier al vaker opmerkingen over gekregen dus bij deze zeg ik dat alvast.
(Ik kom wel gewoon uit Nederland, mijn Engels is blijkbaar 10x beter.)

Ik ben op moment bezig met een Ryzen build, en de moederbord bestel ik aankomende maandag.
En week erop een Ryzen 1300X, ik wil dus eerst een weekje kijken hoe die mij bevalt en anders deze te omruilen voor een 1500X.

Is er kans dat ze een processor weigeren terug te nemen na een week gebruik? Uiteraard zorg ik ervoor dat het doosje als nieuw blijft en de processor goed te cleanen.
Ook gaat die weer in de doos hoe die ook binnen is gekomen.(Het doosje tegen bescherming, niet het CPU doosje)

Dit haal ik allemaal bij Azerty weg, aangezien ze enorm veel feedback hebben en heb er al meerdere keren RMA's gedaan.
(Geloof het of niet, ik kreeg vorig jaar mijn volledig aankoop bedrag terug van een gaming stoel twv 299,99 euro, en die had behoorlijk wat schade opgeleverd aan de luchtdruk pijp, hoe je dat ook noemt.

Excuses voor dit nutteloze lang verhaal voor zo'n simpele vraag. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Waarom wil je dit doen? En wat voor verschil verwacht je te merken tussen de verschillende processoren. Wat je niet uit de benchmarks en reviews kunt halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 21:46
Defector schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:23:
Waarom wil je dit doen? En wat voor verschil verwacht je te merken tussen de verschillende processoren. Wat je niet uit de benchmarks en reviews kunt halen?
Dit. Los van het feit of het wel mag, lijkt het mij ook relevant om na te denken of je zelf een dergelijk product zou willen ontvangen (van iemand die "even wilde testen").

[ Voor 44% gewijzigd door Tomino op 09-08-2017 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op basis van het huidige retourrecht voor aankopen op afstand mogen ze het hoe dan ook niet weigeren. Wel mogen ze schade ontstaan door gebruik dat verder gaat dan het uitproberen zoals de wet dat toestaat op jou verhalen.

Een CPU een week lang in gebruik nemen lijkt mij verder te gaan dan het uitproberen in het kader van de wet koop op afstand, dus loop je een risico, maar ik ben geen jurist.

[ Voor 28% gewijzigd door Orion84 op 09-08-2017 16:31 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
De constructie die je voorstelt is niet helemaal de bedoeling van WKOA, maar het zou wel mogen. Nadeel is wel als jij dit vaker doet/hebt gedaan bij deze webshop, dan heb je kans dat je een keertje geweigerd gaat worden als klant of extra scherpe controles en kosten kan gaan krijgen......

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Topicstarter
Oke bedankt, dan weet ik genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dit staat op de site van Azerty https://azerty.nl/herroepingsrecht
1 Stuur de producten altijd voldoende gefrankeerd naar Azerty. Producten die niet voldoende gefrankeerd zijn of onder rembours worden aangeboden zullen wij niet in ontvangst nemen.

2 Het product dient volledig met alle accessoires, kabels, boekjes, etc. geretourneerd te worden.
Bij beschadiging van het product kan er een waardevermindering in rekening worden gebracht.
Eventuele waardevermindering die op is getreden door gebruik anders dan in een fysieke winkel kan in rekening worden gebracht.
Maw zij laten de klant betalen voor het terugsturen, en geven minder geld terug indien er schade is.

Dus hebben ze alles al ondervangen met hun voorwaarden, alle risico en verantwoordelijkheid van terugsturen ligt bij de klant.

Aangezien de winkel dus schadeloos staat voor jouw plan kan je jouw plan zonder enige schaamte/terughoudendheid uitvoeren.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hmr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-09 11:46

hmr

Orion84 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:30:
Op basis van het huidige retourrecht voor aankopen op afstand mogen ze het hoe dan ook niet weigeren. Wel mogen ze schade ontstaan door gebruik dat verder gaat dan het uitproberen zoals de wet dat toestaat op jou verhalen.

Een CPU een week lang in gebruik nemen lijkt mij verder te gaan dan het uitproberen in het kader van de wet koop op afstand, dus loop je een risico, maar ik ben geen jurist.
Ik wel en jouw antwoord klopt. Het is misbruik maken van het herroepingsrecht en hoop eigenlijk dat je er niet mee weg komt. Maar goed, ik zal wel weer een moraalridder zijn.

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

hmr schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:05:
Ik wel en jouw antwoord klopt. Het is misbruik maken van het herroepingsrecht en hoop eigenlijk dat je er niet mee weg komt. Maar goed, ik zal wel weer een moraalridder zijn.
Waarom is het precies misbruik maken van het herroepingsrecht dan? Wat doet TS wat niet toegestaan is?

Het herroepingsrecht is bedoelt om een product te kunnen uitproberen, voornamelijk op eigenschappen die niet direct duidelijk zijn. Voor een processor is het niet direct duidelijk of hij snel genoeg is voor wat je er mee wilt doen. Wat TS doet is uitproberen of de processor aan zijn eisen/wensen voldoet.

De processor inbouwen in de PC valt zonder enige twijfel binnen de regels van het herroepingsrecht. De PC vervolgens aan zetten ook. Dat TS het een hele week wil doen is wellicht op het randje maar nogsteeds niet heel erg raar; je wilt toch een aantal verschillende scenarios uitgeprobeerd hebben en überhaupt alle software installeren gaat al wat tijd kosten.

Ik zie dus niet in hoe dit geval níet onder het herroepingsrecht zou vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Croga schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:09:
[...]

Waarom is het precies misbruik maken van het herroepingsrecht dan? Wat doet TS wat niet toegestaan is?

Het herroepingsrecht is bedoelt om een product te kunnen uitproberen, voornamelijk op eigenschappen die niet direct duidelijk zijn. Voor een processor is het niet direct duidelijk of hij snel genoeg is voor wat je er mee wilt doen. Wat TS doet is uitproberen of de processor aan zijn eisen/wensen voldoet.

De processor inbouwen in de PC valt zonder enige twijfel binnen de regels van het herroepingsrecht. De PC vervolgens aan zetten ook. Dat TS het een hele week wil doen is wellicht op het randje maar nogsteeds niet heel erg raar; je wilt toch een aantal verschillende scenarios uitgeprobeerd hebben en überhaupt alle software installeren gaat al wat tijd kosten.

Uitproberen je zegt het zelf al. Als je voor een specifiek doel een processor koopt dan probeer je deze op dat doel uit. En als dat meerdere stukjes software zijn probeer je die. dat is een kwestie van uren en niet van dagen, of zelfs een week. Een week is in gebruik nemen.
Het komt op mij over dat hij niet een week zonder pc wilt zitten omdat zijn nieuwe cpu nog niet leverbaar is. En daar wkoa voor wil misbruiken door een weekje een andere cpu te gebruiken. Ik sluit me er wel bij aan dit riekt erg naar misbruik van een wet die nooit de intentie heeft gehad een product kosteloos een week te lang kunnen lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hmr

hmr

Croga schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:09:
[...]

Ik zou mij zeker op het standpunt durven stellen dat een PC een week laten draaien niet onder het herroepingsrecht valt.

Het herroepingsrecht is in het leven geroepen omdat, in tegenstelling tot fysieke winkels, men het product dat wordt aangekocht niet kan inspecteren. Eigenlijk is de basis regel dat een consument mag doen wat hij in een winkel ook mag doen...

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

hmr schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:18:
Ik zou mij zeker op het standpunt durven stellen dat een PC een week laten draaien niet onder het herroepingsrecht valt.

Het herroepingsrecht is in het leven geroepen omdat, in tegenstelling tot fysieke winkels, men het product dat wordt aangekocht niet kan inspecteren. Eigenlijk is de basis regel dat een consument mag doen wat hij in een winkel ook mag doen...
Je eerste stelling is nogal stellig. Je tweede stelling is leuk maar juridisch nutteloos.
Ik zou mij zeker op het standpunt durven stellen dat een PC een week laten draaien wel onder het herroepingsrecht valt.
Als de stelling is dat je hetzelfde mag doen als in een winkel dan is kijken of je software snel genoeg draait zonder meer van toepassing. Als jij bij een winkel vraagt of je pakket X even mag installeren en uitproberen en dat een paar dagen achter elkaar met verschillende stukken software doet is dat niet echt een probleem.

Daarnaast; of ik die PC nou 2 dagen of 10 dagen laat draaien maakt voor datgene wat ik retour stuur niet echt veel uit. Die processor wordt daar niet beter of slechter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hmr

hmr

Croga schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:29:
[...]

Je eerste stelling is nogal stellig. Je tweede stelling is leuk maar juridisch nutteloos.
Ik zou mij zeker op het standpunt durven stellen dat een PC een week laten draaien wel onder het herroepingsrecht valt.
Als de stelling is dat je hetzelfde mag doen als in een winkel dan is kijken of je software snel genoeg draait zonder meer van toepassing. Als jij bij een winkel vraagt of je pakket X even mag installeren en uitproberen en dat een paar dagen achter elkaar met verschillende stukken software doet is dat niet echt een probleem.

Daarnaast; of ik die PC nou 2 dagen of 10 dagen laat draaien maakt voor datgene wat ik retour stuur niet echt veel uit. Die processor wordt daar niet beter of slechter van.
Ik was ook niet uit op een volledig juridsch sluitend betoog. Als je de wetsgeschiedenis en de handboeken erbij pakt, dan zul je erachter komen dat het juridisch zeker niet nutteloos is.

Jouw afsluiter is juridisch gewoon onzin. Als jij bij een rechter dit met droge ogen gaat verklaren, dan lees ik graag een afschrift van het vonnis.

Maar een welles/nietes discussie hier heb ik ook niet echt behoefte aan. TS kan dit gewoon doen, hij kan ook gewoon (al dan niet terecht) retourneren onder het heroepingsrecht, loop mogelijk risico op een verhaal van eventuele schade aan de processor, heeft een week lang gratis kunnen testen en daarmee houdt het op.
Edit: even nog wat tekst en uitleg van collega Engelfriet met een verwijzing naar Marco Loos.

In een juridisch artikel geeft professor Marco Loos (UvA) nu antwoord op die vraag. Hij baseert zich op het Quelle-arrest en het Messner-arrest, die allebei gingen over het recht van ontbinding: Quelle bij vervanging van een niet-conform product en Messner bij de (verlengde) zevenwerkdagentermijn. In beide gevallen oordeelde het Europese Hof van Justitie dat er inderdaad geen kosten in rekening mochten worden gebracht voor het uitoefenen van dit recht. Dit omdat zulke kosten de consument kunnen afschrikken van het uitoefenen van dit recht.

In het Messner-arrest vermeldt het Hof daarbij:

Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen.
Inderdaad: uitproberen. Iedereen die dus roept dat je alleen maar de doos mag bekijken (“zichttermijn”) heeft het bij deze fout. Maar wat is dan uitproberen? Loos noemt een aantal voorbeelden, waar sommige webwinkeliers van op zullen kijken:

Het mogen passen van een kledingstuk.
Een proefwasje draaien met een wasmachine.
Een kopje koffie zetten met een koffiezetter.
Wel stelt het Hof grenzen aan het gebruik, als dat is “op een wijze die onverenigbaar is met de beginselen van burgerlijk recht”. Wie misbruik maakt van dat recht om een kopje koffie te zetten (bijvoorbeeld door het hele weekend de sportclub van koffie te voorzien) raakt het kwijt, of kan in ieder geval worden verplicht een schadevergoeding te betalen aan de webwinkel. Net zo goed mag je dus niet een dure jurk kopen, deze naar een gala aandoen en maandag de jurk retourneren op grond van de Wet Koop op Afstand. Het zal alleen wel lastig worden voor de winkel om te bewijzen dat dit is gebeurd, maar sporen van een stomerij zouden een stevige aanwijzing kunnen zijn. In ieder geval heeft de winkel de bewijslast dat de consument misbruikt maakt van het recht, aldus Loos.

[ Voor 41% gewijzigd door hmr op 09-08-2017 17:58 ]

hmr hmr hmr hmr hmr hmr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 10:12
Ik vind dit ook (al dan niet wettelijk) misbruik van het herroepingsrecht. Zoals al eerder geopperd: wat gaat er niet "bevallen" aan een CPU? In gewoon gebruik ga je geen enkel verschil merken, en van taken die er wel toe doen (bijvoorbeeld rendering of gaming) vind je benchmarks genoeg om te beoordelen of een CPU voldoet voor het gebruik dat je voor ogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-09 20:33

mark-k

AKA markkNL

Precies, dit heeft niks meer te maken met proberen onder de WKOA. Ten eerste is een week gebruiken niet proberen maar gebruiken, een wasmachine mag je ook geen was voor een heel weeshuis mee doen.

Ten tweede omdat hij nu al zegt hem terug te willen sturen. Zijn mening is al klaar, er is niks meer van bekijken of het bevalt aan. Dit is gewoon hetzelfde als die mensen die de kaartjes aan de smoking laten zitten zodat ze hem na het feestje weer kunnen terugbrengen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Croga schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:29:
[...]

Ik denk dat je theoretisch minimaal op het randje zit en dat gebruik ook wel uit te leggen valt bij een week, laten we eerlijk zijn, uitpakken en inbouwen mag geen issue zijn. Windows installeren is tegenwoordig 15-30 min werk. Software erop max nog een paar uurtjes en test nog een paar uurtjes. Binnen een dag (of 2) kan je makkelijk alles getest hebben.

Ik weet trouwens niet bij welke winkels jij komt, maar ik ken persoonlijk geen enkele computer winkel (meer) waar je een paar dagen langs zou mogen komen om software te installeren en uit te proberen. De meeste laten het zelfs helemaal niet toe.

Praktisch heb je echter volledig gelijk, ook al is het aan te merken als gebruik dan zal de winkel de werkelijke schade moeten aantonen en die is er bij een cpu gewoonweg niet (tenzij je onzorgvuldig met de CPU omgaat en deze inlevert met kromme pinnen oid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 17:02

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Dit topic krijgt van mij een slotje omdat het nu wat zijn doel voorbij lijkt te gaan schieten. Als ik de TS goed begrijp heeft deze nu voldoende informatie gehad. Overigens zou ik de TS wel willen adviseren om in het vervolg zelf ook enig onderzoek te doen i.p.v. puur je vraag hier neer te zetten in de verwachting dat deze beantwoord wordt.

En je kan natuurlijk ook altijd zelf even contact opnemen met de winkel zelf om te weten hoe die erin staan.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.