Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd voor game laptop.

Pagina: 1
Acties:

• iChris
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08-06 15:28
Beste Tweakers,

Ik ben op zoek naar een laptop. Ik heb al eigen onderzoek verricht. Maar ik kan niet echt een keuze maken. Misschien hebben jullie nog tips/adviezem of andere aanbevelingen :)

Wat ga je met je laptop doen?
Mijn plan is vooral om te gaan gamen op full hd, natuurlijk het liefst op high/ultra settings. Verder hoop ik dat de laptop langer dan 3/4 jaar mee kan. Ik heb geen probleem met het omlaag halen van de game settings dan. Ook is de laptop voor zakelijk gebruik bedoeld.

Wat is je budget?
Mijn budget ligt rond de 1700/1800 euro. Goedkoper mag ook natuurlijk. Als je een duurdere aanbeveelt om een speciale reden kan ik daar naar kijken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De komende jaren niet. Maar als hij na 3/4 jaar nog in goede staat is. Kan ik er nog eens veel mee gaan reizen :P

Ik heb geen voorkeur van een merk. Een 'gamer' design vind ik niet erg. Zolang het maar niet overdreven is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus ROG GL502VM-FY536T€ 1.799,-€ 1.799,-
1Asus ROG Strix GL702VM-GC156T€ 1.779,59€ 1.779,59
1Lenovo Legion Y720-15IKB 80VR002EMH€ 1.599,-€ 1.599,-
1MSI GE62MVR 7RG-036NL (Apache Pro)€ 1.998,05€ 1.998,05
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 7.175,64

Deze laptops hebben minimaal 256GB aan SSD. Verder hebben de ASUS en de Lenovo GTX 1060 6GB en de MSI een GTX 1070 8GB. Ook ondersteunen beide ASUS laptops G Sync.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen een keuze te maken of een andere laptop aan te bevelen _/-\o_

Mvg, Chris

[ Voor 4% gewijzigd door iChris op 09-08-2017 18:39 ]

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 09:56

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Oke, een snelle vergelijk.

De Acer en de Asus Strix hebben een 17,3" scherm. Daar zou ik voor gaan. 15,6" is best klein. :/

De Acer heeft standaard slechts 8 GB geheugen, dat zou ik (mocht je voor die kiezen) toch zeker ophogen naar mi-ni-maal 16 GB maar wellicht naar zijn maximum van 32 GB. :P

Alle andere hebben standaard 16 GB, maar alleen de Asus Strix en de MSI hebben een max van (ongeveer) 32 GB.

De Asus ROG niet-Strix en de Lenovo en de MSI hebben een SSD M.2 :P

De MSI heeft een normale HDD die 7200 toeren draait, wat toch sneller is dan de 5400 rpm's van de anderen.

Bij de Lenovo staat expliciet dat er een IPS scherm in zit. IPS geeft héle mooie kleuren maar zou iets trager zijn bij het gamen. Ik zelf heb een Asus met een IPS scherm en merk daar helemaal niks van.
* musiman loves IPS

Als ik zou moeten kiezen, dan is de 17" wel een belangrijke reden en het geheugen. Kijk even of de Acer en Asus Strix een M.2 SSD erin hebben zitten. Da's wel zo lekker.

[ Voor 4% gewijzigd door musiman op 09-08-2017 16:19 ]

Make music, not war

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-11 23:41
Neem je hem niet veel mee of niet mee? Mocht je een prima scherm hebben dan kun je voor minder geld een sneller systeem bouwen. Als je hem pas over 4 jaar mee neemt en je houdt er al rekening mee dat dan de de laptop vervangen zou kunnen worden kun je misschien even goed een vast systeem nemen. Sneller en goedkoper.

Anders sluit ik me aan bij de opmerkingen van musiman

• iChris
musiman schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:18:
Oke, een snelle vergelijk.

De Acer en de Asus Strix hebben een 17,3" scherm. Daar zou ik voor gaan. 15,6" is best klein. :/

De Acer heeft standaard slechts 8 GB geheugen, dat zou ik (mocht je voor die kiezen) toch zeker ophogen naar mi-ni-maal 16 GB maar wellicht naar zijn maximum van 32 GB. :P

Alle andere hebben standaard 16 GB, maar alleen de Asus Strix en de MSI hebben een max van (ongeveer) 32 GB.

De Asus ROG niet-Strix en de Lenovo en de MSI hebben een SSD M.2 :P

De MSI heeft een normale HDD die 7200 toeren draait, wat toch sneller is dan de 5400 rpm's van de anderen.

Bij de Lenovo staat expliciet dat er een IPS scherm in zit. IPS geeft héle mooie kleuren maar zou iets trager zijn bij het gamen. Ik zelf heb een Asus met een IPS scherm en merk daar helemaal niks van.
* musiman loves IPS

Als ik zou moeten kiezen, dan is de 17" wel een belangrijke reden en het geheugen. Kijk even of de Acer en Asus Strix een M.2 SSD erin hebben zitten. Da's wel zo lekker.
Of ik een 15,6" of 17,3" laptop neem maakt me niet veel uit.

Het lijkt mij inderdaad handig om gelijk 16GB te nemen. Maar ik denk niet dat ik ooit er boven zal komen dus of 32GB (als voorbeeld) het maximum is maakt mij niet veel uit.

Volgens de Azerty site heeft de Asus Strix ook een M.2 SSD.

Dus wat mij betreft valt de Acer af vanwege de 8GB :)
Sluw schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:47:
Neem je hem niet veel mee of niet mee? Mocht je een prima scherm hebben dan kun je voor minder geld een sneller systeem bouwen. Als je hem pas over 4 jaar mee neemt en je houdt er al rekening mee dat dan de de laptop vervangen zou kunnen worden kun je misschien even goed een vast systeem nemen. Sneller en goedkoper.

Anders sluit ik me aan bij de opmerkingen van musiman
Ik zal de laptop bij aanschaf wel vaak meenemen. Maar 3-4 jaar later vaker :)

[ Voor 15% gewijzigd door iChris op 09-08-2017 18:41 ]

Verwijderd

@iChris Ik zie dat jij de Apache Pro in je lijst hebt staan, en ik ben van mening dat je daar het beste mee af zou zijn als je kijkt naar de specs en de kwaliteit van de behuizing (aluminium). De Asus schijnt nog wel eens last te hebben van fan-noise bij langdurige gameplay, terwijl MSI juist bekend staat om de goede 'natuurlijke' koeling en minder fan-noise produceert.

• iChris
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 23:41:
@iChris Ik zie dat jij de Apache Pro in je lijst hebt staan, en ik ben van mening dat je daar het beste mee af zou zijn als je kijkt naar de specs en de kwaliteit van de behuizing (aluminium). De Asus schijnt nog wel eens last te hebben van fan-noise bij langdurige gameplay, terwijl MSI juist bekend staat om de goede 'natuurlijke' koeling en minder fan-noise produceert.
Klopt de MSI ziet er prima uit. Maar hoe zit het met de Lenovo? Heb een paar YT video's bekeken en reviews op internet gezocht. De enige nadelen waren het scherm en de koeling onder full load.

Verwijderd

iChris schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 01:02:
[...]

Klopt de MSI ziet er prima uit. Maar hoe zit het met de Lenovo? Heb een paar YT video's bekeken en reviews op internet gezocht. De enige nadelen waren het scherm en de koeling onder full load.
De Lenovo heeft een mindere GPU. Het chassis is ook van aluminium, maar het beeldscherm scoort qua kleuren niet bijster goed (71% sRGB en 54% Adobe RGB). De koeling laat inderdaad ook te wensen over zoals jij al aangeeft, en dat vind ik persoonlijk toch wel een dingetje altijd....een goede koeling.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2017 07:56 ]

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:28
iChris schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 01:02:
[...]

Ik ben zelf niet zo fan van Lenovo. Mijn vriendin heeft een Lenovo en ik vind de touchpad ronduit irritant/slecht en hoewel het een aluminium behuizing is kan ik niet zeggen dat het degelijk aanvoelt en ze heeft veel problemen gehad met de Wifi. Nu kan ik niet beoordelen of dat met de Lenovo die jij in je lijstje heb staan maar wellicht zou je dat zelf kunnen uitvinden door naar een fysieke winkel te gaan omdat zelf te onderzoeken.

Ik zou zelf een MSI aanbevelen (ga ik volgend jaar ook doen). Volgens mij staan er ook goedkopere MSI's met 1060 videokaart in de pricewatch.

• iChris
spijkerhoofd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 09:55:
[...]

Ik ben zelf niet zo fan van Lenovo. Mijn vriendin heeft een Lenovo en ik vind de touchpad ronduit irritant/slecht en hoewel het een aluminium behuizing is kan ik niet zeggen dat het degelijk aanvoelt en ze heeft veel problemen gehad met de Wifi. Nu kan ik niet beoordelen of dat met de Lenovo die jij in je lijstje heb staan maar wellicht zou je dat zelf kunnen uitvinden door naar een fysieke winkel te gaan omdat zelf te onderzoeken.

Ik zou zelf een MSI aanbevelen (ga ik volgend jaar ook doen). Volgens mij staan er ook goedkopere MSI's met 1060 videokaart in de pricewatch.
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 07:50:
[...]
De Lenovo heeft een mindere GPU. Het chassis is ook van aluminium, maar het beeldscherm scoort qua kleuren niet bijster goed (71% sRGB en 54% Adobe RGB). De koeling laat inderdaad ook te wensen over zoals jij al aangeeft, en dat vind ik persoonlijk toch wel een dingetje altijd....een goede koeling.
Oké dat word dan geen Lenovo. Zoals Spijkerhoofd zei zijn er inderdaad goedkopere MSI's te vinden. Ik heb nu dit
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GE63VR 7RE-007NL (Raider)€ 1.899,-€ 1.899,-
1MSI GT62VR 7RD-230BE (Dominator)€ 1.749,-€ 1.749,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.646,05

De dominator is het goedkoopst. De raider heeft een 120Hz scherm.
Het verschil tussen de apache pro en de andere 2 laptops is de videokaart en M.2 SSD

• spijkerhoofd
iChris schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:32:
[...]

[...]

Oké dat word dan geen Lenovo. Zoals Spijkerhoofd zei zijn er inderdaad goedkopere MSI's te vinden. Ik heb nu dit
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GE63VR 7RE-007NL (Raider)€ 1.899,-€ 1.899,-
1MSI GT62VR 7RD-230BE (Dominator)€ 1.749,-€ 1.749,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 5.646,05

De dominator is het goedkoopst. De raider heeft een 120Hz scherm.
Het verschil tussen de apache pro en de andere 2 laptops is de videokaart en M.2 SSD
De Dominator heeft een Azerty toetsenbord. Ik weet niet of dat een probleem is? ;)

• iChris
spijkerhoofd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 10:51:
[...]

De Dominator heeft een Azerty toetsenbord. Ik weet niet of dat een probleem is? ;)
Nu je het zo zegt. Neem ik toch liever geen Azerty 7(8)7

Verwijderd

@iChris Ik zou nu voor deze gaan, met het 120 hz scherm aangezien je iets goedkoper wilt dan €2000,00 ;)

https://www.bol.com/nl/p/...NLTWE002021-BVSMUBV7CHFBS

• iChris
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 11:56:
@iChris Ik zou nu voor deze gaan, met het 120 hz scherm aangezien je iets goedkoper wilt dan €2000,00 ;)

https://www.bol.com/nl/p/...NLTWE002021-BVSMUBV7CHFBS
Ziet er goed uit, thnx! :)

• musiman

musiman

Bij die met het 120 Hz scherm zie ik dat je OF kunt kiezen voor IPS OF voor het 120 Hz scherm.
Wellicht kun je even op zoek gaan naar een winkel in de buurt waar je het verschil kunt zien.

15.6" Full HD (1920x1080), 120 Hz Refresh Rate and 3ms response time panel (Optional)
15.6" UHD (3840x2160), IPS level panel (Optional)
bron

[ Voor 9% gewijzigd door musiman op 10-08-2017 12:56 ]

Make music, not war

• iChris
musiman schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:55:
Bij die met het 120 Hz scherm zie ik dat je OF kunt kiezen voor IPS OF voor het 120 Hz scherm.
Wellicht kun je even op zoek gaan naar een winkel in de buurt waar je het verschil kunt zien.

15.6" Full HD (1920x1080), 120 Hz Refresh Rate and 3ms response time panel (Optional)
bron
Ja, ik zie dat 120Hz schermen vaak een TN paneel hebben. Behalve bij HP. Daar zie ik een 120Hz IPS scherm..

• spijkerhoofd
musiman schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 12:55:

bron
De TN Schermen van MSI doen niet onder de IPS schermen van andere fabrikanten. UHD zou ik niet voor kiezen omdat UHD op een 15 inch scherm totaal geen toegevoegde waarde heeft en een 1060 videokaart kan een UHD scherm lastig trekken tijdens het gamen. Tevens zuipt een UHD scherm stroom wat niet ten goede komt voor de batterij.

• musiman

musiman

Ik heb geen ervaring met TN schermen van MSI en zal spijkerhoofd dus op zijn woord moeten geloven. :)
Wel is het inderdaad zo dat een UHD scherm een "beetje" overdone is voor een 15,6" scherm. Daar legde ik dan ook de nadruk niet op, het ging mij meer om IPS vs TN. Maar zoals spijkerhoofd goed aangeeft, vreet zo'n UHD scherm stroom en komt een hogere resolutie (die geen meerwaarde heeft op een 15,6" scherm) niet ten goede aan de game ervaring.

* musiman heeft een klein vermoeden dat TS er nu wel zo'n beetje uit is. Toch? ;)

Make music, not war

• spijkerhoofd
@iChris @musiman

Ziehier een videoreview van een MSI Apache Pro incl scherm

YouTube: MSI GE62VR 6RF Apache Pro Review

• iChris
Dat is een andere dan de apache pro in mijn lijstje. Dat is deze: pricewatch: MSI GE62VR 6RF-081NL (Apache Pro)
Deze heeft een i7 6700hq en een GTX 1060. Hij ziet er wel gelikt uit. Maar hij is alleen verkrijgbaar bij SiComputers en Whinkel. Deze winkels ken ik niet.

Verwijderd

@iChris
Check dit eens....een review betreffende het allernieuwste model van MSI:

YouTube: New Product Showcase! MSI GE63VR Raider with GTX 1070 – Review...

Het betreft het model wat ik al noemde: https://www.bol.com/nl/p/...NLTWE002021-BVSMUBV7CHFBS

De review laptop heeft een 1070 GPU, maar dat maakt niet uit. Het gaat met name om de koeling en de prestaties. Met de 6GB 1060 GPU kun jij je games nog veelal op Ultra instellingen spelen

Ik zou echt voor deze kiezen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2017 23:03 ]

Verwijderd

spijkerhoofd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 14:13:
[...]

De TN Schermen van MSI doen niet onder de IPS schermen van andere fabrikanten. UHD zou ik niet voor kiezen omdat UHD op een 15 inch scherm totaal geen toegevoegde waarde heeft en een 1060 videokaart kan een UHD scherm lastig trekken tijdens het gamen. Tevens zuipt een UHD scherm stroom wat niet ten goede komt voor de batterij.
De TN schermen van MSI zijn zelfs beter dan menig IPS scherm, vooral aangaande RGB en zwart waardes. MSI gebruikt namelijk High End TN schermen. Ik heb zelf ook een TN scherm, en heb het vergeleken met een Asus Rog IPS scherm van mijn buurman. Mijn buurman is nu jaloers en zei al dat zijn volgende laptop ook een MSI wordt met een High End TN scherm. :D

• iChris
Verwijderd schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 22:55:
@iChris
Check dit eens....een review betreffende het allernieuwste model van MSI:

YouTube: New Product Showcase! MSI GE63VR Raider with GTX 1070 – Review...

Het betreft het model wat ik al noemde: https://www.bol.com/nl/p/...NLTWE002021-BVSMUBV7CHFBS

De review laptop heeft een 1070 GPU, maar dat maakt niet uit. Het gaat met name om de koeling en de prestaties. Met de 6GB 1060 GPU kun jij je games nog veelal op Ultra instellingen spelen

Ik zou echt voor deze kiezen. :)
Zeker een mooie MSI! Alleen jammer dat er in de video niks over de batterijduur of de snelheid van de SSD/HDD wordt gezegd. Of ik zie iets over het hoofd 8)7 .

Verwijderd

iChris schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 23:58:
[...]

Zeker een mooie MSI! Alleen jammer dat er in de video niks over de batterijduur of de snelheid van de SSD/HDD wordt gezegd. Of ik zie iets over het hoofd 8)7 .
De batterijduur zal het tijdens full load gamen hooguit 1,5 uur volhouden, maar dat is vrij normaal met een GTX10 serie GPU. Bij normaal gebruik (surfen, mailen, etc) moet je rekenen op ongeveer 3 uur. Ik ga hierbij uit van mijn eigen MSI.

Als je goed luistert dan hoor je de man zeggen (vanaf 13 minuut 40) dat de snelheid van de M2 SSD uitstekend is. De HDD draait op 7200 rpm, hetgeen goed te noemen is voor een HDD.

Je kunt er tevens in de toekomst nog voor kiezen om de HDD te vervangen voor een 2,5 inch SSD....bijvoorbeeld de Samsung 850 pro. Dit geldt overigens ook voor de M2 SSD.....nog meer snelheid door bijvoorbeeld een Samsung 960 EVO te plaatsen, maar daar moet je dan wel voor sparen. ;)

Ik wil er slechts mee aangeven dat upgraden echt super eenvoudig is, maar wel kostbaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2017 00:18 ]

• iChris
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 00:03:
[...]
De batterijduur zal het tijdens full load gamen hooguit 1,5 uur volhouden, maar dat is vrij normaal met een GTX10 serie GPU. Bij normaal gebruik (surfen, mailen, etc) moet je rekenen op ongeveer 3 uur. Ik ga hierbij uit van mijn eigen MSI.

Als je goed luistert dan hoor je de man zeggen (vanaf 13 minuut 40) dat de snelheid van de M2 SSD uitstekend is. De HDD draait op 7200 rpm, hetgeen goed te noemen is voor een HDD.

Je kunt er tevens in de toekomst nog voor kiezen om de HDD te vervangen voor een 2,5 inch SSD....bijvoorbeeld de Samsung 850 pro. Dit geldt overigens ook voor de M2 SSD.....nog meer snelheid door bijvoorbeeld een Samsung 960 EVO te plaatsen, maar daar moet je dan wel voor sparen. ;)

Ik wil er slechts mee aangeven dat upgraden echt super eenvoudig is, maar wel kostbaar.
Geweldig, de MSI ziet er geweldig uit! Mijn keuze is gemaakt.

Bedankt allemaal voor de hulp _/-\o_

Verwijderd

iChris schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 01:07:
[...]

Geweldig, de MSI ziet er geweldig uit! Mijn keuze is gemaakt.

Bedankt allemaal voor de hulp _/-\o_
Welke is het geworden....de MSI Raider?

Verwijderd

Een hele goede en verstandige keuze Chris. Heel veel plezier met je nieuwste aanwinst en laat ons weten wat je eerste indrukken zijn zodra je hem gekregen, en in gebruik genomen hebt. :)

• iChris
Verwijderd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 10:25:
[...]

Een hele goede en verstandige keuze Chris. Heel veel plezier met je nieuwste aanwinst en laat ons weten wat je eerste indrukken zijn zodra je hem gekregen, en in gebruik genomen hebt. :)
Dat zal nog wel even duren. Ben er momenteel voor aan het sparen maar het zit niet mee ;)
Als ik hem heb zal ik het laten weten!

• spijkerhoofd
iChris schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:35:
[...]

Dat zal nog wel even duren. Ben er momenteel voor aan het sparen maar het zit niet mee ;)
Als ik hem heb zal ik het laten weten!
Ik heb ook last van het nog niet kunnen kopen/sparen. Maar heb alle tijd hoor. Ik denk begin volgend jaar heb ik een MSI :P
Helaas jeuken mijn handen nu al. Ik denk dat als ik hem nu al koop dat ik problemen krijg met het parlement op de bank 8)7 |:(

[ Voor 5% gewijzigd door spijkerhoofd op 11-08-2017 13:45 ]

• iChris
spijkerhoofd schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:44:
[...]

Ik heb ook last van het nog niet kunnen kopen/sparen. Maar heb alle tijd hoor. Ik denk begin volgend jaar heb ik een MSI :P
Helaas jeuken mijn handen nu al. Ik denk dat als ik hem nu al koop dat ik problemen krijg met het parlement op de bank 8)7 |:(
Hetzelfde probleem hier _O-
Ik zou niet weten wanneer ik hem heb. Maar ik heb wel iets om naar uit te kijken nu ;)
Pagina: 1