Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Passtrough Esx 6.5 Intel nuc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag,

Ik gebruik sinds kort als home lab een intel Nuc met daarop esx 6.5.
Esx boot vanaf een usb stick en ik zou nu graag de sata controler willen doorgeven aan een vm.

Is er iemand die dit al gelukt is ?

Bedankt alvast
...

Intel nuc i3 met esx 6.5
...

heb de controler al toegevoegd aan een fille in /etc/vmware/passthru.
...

Beste antwoord (via Verwijderd op 10-08-2017 12:38)

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hoi Karel,

Je kan passtrough proberen te forceren.1 schijf alleen zal niet zo simpel gaan buiten rdm, maar de controller doorgeven zou je zo kunnen doen :

-> log in via shell
-> lspci
noteer de mass storage controller of hoe de controller heet die je wilt doorgeven.
(alleen de hex code heb je nodig) dus 0000:00:xx.x

doe nu lspci -n
zoek de regel die overeen komt met de code die je hierboven hebt opgeschreven.
je zal iets zien zoals : 0000:00::1d.2 Class 0108: 8086:8d14 [vmhba8]

Wat je wilt hebben is het laatste deel van de 8086 code (dus in dit geval 8086:8d14) [vendor id + device id]

bewerk nu /etc/vmware/passtru.map
voeg onderop toe :

# Toevoeging controller passthrough
8086 8d14 d3d0 false

sla het bestand op , start de esxi host opnieuw op en dan zou je bij services nu de controller kunnen enablen voor passthrough. Daarna is het weer rebooten (en als alles goed gaat start esxi gewoon door) en kan je nu bij je vm de controller toevoegen. Let wel op dat je het pijltje naar beneden open klikt bij de pci controller zodat je het geheugen kan reserveren (dat is een must bij een passthrough of deze manier).

** Het kan ook zijn dat je als string ipv "false" "default" moet gebruiken. Dus maak ook even een backup van je esxi config voor je dit doet!

In ieder geval het probleem qua datastore :

--> ESXI op usb stick
--> 2e usb stick voor Synology VM (os installatie)
--> Passthrough controller naar synology vm voor smart readings / mail notifications
--> Maak private internal lan aan voor synology vm naar esxi host.
--> Koppel ISCSI als datastore op ESXI host
--> Profit =]

Ja je verliest wel wat performance , maar het scheelt weer bij monitoring :)

success!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beetje kort door de bocht dit...

Een i3 bestaat niet; over welke generatie hebben we het? Is ESXi uberhaupt geschikt om op die generatie te draaien? Heb je de correcte SATA-AHCI packages in ESXi opgevoerd? Welke vmhbax class zie/krijg je?

Uit mijn hoofd, maar corrigeer met als ik het verkeerd heb: hoe wil je een SATA-controller aan een VM toekennen? Want een NUC heeft maar 1 SATA-controller en ik neem aan dat jouw datastore dan "ergens" gekoppeld moet worden? Of wil je raw device mappings gaan gebruiken voor je VM want dan is je vraag/oplossing verkeerd.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Hey Max,

Bedankt voor je snelle reactie.
Het gaat om een Intel® Core™ i3-5010U Processor (3M Cache, 2.10 GHz)
Of ik de correcte packages heb weet ik eerlijk gezegd niet hij wordt wel binnen esx herkend als een mogenlijke datastore.
Hij krijgt vmhba0 als class.

Klopt normaal gezien is dit inderdaad zo echter maak ik gebruik van iscsi.

Het idee is dat ik de controller doorgeef aan de vm zodat deze ook het beheer over de controler en de bijbehorende hardeschijf overneemt. Ik weet dat dit kan binnen esx (gebruiken we hier op de zaak ook )
Als ik binnen esx bij de pci devices kijk zie ik het apparaat wel staan maar ik kan hem niet op passtrough zetten.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik doe weinig met RDM maar was het niet zo dat je via ssh de fysieke disk moet "herconfigureren" als VMDK zodat deze door de guest direct benaderd kan worden? Iets in de trant van
code:
1
vmkfstools -z /vmfs/devices/disks/diskname /vmfs/volumes/datastorename/vmfolder/vmname.vmdk

Als ik overbodige/opendeuren info geef/vraag, laat het even weten. Zoals gezegd; ik doe weinig met raw device mappings ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Hey Max,

Ik vind alle informatie interessant en zeker geen open deur.

Rdm is inderdaad ook een optie die gebruikt kan worden. Echter blijft de sata controler dan in beheer bij de esx host.

Waar ik op doel is eigenlijk het zelfde als een Gpu doorgeven aan je vm zodat het beelt van de vm via de gpu naar een monitor kan. Ik wil dus eigenlijk de pci port waar de sata controler opzit door geven aan een vm dat dit kan weet ik echter in de webconsole bij passtrough zie ik de sata controler staan alleen ik kan hem niet aanvinken.

Acties:
  • Beste antwoord

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Hoi Karel,

Je kan passtrough proberen te forceren.1 schijf alleen zal niet zo simpel gaan buiten rdm, maar de controller doorgeven zou je zo kunnen doen :

-> log in via shell
-> lspci
noteer de mass storage controller of hoe de controller heet die je wilt doorgeven.
(alleen de hex code heb je nodig) dus 0000:00:xx.x

doe nu lspci -n
zoek de regel die overeen komt met de code die je hierboven hebt opgeschreven.
je zal iets zien zoals : 0000:00::1d.2 Class 0108: 8086:8d14 [vmhba8]

Wat je wilt hebben is het laatste deel van de 8086 code (dus in dit geval 8086:8d14) [vendor id + device id]

bewerk nu /etc/vmware/passtru.map
voeg onderop toe :

# Toevoeging controller passthrough
8086 8d14 d3d0 false

sla het bestand op , start de esxi host opnieuw op en dan zou je bij services nu de controller kunnen enablen voor passthrough. Daarna is het weer rebooten (en als alles goed gaat start esxi gewoon door) en kan je nu bij je vm de controller toevoegen. Let wel op dat je het pijltje naar beneden open klikt bij de pci controller zodat je het geheugen kan reserveren (dat is een must bij een passthrough of deze manier).

** Het kan ook zijn dat je als string ipv "false" "default" moet gebruiken. Dus maak ook even een backup van je esxi config voor je dit doet!

In ieder geval het probleem qua datastore :

--> ESXI op usb stick
--> 2e usb stick voor Synology VM (os installatie)
--> Passthrough controller naar synology vm voor smart readings / mail notifications
--> Maak private internal lan aan voor synology vm naar esxi host.
--> Koppel ISCSI als datastore op ESXI host
--> Profit =]

Ja je verliest wel wat performance , maar het scheelt weer bij monitoring :)

success!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt ik ga dit proberen laat weten of het werkt.

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-11 14:18
heb je in de bios je vt-x/vt-d optie wel ingeschakeld? zo niet dan moet je dat even doen

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal super bedankt. Het werkt !
Pagina: 1