Verstaanbaarheid radio

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-10 15:47
Weet niet of dit in het goede deel is, maar:

Regelmatig luister ik in de auto naar de radio, soms naar BNR nieuwsradio. Het valt me op dat de zender veelal gebruikt maakt van telefonische interviews waarbij de geluidskwaliteit abominabel is. Het geluid (de stem van de persoon) vervormt en kraakt erop los. Zelfs bij zachter zetten storen mij de pieken in de middentonen en de vervorming. Merken meer mensen dat, of ligt dit aan mijn gehoor?

Het is natuurlijk niet altijd zo slecht, maar als je dan opeens iemand hoort vanuit de studio of een ingesproken column, dan verbaas ik mij altijd hoe goed het kan klinken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GieltjE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-10 12:17

GieltjE

Niks te zien...

Heb daar inderdaad ook last van, helaas ook een motor die veel lawaai maakt (boven de 110 teller is de radio zouzo geen optie meer).

Niet alleen bij BNR valt me dit op, ook andere zenders besteden weinig tijd aan het goed afregelen van bellers. Lijkt wel alsof het genoeg is dat de DJ in een stille ruimte met koptelefoon hem alleen hoefd te verstaan soms (helemaal als ze dan met jingles e.d. tussendoor gaan gooien).

Een stukje software om automatisch een betere balans te vinden lijkt mij een pre, maar dat zal wel te simpel gedacht zijn.

Hell / 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18-10 15:32

ThunderNet

Flits!

Komt omdat spraak binnen het GSM-protocol een codec gebruikt die flink wat data uit de audio sloopt :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
ThunderNet schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:46:
Komt omdat spraak binnen het GSM-protocol een codec gebruikt die flink wat data uit de audio sloopt :)
Maar dit moet toch met "tools" weer enigszins acceptabel te krijgen zijn? Ik zap nu vaak weg als er weer 10 minuten komt met iemand met een slechte lijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10 08:54
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:50:
[...]

Maar dit moet toch met "tools" weer enigszins acceptabel te krijgen zijn? Ik zap nu vaak weg als er weer 10 minuten komt met iemand met een slechte lijn....
data die weg is komt niet magisch terug. Krijg je verstoring van. :)

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Ja wat ik bedoel is de pieken van vervorming bijvoorbeeld af te vlakken / te beperken qua volume, equalizer gebruiken of zo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:52:
Ja wat ik bedoel is de pieken van vervorming bijvoorbeeld af te vlakken / te beperken qua volume, equalizer gebruiken of zo...?
Krijg je alleen maar meer vervorming door juist.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10 08:54
Dan gaat het niet plots beter klinken, kapotte audio moet de info wel bevatten om weer mooi te kunnen klinken. Je vergroot anders enkel het onvermogen van de audio uit. Je kan misschien wat pieken er af halen, brommetje er uit, maar het is een redelijke klus om dat voor elk interview helemaal strak te krijgen en je winst is dan minimaal.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

Ik luister vaak radio1 in de auto en weet precies hoe dat klinkt.

IMHO is het probleem dat die GSM codecs er veel frequenties tussen uit halen.

Normaliter, in het geval dat er bijna geen achtergrond lawaai/ruis is, zal je brein deze frequenties niet heel hard missen. Maar als een gesprek zowieso marginaal te verstaan zou zijn dan sloopt die codec net even de frequenties eruit die jouw brein een hint geven over wat voor klinker/medeklinker er nu precies gezegd word. Ik vermoed dat er een verschil zit tussen geen hoorbaar verschil bij zero-achtergrondruis en verstaanbaar bij breedbandige achtergrond geluiden zoals rijwind.

Helaas kan die radio technicus er niet veel aan doen. Enige mogelijkheid is met de geinterviewde overleggen over een andere verbinding (skyper/toegestuurde radiozender). Dat gebeurt dan ook, maar vaak word iemand gewoon gebeld op z'n mobiel - en de kans dat die HD audio aan heeft staan is heel heel erg klein.

edit:
en dat betekend dus ook meteen dat harder zetten niet veel helpt. Dat word dus wel gedaan, gedeeltelijk, maar om het goed verstaanbaar te maken moet het geluid zo hard gezet worden dat de pieken die de codec er NIET uitgehaald heeft al gaan vervormen. Ik merk dat zelf in de auto doordat ik tijdens dat de geinterviewde aan het woord is het volume opdraai, maar dan daarna doof getoeterd word door de presentator die glashelder overkomt

[ Voor 18% gewijzigd door GemengdeDrop op 09-08-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Hier is voorbeeld dat ik zo 123 heb gevonden, hoe het verbeterd kan worden:

YouTube: Repair Clipped and Distorted Audio with iZotope RX® 3

Dit soort tools moet een studio/radiozender toch standaard hebben?

Of misschien zit er aan de studio kant ook een 06 nummer, dus 2x slecht en zou bellen naar een goede vaste (analoge?) lijn een beter resultaat leveren?

[ Voor 23% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 09-08-2017 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:04:
Hier is voorbeeld dat ik zo 123 heb gevonden, hoe het verbeterd kan worden:

YouTube: Repair Clipped and Distorted Audio with iZotope RX® 3

Dit soort tools moet een studio/radiozender toch standaard hebben?

Of misschien zit er aan de studio kant ook een 06 nummer, dus 2x slecht en zou bellen naar een goede vaste (analoge?) lijn een beter resultaat leveren?
Ik heb het youtube dingetje beluisterd en ik vind het eigenlijk helemaal niet zo veel beter. Ongetwijfeld hebben ze bij de radiozenders nog wel wat soortgelijke software om die dingen realtime wat op te poetsen, maar verder is het denk ik zoals simon zegt:
simon schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:54:
Dan gaat het niet plots beter klinken, kapotte audio moet de info wel bevatten om weer mooi te kunnen klinken. Je vergroot anders enkel het onvermogen van de audio uit. Je kan misschien wat pieken er af halen, brommetje er uit, maar het is een redelijke klus om dat voor elk interview helemaal strak te krijgen en je winst is dan minimaal.
Met 1.6 bits per sample kan je poetsen wat je wil, klinken als een cd gaat het niet :+

Ik heb wel gemerkt dat als er met een nette land-line gebeld word naar een kwaliteits handset dat het dan meestal wel in order is. Maar dan heb je het dus ook over gewone audio afgekapt op ~8 kHz ofzo, prima te verstaaan in zo'n geval. Verder is de kwaliteit van de mobieltjes zelf ook nog wel eens een probleem. Dat is tweeledig: eerstens is de microfoon soms zo abominabel slecht dat het daar al kraakt en doet. Tweedens: als de antenne ruk is (sommige appeltjes zijn berucht) valt de helft van de packets weg en klinkt het daardoor zeer slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
GemengdeDrop schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:58:
[...]

Ik heb het youtube dingetje beluisterd en ik vind het eigenlijk helemaal niet zo veel beter.
[...]
Oh, ik vind het verschil enorm. Het vervormde geluid en de pieken daarin doen me op redelijke volume bijna pijn aan de oren. Dus toch mijn oren?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:37
GieltjE schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 13:35:
(boven de 110 teller is de radio zouzo geen optie meer).
Off-topic: Dit is toch wel de meest creatieve manier van sowieso spellen die ik recent gezien heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-10 23:01

Jiffy

God, you're ugly!

I-King schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:11:
[...]

Off-topic: Dit is toch wel de meest creatieve manier van sowieso spellen die ik recent gezien heb :P
Ah, dát bedoelt ie! Ik zat me al af te vragen wat daar in vredesnaam zou moeten staan... :)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als er nou eens iemand zo gek zou zijn om een soort van doosje te klussen (in de studio that is) waar een klein luidsprekertje in zit waar je het gebrul van de reporter laat horen inzit en een (dynamische) microfoon en een beetje geluids isolatie, zou het probleem dan verholpen zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:55:
Als er nou eens iemand zo gek zou zijn om een soort van doosje te klussen (in de studio that is) waar een klein luidsprekertje in zit waar je het gebrul van de reporter laat horen inzit en een (dynamische) microfoon en een beetje geluids isolatie, zou het probleem dan verholpen zijn?
Hoe meer omzettingen je toevoegt, hoe meer verlies er optreed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GemengdeDrop
  • Niet online

GemengdeDrop

Mét salmiakzout

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:08:
[...]
Oh, ik vind het verschil enorm. Het vervormde geluid en de pieken daarin doen me op redelijke volume bijna pijn aan de oren. Dus toch mijn oren?
Nou, nee , niet je oren ;)
Ik bedoelde eigenlijk dat de verstaanbaarheid voor mij niet perse veel beter was. Het voelt wel veel vriendelijker aan je oren, dat wel.
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:55:
Volgensmij het enige dat ze zouden kunnen doen (buiten een betere verbinding) is dat ze de presentator volume zachter draaien tov de geinterviewde. Dan hoeven ze de telefonisch geinterviewde namelijk niet meer de clipping in te sturen en kan ik zelf met een volumeknopje de boel boven de achtergrond lawaai tillen, zonder dat de presentator mijn anderszins het gehoor ontneemt :Y)

Maarja.
Dan klinkt de zender substantieel zachter dan de rest van de zenders, die stuk voor stuk allemaal compleet kapot gecomprimeerd/geclipped zijn. Als je goed oplet dan is dat trouwens ook zo, de praatprogramma's op zenders als NPO1 zijn inderdaad wat zachter om dat verschil een beetje op te vangen, maarja, er zijn wel grenzen aan wat je kan doen voordat mensen weer gaan klagen dat het te zacht is :F .

En voor de goede orde: nee, een automatische compressor-limiter gaat dit probleempje niet oplossen, want wat je wil is dat het geluid van de geinterviewde (dat vanwege de datacompressie het minste vermogen heeft, maar vergelijkbare piek volumes) juist harder klinkt. Gelijktrekken met een compressor-limiter kan alleen met clipping of zware analoge compressie op het geluid van de geinterviewde, maar dat wil je vanwege de verstaanbaarheid nu juist net weer niet.

Oh en trouwens, hier loopt wel wat terminologie door elkaar. Je hebt datacompressie (het weggooien van frequenties uit het geluid zodat het minder bandbreedte inneemt ala MP3) en je hebt geluidsvolume compressie (het dynamische aanpassen van het versterkervolume/niet lineare versterking/clipping). Voor goede verstaanbaarheid wil je beide zo min mogelijk. Enige optie imho is dus de presentator de mond snoeren 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
GemengdeDrop schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:07:
[...]
En voor de goede orde: nee, een automatische compressor-limiter gaat dit probleempje niet oplossen, want wat je wil is dat het geluid van de geinterviewde (dat vanwege de datacompressie het minste vermogen heeft, maar vergelijkbare piek volumes) juist harder klinkt. Gelijktrekken met een compressor-limiter kan alleen met clipping of zware analoge compressie op het geluid van de geinterviewde, maar dat wil je vanwege de verstaanbaarheid nu juist net weer niet.
In de link die ik plaatste wordt toch juist het clippen/vervormen eruit gehaald? Dat moet toch automatisch kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:17

BCC

De meeste andere zenders doen daarom Skype en een actieve mobiele telefoon verbinding als backup (bijvoorbeeld 3FM)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1