Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

8gb DDR3 werkt niet bij de 4gb die ik al heb

Pagina: 1
Acties:
  • 600 views

• jaydenjarno
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:22
Ik heb een oudere pc. I5 750 met 4gb DDR3. Dat zit in 2 reepjes van 2 GB

Nu heb ik een reepje van 8 GB. Ook 1333 MHz enz. Maar dan gaat m'n monitor niet aan. Zodra ik die eruit haal en alleen de 4gb die dan wel.

Ik hoor geen poepjes of iets. Pc lijkt gewoon te starten maar toch doet die het niet. Alles geprobeerd. Alleen de 8gb module. Op single channel enz. Iemand enig idee? Of is het geheugen reepje gewoon stuk?

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Dat is ook niet de bedoeling! >:)

/offtopic

Even serieus, is het voltage van het geheugen hetzelfde?

• jaydenjarno
Hahaha. Gelukkig poept die niet nee. Volgens mij is het hetzelfde. Kan je dat ergens op zien? Dacht dat alle DDR3 op 1333 hetzelfde was.

Verwijderd

Mogelijk dat het bord geen 8GB modules ondersteunt. Was toen niet ongewoon dat borden maximaal 4GB per slot ondersteunen. Cpu doet ook maximaal 16GB.
Wat is het merk en type van het moederbord en geheugen?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 13:02 ]

• 234FaTaLiTy
jaydenjarno schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:34:
Hahaha. Gelukkig poept die niet nee. Volgens mij is het hetzelfde. Kan je dat ergens op zien? Dacht dat alle DDR3 op 1333 hetzelfde was.
DDR3L = Low Voltage

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

jaydenjarno schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:34:
Nee, niet alle DDR3 is hetzelfde.

Je hebt allerlei verschillen, ondanks dat het 'DDR3' is;
- opbouw van de module (dichtheid van de chips, single/dual sided, single/dual/quad rank, enz)
- DDR3L, de low voltage versie, werkt ook niet op alle borden, en soms ook niet samen met 'gewoon' DDR3
- ECC, modules met error correction (willen soms wel soms niet werken in consumenten bordjes)
- ECC Registered, werken vrijwel alleen met server/professionele workstations. Die laatste is vaak ook (2e hands) erg goedkoop te krijgen, maar werkt niet op gewone 'consumenten bordjes' .

En dan heb ik denk ik nog niet eens alle variaties gehad die je kan hebben ;) .

• jaydenjarno
Het is geen low voltage of ECC heb ik net gekeken. Pc geeft ook geen poepjes. Voor m'n gevoel start de pc gewoon normaal op. Alleen gaat m'n scherm niet aan. Haal ik hem eruit dan gaat het scherm weer wel aan.

• 234FaTaLiTy
jaydenjarno schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:22:
Het is geen low voltage of ECC heb ik net gekeken. Pc geeft ook geen poepjes. Voor m'n gevoel start de pc gewoon normaal op. Alleen gaat m'n scherm niet aan. Haal ik hem eruit dan gaat het scherm weer wel aan.
Merk+type van je mobo?

• jaydenjarno
MSI p55-cd53 (ms-7586)

Dit staat er

Verwijderd

Van de site:
Main Memory
  • Supports four unbuffered DIMM of 1.5 Volt DDR3 1066/1333/1600*/1800*/2000*/2133* (OC) DRAM, 16GB Max
  • Supports 1Gb/ 2Gb/ 4Gb DRAM size
  • Supports Dual channel mode

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 17:15 ]

• jaydenjarno
O shit. Dus geen 8 GB module. Dan is het duidelijk. Tjanx!!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Nemesizz schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 14:20:
[...]

Nee, niet alle DDR3 is hetzelfde.

Je hebt allerlei verschillen, ondanks dat het 'DDR3' is;
- opbouw van de module (dichtheid van de chips, single/dual sided, single/dual/quad rank, enz)
- DDR3L, de low voltage versie, werkt ook niet op alle borden, en soms ook niet samen met 'gewoon' DDR3
- ECC, modules met error correction (willen soms wel soms niet werken in consumenten bordjes)
- ECC Registered, werken vrijwel alleen met server/professionele workstations. Die laatste is vaak ook (2e hands) erg goedkoop te krijgen, maar werkt niet op gewone 'consumenten bordjes' .

En dan heb ik denk ik nog niet eens alle variaties gehad die je kan hebben ;) .
ECC RAM werkend op consumenten moederbordjes moet ik nog tegenkomen. Naar mijn weten heeft ECC RAM namelijk een andere pin layout.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:55

Nemesizz

Untouchable

CH40S schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:22:
[...]
ECC RAM werkend op consumenten moederbordjes moet ik nog tegenkomen. Naar mijn weten heeft ECC RAM namelijk een andere pin layout.
De pin-out is niet anders, je kan ook unbuffered non-ecc geheugen in een server/workstation* stoppen waar ook ECC of ECC Reg in gaat.

Zijn wel consumenten bordjes met ECC support (niet ECC Reg), word nog wel eens gebruikt bij bepaalde AMD en Intel i3 configs (klopt wel dat lang niet alle borden ECC supporten, bar weinig zelfs).

* sommige servers/workstations willen niet starten zonder ECC of ECC Reg, maar zijn ook borden die dat wel doen.

*EDIT*
Even nagezocht, bij een aantal Asus AM3+ bordjes (gewoon consumenten bordjes, geen WS of wat dan ook) staat het er gewoon bij, ECC, Non-ECC, unbuffered.
Aantal andere fabrikanten zijn wat vaag met de beschrijving, of geven nadrukkelijk aan dat er alleen non-ECC in gaat. Maar ECC supported consumenten bordjes zijn er wel degelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Nemesizz op 09-08-2017 18:52 ]

Verwijderd

jaydenjarno schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:17:
O shit. Dus geen 8 GB module. Dan is het duidelijk. Tjanx!!
Wat ik dus al zei 4,5 uur eerder.

• jaydenjarno
Onnodige reactie ACB2401. En dat als moderator.
Modbreak:Laat het modereren aan de moderatoren over. Vind je dat iemand anders (ook als het een moderator is - maar dat is ACB2041 niet, zie z'n titel) over de schreef gaat, meld dat dan door middel van een topicreport - het handje met 'rapporteer' ernaast - niet in-topic zoals dit.

Je had gelijk maar ik kon het niet vinden. Iemand anders hier wel. Waarvoor mijn dank.

[ Voor 50% gewijzigd door dion_b op 09-08-2017 23:41 ]

Verwijderd

Wat ik mij met die opmerking afvroeg is waarom een vraag 2x gesteld moet worden voordat er antwoord gegeven wordt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inderdaad. Het is de bedoeling dat je alle relevante informatie geeft in de topicstart zodat het niet een raadselspel wordt. Dat zou je na meerdere jaren op ons forum toch wel mogen weten :o

Exact welk moederbord je hebt is bijzonder relevante informatie. Als je geprobeerd hebt de handleiding te vinden en dat niet lukte ook - incl waar je gezocht hebt. Dan kunnen wij precies zien waar je vastloopt en met je meedenken. In plaats daarvan levert je topic frustratie op.

Ook buiten GoT heb je er wat aan om zo te werk te gaan. Dat had je allicht deze miskoop bespaard....

In ieder geval sluit ik deze topic wegens te weinig eigen inzet (al is het alleen maar om relevante info te geven) en een brakke houding.

Voor de volgende keer:
Het algemeen beleid #quickstart

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.