Toon posts:

interrupts van het systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Anoniem: 955829

Topicstarter
Beste,

Ik zit met het volgende probleem:
De processor van mijn laptop draait de laatste weken op 30-40 procent. Na een tijdje zoeken ben ik erachter gekomen dat dat komt door het proces: interrupts van het systeem.

Wat ook nog fijn is om te weten, is dat ik de afgelopen week mijn laptop heb aangepast. Hier bedoel ik mee dat ik naast mijn harde schijf een ssd in mijn laptop heb gezet. De ssd heb ik in een cd-bracket gezet en deze i.p.v de cd speler in mijn laptop gebouwd.

Ik had niet zo heel veel op mijn laptop staan dus heb ik allebei de schijven geformatteerd en er opnieuw Windows 10 op de ssd gezet. Toch bleef dit proces een hoge percentage gebruiken van mijn processor.
Ook heb ik op internet rond gezocht maar daar kwam ik ook niet tot een oplossing. Het uitzetten van het snel opstarten heeft ook niet geholpen.

mijn laptop is een Asus r556U met een i5-6200U
mijn ram is 8gb

Weet iemand hoe ik deze percentage naar beneden kan halen?? Mijn dank is groot

Alle reacties

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-05 10:22
Kun je eens met Process Explorer ( https://live.sysinternals.com/procexp64.exe ) kijken wel proces het precies is en welke executable daar bij hoort?

while (! ( succeed = try ()));

Topicstarter
Ik heb deze link uitgevoerd alleen ben niet zo bekend met dit programma, en ik weet niet precies wat je bedoeld.... waar kan ik dat zien welke exe daar bijhoort??

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 955829 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:11:
Ik heb deze link uitgevoerd alleen ben niet zo bekend met dit programma, en ik weet niet precies wat je bedoeld.... waar kan ik dat zien welke exe daar bijhoort??
De link die @hans_lenze geeft is toch een directe link naar de exe?
Ergo, downloaden en uitvoeren, en het kolommetje cpu van hoog naar laag sorteren zodat je kunt zien welk proces verantwoordelijk is voor jouw hoge cpu usage.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

hans_lenze schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 17:46:
Kun je eens met Process Explorer ( https://live.sysinternals.com/procexp64.exe ) kijken wel proces het precies is en welke executable daar bij hoort?
Interrupts komen niet van een proces, maar van een apparaat.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:09
Compizfox schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:27:
[...]

Interrupts komen niet van een proces, maar van een apparaat.
maar windows heeft wel een process (is eigenlijk geen process maar lijtk in de interface wel zo, daar zal je dus ook geen .exe bij vinden), die interupts heet, dit is waar TS opdoelt.

https://www.howtogeek.com...y-is-it-running-on-my-pc/

[Voor 12% gewijzigd door !GN!T!ON op 09-08-2017 18:32]

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

!GN!T!ON schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:30:
[...]
maar windows heeft wel een process (is eigenlijk geen process maar lijtk in de interface wel zo, daar zal je dus ook geen .exe bij vinden), die interupts heet, dit is waar TS opdoelt.

https://www.howtogeek.com...y-is-it-running-on-my-pc/
Dat weet ik, maar ik reageerde op het advies van @hans_lenze om via Process Explorer uit te zoeken welk proces deze interrupts veroorzaakt.

Dat zal niet werken, want interrupts worden helemaal niet door een proces veroorzaakt.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:09
:P :> oh, haha nu ik je comment zo lees zie ik het

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Waarschijnlijk een firmware probleem, soms een driver (waardoor een apparaat niet goed geinitialiseerd wordt en constant interrupts doet) en soms een defect apparaat.

Wat je kan doen is de SSD even in de 'echte' bay doen en de ODD bay leeg laten. Sommige laptops hebben een EC die zich via de BIOS met de ODD en het OS bemoeit. Stel dat dat ding dus een beetje ruk geprogrammeerd is, dan zou het kunnen dat die ODD events denkt te zien en constant interrupts naar het OS stuurt via de CPU terwijl dat helemaal niet nodig is.

Topicstarter
bedankt voor jullie feedback..
oke ik zal de laptop openschroeven de de ssd verplaatsen..
kan t zijn dat de ssd mss te snel is voor mijn moederbord??
moet ik ook een firmware/driver installeren voor de ssd??

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 955829 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:25:
bedankt voor jullie feedback..
oke ik zal de laptop openschroeven de de ssd verplaatsen..
kan t zijn dat de ssd mss te snel is voor mijn moederbord??
moet ik ook een firmware/driver installeren voor de ssd??
Ik had de term "interrupts" in de OP blijkbaar wat letterlijker moeten nemen.

Plaats de ssd eens op de plek van de oorspronkelijke hdd.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Topicstarter
sorry voor het late antwoord, dit was vanwege persoonlijke redenen.
ik heb de ssd op de oorspronkelijke plek van de hdd gezet alleen heb nog steeds een hoge processor usage.

wat raden jullie mij nog aan??

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb ooit eens op een windows XP laptop het probleem gehad dat het systeem enorm traag werd tijdens elke vorm van disk IO. Uiteindelijk bleek dat de harde schijf, om een of andere reden, was ingesteld op PIO mode. Ruwweg komt dat erop neer dat elke scheet die de harde schijf laat, via de CPU moet lopen. Programma opstarten? De cpu heeft het er een paar seconden heel erg druk mee. Zonder disk IO draait het systeem gewoon als een zonnetje.

Als dit overeenkomt met jouw probleem, dan kun je hier eens naar kijken. Wellicht dat het onder Windows 10 ook nog op kan treden (mijn case was dus bij windows XP, 8 jaar geleden oid).

De PIO instelling vond ik terug in Apparaatbeheer (ik weet niet meer zeker of het bij de disk controller was of bij de harde schijf zelf, volgens mij het tweede). Nadat ik deze weer op een DMA-instelling had gezet en had gereboot, was het probleem opgelost.

Ik hield het er maar op dat de laptop één keer een hikje of (bijna)vastloper heeft gehad, waarbij windows besloot dat de harde schijf niet helemaal jofel was en daarom de PIO mode heeft geselecteerd. De disks swappen zou in jouw geval dan iets vergelijkbaars getriggerd kunnen hebben.

Topicstarter
het klink heel logisch wat je zegt alleen nou zit ik met de volgende uitdaging..
ik heb zitten zoeken waar ik die instelling kon aanpassen/ controleren alleen kan t het nergens vinden.
het gezocht in de bios en bij apparatenbeheer en tevergeefts

zou je mij mssn mij kunnen vertellen waar ik deze instelling zou kunnen vinden??

• UUDIBUUDI
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Op mijn laptop (Windows 7) zie ik onder:

Apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI-controllers > ATA channel 0 > Eigenschappen > Geavanceerde instellingen

een instelling "DMA inschakelen". Hier staat bij mij nu een vinkje, in jouw geval zou je dat ook willen hebben.

Je zou ook nog kunnen kijken onder Apparaatbeheer > Schijfstations.

Heb helaas geen Windows 10 voorbeeld voor je.

Een andere mogelijkheid: na even googlen kom ik http://www.makeuseof.com/...caused-system-interrupts/ tegen waar een DPC Latency Checker en een LatencyMon tool genoemd worden. Heb er geen ervaring mee, maar het lijken me tools die kunnen aangeven waar de interrupts vandaan komen. Dat is dan iig weer een stapje verder richting oplossing.

Topicstarter
dankje voor je antwoord. ga ermee aan de slag en laat jou nog weten of t gelukt is. ( of niet )

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
UUDIBUUDI schreef op zaterdag 19 augustus 2017 @ 19:55:
Een andere mogelijkheid: na even googlen kom ik http://www.makeuseof.com/...caused-system-interrupts/ tegen waar een DPC Latency Checker en een LatencyMon tool genoemd worden. Heb er geen ervaring mee, maar het lijken me tools die kunnen aangeven waar de interrupts vandaan komen. Dat is dan iig weer een stapje verder richting oplossing.
Ik heb die (of soortgelijke) tools ook gebruikt om uit te vinden wat de oorzaak van de hoge aantallen interrupts/DPC calls waren. Er zijn genoeg bronnen op internet te vinden waar je jezelf kunt inlezen over die materie. Het lijkt ingewikkelder dan het is.

Een korte samenvatting van de achtergrond:
Een interrupt is een signaal wat een hardware-component geeft. Die komt de CPU binnen via de interupt-controller. De interrupt-controller werkt als een filter, zodra een interrupt binnen komt krijgt de CPU een Interrupt request (IRQ) en laat die (op 1 core) alles uit z'n handen vallen. Hij zoekt in zijn IRQ-tabel de pointer die bij het IRQ hoort, voert de code uit waar de pointer naar verwijst en gaat dan weer verder waar hij gebleven is. Als de interrupt-controller een ander interrupt binnen krijgt op lagere (dus belangrijkere) interrupt lijn, dan zal hij dat de CPU dat laten weten. De CPU stopt dan met het werken aan de eerste IRQ, verwerkt de nieuwe IRQ, gaat verder met de eerste IRQ en gaat uiteindelijk verder met het normale werk. Met DPC's werkt het op een zelfde manier, behalve dat daar geen hardware (en dus ook geen interrupt-controller aan te pas komt).

Als je dat weet, snap je ook dat een hardwareprobleem, maar ook sommige softwareproblemen je CPU door het dak kan drijven. Ook kan een probleem in een driver er voor zorgen dat een hardware-component de CPU gaat bestoken met interrupts.

De genoemde tools geven vaak inzicht in welke IRQ-code er wordt uitgevoerd, hoe lang en hoe vaak. Je zult dan vaak (maar niet altijd) kunnen achterhalen welk hardwardware-component je CPU tot waanzin drijft.

Bij mij was het in elk geval een probleem met ACPI die af en toe een hele i7-core vol trok. Dat bleek een hardwareprobleem ergens op het moederbord. Maar omdat die al uit garantie was (en een nieuw moederbord met dezelfde CPU-socket is niet meer te krijgen), berust ik mij er maar in om af en toe mijn pc even opnieuw op te starten.

Topicstarter
na lang nadenken en zoeken heb ik t probleem verholpen.
de hdd bracked die ik aangeschaft had was een ATA bracked en geen SATA, dus wss was de processor continu aan t w8en op de HDD.
op de bracket zit een schakelaar waardoor je kan switchen tussen ATA en SATA.
nu staat het processor gebruik weer op 0 procent bij stationair draaien
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee