Wat voor type SSD voor mijn laptop? Mini PCIe of een SATA?

Pagina: 1
Acties:

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik zoek een?
Het betreft een Inspiron 17R SE 7720 laptop.

Er zijn twee beschikbare ruimtes: één voor een 2,5 inch SATA hard drive en één voor een mini PCIe drive. Zie de onderstaande video:

YouTube: Dell Inspiron 17R (5720 / 7720) mSATA SSD (Solid State Drive) Replac...

Welke zal de betere prestatie leveren? Zoals ik het begrijp zal een grotere een betere prestatie leveren. Iemand hier een idee over? Moet ik nog ergens anders opletten?

Hoe kan je bijvoorbeeld bepalen wat voor een SATA port er in jouw laptop zit? Volgens Sandisk kan het resulteren in een slechtere write speed als je een snellere SATA drive op een langzamere port aansluit.

Volgens deze twee websites (1 en 2) zou een Samsung 850 Evo geschikt zijn.

Verwijderd

Het is geen mini pci-e maar een mSata slot. mSata ssd's categorie: Solid state drives duurder dan sata en presteren niets beter. Nu ga je in de praktijk ook geen verschil merken tussen welke ssd dan ook. NVME, mSata of sata, het prestatieverschil is nihil. Neem daarom een sata ssd met een lage prijs per GB zoals de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB en pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB.

• Memocrat
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:02:
Het is geen mini pci-e maar een mSata slot. mSata ssd's categorie: Solid state drives duurder dan sata en presteren niets beter. Nu ga je in de praktijk ook geen verschil merken tussen welke ssd dan ook. NVME, mSata of sata, het prestatieverschil is nihil. Neem daarom een sata ssd met een lage prijs per GB zoals de pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB en pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB.
En het type slot. Dat maakt niets uit qua prestatie?

Verwijderd

Klopt. Ze maken gebruik van dezelfde sata controller.

• Memocrat
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:02:
Klopt. Ze maken gebruik van dezelfde sata controller.
Voor welke grootte zou jij gaan? Gezien de beperkte levensduur van een SSD. De kleinere? Of is juist de grotere betere? Er komt een OS op in combinatie met een aantal programma's. En natuurlijk de .lip bestanden van Clipstudio. Maar die sla ik telkens extern op als back-up.

Qua spellen blijft het een heel beperkt systeem. Niet dat ik überhaupt bezig ben met spellen.

Deze laptop zal waarschijnlijk niet lang meer meegaan. Ik kan hem dan natuurlijk wel eruit halen voor een desktop build.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24

Croga

The Unreasonable Man

Memocrat schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:07:
Gezien de beperkte levensduur van een SSD.
Welke "beperkte" levensduur?.....
Tests wijzen uit dat jij in jouw leven niet het aantal reads/writes gaat doen waar een SSD van kapot gaat....
Er is geen beperkte levensduur van een SSD.

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Memocrat schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 20:07:
[...]

Voor welke grootte zou jij gaan? Gezien de beperkte levensduur van een SSD. De kleinere? Of is juist de grotere betere? Er komt een OS op in combinatie met een aantal programma's. En natuurlijk de .lip bestanden van Clipstudio. Maar die sla ik telkens extern op als back-up.

Qua spellen blijft het een heel beperkt systeem. Niet dat ik überhaupt bezig ben met spellen.

Deze laptop zal waarschijnlijk niet lang meer meegaan. Ik kan hem dan natuurlijk wel eruit halen voor een desktop build.
Beperkte levensduur is niet meer van toepassing. Vroegah wellicht wel, maar dan spreek je dus over begintijd van SSD, nu is dat echt al achterhaald.
Qua grootte, welke twee bedoel je? 250 vs 500 gig? Kan je denk ik zelf het beste bepalen, met 250 kan je wel enigszins vooruit maar met 500 heb je alle ruimte. Moeilijk in te schatten voor anderen denk ik.

Edit: Oh wacht, nu zie ik welke twee :+ Goeiemorgen... Ehm ja alsnog moeilijk in te schatten. Kijk eens naar wat je nu verbruikt op je harddisk en hoe groot het zou worden allemaal. Applicaties wil je ook niet echt op een usb-schijf installeren :P

[ Voor 11% gewijzigd door Ruubster op 09-08-2017 20:16 ]

Pagina: 1