Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankes
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 27-12-2023
Hoi allemaal.

Ik ga binnenkort weg bij mijn werkgever en wil graag de laatste week van de maand vrijnemen.

Nu heb ik twee opties:
A) mijn contract per 25 augustus laten opzeggen en dus 1 week minder salaris
B) contract door laten lopen tot 31 augustus en dan 4 vakantiedagen terugbetalen via bruto salaris(ik heb geen vakantiedagen meer over).

Weet iemand wat financieel het meest verstandig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik zou eerst overleggen met de werkgever. Vrij nemen (of onbetaalt verlof) in de opzegtermijn gelden de zelfde regels: Gaat in goed overleg. En de opzegtermijn is er niet voor niks, dus de werkgever hoeft er niet in mee te gaan. Dus wellicht krijg je die week gewoon geen vrij ;)

Qua geld maakt het niet zo veel uit. Vrije dagen kopen is opzich gewoon onbetaalt verlof. Dus het is misschien een paar stuivers verschil. Ik zie het als nu voor 100 euro aan ideeën neerplanten om vervolgens te kijken hoe je een paar stuivers kan besparen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankes
Ik heb geen opzegtermijn in contract, dus weggaan is al in overleg gegaan waarbij ik toestemming heb om 25 augustus mijn laatste werkdag te maken.

Mijn eerste idee was dat optie B het handigst is, aangezien ik dan 4 dagen moet terugbetalen, terwijl ik bij A 6 dagen minder salaris krijg, en bovendien nog het bruto/netto voordeel heb bij de vakantiedagen, maar weet dus niet of dat wat uit maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 21:19
Dat hangt er van af hoe duur het bijkopen van vakantiedagen is, en dat is niet bij iedere werkgever financieel gelijk aan onbetaald verlof.

Maar zoals RaZ ook al noemt zal het vermoedelijk weinig verschil maken. Het zijn maar een paar dagen, dus in het uiterste geval een paar tientjes verschil. Dit soort dingen worden pas echt interessant om goed uit te zoeken als je een paar maanden vrij zou willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:09
ankes schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:09:
Mijn eerste idee was dat optie B het handigst is, aangezien ik dan 4 dagen moet terugbetalen, terwijl ik bij A 6 dagen minder salaris krijg, en bovendien nog het bruto/netto voordeel heb bij de vakantiedagen, maar weet dus niet of dat wat uit maakt?
Werk je ook in het weekend dan? Want anders krijg je gewoon 4 dagen minder salaris, want je mist 4 werkdagen. Lood om oud ijzer dus. Het rare is dat beide opties niet hetzelfde resultaat hebben, als je tenminste werkt op die dagen. Ook als je per 25 augustus uit dienst gaat heb je 4 vakantiedagen teveel opgenomen toch? Of bedoel je dat je anders die 4 dagen (27-31 aug) onbetaald verlof neemt?

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MrAngry schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:18:
[...]

Werk je ook in het weekend dan? Want anders krijg je gewoon 4 dagen minder salaris, want je mist 4 werkdagen. Lood om oud ijzer dus.
Nee hoor; veel werkgevers verwachten dat als je korter werkt (en dus vakantiedagen koopt) dat je 4x 108% betaalt. Dit om te voorkomen dat de administratie voor elk wissewasje je hele vakantiegeld-saldo moet gaan herberekenen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04:09
Het ging me om 6 dagen versus 4 dagen. Ik snap die 1,08 factor maar die had ik voor het gemak weggelaten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MrAngry schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:23:
Het ging me om 6 dagen versus 4 dagen. Ik snap die 1,08 factor maar die had ik voor het gemak weggelaten.
25 augustus laatste werkdag, daarna weekend (niet betaald normaliter) dus houden we 4 werkdagen over de laatste week.

Ik snap de redenering van je :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heb je er wel rekening mee gehouden, dat je naar rato vakantiedagen hebt opgebouwd dit jaar?
Dus wellicht moet je wel meer dan die 4 dagen "terugkopen" (als je voor die optie gaat).

Stel je hebt 30 vakantiedagen per jaar:
Je stopt eind augustus, dan bouw je vakantiedagen op tot augustus (2/3) dus heb je 20 dagen (en geen 30).

Kom je dan nog steeds uit?

En inderdaad, voor 4 dagen maakt het weinig uit...

Overigens kan je wel het beste zo lang mogelijk in dienst blijven. Dit omdat je dan over deze (verlof)dagen ook nog eens verlof opbouwt (nu is dat met 4 dagen natuurlijk verwaarloosbaar). Maar belangrijker nog: je werkgever is op dat moment nog "aansprakelijk" als je ziek wordt e.d. zodat hij je evt. kan aanmelden. Stel je breekt een been in die 4 dagen, waardoor je ook niet bij je nieuwe baan kan beginnen, dan zit jij met de gebakken peren...
Ik weet niet of je een ongevallenverzekering via jouw huidige werk hebt, maar die zou dit dan normaliter moeten dekken...

edit: je komt dan in de wachtperiode uit. Je hebt nog 4 weken na uitdiensttreding recht op ziektewet etc

[ Voor 5% gewijzigd door BastaRhymez op 09-08-2017 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ankes
Dank voor al jullie reacties!
Dan laat ik het contract gewoon doorlopen tot 31 augustus :) Ik moet inderdaad meer vakantiedagen terugbetalen dan alleen die vier, drie weken op vakantie naar Amerika en dan willen overstappen naar defensie is ook niet de meest slimme keuze :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:17

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Ik denk dat het het handigste is om of onbetaald verlof te nemen, of vakantiedagen te kopen. In ieder geval niet eerder uit dienst gaan. Dit heeft te maken met eventuele verzekeringen vanuit de werkgever irt eventueel arbeidsongeschikt worden tijdens de periode dat je geen contract hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 24-09 19:16
In dienst is beter:

* Pensioen, (ook nabestaandenpensioen!)
* Vakantiegeld 8% , opbouw vakantiedagen ~10%
* Premies werknemersverzekeringen ~15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-09 23:40
En als aanvulling op t_captain: de kans is groot dat je nu via je werkgever verzekerd bent voor arbeidsongeschiktheid. Als je eerder uit dienst gaat en er nét tijdens die dagen iets ergs met je gebeurt, ben je niet verzekerd.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Pagina: 1