Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 955793

Topicstarter
Soms maakt mijn camera Canon 5D Mark III een groene foto.
Preview is goed maar zodra ik de foto open in Camera raw is te zien dat het een hele rare groene waas heeft. De witbalans moet volledig naar Magenta en dan nog is de kleur groen erg sterk.

Hoe komt dit en hoe kan ik dit in vervolg voorkomen? De camera wordt iedere dag erg veel gebruikt. Is dit slijtage?

Alle tips zijn welkom!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:06
Misschien plaatje er bij en evt een link naar zo'n dergelijke raw file via dropbox.. Anders valt er erg weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boost9898
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 11:00

Boost9898

www.brambenik.nl

Ik ben wel benieuwd ja, zou je eens een goede en een slechte RAW foto kunnen uploaden?

Canon body: EOS R5
Canon lens: RF 24-70 f/2.8 L | EF 70-200mm f/2.8 L | EF 100mm f/2.8 IS Macro L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier een dropbox link met een printscreen van de preview en 2 van camera raw.
Het was gebeurd met fotograferen in bracketing. De normale belichting is dus groen geworden.

https://www.dropbox.com/s...H-m6-aVn-kLWPvelpTna?dl=0

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 955793 op 09-08-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:03

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heb je toevallig DPP geinstalleerd staan, geeft deze ook deze groene kleur weer?
Heel bijzonder is het wel.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Anoniem: 955793 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:24:
Hier een dropbox link met een printscreen van de preview en 2 van camera raw.
Het was gebeurd met fotograferen in bracketing. De normale belichting is dus groen geworden.

https://www.dropbox.com/s...H-m6-aVn-kLWPvelpTna?dl=0
Zou, je zoals gevraagd, ook even het raw bestand kunnen posten? (geen print screen maar *.cr2 evt zelfs met *.xmp er bij)

[ Voor 5% gewijzigd door analogworm op 09-08-2017 15:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:18
Ik kom wel meer gekke dingen tegen als ik google.

ik ben geen fotograaf dus ben dit puur uit interesse gaan doen, en kan je dus inhoudelijk niks uitleggen maar lees dit eens:

https://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=8451.0

Mijn google zoekresultaten (schrik niet, je bent echt niet de enige):

https://www.google.nl/sea...psy-ab..0.0.0.O1u1z1u66ok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
KnoxNL schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:46:
Ik kom wel meer gekke dingen tegen als ik google.

ik ben geen fotograaf dus ben dit puur uit interesse gaan doen, en kan je dus inhoudelijk niks uitleggen maar lees dit eens:

https://www.canonrumors.com/forum/index.php?topic=8451.0

Mijn google zoekresultaten (schrik niet, je bent echt niet de enige):

https://www.google.nl/sea...psy-ab..0.0.0.O1u1z1u66ok
Jammer dat er nog geen *.cr2 bestand beschikbaar is, ik had er graag zelf even mee willen pielen. Het lijkt iig op een enkel kleur kanaal wat niet helemaal jofel is.

Afgaand op bovenstaand verhaal is eenfirmware update waarschijnlijk de enige mogelijke oplossing. Welke firmware draai je nu?

Ik heb iets vergelijkbaars wel eens gehad met een EOS 7D. mRAW, 5/6fps timelapse voor een minuut of tien. :9 Sommige van de beelden waren gedeeltelijk corrupt, hele vlakken die magenta waren of blokjes. Denk, 1 in de paar duizend. Dus ik kan mij voorstellen dat bij zeer intensief continu schrijven er wel eens een foutje insluipt. ofwel een andere mogelijkheid is dat het kaartje niet lekker werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 911737

analogworm schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:23:
[...]

Ik heb iets vergelijkbaars wel eens gehad met een EOS 7D. mRAW, 5/6fps timelapse voor een minuut of tien. :9 Sommige van de beelden waren gedeeltelijk corrupt, hele vlakken die magenta waren of blokjes. Denk, 1 in de paar duizend. Dus ik kan mij voorstellen dat bij zeer intensief continu schrijven er wel eens een foutje insluipt. ofwel een andere mogelijkheid is dat het kaartje niet lekker werkt.
Dit heeft 9 van de 10x te maken met een slechte cardreader bij het kopiëren van de bestanden naar de PC. Dan is het verstandig om de foto(s) nogmaals van het kaartje te halen en/of een andere cardreader te gebruiken om de bestanden nogmaals naar de PC te kopiëren.

Geen ervaring verder met wat de TS heeft want een corrupte file krijg je meestal inderdaad van die blokjes en strepen als je de RAW file opent in LR. Maar misschien heeft de TS toch last van een corrupte file en helpt het om de foto(s) nogmaals van de kaart te halen en opnieuw te bekijken of het probleem dan weg is. Desnoods even 1 voor 1 proberen als het er meer zijn. Mocht het blijven dan is er wat anders aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
Anoniem: 911737 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:14:
[...]

Dit heeft 9 van de 10x te maken met een slechte cardreader bij het kopiëren van de bestanden naar de PC. Dan is het verstandig om de foto(s) nogmaals van het kaartje te halen en/of een andere cardreader te gebruiken om de bestanden nogmaals naar de PC te kopiëren.

Geen ervaring verder met wat de TS heeft want een corrupte file krijg je meestal inderdaad van die blokjes en strepen als je de RAW file opent in LR. Maar misschien heeft de TS toch last van een corrupte file en helpt het om de foto(s) nogmaals van de kaart te halen en opnieuw te bekijken of het probleem dan weg is. Desnoods even 1 voor 1 proberen als het er meer zijn. Mocht het blijven dan is er wat anders aan de hand.
Kan, het is al weer een paar jaar terug. Maar gezien het alleen bij die shoot gebeurd is en volgens mij het bestand op de CF kaart ook corrupted was verdenk ik gewoon de camera. Maar goed, met wat slim photoshoppen heb ik de corrupte beelden gerestaureerd.

Voor TS is het interessant om dubbel op te nemen, zowel SD als CF, zijn in beide dezefde beelden groen dan is het een fout in de camera. Is het in een enkele CF of SD dan kan het aan het kaartje liggen, of de controller, of misschien zelfs de cardreader. Dan is het een kwestie van andere kaartjes gebruiken en een keer een andere cardreader om te zien of het terug komt. Maar met een bijna niet herproduceerbare fout die eens in de bijna nooit optreedt is het wat lastig. Vandaar mijn advies om eerst maar eens de firmware te updaten alvorens een hardware error de schuld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor al jullie tips!

Zelf was ik dit tegen gekomen:
https://community.usa.can...ew-5D-Mark-III/td-p/76660

Ik ga meerdere dingen testen. In de hoop dat dit niet meer gebeurd.
De foto is inderdaad nog wel te redden met photoshop (thank God) maar het is gewoon vervelend en vooral heel raar.

Wanneer ik erachter ben gekomen waardoor het is gebeurd laat ik het jullie weten!
Pagina: 1