Anoniem: 911737 schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 08:14:
[...]
Dit heeft 9 van de 10x te maken met een slechte cardreader bij het kopiëren van de bestanden naar de PC. Dan is het verstandig om de foto(s) nogmaals van het kaartje te halen en/of een andere cardreader te gebruiken om de bestanden nogmaals naar de PC te kopiëren.
Geen ervaring verder met wat de TS heeft want een corrupte file krijg je meestal inderdaad van die blokjes en strepen als je de RAW file opent in LR. Maar misschien heeft de TS toch last van een corrupte file en helpt het om de foto(s) nogmaals van de kaart te halen en opnieuw te bekijken of het probleem dan weg is. Desnoods even 1 voor 1 proberen als het er meer zijn. Mocht het blijven dan is er wat anders aan de hand.
Kan, het is al weer een paar jaar terug. Maar gezien het alleen bij die shoot gebeurd is en volgens mij het bestand op de CF kaart ook corrupted was verdenk ik gewoon de camera. Maar goed, met wat slim photoshoppen heb ik de corrupte beelden gerestaureerd.
Voor TS is het interessant om dubbel op te nemen, zowel SD als CF, zijn in beide dezefde beelden groen dan is het een fout in de camera. Is het in een enkele CF of SD dan kan het aan het kaartje liggen, of de controller, of misschien zelfs de cardreader. Dan is het een kwestie van andere kaartjes gebruiken en een keer een andere cardreader om te zien of het terug komt. Maar met een bijna niet herproduceerbare fout die eens in de bijna nooit optreedt is het wat lastig. Vandaar mijn advies om eerst maar eens de firmware te updaten alvorens een hardware error de schuld te geven.