Kruidvat NS dagkaart, wet koop op afstand.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Topicstarter
Ik kocht online zo'n NS dagkaart bij het kruidvat, deze wil ik echter niet gebruiken.

Het kruidvat bellen leverde een verwijzing naar hun algemene (volgens mij niet rechtsgeldigde) voorwaarden.

Op de site van het kruidvat staan de voorwaarden:
De vouchers waren verkrijgbaar van 17 t/m 6 augustus 2017 in alle Kruidvat filialen én waren online te bestellen op kruidvat.nl
Met het e-ticket kun je 1 dag onbeperkt reizen en is geldig voor 1 persoon op één zaterdag of zondag van 22 juli t/m 22 oktober 2017 in de 2e klas.
De voucher is geldig in treinen van NS, Arriva, Breng, Connexxion, Syntus.
Met toeslag is het e-ticket geldig in Intercity direct en op het binnenlandse traject van ICE International.
Het e-ticket is niet geldig in de Thalys.
Verplicht in- en uitchecken per vervoerder.
Omruilen of geld terug is niet mogelijk.
Kijk voor de actuele dienstregeling op www.ns.nl
Bij de wet koop op afstand staan dit soort goederen / diensten beschreven:
Op afstand afnemen van diensten

De Wet Koop op Afstand geldt niet alleen voor aankoop van producten, maar ook voor het laten verrichten van een dienst. Een dienst is bijvoorbeeld een abonnement op een Internetprovider, het laten ontwerpen van een logo of de levering van elektriciteit. Maar ook het kopen van een treinkaartje of vliegticket is een dienst, namelijk je laten vervoeren. Het kaartje is het bewijs dat je van de dienst gebruik mag maken.
Volgens mij zitten ze fout, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb alleen de bestelling gedaan, betaald, maar de kaart nog niet verzilverd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volgens mij is een treinkaartje inderdaad een dienst en is de WKOA niet van toepassing.

Zie ook https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand

[ Voor 25% gewijzigd door Gunner op 09-08-2017 10:32 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 16:36

Alaksandus

Vae puto deus fio

Volgens mij verkoopt het Kruidvat nu geen daadwerkelijk treinkaartje meer, maar een tegoedbon die je kan verzilveren voor een treinkaartje.

Het is dus de vraag of de wet koop op afstand van toepassing is op een tegoedbon.

En dat is het geval: https://ictrecht.nl/2011/...bon-geretourneerd-worden/

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://www.ns.nl/producten/producten/p/e-ticket -> de NS geeft ook aan dat e-tickets niet geretourneerd kunnen worden.

Nou ben ik absoluuuut niet bekend hoe dat e-ticket eruit ziet maar als het een volgnummer, dagnummer en/of QR-code is, is het dus "specifiek" voor jou gemaakt en kan het niet geruild worden. Net zoals dat veel webwinkels die PC's maken op basis van klantwens, ook WKOA mogen omzeilen want "er zijn specifieke handelingen verricht om de klant een produkt op maat te verstrekken".

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
hm ok, maar ik heb het kaartje nog niet verzilverd..

Bedankt iig tot zover.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08 07:27

Luppie

www.msxinfo.net

Als u koopt op afstand hebt u een wettelijke bedenktijd van veertien dagen. Uw bedenktijd begint op de dag nadat u het product hebt gekregen. Koopt u geen product maar een dienst? Dan gaat de bedenktijd in op de dag nadat u de dienst bestelt. Koopt u een product en een dienst samen? Dan begint de bedenktijd ook pas op de dag nadat u het product krijgt.

Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:

reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
Geen bedenktijd, dus ook niet ruilen. Of het geleverde product moet niet voldoen aan wat je van het product mag verwachten. Aangezien je een treinreis koopt en er een treinreis geleverd wordt, voldoet het product aan wat je er van mag verwachten.

Mijn advies, zet hem op marktplaats of maak er een vriend/vriendin blij mee.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:15
Lijkt me dat dit een toegangsbewijs is voor een tijdsgebonden evenement, en dus niet onder WKOA valt.

Bron:

http://www.iusmentis.com/zakendoen/wetkoopopafstand/
Uitzonderingen

Deze bedenktijd is niet van toepassing als het gaat om bijvoorbeeld maatwerk-producten, goederen of diensten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden (bijvoorbeeld omdat ze snel bederven), kranten en tijdschriften en bij het afsluiten van weddenschappen en loterijen.

Ook bij kaartjes voor concerten en andere dingen die aan specifieke tijden gebonden zijn, geldt deze bedenktijd niet. Wie dus een ticket koopt via internet, kan daar niet met een beroep op deze wet onderuit. Hetzelfde geldt voor het boeken van een hotelkamer of een reis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 13:33
@Sponz

Uit de link van @Gunner:
Bij welke producten krijg ik geen bedenktijd?
Koopt u een van de volgende producten op afstand? Dan krijgt u geen bedenktijd:
  • reizen, vervoer, logies of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
  • tijdsgebonden producten, zoals losse tijdschriften of kranten; Let op: sluit u een abonnement af op een tijdschrift of krant? Dan hebt u wel bedenktijd.
  • producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar uw eigen ontwerp.
  • producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen.
Het lijkt me dat dit onder dit eerste punt (reizen/vervoer) valt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-08 16:36

Alaksandus

Vae puto deus fio

Let op dat je geen treinkaartje hebt gekocht, maar een voucher met een code waarmee je een treinkaartje kan kopen.

Daarom dus mogelijk wel WKOA..

[ Voor 24% gewijzigd door Alaksandus op 09-08-2017 11:16 ]

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Met de gekochte voucher moet je nog het daadwerkelijke toegangsbewijs cq NS/OV-dagkaart kopen.
vaak met een code voor korting of gehele aankoopbedrag.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 13:33
Hackus schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:30:
Met de gekochte voucher moet je nog het daadwerkelijke toegangsbewijs cq NS/OV-dagkaart kopen.
vaak met een code voor korting of gehele aankoopbedrag.
Ik weet niet precies wat de Kruidvat geleverd heeft.
Ik heb in Juni wel een paar keer zo'n ding bij de AH gehaald. Daar zat gewoon een kaartje waarmee je kon inchecken bij de paal op het station. Dus al meteen een treinkaartje wat actief wordt op het moment van inchecken.

Ik zie nu dat het systeem bij Kruidvat (in ieder geval online) niet zo werkt, en dat het via een e-voucher/e-ticket gaat.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Alaksandus schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:15:
Let op dat je geen treinkaartje hebt gekocht, maar een voucher met een code waarmee je een treinkaartje kan kopen.

Daarom dus mogelijk wel WKOA..
In de TS staat wel dat je met die voucher een kaartje kan halen tussen datum X en Y. Tijdsgebonden is het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwaysleft
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-04-2019
Leuke discussie, even volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

MAX3400 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 10:37:
Nou ben ik absoluuuut niet bekend hoe dat e-ticket eruit ziet maar als het een volgnummer, dagnummer en/of QR-code is, is het dus "specifiek" voor jou gemaakt en kan het niet geruild worden. Net zoals dat veel webwinkels die PC's maken op basis van klantwens, ook WKOA mogen omzeilen want "er zijn specifieke handelingen verricht om de klant een produkt op maat te verstrekken".
En die redenering is dus meestal niet geldig. Gewoon bij een willekeurig product aangeven dat het specifiek voor een klant is maakt het niet specifiek. Een klantspecifiek iets zou zijn als je je eigen foto op het kaartje kan laten zetten. Een bepaald volgnummer kan voor werkelijk elke klant gebruikt worden, en is dus niet klantspecifiek.

Dat willen webshops wel vaker doen. Een heel generiek massageproduceerd product verkopen en dan zeggen "dit wordt specifiek voor u besteld". Dat werkt dus niet.

Maar om andere redenen kan de WKOA dus alsnog niet gebruikt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door bwerg op 09-08-2017 11:49 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Aangezien een voucher een deftig woord is voor tegoedbon, lijkt mij dit prima van toepassing: https://ictrecht.nl/2011/...bon-geretourneerd-worden/

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondhaai
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 06-08 09:08
Is hier uit de algemene verkoopvoorwaarden van Kruidvat "Artikel 10 - Uitsluiting herroepingsrecht", lid 4, "Pakketreizen als bedoeld in artikel 7:500 BW en overeenkomsten van personenvervoer;" niet van toepassing?

https://www.kruidvat.nl/voorwaardenwebshop

Wellicht slaat dat meer op echte vakanties dan een treinreisje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:03
Een treinkaartje is inderdaad aan te merken als een dienst. Met een kaartje koop je immers de dienst 'vervoer'. In dit geval heeft de TS geen ontbindingsrecht. In art. 6:230p BW staan de uitzonderingen opgesomd wanneer een consument geen ontbindingsrecht heeft:
Art. 6:230p BW
De consument heeft geen recht van ontbinding bij:
(...)
e.
een overeenkomst tot het verrichten van diensten die strekt tot de terbeschikkingstelling van accommodatie anders dan voor woondoeleinden, van goederenvervoer, van autoverhuurdiensten, van catering en van diensten met betrekking tot vrijetijdsbesteding, indien in de overeenkomst een bepaald tijdstip of een bepaalde periode van nakoming is voorzien;
In de algemene voorwaarden horende bij de overeenkomst met de Kruidvat is de voorwaarde opgenomen dat reizen slechts mogelijk is binnen een bepaalde periode (namelijk op één zaterdag of zondag van 22 juli tot en met 22 oktober 2017). Daarmee valt het kaartje dus onder de uitzondering van art. 6:230p sub e BW.

De achtergrond van deze bepaling is de reservering van capaciteit van bijvoorbeeld hotelkamers, vakantiewoningen of plaatsen voor culturele of sportieve evenementen. Zou ten aanzien van deze diensten het ontbindingsrecht mogen worden uitgeoefend, dan zou de winkelier hiervoor mogelijk geen andere afnemer meer kunnen vinden. Bron: MvT, Kamerstukken II 2012/13, 33520, 3, p. 40. Inmiddels is de verkoop van de kaartjes gestaakt, zodat de Kruidvat op dit moment geen andere kopers meer zal kunnen vinden voor het treinkaartje.

Op Marktplaats is normaliter genoeg vraag naar dergelijke kaarten, dus ik zou de kaart daar aanbieden :) .

EDIT: kleine disclaimer op het bovenstaande indien er geen treinkaartje wordt gekocht maar een losse cadeaubon/voucher. Mogelijk dat e.e.a. dan wel wat genuanceerder ligt. Ik weet echter niet precies wat TS heeft gekocht bij de Kruidvat en/of hoe de verzilvering van zo'n kaartje werkt. Maar volgens mij kan @Sponz de kaart al wel verkopen aan mede-Tweaker @sypie ;) .

[ Voor 13% gewijzigd door VeeGee op 09-08-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Sponz Volgens mij kan ik jouw kaartje goed gebruiken. Zie net dat de actie is afgelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Niet online

Sponz

Topicstarter
Denk dat het wel duidelijk is zo, geen WKOA. Bedankt voor de antwoorden. Ik denk nog even na over het kaartje, de reden dat ik m niet hoef is dat op het beoogde traject werkzaamheden zijn, geen zin in gezeul met de vouwfiets bus in en uit. Kan ook de auto pakken, maar dit is een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat artikel op ICT-Recht, maakt het niet heel veel duidelijker naar mijn smaak. Mijn uitleg zou zijn dat als een tegoedbon specifiek is voor een bepaald product of dienst, je de aanspraak op WKoA moet uitleggen alsof je dat product of die dienst kocht.

Of je het een voucher noemt, of een toegangsbewijs, of een aankoopbewijs waarmee je het product kan afhalen: uiteindelijk gaat het om de koop van het eindresultaat. Als het een voucher is zoals de eerdergenoemde van Bol, waarmee je allerlei goederen of diensten kan kopen, dan moet daarvoor de meest ruime uitleg gekozen worden ten aanzien van het assortiment dat wordt aangeboden.
Overigens zijn dergelijke bonnen ook meer te zien als een betaalmiddel; het recht op retour gaat ook lopen op het uiteindelijk gekochte (als daar WKoA op van toepassing is) alsof het met geld gekocht was.

*edit; kwam per ongeluk bij het verkeerde wetsartikel

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:03
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:04:

*edit; quote van een niet relevant wetsartikel.
Wat bedoel je hiermee precies te zeggen? Titel 7A van het BW ziet namelijk specifiek op de reisovereenkomst. Art. 7:500 BW definieert de reisovereenkomst in lid 1 sub b (denk aan: georganiseerde pakketreizen). Een treinreis kan namelijk wel degelijk een 'reis' zijn zonder dat er sprake is van een reisovereenkomst in de zin van art. 7:500 BW.

Hoe dan ook: met een treinkaartje koop je een dienst.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

VeeGee schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:19:
[...]

Wat bedoel je hiermee precies te zeggen? Titel 7A van het BW ziet namelijk specifiek op de reisovereenkomst. Art. 7:500 BW definieert de reisovereenkomst in lid 1 sub b (denk aan: georganiseerde pakketreizen). Een treinreis kan namelijk wel degelijk een 'reis' zijn zonder dat er sprake is van een reisovereenkomst in de zin van art. 7:500 BW.

Hoe dan ook: met een treinkaartje koop je een dienst.
Wauw, ik ben blijkbaar op een of andere manier op 230h uitgekomen, maar die gaat helemaal niet over WKoA - ik pas even wat posts aan om de verwarring te beperken... Bedankt voor de oplettendheid :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 21:06 ]

Pagina: 1