Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de Previews .lrdata directory verwijderd van Lightroom om ruimte te besparen. (Ik heb wel een backup gemaakt :-) .)

Ik dacht dat je daardoor geen informatie zou verliezen, maar dat Lightroom hoogstens wat trager zou worden.

Echter... wat bleek. Een aantal foto's die ik kon zien met .lrdata zijn verdwenen nu .lrdata verwijderd is. De foto's zijn nog wel aanwezig volgens Lightroom, maar ze zijn leeg en ze bestaan ook niet meer op de harde schijf.

Ik vermoed dat dat komt doordat die foto's in de cache van .lrdata stond. Maar dat zou toch eigenlijk niet mogen, omdat ze dan ook in de .lrcat van Lightroom zouden moeten staan.

Weet iemand hoe dit kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 04:11:
Ik heb de Previews .lrdata directory verwijderd van Lightroom om ruimte te besparen. (Ik heb wel een backup gemaakt :-) .)

Ik dacht dat je daardoor geen informatie zou verliezen, maar dat Lightroom hoogstens wat trager zou worden.
Dus je was bang om data te verliezen en al mocht het lukken, verwachtte je een trager systeem.... Waarom doe je het dan uberhaubt?
Een aantal foto's die ik kon zien met .lrdata zijn verdwenen nu .lrdata verwijderd is.
En dit verbaast je? Serieus? :X
Ik vermoed dat dat komt doordat die foto's in de cache van .lrdata stond. Maar dat zou toch eigenlijk niet mogen, omdat ze dan ook in de .lrcat van Lightroom zouden moeten staan.
Even boeren wijsheid: waarom zou een slim programma als Lightroom, data tweemaal opslaan?
Weet iemand hoe dit kan?
Adobe zelf lijkt het te weten;
https://forums.adobe.com/thread/899224

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de info

Dit is wat ik lees op de Adobe site:
As for what previews.lrdata does, it's a set of folders containing all the thumbnails and larger images you actually see in grid, filmstrip, slideshow etc - optimised JPEGs showing your images' current adjusted state. Delete it and LR will simply start creating them again on an "as needs" basis. Deleting it might be a good thing.
Ik lees "Delete it and LR will simply start creating them again on an "as needs" basis. Deleting it might be a good thing."

Maar is dit wel zo? in de eerste plaats kan ik dus plaatjes kwijtraken. Maar in de tweede plaats vraag ik me af of het re-createn van JPEGs en RAWs wel goed gaat. Ik heb in elk geval gelezen dat RAWs niet hersteld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 05:10:
Dank voor de info

Dit is wat ik lees op de Adobe site:

[...]

Ik lees "Delete it and LR will simply start creating them again on an "as needs" basis. Deleting it might be a good thing."

Maar is dit wel zo? in de eerste plaats kan ik dus plaatjes kwijtraken. Maar in de tweede plaats vraag ik me af of het re-createn van JPEGs en RAWs wel goed gaat. Ik heb in elk geval gelezen dat RAWs niet hersteld worden.
Het gaat puur om previews. De oorspronkelijke bestanden blijven onaangetast

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Niet dus. Ik ben al een aantal oorspronkelijke bestanden kwijt.

En ik heb ook gelezen dat de aanpassingen in de RAW files alleen in de .lrcat/.lrdate files zitten, en dus niet aangepast worden in de RAW files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 22:54
Als ik dit zo lees had je de originele bestanden al eerder gewist en keek je naar de previews die Lightroom nog had. Nu je de previews hebt verwijderd zie je ze helemaal niet meer. De echte fout heb je waarschijnlijk al eerder gemaakt. Als je de library had gesynchroniseerd, dan had je ook een melding gekregen dat de bestanden weg waren. Ook zie je in de library-mode een klein icon op je foto staat als het origineel weg is.

Aanpassingen zitten altijd in het DNG bestand of in de zogenaamde sidecars (XMP). Die sidecars worden bij je raw-bestand opgeslagen als je niet met de instellingen hebt lopen rommelen.

Het is een dooddoener, maar zorg voor een up-to-date offline backup. Ik betaal nog geen $60 per jaar (Backblaze) en heb een 24/7 offline backup. Daarvoor kun je dit soort ellende gewoon niet hebben (ook niet privé).

@Switchie Het is helemaal niet vreemd om een cache directory af en toe leeg te gooien als je ruimte nodig hebt op je systeem. Op mijn oude systeem heb ik dit ook wel eens gedaan omdat ik ruimte te kort kwam. Volgende keer is LR even aan het renderen, maar je moet wel weten wat je doet natuurlijk.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01:51
BugBoy schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:27:
Als ik dit zo lees had je de originele bestanden al eerder gewist en keek je naar de previews die Lightroom nog had. Nu je de previews hebt verwijderd zie je ze helemaal niet meer. De echte fout heb je waarschijnlijk al eerder gemaakt. Als je de library had gesynchroniseerd, dan had je ook een melding gekregen dat de bestanden weg waren. Ook zie je in de library-mode een klein icon op je foto staat als het origineel weg is.

Aanpassingen zitten altijd in het DNG bestand of in de zogenaamde sidecars (XMP). Die sidecars worden bij je raw-bestand opgeslagen als je niet met de instellingen hebt lopen rommelen.

....
Eens met bovenstaande alinea. Tweede deel klopt niet per definitie. In principe worden aanpassingen opgeslagen in je lightroom Catalogus (*.LrCat), niet in Lrdata oid. Je kan eventueel aanvinken dat Lightroom aanpassingen ook opslaat in de *.XMP sidecar bestanden. Dat is vooral handig als je niet geheel afhankelijk wilt zijn van de catalogus en af en toe bijvoorbeeld ook bridge gebruikt.
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 04:11:
...

Echter... wat bleek. Een aantal foto's die ik kon zien met .lrdata zijn verdwenen nu .lrdata verwijderd is. De foto's zijn nog wel aanwezig volgens Lightroom, maar ze zijn leeg en ze bestaan ook niet meer op de harde schijf.

...
Dit is heel tegenstrijdig geschreven. De foto's zijn nog wel aanwezig volgens lightroom, maar ze zijn leeg en bestaan ook niet meer op de hdd?
Ofwel, je ziet naam en metadata icm een grijze preview met een klein uitroepteken links/rechts bovenin de preview? Ofwel de catalogus heeft de foto nog wel in zijn database staan, maar omdat het originele bestand lang en breed weg is kan hij geen preview meer maken?
Ofwel, ooit ergens heb je de foto buiten lightroom om verwijderd of verplaatst, maar nooit de aanpassing in lightroom gemaakt (het redirecten van, danwel verwijderen uit de database).

Ofwel het is redelijk belangrijk dat je regelmatig File-> optimise catalog en Library -> find missing files doet. En daarnaast zorgvuldig omgaat met aanpassingen vanuit bijvoorbeeld explorer.

Maar hoe dit nu op te lossen? Hopelijk, wellicht is het vrij simpel en heb je de foto's simpelweg verplaatst zonder dit aan lightroom te vertellen. Hopelijk hebben de vermiste foto's een unieke naam en kan je ze gewoon opzoeken via explorer, of vanuit een backup terug zetten. Een hdd recovery gaat waarschijnlijk enkel heel veel troep opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel idd dat de fotos nog wel aanwezig zijn volgens lightroom, maar leeg en niet meer op de hdd.

Is er een manier om deze foto's te herstellen.? Ik heb Exporteren als vollgedgige JPEG al geprobeerd, maar de foto's komen niet op hun oorspronkelijke locatie terug. Enige idee hoe dat wel kan? (Of waar Exporteren de JPEGs wegschrijft?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-09 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een foto die niet meer bestaat kan je ook niet exporteren lijkt me. Dus je zult toch echt even moeten nagaan wat je met de originelen gedaan hebt en of je daar wellicht nog ergens een backup van hebt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:22:
Ik bedoel idd dat de fotos nog wel aanwezig zijn volgens lightroom, maar leeg en niet meer op de hdd.

Is er een manier om deze foto's te herstellen.? Ik heb Exporteren als vollgedgige JPEG al geprobeerd, maar de foto's komen niet op hun oorspronkelijke locatie terug. Enige idee hoe dat wel kan? (Of waar Exporteren de JPEGs wegschrijft?).
In principe kan dat zoals orion al aangaf natuurlijk niet.

Als je echt geen idee hebt waar je je je originelen hebt gelaten zou je hoogstens de oude preview data terug kunnen zetten en er een screenshotje van kunnen maken. Dan heb je in ieder geval nog iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Wij slaan de RAW op datum-artiest-plaats in een map met die naam op.
De lrdata komen in aparte directory en worden ook zo gebackuppped (zie prtn scrn)
Zo kun je nooit de RAW's, die immers onveranderd blijven, per ongeluk weggooien...
Als je de RAW in de submap van lrdata zet en je ruimt die map op... tja.... 8)7
Ten overvloede nog wat tips over lrdata...
https://forums.adobe.com/thread/1665930
https://forums.adobe.com/thread/346010
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bFBwpv/lrdata.jpg
Print screen van onze webdav backup server remote via Win10 met Netdrive benaderd.

[ Voor 38% gewijzigd door route99 op 09-08-2017 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

In de LRDATA staan nooit foto's maar alleen (smart) previews. Het is nogal wiedes dat je de foto ziet als er een preview van is maar dit zegt niks over dat het origineel ook daadwerkelijk beschikbaar is. Met een smart preview merk je daar vaak nog veel minder van. Er staat echter altijd wel een icoontje om aan te geven of het origineel beschikbaar is of niet.

Verwijder je de LRDATA dan zal de preview verdwijnen en het vak grijs blijven als het origineel niet beschikbaar is (verwijderd, verplaatst of geen toegang).

Het is dan ook niet de bedoeling zelf wat in de LRDATA mappen wijzigingen aan te brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 09-08-2017 16:43 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, wat ik bedoel is day ik de LRDATA folder nog wol heb, maar de oorspronkelijke foto's niet meer. Kan ik op basis van de gegevens in LRDAT folder de oorspronkelijke foto (desnoods deels in lagere resolutie) herstellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Waar stond de oorspronkeleijk foto dan?
Tja las dat niks wordt en je hebt blijkbaar geen backup van die RAWs (?).
Dan wordt het tijd om te recoveren.

Stop meteen alle acties op deze pc (anders ga je niet zichtbare RAWs overschrijven) en hang de betreffende schijf aan een andere pc en maak van de probleem schijf een image.
Laat er vervolgens een recovery programma op los o de fotos terug te krijgen.
Het forum zit vol van vragen en tips hierover, oa Testdisk, Rcuva en GetDataBack worden vaak genoemd.

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 09-08-2017 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 18:46:
Nee, wat ik bedoel is day ik de LRDATA folder nog wol heb, maar de oorspronkelijke foto's niet meer. Kan ik op basis van de gegevens in LRDAT folder de oorspronkelijke foto (desnoods deels in lagere resolutie) herstellen?
Lezen is ook een vak apart he... ?
analogworm schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 16:14:
[...]

In principe kan dat zoals orion al aangaf natuurlijk niet.

Als je echt geen idee hebt waar je je je originelen hebt gelaten zou je hoogstens de oude preview data terug kunnen zetten en er een screenshotje van kunnen maken. Dan heb je in ieder geval nog iets.
Orion84 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 15:27:
Een foto die niet meer bestaat kan je ook niet exporteren lijkt me. Dus je zult toch echt even moeten nagaan wat je met de originelen gedaan hebt en of je daar wellicht nog ergens een backup van hebt.
... :X
route99 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 19:00:
Waar stond de oorspronkeleijk foto dan?
Tja las dat niks wordt en je hebt blijkbaar geen backup van die RAWs (?).
Dan wordt het tijd om te recoveren.

Stop meteen ale acties op deze pc en hang de betreffende schijf aan een andere pc en maak van de probleem schijf een image.
Laat er vervolgens een recovery programma op los o de fotos terug te krijgen.
Het forum zit vol van vragen en tips hierover, oa Testdisk, Rcuva en GetDataBack worden vaak genoemd.
Ik geef het weinig kans.. Immers kan het zijn dat de foto bij wijze van jaren terug al is verwijderd, maar @Verwijderd het nu pas door heeft.. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ai... Geen backup op een Tweakers forum... :(
Een ding staat boven water: we blijven mensen dat zie je maar weer... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is er een sprake van een misverstand.

- Ik heb nog steeds verreweg de meeste foto's (als Jpeg - geen RAW beschikbaar), alleen een paar ontbreken
- Ik heb nog steeds de complete .lrdata folders en het .lrcat bestand.

Mijn vraag is of ik de missende (Jpeg - dus zonder RAW) foto`s kan reconstrueren op basis van de .lrdata folders.

Hierboven kreeg ik al een tip: maak een screenprint. Maar wellicht kennen jullie betere methoden waarmee ik de foto's ook in hogere resolutie kan herstellen.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Verwijderd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 21:56:
Volgens mij is er een sprake van een misverstand.

- Ik heb nog steeds verreweg de meeste foto's (als Jpeg - geen RAW beschikbaar), alleen een paar ontbreken
- Ik heb nog steeds de complete .lrdata folders en het .lrcat bestand.

Mijn vraag is of ik de missende (Jpeg - dus zonder RAW) foto`s kan reconstrueren op basis van de .lrdata folders.

Hierboven kreeg ik al een tip: maak een screenprint. Maar wellicht kennen jullie betere methoden waarmee ik de foto's ook in hogere resolutie kan herstellen.

Dank!
Volgens mij begrijpen we je prima. Je bent je originelen kwijt terwijl ze nog wel in de database van lightroom staan.

In eerste instantie dacht ik nee, screenshotje is het beste wat je daar uit kan halen.

Maar je kan een scriptie gebruiken:
https://helpx.adobe.com/l...ost-images-lightroom.html

wat je daar uit krijgt is afhankelijk van je previews instellingen. Meestal staat deze op 1440p, vaak 1080. Misschien als je geluk hebt is er een 100% preview die je er uit kan halen..

[ Voor 3% gewijzigd door analogworm op 09-08-2017 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
Laat ook even weten of het lukt en wat je er uit hebt gekregen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt. Ik bleek ergens nog een oude harde schijf met een backup te liggen. Het heeft me wel een hele dag gekost, maar het is dus gelukt.

Anders was ik zeker het script van jou gaan gebruiken.

• route99

route99

Ok... fijn zo!
En nu meteen je backup beter gaan inrichten!
Succes verder!
Pagina: 1