Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 08:41

Squats

Wereldreizende tweaker

Topicstarter
Beste tweakerts

Voor dat het verhaaltje begint, mijn systeem:
R5 1600x
X370 gaming 5 mobo
Alphacool eisbaer 360
Aorus gtx 1050ti g1 (tijdelijk)
16gb 3200 corsair lpx
Evga g2 750w

Rest is overbodig

Ik heb het volgende meegemaakt:
-Pc werkend in elkaar gezet
-Alles zn gangetje voordat ik begon met overklokken
-eerst via bios zonder moeite ram op 3200 gehad zonder problemen voor een week
-wachten op een betere koeler
-koeler geinstalleerd (ac eisbaer 360)
-ryzen master software geinstalleerd
-stabiel getest op 4ghz op 1.4v
Maar toen....
Ik kwam erachter dat op een of andere manier mijn ryzen pas overklokt nadat ik op toepassen heb gedrukt in ryzen master, en om dat nou elke boot te doen is ook weer wat.

*note: op dit moment na toepassen was alles stabiel.

Dus toen besloten gewoon in de bios hetzelfde in te voeren.

Maar op het moment dat ik windows in kwam, voelde alles wat trager, en inderdaad de chip had besloten zich vast te zetten op 2.2ghz. Toen ik wat verder probeerde begon de pc te bootloopen... reset knop dan maar, kwam in de bios en alles maar terug gezet naar optimized(basis dus). Uiteindelijk heb ik m weer op standaard gekregen (3.7ghz) en werkt het allemaal weer. Echter ben ik nu een beetje bang geworden om weer aan de slag te gaan met ryzen master sinds hij nu aangeef te moeten rebooten, terwijl hij dat de eerste keer niet deed, en bij de tweede keer mijn pctje in bootloop terecht kwam na het toegeven aan een reboot.

Nu is het inmiddels al 1.22 's nachts en heb ik het wel gezien voor nu.

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt en heeft de chip alsnog werkend gekregen? Blijkbaar hebben veel mensen het 2.2ghz probleem met een 1600x...

Gelukkig weet ik dat ie iig 4ghz kan halen :(

Alvast bedankt!

Bericht ontvangen uit China

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Squats schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 01:26:
Beste tweakerts

Voor dat het verhaaltje begint, mijn systeem:
R5 1600x
X370 gaming 5 mobo
Alphacool eisbaer 360
Aorus gtx 1050ti g1 (tijdelijk)
16gb 3200 corsair lpx
Evga g2 750w

Rest is overbodig

Ik heb het volgende meegemaakt:
-Pc werkend in elkaar gezet
-Alles zn gangetje voordat ik begon met overklokken
-eerst via bios zonder moeite ram op 3200 gehad zonder problemen voor een week
-wachten op een betere koeler
-koeler geinstalleerd (ac eisbaer 360)
-ryzen master software geinstalleerd
-stabiel getest op 4ghz op 1.4v
Maar toen....
Ik kwam erachter dat op een of andere manier mijn ryzen pas overklokt nadat ik op toepassen heb gedrukt in ryzen master, en om dat nou elke boot te doen is ook weer wat.

*note: op dit moment na toepassen was alles stabiel.

Dus toen besloten gewoon in de bios hetzelfde in te voeren.

Maar op het moment dat ik windows in kwam, voelde alles wat trager, en inderdaad de chip had besloten zich vast te zetten op 2.2ghz. Toen ik wat verder probeerde begon de pc te bootloopen... reset knop dan maar, kwam in de bios en alles maar terug gezet naar optimized(basis dus). Uiteindelijk heb ik m weer op standaard gekregen (3.7ghz) en werkt het allemaal weer. Echter ben ik nu een beetje bang geworden om weer aan de slag te gaan met ryzen master sinds hij nu aangeef te moeten rebooten, terwijl hij dat de eerste keer niet deed, en bij de tweede keer mijn pctje in bootloop terecht kwam na het toegeven aan een reboot.

Nu is het inmiddels al 1.22 's nachts en heb ik het wel gezien voor nu.

Heeft iemand hetzelfde meegemaakt en heeft de chip alsnog werkend gekregen? Blijkbaar hebben veel mensen het 2.2ghz probleem met een 1600x...

Gelukkig weet ik dat ie iig 4ghz kan halen :(

Alvast bedankt!
Het beste vermijdt je tools a la Ryzen Master en ga je puur vanuit het BIOS aan het werk.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-09 15:20
Switchie schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 05:27:
[...]

Het beste vermijdt je tools a la Ryzen Master en ga je puur vanuit het BIOS aan het werk.
Dit. Met softwarematige CPU overclocks zijn vaak problemen. Ik heb op meerdere platformen al gemerkt dat het vrijwel nooit vlekkeloos gaat.

Doe het via de BIOS; voorzichtig en stapje voor stapje testen of het stabiel is. Kost wat meer tijd, en is misschien op het eerste gezicht wat lastiger, maar zonder de softwarematige overclockproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Topicstarter
Even een update, ryzen master is weg, heb nu alles weer op default staan. Dan doet ie het gewoon op 3.7ghz maar natuurlijk wil ik het daar niet bij laten, al helemaal omdat ik m gister stabiel heb kunnen lopen op 4ghz bij 1.4v via ryzen master (zowel in 10 runs cinebench als 5 uur aida64 en 20 runs metro)

Overklok ik echter via de bios, kom ik elke keer op 2.2ghz... blijkbaar komt het vaker voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Probeer je vcore met offset te regelen in het BIOS. Waarschijnlijk zal hij dan niet meer terug klokken naar 2.2ghz.
En natuurlijk die overklok in het BIOS toepassen als het in ryzen master goed is gegaan.

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Topicstarter
Met offset? ik heb net in de bios gekeken, maar kan het even niet vinden.
Gek genoeg zeggen cinebench en windows allebei 4ghz. HWM zegt max 4ghz en value 2.2ghz
Cpu z zegt 2.2ghz, en cinebench score is zo'n 700, terwijl ik ruim 1200-1300 heb gehaald gisteren tijdens het testen via ryzen master. :'(

Edit: op bios versies F3,4,5 allemaal zelfde probleem
Gek genoeg kan ik loadline calibration niet anders zetten dan auto, druk op enter maar er gebeurd niks. Kan iets invullen maar weet niet wat, alles gaat steeds terug naar auto???

[ Voor 27% gewijzigd door Squats op 09-08-2017 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Eerst een vraag, weet je wat je doet, als je al niet weet of de voltage in Offset Mode of in manueel mode staat. Heb je je al verdiept in Line Level control, in VRM Interleaving en dat soort zaken wanneer je met OC begint.

Dat alles naar 2.2 GHz terug springt heeft een oorzaak. En het kan zijn dat de boel gesloopt is. Maar houdt er rekening mee dat een voltage van 1.4V dodelijk is voor de leeftijd van je CPU als je geen watercooling hebt (of een heel goed koelblok). Op het moment dat je gaat testen zal er onder load namelijk nog wat extra trekken.

Als voorbeeld, mijn 1700 staat op 1,3625v in de BIOS met een factor x40. onder load trekt hij naar 4.0600v.

Ik ken de partnummers niet van je memory en je MB dus voor memory weet ik niet of je deze stabiel kan houden op de snelheid. Maar richtlijnen zijn al een beetje gegeven, Probeer stapje voor stapje en gebruik de AMD software niet. Zelf doe ik het als volgt:

Memory:
Manual instellen, timings handmatig testen en voltage van 1.35-1.5V. Sweetspot zoeken, soms is een strakkere timing beter dan een hogere frequentie. Zelf bijvoorbeeld draai ik 2800mtt i.p.v. 2933mtt. 2800 kan ik op CL13 krijgen, 2933 op CL17. In Cinebench is 2800 40 punten hoger.

CPU is een ander verhaal. Dit is echt stap voor stap testen. Waarbij de eerste stap meestal de grootste is.
Begin bij een vCore van 1.32500v (geen Offset maar manual). Tevens een vPackage (vCPU) van 1.1V. Dit zijn je standaard uitgangspunten.
Daarnaast dien je VRM Interleaving UIT te zetten en de CPU Line level control op level 2 of 3 te zetten (begin met 3, eventueel later 2 of zelfs level 1). Zoek nu de hoogste snelheid waarop hij doorstart naar het OS zonder te crashen. Voer nu Cinebench uit en als die draait dan zit het goed. Crashed Cinebench (of AIDA64) verhoog dan je voltage van de vCore, doe dit net zo lang tot je systeem stabiel test.

Wanneer je in AIDA64 test, houdt je voltages in de gaten, Deze mogen niet te veel variéren. Dus geen spikes en geen drops.

Op dit moment heb je na een succesvolle basis OC. Niet spectaculair maar dat komt nog.
Nu is het tijd om de ratio te verhogen, met een 1600 moet je met een vCore van 1,36250 op 39x uit kunnen komen.

Pak nu een hogere ratio, bij hele goede koeling iets van 40x of 41x (al zal 41x niet makkelijk zijn). verhoog nu de voltage met stapjes van 0,00250 tot systeem doorstart. Lukt dit niet onder de 1,4v je CPU Line level naar 2 of 1 zetten. Nu weer testen tot je een stabiel systeem hebt.

En zo ga je verder en verder.

Overigens, de 2,2Ghz is geen bug, dat komt omdat het systeem niet door de boot heen komt en dan schakelt hij terug naar die instelling.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squats

Squats

Wereldreizende tweaker

Topicstarter
Geloof me, ik heb het vaker gedaan. Ik ben niet in 1 keer naar 4ghz gegaan, begon op de standaard 3.6, steeds 100 mhz erbij tot hij niet meer stabiel was en steeds een beetje voltage erbij, hoger dan 1.4 ga ik ook niet. En elke keer wel een paar runs cinebench en een paar uur aida, nooit problemen gehad. De problemen zijn pas ontstaan toen ik de bios ben gaan gebruiken voor de overklok. Echter werkt ryzen master nu ook niet meer.

Hij doet hetzelfde bij 1.35v en 3.8ghz. (tevens is de chip gekoeld door een Alphacool Eisbaer 360, en kwam tijdens aida64 niet boven de 63 graden uit op 4ghz 1.4v.

Mobo heb ik wel vermeld, dat is de gigabyte aorus ax370 gaming 5

Blijkbaar heeft dit bord geen bclk chip dus dat wordt m ook niet. de bios is nogal beperkt qua overklokken...
Volgens andere mensen op internet is het een bug met veel 1600x'en, waarbij hij bij booten terugklokt naar 2.2. Als het echt door het systeem zou komen, zou hij hetzelfde doen op 3.6ghz
Zoals ik al eerder aangaf, ryzen master crasht op dit moment mijn computer als ik het uberhaupt opstart, hoe het komt weet ik ook niet.

Qua ram, memtest86 en prime95 blend gedaan op 3200, geen probleem gehad. ;)

Dit zijn trouwens alle voltage settings die er aanwezig zijn, load line kan ik niet veranderen, hoe dan ook blijft deze op auto...
https://m.imgur.com/a/mZbWL

[ Voor 9% gewijzigd door Squats op 09-08-2017 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09 10:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor overclocken hebben we een apart subforum, Overclocking & Tweaking. Ik verplaats even:

Move PMG -> OT

Oslik blyat! Oslik!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 26-09 23:01

PuijkeN

euhm ?

Ik heb op een MSI B350 Gaming Pro hetzeldfe, eens ik het CPU voltage van auto verzet naar iets anders blijft de CPU in Windows op 2.2 Ghz. Gaat ook over een 1600x.

Voltage terug op auto en de CPU klokt weer normaal door... bizar en tot nu toe geen oplossing gevonden. Er zijn veel mensen met deze problemen.

PVOutput

Verwijderd

Lijkt mij stug dat die mobo geen LLC etc. kan aanpassen. Er moet ergens een optie staan om MIT op manual te kunnen zetten.

Ryzen (en niet alleen de R5, ook de R7) heeft degelijk een bug die de CPU op 2.2GHz locked als je alles op manual en BCLK x ratio wilt overklokken.
Het heeft echt helemaal niks met terugvallen naar stock instellingen te maken, echt niet. Ik kan mijn 1800X op 100x35 zetten bij 1.4V manual en dan valt hij ook doodleuk naar 2.2GHz dus zijn laagste x22 multi en 100BCLK.

Zijn safemode is ook echt geen 2.2GHz hoor, dan zet hij zichzelf gewoon naar stock snelheden maar gaat zichzelf niet underclocken. Je gaat het vanzelf merken dat hij eerst een aantal pogingen gaat doen om te booten alvorens hij zich reset en je krijgt daarvan ook een POST melding.

Wat je moet doen is overklokken via Pstates. Hoe het bij Gigabyte precies eruitziet, weet ik niet (heb zelf een Crosshair VI). Pstates staan niet onder OC opties, gewoon even zoeken.
Bij Asrock en ASUS ziet het er zo uit, staat onder AMD CBS options:
Afbeeldingslocatie: http://imagescdn.tweaktown.com/content/8/0/8099_43_asrock-x370-taichi-amd-motherboard-review.png

Je past FID aan in hex (9D zal 3925MHz, even uit mijn hoofd, 9E, 9F is elke keer +25MHz).
DID/VID niet aanraken. Vervolgens ga je de CPU voltage als "offset" instellen. Offset is een positeve of negatieve waarde vanaf de VID van jouw processor.
Als ik dus op mijn 1800X een VID van 1.35V heb, gebruik ik een offset van +0.06125V om op 1.4125V uit te komen.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 10-08-2017 11:58 ]

Pagina: 1