Luchttoevoer mechanische ventilatie

Pagina: 1
Acties:

• Rene2322
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:05
Mijn woning zal ooit (1987) zijn opgeleverd met mechanische ventilatie en in de woonkamer twee ventilatieopeningen boven de raamkozijnen.

Eerdere bewoners waren schijnbaar ventilatie-schuw, want ventilator op zolder was afgekoppeld en enkel de roosters aan buitenzijde woning getuigen nog van de ventilatiemogelijkheden van toen.

Mechanische ventilator heb ik inmiddels in ere hersteld met de aanschaf van een nieuwe lhto ventilator.

Nu wil ik weer een ventilatierooster aanbrengen boven de kozijnen. Heb over de gehele breedte van kozijn en houten paneel van een 50 cm hoogte (binnenzijde gipsplaat).

De tussenruimte zal ik weer gaan voorzien van isolatie. Zal nu zijn uitgezakt, want geeft veel koude af in de wintermaanden.

Mijn vraag: wat voor type ventilatiekanaal kan ik hier het beste voor gebruiken? Hou voorkom ik condens in de constructie. En aan welke zijde dient er een klep te zijn voorzien tegen harde wind.

Zojuist bij bouwmarkt even naar de mogelijkheden gekeken. RVS schoepenrooster aan buitenzijde met aansluiting voor rechthoekig kunststof ventilatieduct spreekt mij wel aan. Binnenzijde dan eenzelfde soort, maar dan in wit kunststof uitgevoerd. Dit binnenrooster was bij allemaal uitgevoerd met terugslagklep. Vermoedelijk voor als de wind 'erop' staat.

Zou zulks geschikt zijn, of zijn er betere opties? De zogenoemde dauwlufters zijn niet echt een optie omdat ik geen aanpassingen wel doen aan mijn raamkozijnen of beglazing.

Alvast bedankt voor het meedenken.
René