Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

Nadat mijn vriendin van de week haar externe schijf vakkundig naar de maan had geholpen werd ik weer even met mijn neus op het belang van het veilig opslaan van je data gedrukt.
Al een tijdje ben ik mij aan het oriënteren op een NAS oplossing, maar dat komt nu een beetje in een stroomversnelling, waarvoor ik graag jullie hulp vraag voor het volgende:

Mijn vraag
Ik wil graag een netwerk storage voor:
- Ongeveer 6 TB aan films&series&muziek
- Ongeveer 2-3TB aan foto's, documenten en dat soort zaken

Om dit alles op te slaan EN een soort backup te hebben (naast een eventuele backup van foto's en documenten op een grote schijf los van de NAS) heb ik bedacht dat ik een NAS oplossing met 4 schijven wil.

Mijn budget:
Het moet goed en veilig zijn, maar hoeft niet de hoofdprijs te zijn. Zo'n €400-€450 voor de NAS exclusief schijven lijkt me redelijk.

Mijn idee:
Schijf 1 + 2 van 6TB in RAID1 (films&series&muziek)
Schijf 3+4 van 3TB in RAID1 (foto's, documenten)
Op deze manier heb ik beide soorten bestanden op twee schijven staan en is de data 'veilig' opgeslagen.
Is dit idee überhaupt mogelijk?

Er zou PLEX moeten gaan draaien (gebruik ik nu op mijn desktop en dat bevalt goed) voor de films, series en muziek. Daarnaast zit ik te denken om, mocht ik gaan zelfbouwen, Xpenology te installeren. Dit omdat ik erg te spreken ben over de software van Synology, voor zover ik me er tot nu toe in heb kunnen inlezen.

Daarnaast zou ik een soort private Dropbox/Onedrive willen draaien, als je snapt wat ik bedoel. Mijn eigen stukje cloudopslag waardoor ik met mijn telefoon/laptop bij mijn vriendin of bij vrienden bij mijn bestanden kan.

Als complete NAS heb ik inmiddels (na vele uren vergelijken, haha) gekozen om dan de Synology DS416play te kopen. Dit ivm aardige specificaties en het gemak van een kant en klaar apparaat.

Wel denk ik dat ik met een zelfbouw systeem meer 'kracht' heb om te transcoderen en een online cloud voor mezelf te maken. Op dit moment zit ik te kijken naar de BBG van maart dit jaar Echter wordt ik niet echt vrolijk van de keuzes die ze maken, dus daar moet ik me meer in verdiepen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tot nu toe gebruik ik een game PC met een PLEX server daarop geïnstalleerd.
1x 4TB
1x 3TB
1x 1TB
1x 512GB SSD (Windows + Games)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Veel sites en filmpjes gekeken over RAID en de Synology site 'uit mijn hoofd geleerd' haha

Graag hoor ik jullie meningen en tips over dit onderwerp, ook over of mijn idee met de verschillende RAID versies mogelijk is!

[ Voor 4% gewijzigd door Tom.Gerritse op 08-08-2017 20:49 . Reden: Budget toegevoegd ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Niemand kan je hierbij helpen, Synology geeft gemak en hele fijne software. Zelfbouw veel meer prestatie voor minder geld alleen daar moet je wel veel meer voor doen.

Mijn ervaring is wel dat de Synology veel beter waarde vasthoudt, dus mocht je over een paar jaar upgraden krijg je misschien een deel van het verschil nog terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:39
Tom.Gerritse schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:24:
[Knip]
Daarnaast zou ik een soort private Dropbox/Onedrive willen draaien, als je snapt wat ik bedoel. Mijn eigen stukje cloudopslag waardoor ik met mijn telefoon/laptop bij mijn vriendin of bij vrienden bij mijn bestanden kan.
[Knip]
Synology heeft een applicatie Synology Cloud. Volgens mij moet dat wel kunnen wat jij wilt.
Synology KB Cloud Station

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

na zelfbouw ervaring heb ik 2 verschillende nassen een synology en Thecus (die is dood aan het gaan)
zelfbouw = goeie componenten bij elkaar sprokkelen enzv enzv ..

Synology en qnap zijn marktleiders .. mijn inmiddels 4 tot 6 jaar oude synology update nog steeds wat ik erg fijn vind. .. ik zou niet snel overstappen na mijn ervaringen naar ander merk.

RAID is geen backup, dus een externe disk + online cloud oplossing is zeker iets wat ik kan adviseren.
en ik zou iets adviseren wat direct op de NAS draait, niet via aparte pc ofzo ..

kortom ik zou je kant en klaar en zeker tijd vooraf investeren in een online backup (met versie beheer) adviseren. .. de externe disk(s) kan je bv voor media gebruiken dat je te duur vind om te backuppen .. maar wel graag een kopie bewaart mocht je een cryptolocker of ander ongemak op je nas overkomen.

[ Voor 28% gewijzigd door vso op 08-08-2017 21:40 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Tom.Gerritse

Als ik het goed lees heb je ongeveer 9TB aan data en wil je RAID 1 draaien. Waarom niet twee 10TB schijven halen dan?

Ik heb zelf de DS216+II waar ook o.a. mijn films en series op staan, wij hebben vaak meerdere gebruikers / streamers dus het transcoden e.d. laat ik lekker aan de iMac over.

Qua cloud oplossing, heeft synology zelf cloudstation i.c.m. clouddrive. Superhandig en ongelimiteerd ;) Gebruik het voor synchroon houden van de verschillende Mac's en de app werkt ook erg fijn als je van huis bent.

[ Voor 20% gewijzigd door Greatsword op 08-08-2017 21:41 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
Unidentified schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:38:
@Tom.Gerritse

Als ik het goed lees heb je ongeveer 9TB aan data en wil je RAID 1 draaien. Waarom niet 2 10TB schijven halen dan?

Ik heb zelf de DS216+II waar ook o.a. mijn films en series op staan, op de iMac draait plex dan voor het transcoden e.d. Wij hebben vaak meerdere gebruikers / streamers dus dat laat ik lekker aan d iMac over.

Qua cloud oplossing, biedt synology zelf cloudstation i.c.m. clouddrive. Superhandig en ongelimiteerd ;)
Ik zat er meer aan te denken om de foto's, documenten en dergelijke in een RAID1 te zetten zodat deze extra veilig staan. Daarnaast natuurlijk nog op extra schijf, maar op deze manier heb ik voor die bestanden een losse schijf. Mocht er dan wat mee gebeuren, ben ik het niet kwijt.
Of, als er wat op één van de film/serie schijven gebeurd, ben ik mijn foto's/bestanden niet kwijt. Vandaar de scheiding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:30
Waarom niet gewoon RAID 5 of, als je een synology koopt, SHR? Als je dan toch met 4 schijven aan de gang gaat.... Ben niet de expert, maar in beide gevallen staat je data net zo veilig als bij RAID 1 lijkt mij.

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Unidentified schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:38:
@Tom.Gerritse

Als ik het goed lees heb je ongeveer 9TB aan data en wil je RAID 1 draaien. Waarom niet 2 10TB schijven halen dan?

Ik heb zelf de DS216+II waar ook o.a. mijn films en series op staan, op de iMac draait plex dan voor het transcoden e.d. Wij hebben vaak meerdere gebruikers / streamers dus dat laat ik lekker aan d iMac over.

Qua cloud oplossing, biedt synology zelf cloudstation i.c.m. clouddrive. Superhandig en ongelimiteerd ;)
vergeet niet dat hoe meer TB hoe langer het duurt voordat je systeem "online" is ..

RAID 6 of 10 is wellicht iets wenselijker .. je moet dan wel van 2 disk variant afstappen maar aan een 4 disk variant denken .. bijkomend voordeel disk is in die modelen meestal makkelijker vervangbaar

ps label wel de disks op zichtbare plek .. met disk nummer (bv raid disk nummer + unieke gedeelte v.h serienummer v.d disk) maakt bij vervanging wel wat minder "lastig"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:14

DukeBox

loves wheat smoothies

Tom.Gerritse schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:41:
Ik zat er meer aan te denken om de foto's, documenten en dergelijke in een RAID1 te zetten zodat deze extra veilig staan.
Wat zou daar extra veilig aan zijn ? Veiliger is 2 losse volumes en dan iedere dag een backup van A naar B maken. RAID doe je voor beschikbaarheid, niet voor veiligheid (en dus al helemaal niet als backup).

Zoals al eerder is aangegeven, 2x RAID1 is een beetje zonde en niet meer van deze tijd. Als je netto 10TB nodig hebt zou ik eerder voor 3x6TB gaan in SHR met BTRFS. Evt. kan je je huidige HDD's ook nog gebruiken.

Daarnaast een sync naar de cloud of een offsite synology. Andere optie is een roulatie met externe storage maar vaak verslapt de benodigde aandacht in de loop van de tijd.. automatische sync heeft dan de voorkeur.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 08-08-2017 21:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Tom.Gerritse neem anders even een kijkje naar de Synology RAID Calculator

https://www.synology.com/nl-nl/support/RAID_calculator

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

GermanPivo schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:45:
Waarom niet gewoon RAID 5 of, als je een synology koopt, SHR? Als je dan toch met 4 schijven aan de gang gaat.... Ben niet de expert, maar in beide gevallen staat je data net zo veilig als bij RAID 1 lijkt mij.
Met de huidige grote schijven kan een rebuild bij een diskcrash vrij lang duren. Als er nog een disk stuk gaat dan (wat niet onwaarschijnlijk is aangezien hij tijdens rebuild zwaar wordt belast) ben je je data kwijt. Daarom wordt door hoop mensen RAID5 afgeraden. Je kan beter RAID 6 nemen. Maar dat kost ook twee schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:49:
[...]

Wat zou daar extra veilig aan zijn ? Veiliger is 2 losse volumes en dan iedere dag een backup van A naar B maken. RAID doe je voor beschikbaarheid, niet voor veiligheid (en dus al helemaal niet als backup).
Kun je dat gemakkelijk instellen in Diskstation dat hij elke dag van A naar B maakt? Dat zou dan inderdaad ongeveer hetzelfde zijn als RAID1, maar dan evt. veiliger?
Zoals al eerder is aangegeven, 2x RAID1 is een beetje zonde en niet meer van deze tijd. Als je netto 10TB nodig hebt zou ik eerder voor 3x6TB gaan in SHR met BTRFS. Evt. kan je je huidige HDD's ook nog gebruiken.

Daarnaast een sync naar de cloud of een offsite synology. Andere optie is een roulatie met externe storage maar vaak verslapt de benodigde aandacht in de loop van de tijd.. automatische sync heeft dan de voorkeur.
Offsite is op dit moment voor mij niet realistisch ivm kosten. Heb de bestanden ook allemaal nog op mijn desktop staan. Eventueel daar een dagelijkse A-B schrijfactie inplannen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tom.Gerritse schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:05:
Kun je dat gemakkelijk instellen in Diskstation dat hij elke dag van A naar B maakt? Dat zou dan inderdaad ongeveer hetzelfde zijn als RAID1, maar dan evt. veiliger?
Ja, vrij eenvoudig met syno backup...
Offsite is op dit moment voor mij niet realistisch ivm kosten. Heb de bestanden ook allemaal nog op mijn desktop staan. Eventueel daar een dagelijkse A-B schrijfactie inplannen, maar daar heb ik me nog niet in verdiept!
... aangezien dus de nas dan eigenlijk de backup is van je desktop zou je ook gewoon syno backup kunnen gebruiken om je desktop te backuppen naar de NAS.

Periodiek een offsite backup op disk is altijd nog een optie natuurlijk, ergens bij familie of op je werk als dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:22:
[...]

Ja, vrij eenvoudig met syno backup...

[...]

... aangezien dus de nas dan eigenlijk de backup is van je desktop zou je ook gewoon syno backup kunnen gebruiken om je desktop te backuppen naar de NAS.

Periodiek een offsite backup op disk is altijd nog een optie natuurlijk, ergens bij familie of op je werk als dat kan.
Dit begint te klinken als waar ik heen wil:

Films&Series backuppen naar de NAS en via PLEX beschikbaar laten zijn, ook van buitenaf (krijg dat nu op PC niet voor elkaar...)
Documenten&Foto's automatisch backuppen naar de NAS, staat op twee plekken EN is altijd up to date...

Ik ga me hier nog eens over inlezen. Dat zou ook betekenen dat ik eventueel naar een DS216Play kan twee 10TB schijven in RAID1 of 2 4TB in RAID0 (of zonder RAID)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tom.Gerritse schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:27:
Films&Series backuppen naar de NAS en via PLEX beschikbaar laten zijn, ook van buitenaf (krijg dat nu op PC niet voor elkaar...)
Dat is dan niet backuppen maar syncen.. one-way kan vrij eenvoudig met deltacopy (kan middels schedule). 2-way kan ook met cloud station maar zoveel data is niet bepaald efficiënt.
Met de backup app kan je niet direct bij de data zonder te restoren.
Documenten&Foto's automatisch backuppen naar de NAS, staat op twee plekken EN is altijd up to date...
Voor documenten e.d is cloud sync perfect voor, houd ook meerdere versies vast. Voor foto's is het een afweging, ik zou deze ook gewoon syncen met deltacopy en evt. middels BTRFS snapshots backuppen.
Ik ga me hier nog eens over inlezen. Dat zou ook betekenen dat ik eventueel naar een DS216Play kan twee 10TB schijven in RAID1 of 2 4TB in RAID0 (of zonder RAID)
Dan nog zou ik niet voor RAID gaan maar voor SHR, is veel flexibeler mocht je ooit willen upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:42:
[...]

Dat is dan niet backuppen maar syncen.. one-way kan vrij eenvoudig met deltacopy (kan middels schedule). 2-way kan ook met cloud station maar zoveel data is niet bepaald efficiënt.
Met de backup app kan je niet direct bij de data zonder te restoren.
2-way heeft niet mijn voorkeur, aanpassingen in/bij films doe ik wel op mijn PC.
Kan de Cloud-Station app van Synology ook 1-way backuppen van PC naar NAS of is Deltacopy daarvoor beter?
Voor documenten e.d is cloud sync perfect voor, houd ook meerdere versies vast. Voor foto's is het een afweging, ik zou deze ook gewoon syncen met deltacopy en evt. middels BTRFS snapshots backuppen.
Kun je dat over BTRFS eens uitleggen? Kom het wel meer tegen, maar echt snappen doe ik het helaas nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tom.Gerritse schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 22:50:
2-way heeft niet mijn voorkeur, aanpassingen in/bij films doe ik wel op mijn PC.
Cloudstation is daar niet voor bedoeld, dan zou ik gewoon deltacopy gebruiken. Is gebaseerd op rsync, vrijwel de meest efficiente manier van kopiëren (In de toekomst is SMB4 met multipath ondersteuning beschikbaar dat is mogelijk nog efficiënter als je netwerk daar klaar voor is).
Kun je dat over BTRFS eens uitleggen? Kom het wel meer tegen, maar echt snappen doe ik het helaas nog niet.
https://www.synology.com/nl-nl/dsm/Btrfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:02:
[...]

Cloudstation is daar niet voor bedoeld, dan zou ik gewoon deltacopy gebruiken. Is gebaseerd op rsync, vrijwel de meest efficiente manier van kopiëren (In de toekomst is SMB4 met multipath ondersteuning beschikbaar dat is mogelijk nog efficiënter als je netwerk daar klaar voor is).

[...]

https://www.synology.com/nl-nl/dsm/Btrfs
Naar aanleiding van je berichten is voor mij de noodzaak voor een DS416play kleiner geworden.
Ik ga eens kijken naar een DS216play (die ik hiervoor op het oog had) met 2 wat grotere schijven erin, en dan nog even kijken in welke RAID ik dat ga zetten, of dat ik SHR pak.
Dus bijvoorbeeld een DS216play met 2x 8GB in SHR, geeft me op zich net genoeg ruimte om de boel neer te zetten.

Alles gesynct vanaf mijn PC naar mijn NAS, daar alles beschikbaar houden en toegankelijk via PLEX en Cloudstation als eigen Dropbox/Onedrive vervanger.
Zit ik dan nog op de juiste denkwijze @DukeBox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Tom.Gerritse Lijkt mij geen gek idee al zou ik zelf wel naar een 4-bay kijken, heeft ook meer rest waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:21:
@Tom.Gerritse Lijkt mij geen gek idee al zou ik zelf wel naar een 4-bay kijken, heeft ook meer rest waarde.
Daar zit zeker een kern van waarheid in. Daarnaast kan ik dan op langere termijn altijd nog één of twee schijven bij prikken...

Qua functionaliteit verschillen de DS216play en de DS416play niet zoveel van elkaar geloof ik, behalve €170 in prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tom.Gerritse schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:26:
Qua functionaliteit verschillen de DS216play en de DS416play niet zoveel van elkaar geloof ik, behalve €170 in prijs...
In tegendeel, 2xNIC, x86 support (dus BTRFS) docker zou een optie kunnen zijn maar zover ik weet is het geheugen niet uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Zelfbouw valt best mee. Doe een voorstel hier en je krijgt vast feedback...
Ik heb ooit (2011) eens zoiets gemaakt:
Die loopt nog steeds met Debian,via webdav als lokale schijf te mounten (world wide...)
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gme6Ma/server.jpg

Kast, keyboard en zo geregeld in mijn thuis omgeving...

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 08-08-2017 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:28:
[...]

In tegendeel, x86 support (dus BTRFS support) docker zou een optie kunnen zijn maar zover ik weet is het geheugen niet uit te breiden.
Daar heb ik wat leuks op gevonden:
Upgrade RAM DS416play
Upgrade RAM DS216+ en DS216+II

Eens kijken wat dit me gaat brengen voor de keuze. Futureproof zegt ook wel wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Waarom specifiek de play eigenlijk ? 4k is maar tot 30fps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:33:
Waarom specifiek de play eigenlijk ? 4k is maar tot 30fps..
Play voornamelijk om het grotere RAM van de betreffende NASsen.
Kun je me voordelen geven van niet-Play versies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Tom.Gerritse schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 23:38:
Kun je me voordelen geven van niet-Play versies?
Nieuw is de 416play is eigenlijk het meest interessant, de goedkoopste x86 met 4 bays. Alternatief is dan alleen de DS716+II maar daar schiet je niet veel mee op. Wordt zelfs flink duurder wanneer je daar een expansion unit voor zou kopen. Het enige waar je wat mee opschiet is een DS1517+ maar die is bijna 2 keer zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom.Gerritse
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:28:
[...]

Nieuw is de 416play is eigenlijk het meest interessant, de goedkoopste x86 met 4 bays. Alternatief is dan alleen de DS716+II maar daar schiet je niet veel mee op. Wordt zelfs flink duurder wanneer je daar een expansion unit voor zou kopen. Het enige waar je wat mee opschiet is een DS1517+ maar die is bijna 2 keer zo duur.
2e hands is er inderdaad ook nog wel meer te krijgen in de 2 of 4 serie, maar het verschil in prijs ten opzichte van prestaties vind ik tot nu toe bij de 2e hands hier op de V&A nog niet echt spannend. Niet goedkoop genoeg om de nieuwe links te laten liggen zegmaar!
Pagina: 1