Upgrade Intel v AMD

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-01 13:50
Ik zoek wat advies voor een degelijke upgrade voor mijn huidige systeem.
Tegenwoordig zijn er aardig wat cpu's te krijgen. Mijn huidige cpu heb ik al een jaar of 4 en werkt goed, alleen ik ben benieuwd of er genoeg winst valt te behalen voor een "acceptabel" bedrag.

Mijn huidig systeem

CPU:
i7 3770K (LGA1155) socket is vrij oud en volgens mij zijn er niet veel opties om bijv alleen mijn cpu te upgraden.

Mobo:
Asus P8H67 tot 32GB geheugen (wat meer dan genoeg is imo, zeker voor thuis gebruik)

RAM:
Corsair XMS3 20GB DDR3 corsair dualrank (Weet niet of ik een mobo met DDR4 moet halen of DDR3 houden)

VGA:
Palit GTX770 3GB DDR5 (Ik speel nog alle spellen op redelijke settings, weet dus niet zeker of ik deze wil upgraden)

Disks:
4 SSD, 2HDD (hier ga ik niets aan veranderen.)

Ik twijfel ook of ik de nieuwere AMD ryzen moet proberen, alleen volgens een aantal cpu comparison sites valt de te behalen winst redelijk mee. (CPU Bpss & userbenchmark)

Tenzij er een goede cpu upgrade voor mijn socket is (wat ik betwijfel) ga ik opzoek naar een mobo/cpu combo.

Reden van thread, ik zou graag eens wat advies zien of ideen m.b.t. de mogelijkheden.

Wat zijn goede keuzes uit sockets die niet snel met deprecated bestempeld worden?

Tasks:
compileren kernels, Android
Video/Photo Editing
eventueel wat gaming (ik denk dat mijn huidige kaart nog voldoet, voorlopig...)

Ik hoop dat het een duidelijk verhaal is :-)

Ben benieuwd of dit een flinke performance boost wordt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6850K Boxed€ 358,95€ 358,95
1MSI X99A TOMAHAWK€ 169,48€ 169,48
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 139,95€ 139,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 668,38

[ Voor 34% gewijzigd door MarcHeijerman op 08-08-2017 20:10 ]

Beste antwoord (via MarcHeijerman op 30-08-2017 12:30)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is een hexacore van €350+ die net zo goed presteert als de R5 1600X van minder dan €250. Betaal je ook nog eens meer voor het moederbord. Vergeet Broadwell-E lekker en ga naar AMD. Voor photoshop telt singlecore prestaties, voor videorendering cores. Qua gaming is een hexacore voldoende.

Je zal eerst moeten kiezen wat je wil qua overclocken. Ja, R7 1700, nee, dan de R7 1700X. Beide zijn goedkoper, en beter dan een 6850K.

Iets anders is je GPU. Een GTX770 is onderhand al behoorlijk verouderd. Ga je moderne titels, zeker zwaardere spelen, dan ga je daar tegen een limiet aanlopen. Het probleem is alleen dat de GPU markt op het moment een puinzooi is door cryptominers. Nu een nieuwe GPU kopen als het niet hoeft, valt af te raden. Ga er alleen wel vanuit dat je die GTX770 vrij snel zal moeten gaan vervangen tenzij je naar low settings wil gaan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

• R.pirinu
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik denk dat dit een prima upgrade is als je bij intel wilt blijven alleen je kan wel wat geld besparen op je moederboard. Als je een ryzen upgrade wilt doen zou ik een AMD Ryzen 7 1700x kopen komt redelijk overeen met deze cpu een MSI B350 TomaHawk AM4 socket en het ram wat je zelf al heeft uitgekozen is prima alleen je kan in de toekomst wel je gpu kunnen upgrade.

• MarcHeijerman
Bedankt voor de tip.

Ik was inderdaad aan het twijfelen, AMD of bij Intel blijven. Moeilijk moeilijk :-)

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-07-2025
Platform wat je nu hebt behouden en je graka vervangen.
CPU overclocken naar 4.0GHz en je kan weer lang door...

• MarcHeijerman
Ik ben niet zo'n ster in overclocken :)

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-02 17:27
radium6969 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 11:59:
Platform wat je nu hebt behouden en je graka vervangen.
CPU overclocken naar 4.0GHz en je kan weer lang door...
Tis een h67 socket, wordt m niet.
Ryzen is the way to go tegenwoordig voor een gezonde dosis cpu vermogen. Enige reden om intel te gaan is als je 140+ fps wilt gamen (7700k) of een super mager budget hebt (pentiums).

Als overclocken niet je ding is kun je een ryzen 1600 of 1700 nemen op een b350 bord en wat 3000mhz ddr4. Kijk anders even naar wat oudere topics op het forum.

B650e | R5 7600 | RX6950XT | Formd T1 | AW3423DW

Acties:
  • Beste antwoord

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Dit is een hexacore van €350+ die net zo goed presteert als de R5 1600X van minder dan €250. Betaal je ook nog eens meer voor het moederbord. Vergeet Broadwell-E lekker en ga naar AMD. Voor photoshop telt singlecore prestaties, voor videorendering cores. Qua gaming is een hexacore voldoende.

Je zal eerst moeten kiezen wat je wil qua overclocken. Ja, R7 1700, nee, dan de R7 1700X. Beide zijn goedkoper, en beter dan een 6850K.

Iets anders is je GPU. Een GTX770 is onderhand al behoorlijk verouderd. Ga je moderne titels, zeker zwaardere spelen, dan ga je daar tegen een limiet aanlopen. Het probleem is alleen dat de GPU markt op het moment een puinzooi is door cryptominers. Nu een nieuwe GPU kopen als het niet hoeft, valt af te raden. Ga er alleen wel vanuit dat je die GTX770 vrij snel zal moeten gaan vervangen tenzij je naar low settings wil gaan. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• qlum
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-02 12:49
Voor jouw workloads lijken meer cores / threads redelijk effectief.
Voor foto editing denk ik dat je in de meeste gevallen iet echt veel baat bij een betere cpu.
video rendering schaalt erg goed met meer cores maar afhankelijk van het programma helpt gpu acceleratie ook enorm waarbij de cpu weer een stuk minder uit maakt.

Android compilatie schaalt ook erg goed met de cpu dus een halvering van de compilatie tijd moet er met een 1700x wel in zitten.

Maar goed op het moment dat je hardware acceleratie gebruikt met video rendering en je de build times van android wel prima vindt dan zou ik zeggen dat je best wel prima zit met je huidige cpu. Maar als je voor jouw workloads een upgrade wilt denk ik niet dat intel hier de beste optie is wat je budget ook is.

• MarcHeijerman
Ok ik ga me dan eerst eens meer verdiepen in de AMD ryzen cpu's, laatste amd cpu die ik zelf gehad heb is een athlon x2 volgens mij :)

Gamen is leuk maar niet noodzakelijk genoeg om een gtx 1070 aan te schaffen, misschien over een half jaartje.

Ik ga dan opzoek naar een 1700x als ik het goed begrijp, aangezien ik niet zo van het overclocken ben, nooit geprobeerd eigenlijk, maar wil zonder al te veel rompslomp een snel systeem hebben.

Bedankt voor de uitleg, denk dat ik dan opzoek ga naar een ryzen upgrade setje

EDIT:

Ik vind de Ryzen 5 1600x er ook vrij interessant uitzien, of zou dit een domme keus zijn als je voor 100,- meer de Ryzen 7 1700x hebt ?

[ Voor 53% gewijzigd door MarcHeijerman op 15-08-2017 18:41 ]

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Voor video editing is een Ryzen 7 echt wel een meerwaarde. :)

Pagina: 1