Van DTS naar Stereo Flac

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:13
Dit topic zou ook in een audio subforum kunnen horen maar omdat het hier toch om het coderingproces gaat, dus iets softwarematigs heb ik em toch maar in CSA gezet.

Wat is nu het geval.

Ik had een audio bestand, welke een lossless DTS bestand betrof.

Dit kun je herkennen als je (in VLC) de eigenschappen opvraagt en kijkt naar de channels. In dit geval zie je 3 front (2 front, 1 midden, 2 achter en ik dacht 1 sub).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kT6UhKD7rV5JyMXc8b31frrh/full.png

Nu speel ik dit bestand gewoon stereo af op mijn computer en op mijn installatie. Ik heb vervolgens met Bandicam een directe opname gemaakt van een stukje video en audio in PCM formaat. Met virtual dub heb ik vervolgens de WAV file uit de opgenomen video gehaald en met Foobar heb ik een flac van het bestand gemaakt. Mijn 1e impressie, ik hoor totaal geen verschil.

Als je nu eigenschappen bekijkt van het flac bestand zie ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zBJ2vTtlh5NxPmj6pfQAvu1u/full.png

Aantal channels : Stereo
Bits per sample: Standaard 16 (zoals bij de meeste flacs)
Sample Rate: 48000hz (waarom dit omhoog gegaan is is mij niet duidelijk, in Foobar zie ik geen sample rate instellingen, enkel de mate van compressie. Die zet ik uiteraard maximaal omdat elke moderne computer met 2 vingers in de neus zo'n flac kan afspelen.

Maar nu komt de vraag die in het kleine vragen topic naar voren kwam:

Lijd ik verlies op dit bestand of niet? Als een DTS bestand stereo afspeel, worden de overige kanalen samengevoegd tot een stereo bron? Zo ja, dan neem ik alles op en behoud ik feitelijk de kwaliteit. Terug naar DTS is niet meer mogelijk, maar dat hoeft ook niet, want het gaat me om stereo kwaliteit.

Aan de andere kant, sommige zeggen dat je dan kanalen met muziekinformatie kwijt raakt.

Ik heb geen idee eerlijk gezegd. DTS is ook meer iets voor bij films, om je de impressie te geven dat je midden in een film zit, en niet bij een jaren 80 nummer dat ik toevallig tegenkwam in dit dts formaat.

Mijn YouTube Channel

Beste antwoord (via Snowwie op 16-08-2017 21:22)

• andrekappert
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 08-10 08:56
Wat is het eigenlijk het nut van DTS in normaal muziek? Wat is het nut van stereo boven mono geluid? Iedereen geeft direct de voorkeur aan stereo. Een opname is een reproductie. Hoe beter de reproductie hoe hoger de waardering. Je hoort veel meer dan je denkt te horen. Als je iets in de badkamer laat vallen, hoor je niet alleen de landing, maar de hele badkamer. Zelfs met blinddoek voor hoor je dat je in een badkamer staat. Aan de echo’s hoor je hoe lang, breed en hoog deze is. De dofheid en lengte van de nagalm geeft informatie of de wanden betegeld zijn of van hout. Je hoort waar het voorwerp de grond raakt, de richting en de afstand. Een blinde, noodgedwongen geoefende, luisteraar zal zelfs horen of de douche gordijnen dicht zijn. Dit gebeurd allemaal onbewust door het gehoor.
In een opnamestudio zal men de natuurlijke situatie zo veel mogelijk proberen te benaderen. Neem een opname, met rechts een viool en links een trompet, met allebei exact dezelfde noot. Met een stereo opname maak je direct onderscheid tussen deze instrumenten. Bij een mono opname hiervan versmelten deze tonen tot 1 nieuw instrument (sommige synthesizers gebruiken deze methode om nieuwe patches/instrumenten te maken). Hoe meer kanalen je gebruikt, hoe natuurlijker de weergave wordt en hoe beter je de klank van de verschillende instrumenten kunt onderscheiden. Hoe minder kanalen hoe meer het geluid een brij van klanken wordt waar de verschillende instrumenten en de echo’s/nagalm niet meer te onderscheiden zijn.
In een studio wordt er meestal van de instrumenten een mono opname gemaakt, die via een simpele methode (bij stereo opnames) bij het mixen over de twee kanalen worden verdeeld (gewoon balans) met meestal een effect en stereo galm. Mixen naar een 6 kanaal opname (DTS en ac3) geeft veel meer mogelijkheden maar is ook veel moeilijker. In de praktijk kan een DTS opname slechter uitvallen dan een stereo opname. Een 3D film is ook niet automatisch beter dan zijn 2D versie. Zeker in de begin tijd niet. De technicus/mixer moet het aan kunnen en hiermee ervaring hebben en de opname/mix studio moet hiervoor aangepast worden.
P.S. De opname heeft wel wat clipping (te hard). Duidelijkste plek op 173 sec. Ik weet niet wie Rupie is, maar ik betwijfel of hij gerechtigd is om toestemming te verlenen om dit bestand te delen. Oppassen dus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrekappert
De extensie van het bestand is *.dts.flac. Onduidelijk is of dit een dts bestand is of een flac bestand. Uit de media information maak ik op dat het een 6 kanaal flac bestand is. Vermoedelijk verkregen door een dts bestand te decomprimeren. In het algemeen hebben dts bestanden een samplingfrequentie van 48000 Hz(voor 6 kanaals opnamen). Dus bij deze omzetting is de samplingfrequentie vermoedelijk geconverteerd naar 44100 Hz. Vervolgens is bij het afspelen met bandicam hier een opname van gemaakt. Bij deze opname is vermoedelijk er een omzetting gemaakt naar 48000 Hz, daar dit het normale formaat is van audio voor video. (Tweede onnodige conversie.) Bij het afspelen is de opname geconverteerd naar 2 kanalen.(Derde conversie.) Hoe deze conversie gebeurd, is afhankelijk van het afspeelprogramma. Dit geeft de meeste problemen. Wat doet dit programma met het signaal van de zijkant/achter luidspreker en de midden-voor luidspreker en de LFE luidspreker? Dit signaal moet over 2 luidsprekers worden verdeeld, en hoe dit gebeurd is een compromis.
Het LFE signaal is een effect signaal met alleen lage tonen. Sommige programma’s laten dit bij conversie naar stereo helemaal weg, sommigen verdelen dit over de twee speakers waarbij het, als het goed is, met 6 db wordt verzwakt. Dan zit er in het coderingsformaat DTS ook nog een rare versterkingsfactor van het LFE signaal van 10 dB waar rekening mee moet worden gehouden.
Nog moeilijker wordt het met het midden-voor signaal. Dit is het belangrijkste signaal, hier zit meestal de lead-zanger/spreker op. Dit moet over de 2 luidsprekers worden verdeeld. Maar omdat dit hogere frequenties zijn geeft dit een interferentie patroon. Afhankelijk van de luisterplaats geeft dit voor sommige frequenties een versterking en voor andere frequenties een verzwakking van het geluid. Bij het oorspronkelijke signaal kon je een duidelijke oorsprong plaats aanwijzen (mid-voor), verdeeld over 2 luidsprekers geeft dit een veel onduidelijker geluidsbeeld. Bovendien moet dit eigenlijk ook nog door een equalizer worden gehaald, omdat de hoogste frequenties niet goed om het hoofd heen kunnen buigen.
De signalen van de 2 front luidsprekers aan de zijkanten kunnen zonder conversie overgenomen worden.
De signalen van de 2 achter luidsprekers aan de zijkanten zijn meestal niet al te belangrijk en zorgen meer voor een ruimtelijk beeld. Oplossing kan zijn om ze gewoon weg te laten, of ze enigszins verzwakt op de front luidsprekers te zetten. Bij de DVD Aero van J.M.Jarre zijn deze net zo belangrijk als het front luidsprekers en mogen eigenlijk niet bewerkt worden.

De conversie van 6 kanalen naar 2 kanalen is dus een groot probleem. Maar in jouw opstelling heb je nooit het 6 kanaal geluid gehoord. Alleen het naar 2 kanalen geconverteerde geluid. Het enige hoorbare verschil tussen afspelen op de computer en de opname hiervan, is afhankelijk van de kwaliteit van rippen door Bandicam. Dit kan met heel weinig tot geen verlies gebeuren. Er kan wel een probleem optreden als de volumeknop te hoog staat (clipping), of te laag (slechte sigaal/ruis verhouding) staat. Check met een programma als Audacity of wel het volledige signaalbereik wordt gebruikt.
Maar er is wel een groot verlies bij de conversie van 6 kanalen naar stereo. Maar dit kan je alleen horen door het oorspronkelijke dts.flac bestand met een goed surround systeem te beluisteren en aldus te vergelijken met de geconverteerde versie.
Deze conversie van 6 kanalen naar stereo kan heel ook heel eenvoudig worden gedaan met het programma DVDtoHP, te downloaden vanaf freewarefiles.com. Vooral de headphones conversie methode geeft een goed behoud van kwaliteit (maar is alleen goed te beluisteren met hoofdtelefoon). Vermoedelijk moet je wel eerst de rare extensie *.dts.flac naar de normale extensie *.flac veranderen om door het programma geaccepteerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Met toestemming van Rupie mag ik het geconverteerde flac bestand delen:

Let wel, dit is alleen voor testdoeleinden, het is de bedoeling dat je na het luisteren en vergelijken het bestand weer verwijderd:

http://magical.tweakdsl.nl/GoT/jhct.flac

@andrekappert Woeiii lang verhaal, maar ik ben nieuwsgierig naar het volgende:
Wat is het eigenlijk het nut van DTS in normaal muziek? Ik zie het zo, je staat in een concert, een theater en het geluid komt in principe altijd van voren. Ik zie DTS meer als een surround oplossing om meer op te kunnen gaan in een film. Bij THX is dit nog ietsje extremer daar er dan een rijtje surround speakers wordt gebruikt om het geluid letterlijk fysiek van de ene naar de andere kant te bewegen.

Nu heb ik dit nummer, Crocket's Theme van Jan Hammer. Mooi nummer, dat terzijde. Dit nummer is ongetwijfeld opgenomen in een studio en nu toevallig wordt er niet gezongen in dit nummer, maar in de meeste nummers wordt er wel gezongen en staat de zanger in een zanghok voor een microfoon. Waar ligt het nut van DTS bij normaal muziek? Wat is dan de bedoeling? Moet je het gevoel krijgen alsof je dan tussen de band stand, achter de zanger bij wijze van?

[ Voor 65% gewijzigd door Snowwie op 14-08-2017 23:05 ]

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• andrekappert
Wat is het eigenlijk het nut van DTS in normaal muziek? Wat is het nut van stereo boven mono geluid? Iedereen geeft direct de voorkeur aan stereo. Een opname is een reproductie. Hoe beter de reproductie hoe hoger de waardering. Je hoort veel meer dan je denkt te horen. Als je iets in de badkamer laat vallen, hoor je niet alleen de landing, maar de hele badkamer. Zelfs met blinddoek voor hoor je dat je in een badkamer staat. Aan de echo’s hoor je hoe lang, breed en hoog deze is. De dofheid en lengte van de nagalm geeft informatie of de wanden betegeld zijn of van hout. Je hoort waar het voorwerp de grond raakt, de richting en de afstand. Een blinde, noodgedwongen geoefende, luisteraar zal zelfs horen of de douche gordijnen dicht zijn. Dit gebeurd allemaal onbewust door het gehoor.
In een opnamestudio zal men de natuurlijke situatie zo veel mogelijk proberen te benaderen. Neem een opname, met rechts een viool en links een trompet, met allebei exact dezelfde noot. Met een stereo opname maak je direct onderscheid tussen deze instrumenten. Bij een mono opname hiervan versmelten deze tonen tot 1 nieuw instrument (sommige synthesizers gebruiken deze methode om nieuwe patches/instrumenten te maken). Hoe meer kanalen je gebruikt, hoe natuurlijker de weergave wordt en hoe beter je de klank van de verschillende instrumenten kunt onderscheiden. Hoe minder kanalen hoe meer het geluid een brij van klanken wordt waar de verschillende instrumenten en de echo’s/nagalm niet meer te onderscheiden zijn.
In een studio wordt er meestal van de instrumenten een mono opname gemaakt, die via een simpele methode (bij stereo opnames) bij het mixen over de twee kanalen worden verdeeld (gewoon balans) met meestal een effect en stereo galm. Mixen naar een 6 kanaal opname (DTS en ac3) geeft veel meer mogelijkheden maar is ook veel moeilijker. In de praktijk kan een DTS opname slechter uitvallen dan een stereo opname. Een 3D film is ook niet automatisch beter dan zijn 2D versie. Zeker in de begin tijd niet. De technicus/mixer moet het aan kunnen en hiermee ervaring hebben en de opname/mix studio moet hiervoor aangepast worden.
P.S. De opname heeft wel wat clipping (te hard). Duidelijkste plek op 173 sec. Ik weet niet wie Rupie is, maar ik betwijfel of hij gerechtigd is om toestemming te verlenen om dit bestand te delen. Oppassen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb even een 24 bit 96khz 5.1 test FLAC online gezet waarmee je makkelijk het resultaat van verschillende transcodeer methodes kan testen.
https://mhxsolutions.nl/p...t-19-flac-24-96000-6.flac

Je moet namelijk anders veel te veel letten op alle instrumenten en je merkt nu duidelijk wat er gebeurt als je de surround kanalen omzet naar stereo (je PC speakers dus), en waarom jij dus eigenlijk geen verschil hoort.
Je bent namelijk bij het afspelen van 5.1 over stereo de surround al (bijna) kwijt.

[ Voor 12% gewijzigd door DJMaze op 16-08-2017 16:08 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Ik heb wel een Dolby Surround Versterker, alleen geen 5.1 of 6.1 setup.

Het is een Sony STR-DB1070 receiver.

Als mijn hobby ruimte klaar is wil ik nog wel extra speakers er bij hebben voor DTS. 6 kanalen, 2 front speakers, heb ik al, grote Mivoc's, dan een center er bij voor, 2 rears links en rechts achter en een center achter. Jammer genoeg geen aansluiting voor een sub, maar die Mivocs knallen er wel genoeg bas uit.
DJMaze schreef op woensdag 16 augustus 2017 @ 16:05:
Je moet namelijk anders veel te veel letten op alle instrumenten en je merkt nu duidelijk wat er gebeurt als je de surround kanalen omzet naar stereo (je PC speakers dus), en waarom jij dus eigenlijk geen verschil hoort.
Je bent namelijk bij het afspelen van 5.1 over stereo de surround al (bijna) kwijt.
Ik merk het, voor en achter links en rechts gaan over dezelfde stereo kanaal. Ik hoorde wel alle geluiden, dus in het voorbeeld van mijn Crockets Theme versie werden links & rechts voor en achter gewoon samengevoegd.

[ Voor 42% gewijzigd door Snowwie op 16-08-2017 21:40 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1