Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-09 09:10
Beste tweakers,

Ik heb van de week mijn eerste build gemaakt, voornamelijk bestaande uit 2e hands componenten, en alles werkte naar behoren. Nu heb ik afgelopen weekend een tevens 2e hands grafische kaart er in gezet en heb ik wat problemen. Eerst wilde de pc niet meer opstarten (zie:https://gathering.tweaker...message/52148515#52148515) dat is gelukkig verholpen dankzij dit forum en de verkoper. Hij lijkt nu vlekkeloos te lopen alleen hij sluit niet goed af. Ik kies afsluiten, zie windows afsluiten en mijn monitor ontvangt geen signaal meer maar de pc zelf blijft aan (fans, leds, etc). De verkoper raadde mij aan om een keer opnieuw opstarten te doen (dit doet hij gek genoeg wel), en drivers te installeren (intel rapid storage device driver voor win8.1 want 10 staat niet op de site van mijn MOBO).

Tot slot geeft hij het advies om mijn BIOS te updaten maar zelf vind ik dit een beetje eng. Heeft er daarom nog iemand andere tips? Of zal ik daar toch echt aan moeten geloven?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Tray€ 0,-€ 0,-
1Asus Sabertooth Z77€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 0,-€ 0,-
1Arctic Freezer i32€ 24,34€ 24,34
1G.Skill Ares F3-1600C9D-8GAO€ 67,94€ 67,94
1Seasonic G-series 550 watt€ 77,95€ 77,95
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 94,60€ 94,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,83

O nog voor de duidelijkheid. Omhem nu uit te doen houd ik de aan/uit knop ingedrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0stone0
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-10 15:09

0stone0

01000010 01101111 01100101 !

Bios updaten is altijd een goed begin, dit is regelmatig de boosdoener.

Heb je verder windows log bekeken? Misschien dat daar wat leuks in staat!

"~~Linux is only free if your time has no value"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ik zie in de log bij systeem dat hij consequent een error geeft bij Servce Control Manager (id:7000). En een waarschuwing bij e1cexpress (id:27) en KernelPnP (id:219). Kunnen we daar wat mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylanwerre
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 06-12-2024
ik heb een dergelijk probleem gehad toen ik mijn intel hd graphics aanzette in de bios om een secundaire monitor aan te sluiten op mijn moederbord, toen deed mijn pc exact hetzelfde als ik die afsloot.

kan zijn dat het er volledig los van staat ook bij uw probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
dylanwerre schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 17:28:
ik heb een dergelijk probleem gehad toen ik mijn intel hd graphics aanzette in de bios om een secundaire monitor aan te sluiten op mijn moederbord, toen deed mijn pc exact hetzelfde als ik die afsloot.

kan zijn dat het er volledig los van staat ook bij uw probleem...
Dus je raadt aan om de Intel HD graphics uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 25-10 14:02
Lennert_S schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:26:
[...]

Dus je raadt aan om de Intel HD graphics uit te zetten?
Ja, zet je onboard videokaart in de BIOS uit en herhaal je afsluitproces eens.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ik ben nu op mijn werk maar ga ik vanavond doen. Jullie horen het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoksbrood
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-10 01:09
Kijk eens onder energiebeheer (in Windows) of daar fast-boot aanstaat, dit veroorzaakte bij mij het probleem.
Ik dacht in het begin dat in misschien ongeduldig zou zijn, PC een nacht erover laten doen om uit te schakelen, dag erop stond ie nog aan. Nadat ik fast-boot had uitgeschakeld, niets meer aan de hand :)

Zie: https://www.tenforums.com...startup-windows-10-a.html

Beginnen te lezen vanaf "Option One".
Gaat er dan om, om fast-boot uit te zetten.

Succes!

[ Voor 32% gewijzigd door Stoksbrood op 09-08-2017 09:42 ]

XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:13
Het kan een defecte voeding of moederbord zijn, deze twee onderdelen kunnen er voor zorgen dat er wel spanning op de onderdelen blijft staan terwijl de PC toch afsluit.

Als de PC afsluit maar het moederbord vervolgens niet het Power_On signaal verbreekt met de voeding blijft de voeding gewoon spanning op alles houden waardoor de PC wel uitgeschakeld is, maar LEDjes en fans wel gewoon spanning hebben en dus blijven branden en draaien.

Kan ook de voeding zijn, dan verbreekt het moederbord wel Power_On maar doet de voeding hier vervolgens niks mee, minder logisch, maar niet onmogelijk.

Voeding vervangen is vrij simpel, dus als je een fatsoenlijke voeding hebt liggen kun je dat eerst proberen, helpt het niet dan zal het hoogstwaarschijnlijk het moederbord zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ga terug naar de basis, dus zonder videokaart en kijk wat ie dan doet. Ga niet telkens je systeem geforceerd afsluiten, dat is niet goed.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
YaYo86 schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:41:
Het kan een defecte voeding of moederbord zijn, deze twee onderdelen kunnen er voor zorgen dat er wel spanning op de onderdelen blijft staan terwijl de PC toch afsluit.

Als de PC afsluit maar het moederbord vervolgens niet het Power_On signaal verbreekt met de voeding blijft de voeding gewoon spanning op alles houden waardoor de PC wel uitgeschakeld is, maar LEDjes en fans wel gewoon spanning hebben en dus blijven branden en draaien.

Kan ook de voeding zijn, dan verbreekt het moederbord wel Power_On maar doet de voeding hier vervolgens niks mee, minder logisch, maar niet onmogelijk.

Voeding vervangen is vrij simpel, dus als je een fatsoenlijke voeding hebt liggen kun je dat eerst proberen, helpt het niet dan zal het hoogstwaarschijnlijk het moederbord zijn.
Mijn voeding is, tot tegenstelling van mijn moederbord, CPU, GPU en RAM, wel nieuw dus die kans lijkt me niet groot. Gezien dit mijn eerste build is, heb ik ook geen andere liggen.
En zou ik nog wat aan dat moederboard probleem kunnen doen?
Maar jij denkt dus meer aan een hardware probleem begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Lennert_S schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:49:
[...]

Mijn voeding is, tot tegenstelling van mijn moederbord, CPU, GPU en RAM, wel nieuw dus die kans lijkt me niet groot. Gezien dit mijn eerste build is, heb ik ook geen andere liggen.
En zou ik nog wat aan dat moederboard probleem kunnen doen?
Maar jij denkt dus meer aan een hardware probleem begrijp ik?
Ook nieuwe hardware kan (snel) kapot gaan door een legio aan redenen.

Ik vermoed zeker een hardware probleem. Moederbord kun je simpel testen door een andere te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Als ik die beide niet heb kan ik dan het beste, zoals Hackus aangeeft, het proberen zonder GPU? En kijken of het probleem er dan nog zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Lennert_S schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:55:
Als ik die beide niet heb kan ik dan het beste, zoals Hackus aangeeft, het proberen zonder GPU? En kijken of het probleem er dan nog zit?
Proberen kan altijd maar ik verwacht niet dat daar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Ok, is er dan nog een andere manier hoe ik kan testen of het mijn voeding of moederboard is dan?
Of toch eerst de software matige dingen proberen die hierboven zijn beschreven?

[ Voor 29% gewijzigd door Lennert_S op 09-08-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gijsy123
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-10 23:25
Niet uit gaan van het systeem kun je vaak oplossen dmv een bios update.
Wat hier gezegt word over fast boot is inderdaad ook mogelijjk..

Probbeer onder apparaat beheer intel management engine interface is te verwijderen. Daarna even opnieuw opstarten zodat windows zijn eigen driver pakt. En sluit dan de pc is weer af. Zelfde geld ook voor rapid storage device.het kan toch zijn dat deze problemen veroorzaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-10 11:14
Ik heb zelf mijn 2e computer aan mn zoon gegeven een paar jaar geleden.
Van de week toch een keer een nieuwe voeding erin gezet.
Toen zag ik een los stekkertje in de kast en zag dta ik er een cardreader in heb zitten die ik dus niet had aangesloten.
hmmm oh ja. dat werkte toen niet dacht ik nog. Wel misschien heb ik nu de juiste plek ervoor op het moederbord, dus aangesloten. Niet meer aan gedacht totdat ik mn pc uit wilde doen.
Precies jouw probleem: geen scherm, geen toetsenbord etc etc. die waren allemaal uit alleen mn pc stond nog wel aan.
huppakee, open gemaakt. stekkertje eruit getrokken en klaar.
Dus nee, geen cardreader (ik weet nu nog niet op welke plek op het MB die moet :P) mara wel een pc die afsluit.
dus het kan zomaar zijn dat je een betaald onderdeel net niet goed hebt geïnstalleerd :)

en anders idd even een bios update doen. HOewel ik het wel apart vind als hij wel afsloot etc bij de vorige eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YaYo86
Lennert_S schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:59:
Ok, is er dan nog een andere manier hoe ik kan testen of het mijn voeding of moederboard is dan?
Of toch eerst de software matige dingen proberen die hierboven zijn beschreven?
Nee is geen andere manier.

Het is aan jou om te bepalen wat je eerst wil testen. Doe dan wel een complete Windows installatie en BIOS update ipv alleen de driver herinstallatie. Met een BIOS flash kun je altijd nog terug flashen mocht het misgaan. Zie pagina 42 van de Saberbooth manual ;)

[ Voor 12% gewijzigd door YaYo86 op 09-08-2017 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
Een update; Ik heb de bios geupdate, de intel management engine interface en rapid storage device er af gegooid maar tot nu toe zonder succes helaas.

Ook het energie beheer en onboard videoaart waren het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In het BIOS onder het tabblad Advanced staat ErP. Staat dit op enable of disable? Op enable zetten als het op disable staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reflame schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:39:
Kijk eens onder energiebeheer (in Windows) of daar fast-boot aanstaat, dit veroorzaakte bij mij het probleem.
Het is niet zo nuttig voor die jongen die deze draad startte maar ter informatie voor iedereen, bij dual booten met een ander besturingssysteem veroorzaakt die Fast Boot eveneens problemen, doordat Windows niet netjes afsluit (de truc om sneller op te starten) wordt de partitie niet vrijgegeven wanneer je de volgende keer in een ander besturingssysteem boot waardoor je niet bij de bestanden op die partitie kan totdat je weer Windows boot. Best vervelend voor dual booting. Handig om te weten als iemand hier eens problemen mee heeft. ;)
Hackus schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 09:44:
ga terug naar de basis, dus zonder videokaart en kijk wat ie dan doet. Ga niet telkens je systeem geforceerd afsluiten, dat is niet goed.
Ja, in theorie kan je dataverlies krijgen. Het gebeurt niet zo snel maar als het net op de verkeerde plaats gebeurt dan moet je misschien weer Windows opnieuw gaan installeren. Geen ramp maar het is inderdaad beter om niet al te vaak geforceerd af te sluiten.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2017 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennert_S
Het probleem is verholpen! Ik heb het RAM laten "drainen", de CMOS gereset en de Fan Overtime gedisabled. Eén van die dingen heeft het opgelost.

Voor als er ooit nog iemand met dit probleem is, de verkoper (Gijsy123, heeft hier ook gereageerd) stuurde me deze link:https://rog.asus.com/foru...-fans-still-working/page2 Daar staat het in.

Iedereen bedankt in ieder geval

[ Voor 13% gewijzigd door Lennert_S op 11-08-2017 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21:00
Lennert_S schreef op donderdag 10 augustus 2017 @ 21:36:
Het probleem is verholpen! Ik heb het RAM laten "drainen", de CMOS gereset en de Fan Overtime gedisabled. Eén van die dingen heeft het opgelost.

Voor als er ooit nog iemand met dit probleem is, de verkoper (Gijsy123, heeft hier ook gereageerd) stuurde me deze link: https://rog.asus.com/foru...-fans-still-working/page2
Daar staat het in.

Iedereen bedankt in ieder geval
Mooi dat het opgelost is. Ps de link werk niet. Misschien zinvol om die nog even aan te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennert_S
NLMaca schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 00:11:
[...]

Mooi dat het opgelost is. Ps de link werk niet. Misschien zinvol om die nog even aan te passen
Bedankt, nu wel :)
Pagina: 1