coolertje (stilte plz)

Pagina: 1
Acties:

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:58
Ik zoek een erg stil koelertje voor mijn hele case (dus die fan die achterop mijn pc zit. Echter weet ik niet zoveel van coolers en daarom vraag ik advies:

- Stille fan
- Ik heb nu een 502mhz PIII
- En het moet niet veel warmer worden.

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 06:20
Gewoon je psu-fan aansluiten op een 5v of 7v molex van je voeding.

Natuurlijk maakt het fabrikaat/type fan wel iets uit voor de geluidproductie maar het is veilig te zeggen dat eender welke 80x80x25 die 3000rpm bij 12v draait, op 7v volt acceptabel (lees:stil) werkt...

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• DutchCommando
en wtf is een molex en waar kan ik dat vinden in mijn kast :). En wordt de PC dan niet te heet.

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 12:55 schreef Piepeltjes het volgende:
en wtf is een molex en waar kan ik dat vinden in mijn kast :). En wordt de PC dan niet te heet.
een molex is zo'n wit connectortje die uit je voeding komt, daar sluit je je hdd, fdd, cdrom, etc. op aan :)
Compaq heeft bijna al hun Pentium II's geleverd met alleen een heatsink, zonder coolers daar bovenop... ik weet niet tot hoeveel MHz dit mogelijk is, volgesmij t/m de 500 ....

• HaveBlue
Molex connectors zijn er in vele soorten en maten. Ik bedoel er hier trouwens de connectors mee waarmee jij je hd en fd en casefans van spirit voorziet. De hardware in je PC werkt allemaal op 5, 7 of 12 volt (combinatie van voltages); nu moet je je casefan op 5 volt laten draaien (ik ga er natuurlijk van uit dat 'ie dat niet al doet). Dat doe je als volgt:

1) voeding openmaken
2) Zwarte en rode draad van printplaatje afhalen en via beluchtingsopening in de voeding naar buiten (lees: de kast in) leiden.
3) Kabelschoentjes aan de uiteinden vastmaken
4) Kabelschoentjes in Molexconnector pluggen
5) Stekker (male) op female plaatsen en klaar...

Rood = 5v, geel = 12v

De stappen 3, 4 en 5 kun je ook overslaan door te solderen maar da's een minder mooie oplossing.

Mocht eea niet duidelijk zijn dan kun je beter eerst wat meer kennis opdoen bij de lokale electronicaboer; die kan je de onderdelen ook echt laten zien. En da's veel makkelijker en sneller als de hele tijd staren naar een thread...

Succes

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• DutchCommando
En wat als de computerboer heel ver weg is :)

• HaveBlue
Op zondag 08 juli 2001 13:43 schreef Piepeltjes het volgende:
En wat als de computerboer heel ver weg is :)
Tsja, dan zul je het apparaat 'es open moeten maken en jezelf er wegwijs in moeten maken. Op je voeding staat aangegeven welke draad welke spanning levert, daarnaast is het een vrij kleine ingreep maar je moet wel een paar onderdelen (losse connector, kabelschoentjes ed.) bij de electronicagigant scoren, tenzij je het zelf wilt solderen.

Nog ff over de hitte: de temperatuur was bij mijn voeding 52c en is nu 54c...(aopen fsp300-60bt in een aopen hx08/amd athlon 550)

Verwijderd

Check sign..

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 13:15 schreef Herodion het volgende:

[..]

een molex is zo'n wit connectortje die uit je voeding komt, daar sluit je je hdd, fdd, cdrom, etc. op aan :)
Compaq heeft bijna al hun Pentium II's geleverd met alleen een heatsink, zonder coolers daar bovenop... ik weet niet tot hoeveel MHz dit mogelijk is, volgesmij t/m de 500 ....
Echt niet... vanaf ongeveer de 100mhz 486ers is een fan nodig... Dus gegarandeerd dat je 500mhz cpu doorfikt zonder koeler....

Verwijderd

Op zondag 08 juli 2001 14:40 schreef newby het volgende:

[..]

Echt niet... vanaf ongeveer de 100mhz 486ers is een fan nodig... Dus gegarandeerd dat je 500mhz cpu doorfikt zonder koeler....
Wanneer een processor net nieuw zal dat niet kunnen, maar met één van de laatste releases zou het wel kunnen. Die draaien meestal op lager voltage en produceren mede daardoor minder hitte. Zeker als je gaat onderclocken is het mogelijk om zonder actieve cooling te draaien.

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:38

ChUcKiE

Dus........

Grootsteonzin om te zeggen dat processoren vanaf 486 een ventilator nodig hebben!!

Zoals eerder gezegd die Compaqs hebben alleen een koelblok!

Ik heb er hier zelf ook een, een PIII 733 zelfs, met alleen een koelblok, idle nu 40graden!

Dussuh geen onzin gaan uitkramen als je niet weet waar je het over hebt he! |:(

Maar ff terug ontopic...koop een enermax voeding of een Zalman voeding of zelfs bij Informatique een Ultra Quiet voeding!

Voor je CPU een Zalman flower (CNS3100 dacht ik)

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

• HaveBlue
Op zondag 08 juli 2001 14:40 schreef newby het volgende:

[..]

offtopic:
Mijn router (p133) draait anders zonder fan en met de standaard heatsink (waar die fan dus op zat)...

Uptime 61 dagen,'nuff said...

• bastichelaar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:12
Is een p200 ook mogelijk zonder fan? Want het is wel 1 vd laatsten uit de p1 serie...
Pagina: 1