Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd over aanleggen bekabeling in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DaV3rb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-10 16:28
Beste tweakers,

Ik heb een paar vragen over bekabeling die ik zou willen trekken in huis.

Provider is Ziggo met internet complete 150Mbit. Modem is een Ziggo connectbox en staat in bridgemodus.

Sinds we verhuisd zijn naar een grotere woning ben ik niet tevreden over de dekking van het wifi in huis. De huidige opstelling is een router in de woonkamer op een kast. Een pricewatch: TP-Link Archer C2600-AC2600 Draadloze Dual-Band Gigabit Router. In de woonkamer is er goed bereik, momenteel staat mijn pc daar met een pricewatch: TP-Link Archer T9UH en mag ik niet klagen over de snelheid. De rest van de verdiepingen daar is het bereik niet zo goed. Ik zou graag het bereik verbeteren.

Verder wil ik graag bekabeld internet op zolder.

De kabel komt binnen in de meterkast. Voor zover ik het uitgedokterd heb zijn er 2 opties. Gezien de bestaande buizen die liggen.

Optie 1:
kabel
versterker teleste ov-8420 (was al aanwezig in huis)
modem
switch 3 poorten aansluiten

patchpanel 2 poorten aansluiten
2 stugge kabels doortrekken naar een wandcontactdoos met 2 contacten op zolder.

1 poort verbinden van de switch met de router die tussen de 2 trappen op de muur wordt bevestigd. Idee daarachter is dat deze plek ongeveer het midden van het huis (muur buren weliswaar) is en door de hoogte ervan een beter signaal zal opleveren?

Optie 2:
kabel
versterker teleste ov-8420 (was al aanwezig in huis)
modem
switch 2 poorten aansluiten

1 soepele kabel doortrekken naar zolder daar verbinden met een switch. Daar weer 2 pc's of meer mee verbinden.

1 poort verbinden van de switch met de router die tussen de 2 trappen op de muur wordt bevestigd. Idee daarachter is dat deze plek ongeveer het midden van het huis is en door de hoogte ervan een beter signaal zal opleveren?

Mijn vragen zijn:

Is er nog een andere optie?
Is de plaatsing van de router zo beter voor het bereik?
In mijn ogen lijkt me de tweede optie het eenvoudigst, maar is er in die optie meer verlies? Schat de kabellengte van de meterkast ergens tussen de 15 en 20 meter.

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik heb een gigabit switch in de meterkast geplaatst en maar 1 kabel in de modem zitten. Merk daar al verbetering voor het lokale verkeer.
Naar de eerste verdieping heb ik een kabel getrokken en daar een router neergezet. Daarmee heb ik zowel in de tuin als op zolder de 150Mbit op de speedtest :)

Volgens mij maakt stug/soepel niet zo veel uit. Gaat meer over de kwaliteit van die kabel ;)

• Neal
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:01
commentator schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:42:
Volgens mij maakt stug/soepel niet zo veel uit. Gaat meer over de kwaliteit van die kabel ;)
Dat is juist wel aan elkaar gekoppeld. Een stugge kabel is vrijwel altijd betere kwaliteit dan een soepele... Kies in elk geval voor AWG23/24