NAS start niet meer op. Data van RAID-set veiligstellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Mijn vraag
Een NAS van een kennis is 'overleden'. Deze start niet meer op. De NAS is een Terra NAS en bevat 4 HDD's. Ik vermoedt dat deze in RAID-5 geconfigureerd is. De schijven zijn als het goed is onbeschadigd, enkel de NAS start niet meer op.

We willen nu graag de data veiligstellen, maar ik vraag me af wat hiervoor de beste mogelijkheid is.

Kunnen we de 4 schijven allemaal los aansluiten op een PC middels een SATA > USB adapter (deze hebben we dan 4 nodig natuurlijk) om vervolgens middels een Ubuntu Live Disc een MDADM uit te voeren?

Is dat technisch mogelijk mits de HDD's nog in goede conditie is?

Of hebben jullie andere tips / adviezen?

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Is niet gewoon de voeding (powerbrick) van de NAS stuk? Dat schijnt nog wel eens vaker te gebeuren.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2017 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Recovery van RAID5 gaat niet lukken lijkt mij gezien er bepaalde data vanuit de controller op de HDD's wordt gezet. Je gaat dezelfde reactie krijgen alsof je je HDD van de ene Windows Machine in de andere zet en wilt booten.

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
ThinkPadd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:58:
Is niet gewoon de voeding (powerbrick) van de NAS stuk? Dat schijnt nog wel eens vaker te gebeuren.
Hmm, dat is een goede. Heb dit even nagevraagd. Gaan ze controleren.
Slavy schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:59:
Recovery van RAID5 gaat niet lukken lijkt mij gezien er bepaalde data vanuit de controller op de HDD's wordt gezet. Je gaat dezelfde reactie krijgen alsof je je HDD van de ene Windows Machine in de andere zet en wilt booten.
Volgens de site van Synology, die ik gelinkt had in mijn beginpost, zou het wel moeten werken middels MDADM.

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rivanov schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:23:
[...]

Volgens de site van Synology, die ik gelinkt had in mijn beginpost, zou het wel moeten werken middels MDADM.
Ja, dat kan werken maar daar heb ik twee opmerkingen over.

1. Indien het DSM 5.x is, denk ik dat je "beter" een Live-CD voor Ubuntu 14.x kan zoeken. Dit kan namelijk (niet altijd) conflicten voorkomen tussen de actualiteit van de packages op de Syno en de packages/dependencies op de CD.

2. Zoals op de site van Syno staat; zorg voor extra storage. 4x HDD in RAID5 = 3x HDD-size in maximale data-grootte. Heb je 4x 4TB, moet je maximaal 12TB aan "USB-storage" gaan voorzien om alle data te redden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Synology gebruikt gewoon softraid (mdadm) op hun producten dus ja je kan prima de handleiding op hun site volgen en zo de data veiligstellen.

En laat dit dan gelijk een goede les zijn dat raid geen backup is. Nu heb je namelijk waarschijnlijk geluk dat het een softraid is die je relatief makkelijk kan herstellen. Zou er een controller gebruikt zijn dan wordt het en heel stuk lastiger zonder een exact gelijke nieuwe controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Nu online
Het is overigens geen Synology NAS, maar een NAS van het merk Terra.
De geboden oplossing vond ik echter op de Synology website. Dat is dan natuurlijk een methode die enkel werkt met een RAID-array die aangemaakt is door een Synology NAS...

Sowieso weet ik dat een RAID-set geen back-up is. Ben enkel benaderd door deze kennis of ik toevallig een methode ken om de data veilig te stellen, nadat de NAS niet meer opstart na hun vakantie. Ze hebben 'm namelijk vóór hun vakantie uitgezet en bij thuiskomst wil de NAS niet meer aan.

In ieder geval allemaal al bedankt voor het meedenken! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Rivanov op 08-08-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Rivanov schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:41:
Het is overigens geen Synology NAS, maar een NAS van het merk Terra.
Snel gekeken; lijkt dat dat merk vooral op EXT4 leunt. Zou best wel een grote kans zijn dat MDADM het snapt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1