Internet in buitengebied

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-10 15:04
Hoi,

Wij hebben thuis zowel privé als zakelijk al behoorlijk wat jaren last van onze trage internet snelheid. Wij wonen in het buitengebied en ons bedrijf zit daar aan vast. Ons abonnement is 12mb/s en we ontvangen daadwerklijk 8mb/s daarvan i.v.m. de afstand.

Nou ben ik hier zelf al behoorlijk mee bezig geweest maar ik kan geen (redelijke) manier vinden om fatsoenlijk internet te krijgen omdat 8mb/s gewoonweg te weinig is voor ons.

Wij wonen aan de dijk dus er ligt nog een erg oude kabel (ADSL) omdat ze de dijk niet graag open breken. Ook hebben wij maar 1 buurman dus staan we waarschijnlijk gezien deze situatie onderaan op de lijst voor sneller internet.

Omdat er tegenwoordig erg veel faciliteiten via het internet lopen merken we dat 8mbit gewoonweg te weinig wordt. We verhuren woongelegenheden aan mensen, hebben kassasystemen, muziek, beveiliging en daarnaast nog ons privé gedeelte allemaal over die ene 8mbit lijn lopen. Je begrijpt waarschijnlijk wel dat we nu tegen een limiet aanlopen.

Ik zal een aantal resultaten benoemen van mijn onderzoek

Andere provider
Aangezien er door deze kabel maar max 24mbit(?) kan komen kan geen een provider meer aanleveren deze heb al bekeken. Dit is dus helaas geen optie.

Extern wifi ontvangen
Ik heb een offerte aangevraagd bij Wifi4all. Daar liepen de aansluitkosten tot in de duizenden en abonnement kosten tot in de honderden en de max snelheid was dan 40mbit. Lijkt me geen reële optie. Daarnaast hebben ze altijd een datalimiet op hun abonnementen.

Internet beamen
Ik heb ook gekeken naar internet "beamen", je zoekt dan een ander adres op die een clear line of sight heeft en vraagt of zij een kleine schotel willen ophangen die verbonden is aan hun internet (abonnement) vervolgens hang je thuis een schotel op en ontvang je het internet. Dit lijkt een goede optie, qua kosten is het te doen en er schijnt amper latency etc. te zijn. Echter heb ik geen adres kunnen vinden die hier aan mee wilt werken.

Glasvezel aan laten leggen
Daarnaast heb ik gekeken naar glasvezel aan laten leggen. Dit is wel een tijd geleden maar ik kan me zo herinneren dat het richting de 20k ging. We hebben nog 2 bedrijven redelijk in de buurt waar we het misschien mee konden delen maar dit is het ook niet geworden.

4G router
Ik heb ook gekeken naar wat tegenwoordig hip is, "4G". Dit zou ideaal zijn, we zetten een router neer die 4G ontvangt en we hebben snel internet. Echter zit hier vaak een datalimiet aan. Dit is voor ons geen optie in verband met het bedrijf en privé samen. Of het zou richting de terabytes moeten gaan. Ik heb zelf tot op heden nog een provider kunnen vinden die onbeperkt 4G voor thuis aanbiedt.

Nieuwe aansluiting
Ik ben ook bezig geweest met Mijnaansluiting. Mijn gedachte was dat zij een goede oplossingen voor je zoek m.b.t. tot een nieuwe aansluiting (lijn) krijgen. Maar wat ze daadwerkelijk doen is nadat je door het hele aanvraag proces bent gelopen, het hele zooitje bij andere providers neerleggen. In mijn geval was dat Tele2 die meteen lieten weten dat er niks mogelijk is voor ons en een ander Wifi bedrijf die ook torenhoge prijzen hadden.

Er zijn inmiddels wel wat jaren verstreken en wellicht dat ik iets ben vergeten.. Maar dit zijn volgens mij de mogelijkheden die ik heb geprobeerd. Excuses voor de lap tekst.

Ik hoor graag of een van jullie misschien nog een oplossing of mogelijkheid weet, zouden we zeer op prijs stellen. Mochten er nog vragen zijn, dan verneem ik deze ook graag.

Met vriendelijke groet,

Jony

[ Voor 4% gewijzigd door Hapkoek op 14-08-2017 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Is er alleen een telefoonlijn aanwezig? Ik ga daar wel vanuit,maar mis COAX in het complete verhaal (hoe wordt er nu TV gekeken?)

Maar heel simpel, als je er zakelijk hinder van ondervindt, dien je zakelijk dit op te lossen, met inderdaad de daarbij hoge kosten. (een ander pand huren voor de onderneming is vaak vele male duurder)
Of het zou richting de terabytes moeten gaan
Wat voor bedrijf is het??

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 08-08-2017 15:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:28
Je hebt geluk. Sinds kort is er een goeie oplossing (denk ik)

Wij wonen ook in het buitengebied en hebben slechts 3mbit internet. Eerst gingen wij naar MaXXimum voor onbeperkt 4g internet. Dat werkte niet echt goed.

Sinds 1 Augustus heeft KPN voor alle adressen in het buitengebied (doe de postode check op de website) een onbeperkt 4G abbonement dat gratis is als je al ADSL hebt van de KPN. https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

Het is dus pas recent gelanceert dus ervaringen ermee heb ik nog niet gevonden. Ik heb het zelf al wel aangevraagd dus ik ben benieuwd!

[ Voor 13% gewijzigd door Pindakaas op 08-08-2017 15:00 ]

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:58
Kpn is met 4g voor thuis toch van de datalimieten afgestapt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Vorkie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:57:
Is er alleen een telefoonlijn aanwezig? Ik ga daar wel vanuit,maar mis COAX in het complete verhaal (hoe wordt er nu TV gekeken?)

Maar heel simpel, als je er zakelijk hinder van ondervindt, dien je zakelijk dit op te lossen, met inderdaad de daarbij hoge kosten. (een ander pand huren voor de onderneming is vaak vele male duurder)

[...]

Wat voor bedrijf is het??
Wij hebben telefoon en internet van KPN. We hebben verder geen coax, TV kijken gaat via de kastjes van KPN . Zakelijk zouden we het graag oplossen maar wij vinden het bijvoorbeeld niet reëel om €300,00 per maand te betalen voor 40mbit down 4mbit up. Zoals aangegeven in mijn begon post zijn geen van de mogelijkheden die ik heb gevonden redelijk en betaalbaar. We willen best wat meer uitgeven maar niet zoveel.
Pindakaas schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:59:
Je hebt geluk. Sinds kort is er een goeie oplossing (denk ik)

Wij wonen ook in het buitengebied en hebben slechts 3mbit internet. Eerst gingen wij naar MaXXimum voor onbeperkt 4g internet. Dat werkte niet echt goed.

Sinds 1 Augustus heeft KPN voor alle adressen in het buitengebied (doe de postode check op de website) een onbeperkt 4G abbonement dat gratis is als je al ADSL hebt van de KPN. https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm

Het is dus pas recent gelanceert dus ervaringen ermee heb ik nog niet gevonden. Ik heb het zelf al wel aangevraagd dus ik ben benieuwd!
Toevallig dat je het zegt, ik ben momenteel telefonisch in gesprek over deze optie met KPN. Blijkbaar als je in het buitengebied woont, internet en telefoon afneemt krijg je een 4G router met onbeperkt internet gebruik. Echter dien je hiervoor 2mbit te hebben en wij hebben volgens het contract 6mbit. Ik sta nu in de wacht maar ga wat proberen te regelen.

Volgens de postcode check komen wij wel in aanmerking voor buitengebied internet.
RenaldoN schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:59:
Kpn is met 4g voor thuis toch van de datalimieten afgestapt ?
Hierover ben ik nu in overleg met KPN.
Deze optie ben ik vergeten te vermelden. Ik heb alleen maar internet via schotel kunnen vinden met een datalimiet en zijn de snelheden toch nog redelijk langzaam. Daarom hebben we daar ook niet voor gekozen. Wel bedankt voor je input.

Nog even een andere vraag, klopt het dat KPN op elk huisnummer een aansluiting moet hebben liggen? Wij hebben namelijk 2 huisnummers (1 privé 1 zakelijk) en we hebben momenteel maar 1 aansluiting.. Als zij dit al horen te hebben liggen is dit misschien ook nog een mogelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Hapkoek op 08-08-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Nieuwsbericht van vorige week gemist? :)
nieuws: KPN schrapt datalimiet Internet Buitengebied

Heb het toevallig vandaag voor mijn ouders aangevraagd, die konden tot nu toe maximaal 6Mbit via ADSL krijgen.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hapkoek
Even een update, wij komen daar dus ook voor in aanmerking zoals hierboven wordt aangeven. Wij dienen alleen ons zakelijke abonnementen om te zetten naar particulier, dan zijn er ook geen maandelijkse kosten aan verbonden.

Snelheid hangt rond de 20mbit en we houden dan gewoon de oude 6mbit lijn operationeel. Lijkt me al een behoorlijke vooruitgang. We gaan de 20mbit gewoon alleen gebruiken voor privé waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hapkoek schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:52:
Even een update, wij komen daar dus ook voor in aanmerking zoals hierboven wordt aangeven. Wij dienen alleen ons zakelijke abonnementen om te zetten naar particulier, dan zijn er ook geen maandelijkse kosten aan verbonden.

Snelheid hangt rond de 20mbit en we houden dan gewoon de oude 6mbit lijn operationeel. Lijkt me al een behoorlijke vooruitgang. We gaan de 20mbit gewoon alleen gebruiken voor privé waarschijnlijk.
mooie oplossing, gaat TV dan over 4G? Of die 6Mbit/s?

6Mbit/s, viel daar TV mee te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Vorkie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:07:
[...]

Ik verwacht dat alles zo blijft en dat ze gewoon de sim router opsturen die je in het stopcontact prikt met de sim erin. Vervolgens heb je je nieuwe netwerk en zullen er in sommige gevallen abonnement opgezegd worden als dat zo kan. In ons geval behouden we beide gewoon. Dus ik denk dat de tv hetzelfde blijft als nu.

Helaas wel een levertijd van 3 weken maar dat overleven we wel. Morgen even huidige abonnement overzetten naar particulier dan is het ook nog eens kosteloos.

Dit is voor nu prima.

Mocht iemand nou een snellere verbinding weten die voor ons in aanmerking komt, laat het dan alsnog weten. De extra 20mbit is fijn maar stel iemand heeft een sneller alternatief dan laat het alsnog weten. Ik hoor het namelijk graag!

Edit: Begrijp me niet verkeerd, wij zijn KPN hartstikke dankbaar voor deze tegemoetkoming voor mensen in het buitengebied. Maar we zouden ook best wat meer betalen voor bijvoorbeeld een hogere mbit snelheid

[ Voor 25% gewijzigd door Hapkoek op 08-08-2017 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vorkie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:07:
[...]

Je dient je vaste verbinding te behouden en TV gaat dan ook niet over 4G.
Geen idee overigens of 6Mbit genoeg is voor TV kijken. Mijn ouders zijn door een blije KPN verkoper al wel eens benaderd voor een KPN Compleet pakket, maar hebben het maar afgehouden vanwege de lage internetsnelheid. Als het niet blijkt te werken heb je er ook weer een hoop gedoe mee..
Hapkoek schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 20:11:
[...]

Mocht iemand nou een snellere verbinding weten die voor ons in aanmerking komt, laat het dan alsnog weten. De extra 20mbit is fijn maar stel iemand heeft een sneller alternatief dan laat het alsnog weten. Ik hoor het namelijk graag!
[...]
T-Mobile biedt sinds een tijdje 4g voor thuis aan, met een maximale snelheid van 120Mbit en een databundel van 25 tot 100GB. Is natuurlijk wel beduidend duurder dan de gratis optie van KPN.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
6Mbit is wel genoeg voor SD iTV kijken. Over 4G gaat je dat niet lukken zonder tunnel o.i.d. omdat de TV streams niet op de infrastructuur van KPN Mobiel zitten.

Verder is KPN 4G Buitengebied in veel gevallen stukken sneller dan die 20Mbit/s t hangt alleen een beetje van de plaatsing e.d. af. Daarnaast kan je met E5186 Toolbox bij zowel KPN als T-Mobile een beetje tweaken qua 4G frequenties e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door RobinF op 09-08-2017 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-10 11:26
RobinF schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:21:
6Mbit is wel genoeg voor SD iTV kijken. Over 4G gaat je dat niet lukken zonder tunnel o.i.d. omdat de TV streams niet op de infrastructuur van KPN Mobiel zitten.

Verder is KPN 4G Buitengebied in veel gevallen stukken sneller dan die 20Mbit/s t hangt alleen een beetje van de plaatsing e.d. af. Daarnaast kan je met E5186 Toolbox bij zowel KPN als T-Mobile een beetje tweaken qua 4G frequenties e.d.
KPN is momenteel nog bezig met deze test in de omgeving van Nijkerk. Als dat goed uitpakt zou dat weleens de nieuwe oplossing voor buitengebieden in 2018 kunnen worden. Dan krijg je dus echt een hybride oplossing waarbij de 4G opschakelt als de DSL te weinig is voor wat er op dat moment gevraagd wordt (download of TV). Dan kan er waarschijnlijk ook HD worden gekeken omdat de benodigde bandbreedte daarvoor afkomt van een gecombineerde oplossing.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 16:26

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

4G-dekking is inderdaad goedkoper aan te leggen dan coax, koper en/of glas overal heen trekken. Dus vooral als 5G er eenmaal is denk ik niet dat er nog heel veel nieuwe kabels de grond in gaan behalve voor de backbone. Je ziet dit bijvoorbeeld ook in Afrika en andere ontwikkelingsgebieden waar bekabelde infrastructuur nooit (goed) is aangelegd (veel gebieden waar niet eens een telefoonlijn ligt), maar er ondertussen wel uitgebreide 3G/4G-dekking is. In Europa voor de buitengebieden waar verouderde kabels liggen denk ik dat dat ook de oplossing zal zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Mx. Alba op 09-08-2017 12:52 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
MadMarky schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 12:14:

T-Mobile biedt sinds een tijdje 4g voor thuis aan, met een maximale snelheid van 120Mbit en een databundel van 25 tot 100GB. Is natuurlijk wel beduidend duurder dan de gratis optie van KPN.
Ik had het gezien alleen is het datalimiet voor ons geen optie. Daar gaan we te snel doorheen aangezien we de verbinding gebruiken voor ons privé gedeelte en zakelijke gedeelte. Dan redden we het helaas niet met 100GB. zoals eerder aangegeven ben ik helaas nog geen 4G abonnement tegengekomen zonder datalimiet behalve de aanbieding van KPN voor buitengebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-10 15:21
Als je in de provincie utrecht of zuid holland woont en wel kpn binnenkrijgt maar geen ziggo en buiten de dorpskern woont. Dan heb je binnen nu en 2020 glasvezel thuis. Mits er 60 procent intresse is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-10 11:26
vincedd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:55:
Als je in de provincie utrecht of zuid holland woont en wel kpn binnenkrijgt maar geen ziggo en buiten de dorpskern woont. Dan heb je binnen nu en 2020 glasvezel thuis. Mits er 60 procent intresse is.
Dat geldt ook voor noord Brabant (Mabib) en delen van Overijssel en Gelderland (CIF)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Hapkoek
vincedd schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 22:55:
Wij wonen in Bemmel, vlakbij Nijmegen. Wij hebben hier wel goede 4G dekking zie ik. Vallen onder de 75mb/s met een gemiddelde van 20mb/s.

De buitengebied 4g router (om het even zo te noemen) levert altijd ongeveer 20mb/s aan. Neem aan dat ze deze gewoon een beetje hebben dichtgeknepen toch? Aangezien het gratis is zullen ze niet de volle snelheid geven verwacht ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Hapkoek op 10-08-2017 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Nou weer een uur met KPN aan de telefoon gezeten.. Ik zal het kort proberen uit te leggen. Wij hebben 2 huisnummers en dit is 1 gebouw. Beide huisnummers zijn van ons, het gaat om nummer 7 en 9. Huisnummer 7 (Privé) komt in aanmerking voor e 4G router. Huisnummer 9 (zakelijk) blijkbaar niet omdat hier sneller internet op te leveren is.. Ondanks dit niet zo is.

Nou willen we dus op huisnummer 7 de 4G router. Echter komt het ISRA punt in huisnummer 9 binnen en dient deze dus op huisnummer 9 worden aangevraagd, maar daar komen we niet in aanmerking voor de 4G router... Erg vervelend natuurlijk. Dus dit kan helaas niet doorgaan.

Echter wist mevrouw mij wel te vertellen dat we gewoon 2 internet abonnementen kunnen afsluiten van 12mbit per stuk, dan komen we uit op 24mbit. Qua prijs is het minimaal dus wellicht is dit dan een oplossing. Alleen vraag ik me wel af of dat het mogelijk is.. Ik geloof namelijk dat er wel eens eerder een monteur is geweest die vertelde dat dit niet kon.. Maar goed, we kunnen het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hapkoek schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:15:
Echter wist mevrouw mij wel te vertellen dat we gewoon 2 internet abonnementen kunnen afsluiten van 12mbit per stuk, dan komen we uit op 24mbit. Qua prijs is het minimaal dus wellicht is dit dan een oplossing. Alleen vraag ik me wel af of dat het mogelijk is.. Ik geloof namelijk dat er wel eens eerder een monteur is geweest die vertelde dat dit niet kon.. Maar goed, we kunnen het proberen.
Dat gaat dan wel over een set kabels naar hetzelfde ISRA punt... hoeveel blijft daar van over?
Niet dat je blij wordt met een dooie mus...

Mooie dijk daar in Bemmel.. ;)
Fiets er nog wel eens over af en toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
route99 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 09:35:
[...]
Dat gaat dan wel over een set kabels naar hetzelfde ISRA punt... hoeveel blijft daar van over?
Niet dat je blij wordt met een dooie mus...

Mooie dijk daar in Bemmel.. ;)
Fiets er nog wel eens over af en toe.
Blijkbaar krijgen we momenteel 12mbit over 1 ISRA punt waar 8mbit van over blijft. x2 komen we dan uit op 16mbit. Maar als ik erbij ben als de monteur er is, dan geef ik wel aan dat 8mbit van de 12mbit te weinig is.. Het komt er nu dus op neer dat we 1 alles in 1 pakket gaan afnemen en 1 internet pakket. Ik wil alleen van tevoren zeker weten dat het gaat werken en niet nadat alles is omgezet.. Ik heb dit ook al in m'n mail aangegeven. Maar goed, we gaan het meemaken.

Kom je hier uit de buurt trouwens? :P Wij zijn namelijk van Sprok.. Ken je waarschijnlijk wel als je over de dijk fietst. ;) Het is inderdaad een mooie dijk alleen brengt het ook z'n nadelen met zich mee.. Bijvoorbeeld bekabeling, die wordt natuurlijk nooit vervangen omdat ze niet graag een dijk open breken. Al staat er voor 2020 wel een verbouwing van de dijk op de planning, maar zolang willen we niet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Mag je die 2x8 echt optellen? Of wordt die 8 minder omdat de centrale al moeite heeft om die 8 te leveren over die oude kabel?

Yep, woon ruim 3 km vanaf Elst (N).
Sprok: ooit wel eens geweest. Bij Zijwinde schuin tegenover jullie ben ik nog nooit geweest. Viel me in april pas op dat ze er zaten, was me nog nooit eerder opgevallen.
Succes met jouw uitdaging!
PS: kun je niks met de buitendijkse conculega Zijwinde regelen? ;) (ik zie ook "concollega" staan..)

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 11-08-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
route99 schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 13:58:
Mag je die 2x8 echt optellen? Of wordt die 8 minder omdat de centrale al moeite heeft om die 8 te leveren over die oude kabel?

Yep, woon ruim 3 km vanaf Elst (N).
Sprok: ooit wel eens geweest. Bij Zijwinde schuin tegenover jullie ben ik nog nooit geweest. Viel me in april pas op dat ze er zaten, was me nog nooit eerder opgevallen.
Succes met jouw uitdaging!
PS: kun je niks met de buitendijkse conculega Zijwinde regelen? ;) (ik zie ook "concollega" staan..)
Dit is een quote van KPN "
Het klopt inderdaad dat u 2x 12mbit kan ontvangen op huisnummer 9."

Dus ik ga er vanuit van wel?

Zijdewinde heeft dezelfde (trage) verbinding als wij.. dus daar hebben we niet zoveel aan gok ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Weet niet over kosten maar je kan natuurlijk ook gewoon je ADSL houden en een extra verbinding opzetten via 4G en dan bundelen natuurlijk is dat niet top maar goed je heb samen wel meer Mbits

Of je kan misschien kijken naar internet via satelliet daar kan je best nette snelheden met halen (alleen latency is een ding) Maar het zal niet super goedkoop zijn.

Maar voor de meeste van deze oplossingen heb je wel een betere router nodig voor je internet die je verkeer kan verdelen over verschillende leveranciers.

Maar misschien moet je even proberen eerst met KPN 4G samen met je huidige ADSL om je MBit te verhogen.Moet zeggen mij 4G van Tele2 is wel erg rap altijd. Zou het nooit vervangen als oplossing voor internet maar in combinatie met ADSL zou misschien je probleem voor nu oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
MeZZiN schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:57:
Weet niet over kosten maar je kan natuurlijk ook gewoon je ADSL houden en een extra verbinding opzetten via 4G en dan bundelen natuurlijk is dat niet top maar goed je heb samen wel meer Mbits

Of je kan misschien kijken naar internet via satelliet daar kan je best nette snelheden met halen (alleen latency is een ding) Maar het zal niet super goedkoop zijn.

Maar voor de meeste van deze oplossingen heb je wel een betere router nodig voor je internet die je verkeer kan verdelen over verschillende leveranciers.

Maar misschien moet je even proberen eerst met KPN 4G samen met je huidige ADSL om je MBit te verhogen.Moet zeggen mij 4G van Tele2 is wel erg rap altijd. Zou het nooit vervangen als oplossing voor internet maar in combinatie met ADSL zou misschien je probleem voor nu oplossen.
Ja alleen met 4G zit je eigenlijk altijd wel zoals eerder aangegeven vast aan een datalimiet en vaak is dat 100GB.. Daar redden we het helaas niet mee hier, anders had ik dit al gedaan. :)

Satelliet heb ik ook naar gekeken maar vaak zijn de snelheden niet echt super, heb je ook een datalimiet en is het prijziger.. (En inderdaad latency)

Daarom was KPN buitengebied wel mooi, krijg je voor niks 20mbit zonder datalimiet, maar dat mogen we helaas dus niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:07

Compizfox

Bait for wenchmarks

Vorkie schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:57:
Coax is er meestal niet buitenaf.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Hapkoek schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 17:39:
[...]Dit is een quote van KPN "Het klopt inderdaad dat u 2x 12mbit kan ontvangen op huisnummer 9."
Dus ik ga er vanuit van wel?

Zijdewinde heeft dezelfde (trage) verbinding als wij.. dus daar hebben we niet zoveel aan gok ik. :P
2x extra checken toch...
KPN: krijg je dat zwart op wit? Dus dat je er van af kunt al het maar 1..5x is terwijl je voor 2 betaalt..?
Zijdewinde: daar hoeven ze niet door de dijk heen..... zou dat schelen?

Hmmm...
https://bestellen.kpn.com/internet-tv/internet/?c
Op dit adres is de maximaal haalbare internetsnelheid 11 Mbit/s down en 1 Mbit/s up.
Helaas....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-09 08:23

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik lees ergens in het topic dat je over gaat naar een particuliere internet verbinding, omdat wat jij wil, zakelijk niet leverbaar is. Hou je er rekening mee dat je dan ook geen SLA hebt?

Ik weet niet hoe afhankelijk je bedrijf is van een internet verbinding, maar dat zou ik wel meenemen in je overweging al dan niet te gaan voor een veel duurdere maar betrouwbare en van SLA voorziene oplossing.

20K en een paar honderd EUR per maand lijkt misschien veel, maar je hebt dan wel bloedsnel internet (100MBit en meer is geen enkel probleem over glas), dat je prima privé en bedrijfsmatig kunt gebruiken.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm
  • Geen datalimiet: Thuis onbeperkt Facebooken, Netflixen, muziek streamen
  • Downloadsnelheid van gemiddeld 20 Mbit/s
  • Voor een vast bedrag van 39,- per maand
Als het telefonisch niet lukt probeer het dan ook via webcare (Facebook). Die zijn vaak coulanter.

[ Voor 82% gewijzigd door frickY op 12-08-2017 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@frickY En geen SLA...
Het klinkt leuk maar het is een consumentenlijn die er ook gewoon een week uit mag liggen zonder enige vorm van compensatie. Terwijl ik me af vraag hoe goed het is voor een bedrijf om een week zonder internet te zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:38
@unezra Aangezien het gaat om een combinatie van 4G en ADSL is de kans daarop wel flink kleiner, hoewel het natuurlijk wel beide van dezelfde aanbieder is. Maar als KPN er compleet uit ligt hebben wel meer mensen problemen.

/edit: Had ik verkeerd, dacht dat het modem beide combineerde en je zo ook een fallback had, maar het is dus enkel 4G.

[ Voor 25% gewijzigd door Nielson op 12-08-2017 10:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Hang niet teveel aan een sla.
De laatste grote storing trof net zo hard zakelijke klanten. Het helpt je niet in je uptime.
En als consument heb je tegenwoordig ook recht op een vergoeding als je langer dan 12uur offline bent.

Bij de sla is die hoger, maar die betaal je indirect zelf.

Als je bedrijfsvoering echt afhankelijk is van een internet verbinding wordt het tijd voor een andere vestigingslocatie, waar je een glas verbinding met een coax-backup kunt voorzien.

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 12-08-2017 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Voor 4G komen we dus niet in aanmerking, wel op huisnummer 7 maar daar is geen ISRA punt. Dit komt binnen op huisnummer 9 en daar krijgen we blijkbaar 12mbit en dan kom je niet in aanmerking voor 4G buitengebied.

Een aansluiting laten aanleggen kost 50K en dat is voor ons teveel. We zijn niet zó afhankelijk van internet. Dus dat maakt voor ons niet zo heel veel uit.

Denken jullie dat de 12x2 optie niet mogelijk is? Want KPN zegt dus van wel via de mail.. Dit lijkt voor nu de enige reële oplossing. Ook is het qua maandelijkse kosten euro werk.. Komt neer op €5,00 meer ofzo dus dat is geen probleem.

Wat denken jullie? momenteel nemen we alles zakelijk af maar dat kan ook particulier, enige verschil is de BTW lijkt het op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09 19:53
Even voor de duidelijkheid; Je hebt het over 12x2, maar je hebt eerder al aangegeven dat er op de locatie maar 8 Mb/s wordt gehaald. Dat wordt dus in het meest gunstige geval 2x 8Mb/s.

Aangezien het om een buitengebied gaat en er zo te zien alleen ADSL leverbaar is denk ik dat je blij bent gemaakt met een dooie mus. ADSL wordt niet door KPN bonded geleverd. Ook geeft de postcodecheck aan voor jouw locatie dat er geen pairbonding mogelijk is. Het zou kunnen dat ik iets gemist heb met de huisnummers (7 & 9 toch?).

Is het niet gewoon mogelijk een particuliere verbinding van KPN aan te vragen op 7 (waardoor je in aanmerking komt voor mobiel gebruik in buitengebied) en als deze aanvraag loopt hem te laten leveren op afwijkend kanvasadres 9? Daar wordt je vanzelf over gebeld als de aanvraag loopt en het leveradres niet bekend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Johny_B schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 16:23:
Even voor de duidelijkheid; Je hebt het over 12x2, maar je hebt eerder al aangegeven dat er op de locatie maar 8 Mb/s wordt gehaald. Dat wordt dus in het meest gunstige geval 2x 8Mb/s.

Aangezien het om een buitengebied gaat en er zo te zien alleen ADSL leverbaar is denk ik dat je blij bent gemaakt met een dooie mus. ADSL wordt niet door KPN bonded geleverd. Ook geeft de postcodecheck aan voor jouw locatie dat er geen pairbonding mogelijk is. Het zou kunnen dat ik iets gemist heb met de huisnummers (7 & 9 toch?).

Is het niet gewoon mogelijk een particuliere verbinding van KPN aan te vragen op 7 (waardoor je in aanmerking komt voor mobiel gebruik in buitengebied) en als deze aanvraag loopt hem te laten leveren op afwijkend kanvasadres 9? Daar wordt je vanzelf over gebeld als de aanvraag loopt en het leveradres niet bekend is.
Lijkt er dan inderdaad op dat het op met wind mee 2x8 wordt.

Gaat inderdaad om 7 en 9. Het is 1 pand met 2 huisnummers voor de duidelijkheid. Huisnummer 9 beschikt over een ISRA punt en huisnummer 7 niet. Volgens KPN dient er een ISRA punt te liggen voordat je gebruik kan maken van 4G buitengebied. Daardoor kunnen we er dus geen gebruik van maken. (als ik goed begrijp wat je bedoelt). Maar goed, het altijd lastig bij KPN omdat de ene afdeling het ene verteld en de andere afdeling het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Oh sorry lekker bezig niet gelezen dat het niet zou kunnen om een vage huisnummer probleem.

Maar anders misschien gewoon de aanvraag er uit gooien en de monteur het laten oplossen (de 2x adsl) als het niet lukt heb je helaas geen oplossing maar goed nu weet je het ook niet. En dan gewoon een router die netjes het verkeer over de twee adsl verbindingen verdelen (Synology routers kunnen dat makkelijk maar er zijn genoeg die het heel goed kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
MeZZiN schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:23:
Oh sorry lekker bezig niet gelezen dat het niet zou kunnen om een vage huisnummer probleem.

Maar anders misschien gewoon de aanvraag er uit gooien en de monteur het laten oplossen (de 2x adsl) als het niet lukt heb je helaas geen oplossing maar goed nu weet je het ook niet. En dan gewoon een router die netjes het verkeer over de twee adsl verbindingen verdelen (Synology routers kunnen dat makkelijk maar er zijn genoeg die het heel goed kunnen)
Hier zit ik dus ook aan te denken.. Dan zorg ik dat ik aanwezig ben als de monteur komt en even mee te kijken. Zie het alleen nu al gebeuren dat het abonnement is afgesloten, alles geregeld en dat de monteur ons blij maakt met een dooie mus.. Maar goed, nooit geschoten is altijd mis. :+

Vanmiddag op de zaak even besluiten of we het zakelijk houden of particulier en dan uit laten voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Bij dit soort dingen is soms het prive regelen simpler dan zakelijk voor het gebruik maakt het geen piep uit. De kosten kan je toch wel opvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:28
Hapkoek schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 18:32:
[...]

Lijkt er dan inderdaad op dat het op met wind mee 2x8 wordt.

Gaat inderdaad om 7 en 9. Het is 1 pand met 2 huisnummers voor de duidelijkheid. Huisnummer 9 beschikt over een ISRA punt en huisnummer 7 niet. Volgens KPN dient er een ISRA punt te liggen voordat je gebruik kan maken van 4G buitengebied. Daardoor kunnen we er dus geen gebruik van maken. (als ik goed begrijp wat je bedoelt). Maar goed, het altijd lastig bij KPN omdat de ene afdeling het ene verteld en de andere afdeling het ander.
Weet de KPN ook waar het ISRA punt zit dan?

Ik zou het namelijk gewoon met nummer 7 bestellen. Grote kans dat je het spul toch zelf moet installeren dus dan kan je het gewoon aansluiten op het ISRA punt van nummer 7. Ik zou toch even hier wat beter naar kijken want dit lijkt de beste oplossing tot nu toe.

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Hapkoek schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:55:
Glasvezel aan laten leggen
Daarnaast heb ik gekeken naar glasvezel aan laten leggen. Dit is wel een tijd geleden maar ik kan me zo herinneren dat het richting de 20k ging. We hebben nog 2 bedrijven redelijk in de buurt waar we het misschien mee konden delen maar dit is het ook niet geworden.
Wat ligt er in de buurt? Houd goed de aanbiedingen in de gaten, want als je de juiste aanbieding pakt kunnen de kosten best meevallen. Je moet niet blind staren op de default prijzen.

Zo heeft KPN op dit moment 100 mbit voor een habbekrats bij de driejarige abonnementen. Eurofiber heeft weer iets zonder cancel- en setupfee. Iedere maand is er een nieuwe aanbieding. Ieder jaar komt er wel een abonnement voorbij voor iedere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Pindakaas schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:02:
[...]

Weet de KPN ook waar het ISRA punt zit dan?

Ik zou het namelijk gewoon met nummer 7 bestellen. Grote kans dat je het spul toch zelf moet installeren dus dan kan je het gewoon aansluiten op het ISRA punt van nummer 7. Ik zou toch even hier wat beter naar kijken want dit lijkt de beste oplossing tot nu toe.
Zoals eerder aangegeven bevind er alleen een ISRA punt op huisnummer 9. Huisnummer heeft geen ISRA punt. Anders kwamen we namelijk wel in aanmerking voor 4G buitengebied.
Trommelrem schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:07:
[...]

Wat ligt er in de buurt? Houd goed de aanbiedingen in de gaten, want als je de juiste aanbieding pakt kunnen de kosten best meevallen. Je moet niet blind staren op de default prijzen.

Zo heeft KPN op dit moment 100 mbit voor een habbekrats bij de driejarige abonnementen. Eurofiber heeft weer iets zonder cancel- en setupfee. Iedere maand is er een nieuwe aanbieding. Ieder jaar komt er wel een abonnement voorbij voor iedere situatie.
De prijzen vallen verder wel mee qua maandelijkse kosten. Het verschil zal eurowerk zijn zoals eerder aangeven maar de mogelijkheden bij ons zijn erg minimaal. Doe maar eens een postcode check op onze postcode. :P 6681kj.

Maar goed, KPN geeft nu aan dat 2x12mbit (was 2x8 zal worden) mogelijk is, in plaats van 1x deze snelheid wat we nu hebben.
MeZZiN schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:46:
Bij dit soort dingen is soms het prive regelen simpler dan zakelijk voor het gebruik maakt het geen piep uit. De kosten kan je toch wel opvoeren.
Dat denk ik zelf ook. Je ziet ook vaak dat je als particulier minder betaald. Voor nu lijkt het enige verschil op de BTW. Maar daar hebben we nog overleg over op de zaak.

[ Voor 12% gewijzigd door Hapkoek op 14-08-2017 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Hapkoek schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:43:
De prijzen vallen verder wel mee qua maandelijkse kosten. Het verschil zal eurowerk zijn zoals eerder aangeven maar de mogelijkheden bij ons zijn erg minimaal. Doe maar eens een postcode check op onze postcode. :P 6681kj.
De graafafstand Eurofiber verschilt nogal in die postcode. Tussen 1,5 km en 3,5 km. Houd de aanbiedingen van Eurofiber in ieder geval goed in de gaten. Ook Tele2 komt soms met leuke aanbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Trommelrem schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:52:
[...]
De graafafstand Eurofiber verschilt nogal in die postcode. Tussen 1,5 km en 3,5 km. Houd de aanbiedingen van Eurofiber in ieder geval goed in de gaten. Ook Tele2 komt soms met leuke aanbiedingen.
*shivver*
Tele2 moet je echt _heel_ erg ver weg van blijven.
Privé misschien best leuk want goedkoop, zakelijk gezien geen goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Trommelrem schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:52:
[...]
Dat is dus een bedrijf die op aanvraag glasvezel aanlegt? Ik heb namelijk bij een algemeen glasvezel aanvraag site een formulier ingevuld. Deze wordt vervolgens doorgestuurd naar glasvezelaanbieders en die bekijken de situatie en bellen je op indien ze denken er wat uit te halen.

Ik ben tot nu toe gebeld door 1 bedrijf die aangaf dat hij niet verwacht dat we door nog een bedrijf worden benaderd omdat de situatie zo kl*te is. Dit was niet onder het non van "wij zijn jullie enige keuze" maar hij belde meer uit coulance om het uit te leggen zodat we een beetje weten wat we kunnen verwachten.

Hij vertelde dat het aanleggen ongeveer €50000 gaat kosten. Hier kan nog wat speling in zitten maar bij menig bedrijf zal dit ongeveer zoveel bedragen. Daarnaast is het niet eens zeker of het kan omdat het aan de dijk ligt. De gemeente geeft namelijk niet gauw toestemming om in de dijk te graven aangezien dit een gevoelige snaar is. :P

Ik zal de aanbiedingen van Eurofiber in de gaten houden maar ik ben bang dat dit ook lastig gaat worden. In ieder geval wel bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
unezra schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 09:59:
[...]

*shivver*
Tele2 moet je echt _heel_ erg ver weg van blijven.
Privé misschien best leuk want goedkoop, zakelijk gezien geen goede keuze.
Ben ik het niet met je eens. Tele2 zakelijk glas is voor het MKB best prima. Er is inderdaad een jaar of 2 terug een grote issue geweest met voice-VLAN's via Tele2 (vooral met de interconnectiviteit KPN Een/Tele2 Voice VLAN). Verder doet het wat het moet doen binnen de SLA. Ik heb maar een keer meegemaakt dat de SLA bij Tele2 niet werd gehaald, maar dat lag aan de tussenpartij (RoutIT).

Tele2 DSL gaat via een andere NOC, daar moet je van weg blijven. Tele2 glas wordt vanuit het NOC in Zweden beheerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Trommelrem schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 10:36:
[...]

Ben ik het niet met je eens. Tele2 zakelijk glas is voor het MKB best prima. Er is inderdaad een jaar of 2 terug een grote issue geweest met voice-VLAN's via Tele2 (vooral met de interconnectiviteit KPN Een/Tele2 Voice VLAN). Verder doet het wat het moet doen binnen de SLA. Ik heb maar een keer meegemaakt dat de SLA bij Tele2 niet werd gehaald, maar dat lag aan de tussenpartij (RoutIT).

Tele2 DSL gaat via een andere NOC, daar moet je van weg blijven. Tele2 glas wordt vanuit het NOC in Zweden beheerd.
Ah! Ok, dat wist ik niet. :)
Mijn ervaringen zijn idd met Tele2 DSL en dat is een totale ramp. Zowel qua service als qua stabiliteit.

Als Tele2 glas een compleet ander bedrijf is, heb ik niets gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Hapkoek Graven in een dijk(lichaam) om glasvezel aan te leggen?
Gebeurt vrijwel nooit.

Het enige graafwerk wat er bij FttH aanleg gedaan wordt is zaken als stoepen open/dicht. Straatklinkers open/dicht, sleufjes trekken parallel aan de fietspad/weg, e.d.
Maar zodra er een vaart/gracht/geasfalteerde weg/dijk gekruist moet worden, wordt een gestuurde boring uitgevoerd. Daar merk je eigenlijk niks van.
Hier, in Lelystad, heeft men dat de afgelopen jaren diverse malen gedaan. Onder een gescheiden geasfalteerde weg door, tegelijkertijd met een hoogteverschil (verhoogde woonwijk aan de andere kant). Onder een dijk (Oostvaardersdijk) door. Zelfs diep in de bedding van een vaart, waar de nodige binnenvaartschepen doorheen komen.

[ Voor 3% gewijzigd door ehtweak op 14-08-2017 10:41 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Hapkoek Eurofiber bellen kan zeker lonen. Niet eens specifiek de aanbiedingen, als wel eens met ze om tafel zitten om te kijken wat ze voor je kunnen betekenen.

Hebben jullie eventueel behoefte aan meer internet diensten? (Zoals hosting buiten de deur of andere zaken?) Dan kan het namelijk wel eens interessant worden. :) (Eurofiber heeft meerdere dochterondernemingen die onder andere hosting doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

Illusion

(the art of)

First things first: je klaagt steeds over een datalimiet. Is dat zakelijk een probleem? Of Prive?
Waarvoor heb je die data nodig?

En dan voor de straalverbindingen: http://www.antenneregiste...ml?viewer=antenneregister
Filteren op vaste-verbinding. Je ziet dat er nogal wat mensen bij jou in de buurt van een straalverbinding gebruik maken. Bel er eens een op, of ga er eens langs. Vraag hoe het bevalt, welke leverancier, en wat het kost.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
@ehtweak
Ik weet niet precies de standaard procedure daarvan m.b.t. een dijk. Goed om te weten dat het zo gaat.

@unezra
Ik zal Eurofiber inderdaad even bellen, wordt ook op hun site aangegeven te doen i.v.m. maatwerk. Een belletje kan inderdaad nooit kwaad, nooit geschoten is altijd mis. ;)

Voor de rest hebben we eigenlijk alles prima draaien. Website etc. is goed, alleen nu nog de snelheid van ons netwerk! :+

@Illusion
Momenteel maken we gebruik van 1 internet bundel voor zowel privé als zakelijk. Omdat dit bij elkaar behoorlijk optelt zal een datalimiet lastig worden, of het moet erg veel zijn. Maar liever niet. Ik kan je dat met zekerheid vertellen.

Ik zal eens kijken of ik in contact kan komen met een van deze personen. Opzich geloof ik wel dat een straalverbinding prima is, daar ligt mijn twijfel niet. Maar het gaat me meer om de mogelijkheden hierin.

Alsnog bedankt voor je tip!

[ Voor 7% gewijzigd door Hapkoek op 14-08-2017 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:20

Illusion

(the art of)

Hapkoek schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:34:
@Illusion
Momenteel maken we gebruik van 1 internet bundel voor zowel privé als zakelijk. Omdat dit bij elkaar behoorlijk optelt zal een datalimiet lastig worden, of het moet erg veel zijn. Maar liever niet. Ik kan je dat met zekerheid vertellen.

Ik zal eens kijken of ik in contact kan komen met een van deze personen. Opzich geloof ik wel dat een straalverbinding prima is, daar ligt mijn twijfel niet. Maar het gaat me meer om de mogelijkheden hierin.

Alsnog bedankt voor je tip!
Dat is natuurlijk nog steeds geen antwoord op de vraag.

*Als je zakelijk meer dan 50 GB per maand nodig hebt, dan kan je daar een bepaalde waarde aan hangen. Dan kan je die dure verbinding financieel verantwoorden, of mogelijk die data vanaf een andere (colo-)lokatie hosten.

*Als je prive ruim 50 GB per maand nodig hebt omdat je graag zesmiljoenmiljard films in UHD download, dan kan je je afvragen of je dat wel zoveel geld waard is.

Omdat je ontwijkend antwoord vermoed ik het laatste. Dat je de zaak graag op wilt laten draaien voor een prive-hobby.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
Illusion schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:03:
First things first: je klaagt steeds over een datalimiet. Is dat zakelijk een probleem? Of Prive?
Waarvoor heb je die data nodig?

En dan voor de straalverbindingen: http://www.antenneregiste...ml?viewer=antenneregister
Filteren op vaste-verbinding. Je ziet dat er nogal wat mensen bij jou in de buurt van een straalverbinding gebruik maken. Bel er eens een op, of ga er eens langs. Vraag hoe het bevalt, welke leverancier, en wat het kost.
Daar zie ik geen huizen met een straalverbinding.

Maar, je ziet overigens alleen straalverbindingen in een gelicenseerde band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Illusion schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:41:
[...]

Dat is natuurlijk nog steeds geen antwoord op de vraag.

*Als je zakelijk meer dan 50 GB per maand nodig hebt, dan kan je daar een bepaalde waarde aan hangen. Dan kan je die dure verbinding financieel verantwoorden, of mogelijk die data vanaf een andere (colo-)lokatie hosten.

*Als je prive ruim 50 GB per maand nodig hebt omdat je graag zesmiljoenmiljard films in UHD download, dan kan je je afvragen of je dat wel zoveel geld waard is.

Omdat je ontwijkend antwoord vermoed ik het laatste. Dat je de zaak graag op wilt laten draaien voor een prive-hobby.
We gebruiken op de zaak waarschijnlijk meer als privé, ik probeer niet ontwijkend te reageren maar als ik aangeef dat ik je met zekerheid kan vertellen dat we veel verbruiken, dan is het zo.

We hebben op de zaak beveiliging over het internet lopen, kassasysteem, verhuren meerdere woningen en al deze mensen maken gebruik van hetzelfde netwerk en kijken ook graag netflix, sommige downloaden films of spellen. Daarnaast loopt muziek tegenwoordig ook over het internet.. Zo kan ik nog wel even doorgaan en dan lopen de GB's al gauw op.

Privé wordt er ook redelijk wat verbruikt maar niet zoveel. Waarom zou ik UHD films downloaden met onze snelheid? Tegen de tijd dat die klaar is, is het volgende deel alweer uit. ;) Beetje flauw om te zeggen dat je denkt dat ik de zaak wil laten opdraaien voor een 'privé hobby'. Als je mijn beginpost had gelezen had je hier het antwoord al op geweten.

In het kort, beide kanten hebben we redelijk wat nodig. Als we dit in 1 verbinding zouden steken kom je er al gauw op uit dat een limiet niet handig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Hapkoek op 14-08-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Hapkoek De crux zit hem er in dat hoe meer diensten je onder brengt bij 1 partij, hoe interessanter je voor die partij word als klant. :) Vandaar mijn tip om eens te kijken wat je nog meer bij EF (of hun dochterbedrijven) af zou kunnen nemen zodat je voor hen interessanter word en voor jou de prijzen omlaag gaan.

Kun je iets vertellen over de databehoeftes van je bedrijf? Wat voor soort bedrijf is het, hoe belangrijk is internet voor je bedrijf, etc? Want dat bepaald ook mede welke investering bedrijfsmatig zinvol is.

25K graafwerk klinkt heel duur, maar als je dat binnen 5 jaar bedrijfsmatig terug kunt verdienen is het te verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
@unezra
Ik heb net een reactie gepost waar een deel van het data gebruik vermeld wordt. Wij hoeven bijvoorbeeld geen 99,99% uptime, als we even zonder zitten is het vervelen maar we redden het wel. Belangrijke faciliteiten zou ik desnoods nog via een hotspot op mijn mobiel kunnen laten lopen.

Voor de rest is het dan voor de bewoners/huurders even vervelend maar het is dan maar even zo.

Het is voor ons niet perse nodig, maar het zou wel erg fijn zijn omdat we tegen wat dingen aanlopen merken we. Zoveel faciliteiten lopen tegenwoordig via het internet en dat wordt nu gewoon lastig op 1 8mbit lijn. Zie beginpost voor meer informatie daarover.

25K graafwerk is dan ook al zeker wat anders als 50K. Stel ons buren en het bedrijf daar naast zouden meedoen, kan het interessant worden. Maar dan moeten we eerst een duidelijke prijsindicatie hebben. Daarover zal ik in contact gaan met EF. Ik hou je hier op de hoogte daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

MeZZiN schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 08:46:
Je vergeet even dat er zakelijk gezien vaak wel sprake is van een SLA en privé niet of nauwelijks. Dat is in de meeste gevallen relevant. :)

Voor het gebruik maakt het absoluut uit, je koopt zakelijk gezien een ander product dan privé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Dat kan maar vaak zijn dat ook duurdere verbindingen dan de standaard zakelijke ADSL of prive verbinding (je kan soms goedkoper als het kan een ziggo nemen + adsl heb je altijd backup) Maar de meeste standaard zakelijke verbindingen zeker in de lage prijs range is niet veel beter dan de consumenten versie. En ik zie net dat als je SLA wilt (of zoiets) mag je gewoon extra per maand betalen. En dat is meer dan de verbinding zelf.

Dat en je heb gewoon nog btw over de factuur die kan je ook gewoon aftrekken.

Alleen als bedrijven beginnen met een versimpelde factuur dan hoeven ze de BTW niet meer te vermelden waardoor je het ook niet kan aftrekken. Tele2 heeft daar een handje van alle consumenten krijgen een factuur die versimpeld is met de btw niet meer apart vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:59
unezra schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:59:
[...]

Je vergeet even dat er zakelijk gezien vaak wel sprake is van een SLA en privé niet of nauwelijks. Dat is in de meeste gevallen relevant. :)

Voor het gebruik maakt het absoluut uit, je koopt zakelijk gezien een ander product dan privé.
SLA bij goedkopere zakelijke abbo's voor bijv. ADSL lijkt me een non-reden. Heb ervaring met "zakelijk" ADSL van KPN, het enige verschil met particulier is dat het duurder is. Voor de rest response-tijd van niks als het een keer stuk gaat etc. Daarom maar overgegaan naar particulier, betere prijs/kwaliteit (want kwaliteit was bij ons hetzelfde en de prijs lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Fr33z Dubbeltje, eerste rang. Bij de iets duurdere producten heb je *wel* een SLA en daar betaal je inderdaad voor. Punt is dat heel veel bedrijven behoorlijk afhankelijk zijn van internet en vaak is het verkeerde bezuiniging. "Ik kan wel een dagje zonder internet." Blijkt telefonie ook afhankelijk te zijn van zo'n lijn en een week geen email toch opeens best een uitdaging te zijn.

Long story short: Een beetje bedrijf kan heel wat jaren (!) een goede zakelijke internet verbinding betalen voor 1x verkeerde bezuiniging op SLA en een paar dagen of langer zonder internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Ik denk dat als het gaat om ADSL verbindingen het lastig is een nuttige SLA te hebben omdat het niet de meest betrouwbare techniek is. Als je een glasvezel lijn aan legt daar kan je makkelijker een SLA op hebben. Maar goed zelf zou ik al ik bedrijf aan huis heb gewoon voor 2 aansluitingen gaan lijkt me de betere 'SLA' maar goed de TS heeft die mogelijkheid helaas niet. Maar de meeste zakelijke abbo's in deze range hebben misschien wel een SLA maar waarschijnlijk effectief niet omdat de fix meestal gewoon te langzaam gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@MeZZiN Alle DSL verbindingen gaan over hetzelfde koper en bizar genoeg, blijkt dat behoorlijk solide te zijn. Wij draaien VoIP over DSL en dat werkt best prima. Glas kan ook stuk. (Beiden heb je niet veel graafmachine voor nodig om kapot te krijgen.)

Ik dacht dat wij op DSL een 4 uur response hadden, ben er niet helemaal zeker van. Ik weet veel van de omgeving hier maar de SLA's heb ik niet allemaal in mijn hoofd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
True de kabel gaat ook wel vaak goed heb zelf genoeg gedonder gehad in de wijkkast met kaarten die stuk gegaan zijn daar (dus die jouw aansluiten ontvangen.. Maar wat ik bedoelde te zeggen is als heb je een SLA misschien kan je je geld beter besteden aan 2 consumenten verbindingen dan 1 zakelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@MeZZiN Als je niet het geld hebt voor 2 zakelijke verbindingen, is dat inderdaad een optie maar dan zou ik wel over 2 verschillende media gaan. Dus niet 2x DSL, maar 1x DSL en 1x kabel. De kans dat dat tegelijkertijd kapot gaat is vrij klein.

Aan de andere kant, als je iets meer te besteden hebt, kun je zoiets ook doen maar dan 2x zakelijk. Het grappige is dat dat heel zo duur niet is en je dan wel direct bij de zakelijke afdelingen terecht komt wat niet alleen qua SLA over het algemeen beter werkt, maar waar ook mensen zitten die beter snappen dat een zakelijke lijn anders behandeld moet worden dan een consumentenlijn. (De belangen zijn veel groter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
Is ook zo en als internet echt heel belangrijk is dan boeit je de kosten niet. Als ik dagelijks of een aantal dagen thuis werk (ben freelancer) dan zou ik gewoon ziggo en adsl nemen als veiligheid ipv een zakelijk abbo. Ik ben een 1 pitter maar als je de keuze heb en echt bijna 100% up wilt zijn zijn twee providers stukken beter dan 1 lijn met een vette sla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Voor ons is een SLA in ieder geval niet zo nodig zoals eerder aangegeven. Maar goed.

Gister even (59min) met KPN aan de telefoon gezeten. Uit eindelijk toch de 2 abonnementen doorgezet omdat wij nog gebruik maakte van het oude ondernemingspakket scheelt het uit eindelijk nog aardig wat in de maand. Dus stel uit eindelijk kan er maar 1 abo doorgaan scheelt het alsnog geld. Daarnaast hopen we natuurlijk dat we gewoon gebruik kunnen maken van de 2 verbindingen natuurlijk.

Heb het nog een aantal keren nagevraagd maar de werknemer bij KPN is al 10 jaar in dienst en die wist het wel.. Ze was er zeker van dat het mogelijk is. Dus nu is het even afwachten op een telefoontje van de back-office voor het maken van een afspraak. Ik ben erg benieuwd wat de monteur zegt als hij hier is.

Dus tot zover het gesprek met KPN.

@unezra @MeZZiN
Mochten jullie verder willen discussiëren over de afwegingen m.b.t. SLA/welke verbindingen etc. is dat misschien handiger via PB. Geloof dat het niet relevant is voor het topic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

@Hapkoek Je verhuurt huisjes toch?
Dan lijkt me een SLA meer dan relevant. De kans dat iemand die 3 dagen zonder WiFi in je huisje zit een slechte recensie achter laat of domweg nooit meer terug komt is levensgroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
@unezra Bedankt voor je bezorgdheid maar het ligt net wat anders bij ons. De bewoners die het huren zijn allemaal mensen die er al een redelijke tijd zitten en dit zijn meer soort van vrienden inmiddels.. Het is een beetje lastig uitleggen maar het is een andere relatie als die jij waarschijnlijk in gedachte hebt. ;)

Zij weten na al deze jaren ook heel goed hoe het internet is en op dit punt maakt het niet heel veel meer uit of het internet er nou uit ligt, of dat het deze snelheid heeft. :P Maar alsnog bedankt voor de tip.

• Hapkoek
Even een update, zojuist met de backoffice gesproken van KPN en een afspraak ingepland met een monteur. Gek genoeg hebben we 2 afspraken staan maar goed, dat zien we dan wel.

Ik heb meteen nagevraagd of het wel mogelijk is en meneer kon mij vertellen dat er 3 aders bij ons uitkomen. 1 voor telefonie en de andere 2 kunnen dan gebruikt worden voor internet. Het lijkt er dan dus op dat het gewoon mogelijk is.

31 augustus wordt het geïnstalleerd. Huidig abonnement laten doorlopen tot half september in plaats van meteen opzeggen, anders zitten we zonder internet als het om wat voor reden niet mogelijk is uit eindelijk. Nu hebben we wat speling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoureDoomed
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-09 21:11
Hoe is het inmiddels?
Nog veel problemen gehad?
Wat is nu de huidige snelheid up/down?

Update!! xD
Pagina: 1