Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wat is de best beveiligde LTE router?

Pagina: 1
Acties:

• Mifuki
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-10 21:18
Hoi!

Ik ben op zoek naar een router die ik kan gebruiken met een simkaart (LTE). Er is geen bekabeld internet mogelijk waar ik de router wil gebruiken. Verder is het erg traag en zijn er een aantal dikke muren.

Daarnaast moet de router (en het wifi netwerk) zo beveiligd mogelijk zijn als maar kan. Zelf dacht ik daarom aan een ingebouwd VPN netwerk plus firewall en een router die goed automatisch updates ontvangt.

Kunnen jullie me hiermee helpen? Ik weet een beetje iets van routers af maar vrijwel niets van beveiliging.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je weet niets van beveilging maar wil wel beveiliging? Wat wil je beveiligen dan? En wat voor clients wil je aansluiten?

Neem aan dat je al een aantal LTE-routers gevonden had; in hoeverre voldoen die niet aan jouw eigen vraagstelling of welke aanvullende vragen heb je over die specifieke routers?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Mifuki
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-10 21:18
Nou niet veel inderdaad. Het gaat er om dat ik iemand probeer te helpen een beveiligd netwerk op te zetten zodat het verkeer niet makkelijk afgeluisterd kan worden, vandaar VPN. Er komen ook aanvallen binnen vandaar de firewall.

Het gaat er vooral om dat het altijd werkt en het niet aan of uit gezet moet worden wat vaak met VPN diensten is. Plus het moet voor alle gebruikers gelden op het netwerk en dus niet alle apparaten afzonderlijk.

Werkt dat zo? Kun je je eigen VPN netwerk maken dat altijd aan staat? En zijn zulke firewalls beter in wat ze doen dan wat er een laten we zeggen standaard Ziggo router zit?

Ik kwam bijvoorbeeld routers tegen van DLINK: https://www.dlink.com.au/...-vpn-router-with-sim-slot en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met zulke apparaten.

Verwijderd

Beetje duur.

Maar goed, vaak hebben deze routers wel VPN aan boord, echter, is deze vaan proprierty voor dát merk.

Wil je meer generieke routers met VPN gaan gebruiken, dan moet je kijken naar oplossingen als DD-WRT, Mikrotik, OpenWRT etc..... Daar kun je alle kanten mee uit.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heel eerlijk: als je zelf vrijwel niets weet van beveiliging ben jij waarschijnlijk niet de juiste persoon om die vriend van je te helpen :o

Mensen hier met meer verstand van zaken kunnen goede bouwstenen voor een goede beveiliging voorstellen, maar beveiliging staat of valt bij hoe je ze samen neerzet. Zie het als een huis: je kunt de beste hang- en sluitwerk kopen, maar als je ze achterstevoren monteert, of de sleutels buiten laat liggen, heb je er weinig aan. Je weet hier niet eens je vraagstelling helder te formuleren, dus je huidige kennisniveau is inderdaad echt laag. Aangezien het enige tijd duurt om je op complexe materie als dit in te lezen en mee te oefenen, gaat dat waarschijnlijk te lang duren om die vriend van je te helpen. Daarom het advies iemand anders die hier wel meer in thuis is in te (laten) schakelen.

Wil je toch zelf aan de slag met onze hulp, begin met het allemaal een stuk scherper te formuleren:
- welke aanvallen vinden er plaats en waarom?
- wie zou het verkeer kunnen en willen afluisteren?
- wat voor verkeer betreft het (welk protocol)?
- waar gaat dat verkeer heen? (je hebt er weinig aan als jouw stuk helemaal afgeschermd is maar het vervolgens open en bloot op internet komt)
- welk type/protocol VPN wil je opzetten?
- waar moet dat VPN heen verbinden? (heb je ergens anders zelf een VPN server staan? of wil je gebruik maken van een commerciele dienst - en zo ja welke?)
- je maakt de vergelijking met een standaard Ziggorouter dat zijn er letterlijk tientallen geweest met forse verschillen in mogelijkheden, kun je specifieker zijn welke? - betekent dat dat er op locatie ook een Ziggo aansluiting aanwezig is? Zo ja, waarom wil je dan alsnog via LTE werken?
- je hebt het over dikke muren. Dat is evengoed voor LTE een uitdaging als voor WiFi. Heb je er überhaupt LTE dekking?

Oslik blyat! Oslik!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Zoals @dion_b probeert te duiden; niet alleen zijn er tien, twintig of honderd vragen & antwoorden nodig, maar de vraagstelling (door jou of voor een ander persoon) komt nogal paniekerig over. Alsof er ergens weer eens een belletje is gaan rinkelen omtrent "data lekken", " BREIN", "ransomware" of wat dies mee zij en dan moet er ineens iets geregeld worden.

Met alle nuance, op basis van de huidig verstrekte info: een data lek of een ransomware ga je ook niet buiten de deur houden met een investering van 50K of 100K. Maar dat is een discussie (mogelijk) voor later.

Als je al VPN wil gaan opzetten; ga je dan in ieder geval nadenken over authenticatie, auditing, monitoring en dergelijke op beide endpoints? Eventueel met verregaande DMZ / NPS / NAP / remediation? Nog afgezien van de uiteindelijke protocollen die je wil gaan encapsulaten over de VPN en/of de routes die one-way/two-way mogelijk gaan zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1