Overstappen van Android naar iOS ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinkc
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van verstokte Android gebruikers die de overstap hebben gemaakt naar iOS. Ik zal eerst even met ervaringen tot nu toe met smartphones delen.

Na een aantal Windows Mobile smartphones te hebben gebruik (HTC Artemis, HTC Universal, HTC Diamond) kocht ik in 2010 mijn eerste Android telefoon: de HTC Desire HD met Android 2.2.

De HTC Desire HD beviel erg goed en heb ik 2 jaar gebruikt, daarna overgestapt op de HTC One X+. Deze beviel in het begin goed maar na anderhalf jaar raakte de telefoon oververhit (Tegra 3) en op een gegeven moment ging de telefoon helemaal niet meer aan. Tijdelijk een LG L90 gebruikt, niet een erg fijne telefoon maar alles werkte prima, wel verschrikkelijk traag.

Een paar maanden later overgestapt op de Nexus 5, wat een prima telefoon was maar na iedere update kwamen er problemen, waaronder een langdurig issue met bluetooth waar ik veel gebruik van maak. Ook de batterijduur was een issue.
Na de Nexus 5 problemen dacht ik eraan om óf over te stappen op iOS of op Windows. Dit werd na lang wikken en wegen Windows, met de Lumia 950 XL. Helaas geen goede keus zo bleek. Iedere dag wel een random reboot, de kwaliteit van de apps op Windows was een stuk minder dan op Android en de telefoon werd ook erg heet (Snapdragon 810).
Na een maand overgestapt op de Nexus 5x.
Op zich was ik daar best tevreden over, performance was niet fantastisch en batterijduur ook niet, maar voor de prijs een prima telefoon en een goede camera. Helaas werd ik vorige week geconfronteerd met het bootloop issue. Op de valreep snel een nieuw toestel gekocht, de Moto G5 Plus.
Nu een paar dagen in gebruik, en opeens beginnen apps spontaan af te sluiten, heb ik 1 a 2 reboots per dag en kreeg ik ook de melding ‘device failed verification’ waardoor de telefoon weigerde op te starten.
Na een aantal keer startte het toestel toch weer op. De Nexus 5x en de Moto G5 Plus ga ik ter reparatie aanbieden, maar na al deze problemen zou ik toch graag Android de rug toekeren en willen gaan voor het in mijn beleving ‘veilige’ iOS. Veilig in de zin van weinig crashes, reboots en andere problemen bedoel ik dan.

Mijn concrete vraag is: zijn er mensen met een vergelijkbare historie die onlangs de overstap gemaakt hebben, en zo ja, waar liep je tegenaan? Wat miste je en wat was juist beter?
En mijn tweede vraag is: klopt mijn beeld bij iOS inderdaad? Zijn er weinig crashes, bugs en random reboots of is dat een fabeltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:02
Ik ben recent sinds 1.5 week nu overgestap van android naar IOS. De problemen waar je tegen aanliep met je nexus 5 liep ik ook tegen aan zoon pak hem beet 2 jaar geleden.

Het afgelopen jaar heb ik de samsung galaxy S7 gehad in het begin een pracht toestel, snel geen bugs of crashes. Echter na 2 maanden begon het voor mijn gevoel al happerig over te komen ook begaf mijn microfoon het en kon ik alleen nog maar op de luidspreker bellen ( dan hoorde mensen aan de andere kant mij wel) na wat getrek en geduuw met samsung de telefoon opgestuurd en een hoop gezeik gehad, eindstand: het was mijn eigen schuld en zou me zoon 150euro kosten om te repareren.

Nu overgestapt op IOS en ik kan maar 1 ding zeggen! Wat heeft apple zijn zaakjes goed op orde ook de lange ondersteuning van devices etc. Gewoon zoals je het mag verwachten.

Zoals ik zelf al zei ben ik pas 1.5 week in het bezit van een iphone 7 maar nog geen happering, crash of bug gezien.

Wat ik mis? Op dit moment kan ik niet veel noemen IOS heeft bijna hetzelfde wat android biedt alleen dan in een ander jasje. Enigste waar ik nu nog tegen aanloop is als ik foto's maak met mijn camera deze niet in een aparte map zet "camera foto's" zoals bij mijn samsung S7 wel het geval was. Denk gewoon een kwestie van wennen of ergens nog een instelling aanzetten of iets aanpassen

Wat mij betreft ga ik nooit meer weg bij apple

[ Voor 16% gewijzigd door Inhumanous op 08-08-2017 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 21:31
Begin 2013 (!) heb ik de stap gezet van Android naar IOS. Hoe dat verliep kun je hier lezen: H1MSELF1SH in "Overstap van Android naar iOS?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:59
Welke toestellen heb ik gehad:
- Samsung S3
- One Plus One (in een periode van 3 maand tot drie x toe een nieuw toestel gehad)
- Samsung S6 (na een paar maand al problemen met de batterij en toestel die regelmatig crashte)
- Samsung S7 Edge (na twee maand toestel nieuwe gehad omdat er een roze lijn door het scherm liep, random crashes bij opstarten camera toen ik op vakantie was)

Vooral de laatste drie toestellen veel gebruikt + ook wat tools gezocht om te gaan tweaken enzo. De Samsung S3 gewerkt met andere OS'en omdat het dan ook sneller liep maar ook crashes daardoor.
Vooral bij de aankoop van de S7 Edge was ik overtuigd van m'n aankoop, wat een mooi toestel. Het werkte ook enorm goed. Na twee maand begon dan de miserie met het scherm en nadien met het nieuwe toestel dan ivm de camera toen ik op vakantie was, constant crashes bij het opstarten. Ook moest ik regelmatig bijladen.
Had de S7 Edge nog geen jaar maar toch beslist om deze te verkopen en om 200 euro bij te leggen voor een iPhone 7, ook mede doordat men thuis ook een iPhone heeft. Ik ben iOS al een beetje gewoon door de iPad. Hier jaren geleden ook de stap gezet van een ASUS Transformer Prime naar een iPad. En gezworen nooit meer terug te gaan naar een Android tablet. Vorig jaar de iPad Air vervangen door een iPad Pro en enorm tevreden van.
Nu met de iPhone 7 ben ik gewoon tevreden. Cliché zin: het werkt gewoon. Dit was bij Android soms anders. Wat ik ook opmerk is dat ik veel minder met m'n telefoon bezig ben om zaken goed te zetten of zaken te veranderen, dit is helemaal niet nodig op een iPhone, je doet gewoon de zaken die je belangrijk vindt en hoeft je niet bezig te houden met welke launcher enzo ga ik gebruiken,etc... Batterij gaat goed, toestel werkt snel, doet eigenlijk alles wat ik nodig heb. Ik gebruik wel nog Google Foto's maar dat is dan het enige. Alle contacten zijn van Google naar iCloud gezet. Batterij gaat een hele dag of meer mee, hangt ervan af wat ik ermee doe. Qua grootte is het toestel eigenlijk perfect om in de hand te houden en om in de broekzak te stoppen. Ik zeg perfect maar eigenlijk twijfel ik daar soms aan aangezien ik meer en meer toestel gebruik om filmpjes te bekijken en minder en minder op pc ga zitten 's avonds en hierdoor zou m'n volgende iPhone mss wel eens een Plus serie gaan worden (door het grote scherm op de Samsung series gewoon te zijn wss), maar natuurlijk hangt het ervan af wat Apple zal doen met de iPhone 8 zonder randen enzo maar dat zien we dan wel.
Allesinds weet ik nu al dat ik niet meer terug zal gaan naar Android. Deze iPhone 7 zal wel een eindje meegaan, langer dan een Android telefoon. Al kan je deze na een jaar of 2 jaar terug verkopen om de marktwaarde wat hoog te houden, zo dien je minder op te leggen voor het nieuwste Apple toestel natuurlijk.
Qua crashes heb ik er nog weinig gehad, heel zelden merk ik op dat Facebook gewoon sluit (als ik in de herinneringen bezig ben). Dit is dan een crash, al krijg je dan geen vervelende melding zoals op Android. Het sluit gewoon zonder boe of ba. Dit vind ik prettig.

Ik doe soms wachtdienst voor het werk en krijg daar een Samsung S4 in m'n handen gestopt, merk op dat ik totaal niet meer mee ben in het settings gebeuren op Android, en dit al na 4 maand een Apple telefoon.

[ Voor 11% gewijzigd door extreme8eight op 08-08-2017 15:26 ]

PSN: extreme8eight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinkc
Goed om te lezen, stiekem stond de Galaxy s8 namelijk ook nog wel op mijn wishlist. Maar ik ben een beetje huiverig voor Samsung apparaten en jullie ervaringen met de s7 geven in ieder geval geen hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extreme8eight
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09:59
justinkc schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:53:
Goed om te lezen, stiekem stond de Galaxy s8 namelijk ook nog wel op mijn wishlist. Maar ik ben een beetje huiverig voor Samsung apparaten en jullie ervaringen met de s7 geven in ieder geval geen hoop.
Toen deze uitkwam heb ik er ook wel naar gekeken maar als ik dan denk aan al de problemen die ik gehad heb is gewoon die 800-900euro (wat is het ook alweer) niet waard. Je koopt het toestel en na 1 dag is de waarde een paar honderd euro minder al. Puur gekeken op financiele aspect is Apple dan interessanter maar de functionaliteit is prioriteit.
Nu... we kunnen zoveel schrijven als we willen... de beslissing ligt nog steeds bij jou, maak je de stap of niet.. En welke je ook maakt, je zal tevreden zijn met je keuze. Wat er dan over een paar maand of jaar komt dan zie je dan wel weer.

PSN: extreme8eight

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ja eigenlijk vrijwel hetzelfde.
Mijn "smart"phone historie, plus nog wat andere telefoons, gaat ongeveer zo:
- Nokia E65
- Nokia N95
- Nokia N97
- HTC Desire HD
- HTC Sensation
- HTC One X
- HTC One M7
- HTC One M8
- iPhone 6
- iPhone 6S
- iPhone 7

Ik vond de overstap prima gaan en ben blij dat ik het gedaan heb.
HTC maakte niet meer de toestellen die ik wilde en de software deden ze gekken dingen mee, terwijl ik dat ooit zo geweldig spul vond. Andere Android fabrikanten konden HTC Sense niet matchen en ik vond de telefoons vaak niet fijn of lekker werken, zeker Samsung en LG niet.
Wat bleef er over? Apple... Toch maar naar Apple dan, want sinds iOS 7 hadden ze flinke stappen gemaakt. (iOS 6 vond ik echt nog ronduit k*t)

Het enige was dat ik sommige apps niet meer had en vervangers moest zoeken (minimaal) en wat functies nodig had om dichter bij Sense in de buurt te komen. (Zoals InstaCall, want de smartdialer van HTC was echt geweldig!) De kwaliteit van de apps vond ik over het algemeen stukken beter op iOS dan op Android.
Het lastigste was m'n complete WhatsApp geschiedenis overzetten, maar dat is uiteindelijk prima gelukt.

Het enige nadeel aan iOS vind ik de manier waarop je Foto's op het toestel zet. Dat moet met de Foto's app of iTunes, en daar stoor ik me wel een beetje aan. Maar dat is echt het enige minpuntje.
Voor de rest heel blij met iOS. Het is heel snel, zeer stabiel, ziet er goed uit, werkt prettig. Ja het is even wennen, maar de learning curve is echt maar heel kort. Je hebt het zo door, zeker als je vanaf HTC komt. :)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinkc
Mijn grootste bedenkingen zijn: het scherm van de normale iPhone vind ik te klein, en ik vind de Plus in zijn geheel te groot. Ben daarom benieuwd naar de iPhone 8.
Wennen aan het OS ben ik niet zo bang voor, Windows 10 op de Lumia 950 was ik ook zo aan gewend en was best prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ging zelf van een 5,5" OnePlus naar 4,7" iPhone 6s. Dat was inderdaad even wennen, maar uiteindelijk ruim voldoende. Apps maken altijd goed gebruik van het scherm itt Android apps die soms gewoon opgerekt werden en daardoor een lompe en vaak lelijke interface kregen. Enige moment dat ik het wel eens mis is wanneer ik een Excel voor mijn werk wil bekijken, dat gaat toch net iets fijner op een groter scherm met wat meer resolutie. Gelukkig voor mij komt die situatie niet vaak voor. Ik denk dat je je dan echt moet afvragen waarvoor je het grotere scherm gebruikt en hoe vaak dit voorkomt.

Dat gezegd hebbende ben ik wel erg gecharmeerd van de nieuwe beeldverhoudingen van nieuwe high-end Samsung en LG toestellen. Ook ik ben benieuwd of Apple hier iets tegenover gaat zetten in september.

Overigens ben ik ontzettend te spreken over mijn iPhone(s), de kwaliteit van het OS en de apps op het platform zijn erg goed en het update beleid van Apple is fantastisch, mijn ouders gebruiken nog een iPhone 5 en 5s en die doen het nog prima met recente updates. Tevens ben ik inmiddels zo gewend geraakt aan de force-touch feature dat ik constant in de war ben wanneer ik mijn werktelefoon (iPhone SE) gebruik.

De aanschafprijs van een iPhone ligt erg hoog, maar dat heb ik er zeker voor over.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben onlangs overgestapt van Android naar IPhone SE. De overstap zelf ging prima, met de speciale android-app is vrijwel alles netjes overgezet. Ik was alleen even vergeten om mijn whatsappgeschiedenis te backuppen voor ik op mijn nieuwe gsm inlogde, dus die berichten ben ik allemaal kwijt.
Verder is er weinig verschil. Minder functies (ik mis bijvoorbeeld de ledjes in aparte kleuren bij meldingen van verschillende apps, en de mogelijkheid om schermen naar eigen inzicht in te delen incl fotoframes; in Android kun je meer met widgets) maar wel betere integratie met mijn ipad dan eerst.
Verder zullen de komende twee jaren moeten uitwijzen of ik bij iOS blijf of hierna toch weer snel terug ga naar android. :)

Nog een toevoeging, van instabiele Androids heb ik nooit last gehad. Mijn eerste android, een Samsung galaxy s i9000, heb ik toen die simlockvrij werd leeggehaald en er een nieuwe androidversie op gezet. Hij doet het nog altijd, is alleen naar begrip nu erg traag en kan te weinig qua spelletjes om nog aantrekkelijk te zijn voor mijn kinderen. Maar aan de kwaliteit van het toestel zelf toen ligt dat niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2017 23:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
@Verwijderd WA backup van Android kan je niet herstellen op iOS zonder speciale software, dus die was je hoe dan ook kwijt als je daar niet speciaal voor bent gaan zitten. Als je WhatsApp mét berichten nog op die Android stonden was er niets verloren, ook niet na login. Wellicht iets voor de toekomst om te onthouden. :P

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn concrete vraag is: zijn er mensen met een vergelijkbare historie die onlangs de overstap gemaakt hebben, en zo ja, waar liep je tegenaan? Wat miste je en wat was juist beter?
En mijn tweede vraag is: klopt mijn beeld bij iOS inderdaad? Zijn er weinig crashes, bugs en random reboots of is dat een fabeltje?
Om te beginnen met de 2e vraag: de stabiliteit van iOS is geen fabeltje. Ik ben er in gestapt vanaf de iPhone5 dus gebruik het al jaren. In al die jaren heb ik het OS zelf nog nooit zien crashen. Ook heb ik nooit bugs ervaren in het OS zelf, alhoewel die er ongetwijfeld wel zijn. Het is wel mogelijk dat apps crashen. Dat gebeurd erg sporadisch, als het gebeurd bijna altijd bij games.

iOS is dus vooral sterk in stabiliteit en rust. Het doet wat je verwacht, stabiel en snel. Een ander ijzersterk punt is de jarenlange support die wel kan oplopen tot 5 a 6 jaar aan updates, hierdoor kun je hem altijd een 2e leven geven, met ook nog wat restwaarde. Dat maakt een deel van de hoge prijs goed.

Ook een kracht van iOS is dat het niveau van apps veel hoger is dan de Google Play Store. Veel minder reclame apps, pruts apps, of apps die compleet verneukte layouts hebben: die komen simpelweg niet door de keuring van Apple.

Op privacy gebied scoort Apple ook een heel stuk beter. Niet alles staat wagenwijd open, permissies zijn sterk geimplementeerd, etc.

Ik ben zeker niet anti-Android, heb er hier een paar liggen (zowel tablets als smartphones) omdat ik ontwikkelaar ben die ook veel moet testen. Oppervlakkig gezien kunnen beide systemen voor de meeste mensen hetzelfde, dus gaat het meer om de "ervaring". Zaken waardoor Android niet mijn voorkeur heeft:

- Initieel veel management nodig: rommelige permissies en notificaties, battery management. Alles lijkt standaard wagenwijd open te staan en je aandacht te vereisen, terwijl dit op iOS gewoon allemaal netjes geregeld is.

- Performance. Zelfs met de meeste krachtige Android tablet die ik hier heb liggen, stottert het systeem nog steeds af en toe. Daar kun je overheen kijken, het is niet het einde van de wereld, maar het doet af aan de ervaring.

- Zoals gezegd, hoe ontzettend slecht updates geregeld zijn. Soms een jaar wachten, en na 2 jaar waarschijnlijk niets meer. Op iOS zit na 2 maanden > 90% op de nieuwe versie en dat vele jaren lang.

- Crappy apps. Erg veel amateurisme.

Met stabiliteit heb ik op Android geen problemen. Ook pleit natuurlijke de enorme keuze in hardware en prijs niveaus voor Android. En er is natuurlijk de openheid, maar na al die jaren kan ik nog steeds niet bedenken wat ik daar aan heb. Op iOS heb je miljoenen apps, je kunt het OS zelf genoeg customizen, je kunt vrij surfen, met iedereen in contact komen, ik mis dus niets.

Ik moet iedere keer dat ik het probeer toch concluderen dat Android een armzalige indruk maakt tegenover iOS. Een beetje zoals oude versies van Windows, die kraken en piepen aan alle kanten.

Maar goed, zoals gezegd kun je bij normaal gebruik op beide systemen ongeveer hetzelfde, het verschil zit hem in de randvoorwaarden en het gevoel van ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marhalm
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 18:49
Ik ben zelf sinds een maand of 9/10 over van een Huawei P8 naar een iPhone 6S Plus. Ik herken al jouw problemen niet. Ik heb zelf sinds Ice Cream Sandwich op de Galaxy S2 geen problemen meer ondervonden met Android. Bij mij al jaren stabiel. Na de Galaxy S2 heb ik nog een Xperia Z2 en een Huawei P8 gehad.

Ik ben echter overgestapt omdat ik het updatebeleid van androidfabrikanten zat ben. Meestal kun je na een tot anderhalf jaar de updates op je buik schrijven. Zelfs Google geeft maar twee jaar versieupdates aan zijn Nexus/Pixeltoestellen. Apple ondersteunt iPhones 5 jaar en dat is beter voor mijn portemonnee en het milieu.

Wat nu beter is? Eerlijk gezegd vind ik Android een wat beter product. Het werkt net even wat intuïtiever en je hebt vaak net even wat minder klikken nodig om iets te bereiken. Daarnaast vind ik iOS erg saai. Ik zou bijvoorbeeld graag iconen op een zelf gekozen plaats willen neerzetten. Ik zou dan alleen het dock en de rij erboven willen gebruiken, zodat ik mijn wallpaper ook daadwerkelijk kan zien. Dit gaat er echter nooit komen en persoonlijk vind ik dat jammer. Aan de andere kant ook ergens wel weer begrijpelijk want ook een oma van 90 moet een iPhone kunnen bedienen en daar worden ze ook op ontworpen. Tot slot qua stabiliteit absoluut geen verschil. Beide rocksolid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Laatst online: 00:05
In het verleden ben ik overgestapt van Android naar iPhone, de overgang zelf ging vrij eenvoudig behalve dat je gekochte apps kwijt bent en veel data van apps. Foto's en contacten zijn wel over te zetten maar kost toch nog wel wat werk.

Dan de iPhone zelf, ik heb het 2 á 3 maanden volgehouden, daarna weer terug gegaan naar Android. Vreemd genoeg had ik apps die opeens crashten terwijl ik dat op Android nooit had. Daarnaast houd ik van een simplistische lay-out (less is more). Helaas was de iPhone echt een te bonte kermis waar je bij Android veel zelf kan tweaken. Voor de ene een voordeel, voor de ander een nadeel. Voor mij duidelijk een groot nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:30
Als jarenlange Android gebruiker ben ik ongeveer 1 jaar geleden over gestapt op iOS. De grootste reden was eigenlijk dat ik altijd al een iPhone wilde hebben om deze te proberen, en om te kijken wat de hype hier nu precies achter is. Daarnaast werkte ik toen ook iets meer dan een jaar, dus ik had geld genoeg om een iPhone te kopen.

Dus zogezegd zo gedaan. Ik heb gelijk de nieuwste iPhone 7 Plus 128GB los gekocht, en daar maak ik op dit moment gebruik van. Ook heb ik van mijn werk meerdere Mediamarkt bonnen mogen ontvangen, en hiervoor heb ik een iPad Air 2 voor gehaald.

Eerste ervaringen met de iPhone
De eerste indruk van de iPhone zijn super goed. Toen ik mijn iPhone binnenkreeg kon ik niet wachten om hem te gebruiken. Hij ligt lekker in de hand en het voelt echt als een high-end smartphone (vanwege de metalen behuizing), en de eerste keer dat je het besturingssysteem gebruikt kan je merken dat het allemaal erg vlot werkt.

Het nadeel van het eerste gebruik was het overzetten van gegevens zoals WhatsApp. Op mijn Android telefoon werd de WhatsApp backup geplaatst op Google Drive, die ik op de iPhone niet terug kon zetten. En zoals je weet kan je ook niet zomaar gegevens (zoals backup bestanden) op de iPhone zetten. Persoonlijk vond ik dat wel jammer.

Positieve ervaringen met de iPhone - een jaar later
Waar moet ik beginnen? De iPhone 7 Plus is snel. Hiervoor had ik een Nexus 6 (die ook al lekker snel werkte), maar de iPhone 7 Plus doet daar nog een schepje bovenop. Ook de batterijduur is iets waar mijn Nexus 6 totaal niet aan kon tippen. Als ik een dag de iPhone minder gebruik, dan heb ik aan het einde van de dag nog 80-90% batterijduur. Ook kan ik niet meer zonder de vingerscanner. Deze is ook accuraat en snel.

Wat ik vooral ook merk in het eerste jaar is dat een iPhone bedoeld is voor mensen die meer met applicaties bezig zijn, dan met het besturingssysteem. En daarmee bedoel ik van het wijzigen van de achtergrond tot aan het customizen van je homescreen. Hier wordt eigenlijk de nadruk niet opgelegd met de iPhone, wat bij Android natuurlijk wel het geval is. Voor mensen die van simpel houden is dit zeker een plus.

Wat ik van mensen om mijn heen begrijp is dat de iPhone makkelijk en eenvoudig werkt, en dat iOS ook makkelijk is om te leren.

Negatieve ervaringen met de iPhone - een jaar later
Voordat ik een iPhone kocht hoorde ik ook verhalen dat de iPhone zo stabiel is als een huis, en dat je "nooit" last hebt van crashes, bugs of random reboots (aldus veel mensen die een iPhone hebben). De iPhone heeft hier zeker WEL mee te maken. Wellicht heeft de iPhone niet veel crashes, maar ik kom regelmatig nog bugs tegen.

Ik heb nu een custom toetsenbord geïnstalleerd op mijn iPhone, maar op de één of andere manier werkt dit toetsenbord niet zoals het zou moeten. Binnen sommige delen van iOS maakt hij spontaan gebruik van de standaard toetsenbord, terwijl ik in WhatsApp wel ineens mijn custom toetsenbord hebt.

Toen ik mijn iPhone kreeg had ik nog wel is bugs met het roteren van het scherm. Als ik bijvoorbeeld mijn iPhone in landscape modus had staan, en het notificatiescherm werd geopend, dan buggde mijn iPhone helemaal, en de beeldschermverhouding was erg raar. Zoiets had ik zelfs met Android nog nooit meegemaakt.

Het bovenstaande zijn een paar van de totale bugs die ik gehad hebt. Het waren niet extreem veel bugs, maar wel bugs die ik in Android nooit tegen ben gekomen.

Daarnaast heeft iOS toch veel dingen die beter kunnen. Zoals de App drawer werkt totaal niet intuïtief. Het verplaatsen van Apps is een drama, en alle icoontjes vliegen overal maar naar toe. Je eigen homescreen customizen op een Android device was toch wel heel erg fijn.

Conclusie
De ervaringen die jij hebt met je Android telefoons, dat heb ik nog nooit gehad. Ik heb in het verleden wel een Galaxy S3 gehad, die kon nog wel is 1 keer in de maand rebooten. Later heb ik gewerkt met custom roms, en die draaide ook als een trein. Wel weet ik dat familieleden deze ervaringen hebben gehad met Android telefoons van 3 of meer jaren oud. Deze familieleden gebruiken nu redelijk nieuwe telefoons (Galaxy J3, J5, J7) zonder enkele problemen.

Zoals Audiowaste aangeeft, less is more. En dat is ook mijn reden dat ik z.s.m. weer wil overstappen naar Android. Als IT-er hou ik ervan om mijn telefoon te tweaken zoals ik wil. Als ik een andere launcher of zelfs Rom wil installeren, dat wil ik dat gewoon doen. Als ik een App buiten de AppStore wil installeren, dan wil ik dat gewoon doen. Ook applicaties zoals iMessage werken op iOS niet echt lekker. Je kan er veel bling bling mee doen, maar het werkt allemaal erg omslachtig. Heel dramatisch gezegd voel ik mij echt opgesloten in iOS. Je moet namelijk alles doen zoals Apple voorschrijft, en dat werkt voor mij niet echt prettig. Als je bijv. in iMessage een foto wil nemen, dan krijg je eerst zo'n super klein preview scherm, en voordat je erachter komt hoe je dat groter kan krijgen, dan ben je een tijdje verder...

Op dit moment wacht ik op een nieuwe telefoon die er boven uit steekt (zoals de S8 met z'n mooie scherm). Ik weet niet of het de Note 8 gaat worden, en anders wacht ik op een nieuwe "WOW" telefoon. De Google Pixel zal hem ook niet worden. Voor het geld vindt ik het totaal geen premium telefoon (en persoonlijk vindt ik hem ook niet mooi).

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:02
Diigii schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 14:25:
Ook applicaties zoals iMessage werken op iOS niet echt lekker. Je kan er veel bling bling mee doen, maar het werkt allemaal erg omslachtig. Heel dramatisch gezegd voel ik mij echt opgesloten in iOS. Je moet namelijk alles doen zoals Apple voorschrijft, en dat werkt voor mij niet echt prettig. Als je bijv. in iMessage een foto wil nemen, dan krijg je eerst zo'n super klein preview scherm, en voordat je erachter komt hoe je dat groter kan krijgen, dan ben je een tijdje verder...
dit is voor iedereen persoonlijk. ik heb me iphone nu 3 weken en wauw wat vind ik Imessage zoveel beter als whatsapp. maar zoals ik al aangeef dat is echt een persoonlijke kwestie. ik had het na 3 keer een foto maken door dat je als je gewoon op de camera klikt in het vakje ernaast je volledig beeld krijgt etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:30
Inhumanous schreef op vrijdag 11 augustus 2017 @ 16:39:
[...]

dit is voor iedereen persoonlijk. ik heb me iphone nu 3 weken en wauw wat vind ik Imessage zoveel beter als whatsapp. maar zoals ik al aangeef dat is echt een persoonlijke kwestie. ik had het na 3 keer een foto maken door dat je als je gewoon op de camera klikt in het vakje ernaast je volledig beeld krijgt etc.
Daar heb je gelijk in, maar nog ken ik verder geen applicatie waarbij je een foto wil maken, en dat het schermpje zo klein start. Als ik een foto wil nemen dan wil ik gewoon mijn hele scherm gebruiken.

Persoonlijk heb ik dat ook met het delen van bijv. een foto in iMessage. In WhatsApp kan je een foto erg snel uploaden naar een solo- of groepsgesprek die je als laatste gebruikt hebt, wat eigenlijk best slim is. 99/100 keer zal je toch geen foto gaan versturen naar iemand die je nooit spreekt. En een foto stuur ik eigenlijk nooit naar 5 aparte mensen tegelijkertijd. Bij iMessage moet je de naam van de persoon typen, of je moet je in de lijst met contactpersonen zoeken (waarbij ik een hele lijst moet doorlopen met allemaal contactpersonen), wat heel erg in overzichtelijk is. En uiteindelijk moet je 2x op de submit knop drukken voordat je eindelijk de foto verstuurd hebt.

En natuurlijk is iMessage alleen handig wanneer je ook mensen hebt die een iPhone of iPad hebben, en in mijn omgeving zijn dat erg weinig mensen. Iedereen heeft eigenlijk wel WhatsApp ;).

Mijn gevoel is dat Apple zeker iets goed op de markt wil zetten, maar ik weet niet of dat altijd de beste oplossing is ;). Maar je hebt zeker gelijk dat het voornamelijk persoonlijke preferences is :P.

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dit soort nieuws zorgt ervoor dat ik liever wegblijf van iOS. Op zowel Android als iOS is het niet mogelijk om je privacy een beetje te beschermen door de hosts-file aan te passen. Gelukkig bestaan er (non-root/non-jailbreak) apps die een lokale VPN-server opzetten en het verkeer naar bepaalde hosts blokkeren. Die apps bestaan al meer dan vijf jaar, en de ontwikkelaars ervan hebben er veel tijd in gestoken om de gebruiker een goede ervaring te bieden. Een maand geleden heeft Apple bepaald dat die apps niet langer zijn toegestaan, omdat ze APIs en frameworks niet gebruiken voor het doel waarvoor ze beschikbaar zijn gemaakt. Die apps kunnen daarom niet meer worden geüpdatet in de Appstore, en zonder twijfel zullen ze na een update van iOS 'opeens' niet meer werken. Een gebruiker merkt terecht op:
Apple just gave an Apple Design award to Black Box in June, which is a game that makes use of essentially every single API of the phone as a manner of progressing through the puzzles, and I'm pretty sure turning Airplane mode on and adjusting your volume to solve a puzzle isn't using those APIs "for their intended purposes."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
GlowMouse schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 00:34:
Dit soort nieuws zorgt ervoor dat ik liever wegblijf van iOS. Op zowel Android als iOS is het niet mogelijk om je privacy een beetje te beschermen door de hosts-file aan te passen. Gelukkig bestaan er (non-root/non-jailbreak) apps die een lokale VPN-server opzetten en het verkeer naar bepaalde hosts blokkeren. Die apps bestaan al meer dan vijf jaar, en de ontwikkelaars ervan hebben er veel tijd in gestoken om de gebruiker een goede ervaring te bieden. Een maand geleden heeft Apple bepaald dat die apps niet langer zijn toegestaan, omdat ze APIs en frameworks niet gebruiken voor het doel waarvoor ze beschikbaar zijn gemaakt. Die apps kunnen daarom niet meer worden geüpdatet in de Appstore, en zonder twijfel zullen ze na een update van iOS 'opeens' niet meer werken. Een gebruiker merkt terecht op:

[...]
Je kan toch alsnog zo’n VPN handmatig toevoegen? :) Ja, wat meer werk dan via een app; maar niet onmogelijk.
In Safari heb je overigens tig content blockers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
WhatsappHack schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 04:17:
[...]

Je kan toch alsnog zo’n VPN handmatig toevoegen? :) Ja, wat meer werk dan via een app; maar niet onmogelijk.
In Safari heb je overigens tig content blockers.
Het voordeel van de app is dat de VPN-server op de telefoon zelf draait, en je dus geen snelheid hoeft in te leveren en geen verdere kosten hebt. De contentblockers in Safari zijn ontoereikend, zie bv. https://recon.meddle.mobi/app-report.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Niet online
Ach so. Nouja, als je de auteur van zo'n app kent/weet wie er achter zit kan je altijd vragen om een .ipa. Dan kan je hem sideloaden, als je ze vertrouwt.

Pagina: 1