Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Betrouwbaarheid/bruikbaarheid powerlines anno 2017

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:21
Wij hebben ons oog laten vallen op een woning met op de tweede verdieping twee hele ruime kamers. Van een van deze kamers willen wij de werkkamer maken.

Omdat de woning helaas, voor zover bekend, geen loze leidingen bevat, ben ik powerline (ethernet via het elektra netwerk) aan het onderzoeken. Ik vind echter allerlei artikelen (bij de concurrenten website) dat het allemaal niet heel betrouwbaar en snel is. Maar dat zijn artikelen uit 2010.

Ik ben dus even benieuwd hoe het anno 2017 is.

Zijn er mensen die dit thuis gebruiken en zo ja, hoe zijn je ervaringen qua stabiliteit en snelheid? En wat als er een grootverbruiker aan staat, zoals bijvoorbeeld een waterkoker, wasmachine of stofzuiger?

De bedoeling is uiteindelijk om twee pc's bekabeld aan te sluiten, een TV decoder, een Xbox en een Apple TV.

Alle reacties

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:48
Het ligt vooral aan de installatie in het huis, de ouderdom van de bedrading en of er PE aanwezig is. Vaak werkt het minder goed als het over meerdere groepen en/of ALS-en gaat. Je kunt van tevoren beslist niet zeggen of het goed gaat werken.

My favorite programming language is solder.

• BeToBe
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17-07 13:08

BeToBe

Privacy jurist

Mijn ervaring is heel lovend. Ik had altijd het probleem dat er in de slaapkamer geen internet via WiFi mogelijk was (dankzij verstoringen van andere netwerken, lang leve buren).

Via de powerline kan ik zonder enige lag boven gamen op een PS4. Verbinding is echt heel stabiel. Het gaat dan in ons geval om een jaren 80 woning. Zoals hierboven al is aangegeven is het echter voor iedereen verschillend. Daarom is het ook heel lastig om op review's af te gaan.

Mijn advies? Bestel er gewoon eentje bij een webwinkel. Dan heb je namelijk altijd recht om het product 14 dagen te retourneren. Dan kan je gewoon proberen of het voor jou werkt. Werkt het niet, dan stuur je het gewoon terug. Let er dan wel goed op dat niet elke powerline adapter WiFi heeft en sommige werken alleen met een LAN-kabel.

Heeft u een juridische vraag, stuur dan vrijblijvend een berichtje!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-11 16:43
Binnen dezelfde groep gaat beter dan binnen een aardlek groep. Tussen verschillende aardlek groepen kan je GEEN powerline aanleggen.

Verwijderd

Kijk even of je ook coax hebt liggen. Dan kan je MoCa kastjes nemen. Die werken 100% en betrouwbaar.

• TopsNL
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18:14
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:36:
Kijk even of je ook coax hebt liggen. Dan kan je MoCa kastjes nemen. Die werken 100% en betrouwbaar.
Dit.

Wij hebben in een pand met drie verdiepingen dit gebruikt en heb stabiel internet met dezelfde snelheid alsof het rechtstreeks op de router is aangesloten.

• PdeBie
Het gaat om een relatief jong huis (2009) waar vrijwel niets aan hoeft te gebeuren (en dat wilde ik dus graag zo houden :) ).

Coax ligt er alleen tot waar de tv staat (begane grond) en verder niet, voor zover ik tot nu toe heb gezien.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Boorhamer en een lange SDS-boor en dan in de hoek van de kamer door het plafond/vloer boren. Kabelgootje in de hoek en klaar. Met minder zou ik als Tweaker geen genoegen nemen.

Zelf ook gedaan om netwerk op zolder te krijgen (i.v.m. werkplek daar, PC en printer, omvormer zonnepanelen en een Ubiquiti accespoint die in het trapgat hangt).

Als je toch nog gaat klussen enzo dan zou ik dit gewoon meepakken, je moet dan toch nog aan het verven e.d., dan is een kabelgootje ook zo weggewerkt.

Ook niet toevallig een mogelijkheid om door een koof (ventilatie/CV) netwerkkabels te leggen?

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22-11 10:06
Wat apart dat in zo'n jong huis niks aan UTP, extra coax en/of loze leidingen ligt.

Ik ben heel tevreden over mijn setup met Devolo adapters. Uiteraard eentje in de meterkast als 'startpunt' bij de router. Vervolgens eentje achter de TV voor alle multimedia troep, eentje op de slaapkamer voor WiFi boven, en eentje op zolder voor de desktop en printer daar. Werkt prima, geen merkbare vertraging richting het internet, en kan prima video streamen vanaf de NAS > TV

• PdeBie
ThinkPadd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:31:
Ook niet toevallig een mogelijkheid om door een koof (ventilatie/CV) netwerkkabels te leggen?
Er is wel mechanische ventilatie (en dus een kanaal) in de hele woning aanwezig. Maar hoe krijg je dan de kabels in de juiste richting? :P (eigen-huis-en-tuin newbie hier!).

• ThinkPad
Trekveer...

Maar ik bedoelde in de koof die eromheen zit, niet om de netwerkkabel door een ventilatiekanaal te leggen :+

[ Voor 83% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2017 14:35 ]

• PdeBie
ThinkPadd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:35:
Trekveer...

Maar ik bedoelde in de koof die eromheen zit, niet om de netwerkkabel door een ventilatiekanaal te leggen :+
Ik vroeg mij al af hoe je de trekveer de juiste kant op wilde sturen ;)

Maar die koof is wellicht wel een optie inderdaad. Ik zal morgen (tweede bezichtiging) eens kijken wat mogelijk is.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04

Sebazzz

3dp

Je kan ook prima je UTP kabel naast je 12V draden leggen. Dit is geen probleem. Dit heb ik zelf ook gedaan en de verbinding is stabiel en haalt gewoon gigabit snelheden.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ThinkPad
Sebazzz schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:41:
Je kan ook prima je UTP kabel naast je 230V draden leggen. Dit is geen probleem. Dit heb ik zelf ook gedaan en de verbinding is stabiel en haalt gewoon gigabit snelheden.
Hoe bedoel je dat? Het is verboden om door een leiding waar al bestaande elektra bedrading doorheen loopt een netwerkkabel te voeren.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 08-08-2017 14:50 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04

Sebazzz

3dp

ThinkPadd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:50:
[...]

Hoe bedoel je dat? Het is verboden om door een leiding waar al bestaande elektra bedrading doorheen loopt een netwerkkabel te voeren.
Hmm ik heb het even nagekeken het gaat hier om een 12V kabel waar de netwerkkabel langs ligt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:18

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sebazzz schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 14:41:
Je kan ook prima je UTP kabel naast je 230V draden leggen. Dit is geen probleem. Dit heb ik zelf ook gedaan en de verbinding is stabiel en haalt gewoon gigabit snelheden.
Totdat er een keer iets mis gaat, iemand iets te hard aan een kabel trekt en je 230V uit je UTP krijgt, met funeste resultaten voor je apparatuur en zodra je het aanraakt voor jezelf (of huisgenoten) :X
Sebazzz schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 15:02:
[...]

Hmm ik heb het even nagekeken het gaat hier om een 12V kabel waar de netwerkkabel langs ligt.
Edit dan de stellige, foute en gevaarlijke uitspraak die je in je eerdere post doet :o

Oslik blyat! Oslik!

• PdeBie
Ik ga morgen bij de tweede bezichtiging eens kijken of er iets mogelijk is via een koof of iets dergelijks.

Mochten er nog meer ervaringen met powerlines zijn, hoor ik het uiteraard nog wel graag :)

• KAMIKAZE_FREAK
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-11 00:50
Ik heb de devolo 1200+ en haal 200mbit tussen zolder en meterkast. ik ga naar een huis waar ik echt wel kabels ga trekken want een homeplug setje kan misschien nu wel goed werken maar het gaat altijd wel eens mis en een kabel heeft dat vele malen minder. als je toch denkt het niet meer te weten dan kan je altijd nog denken aan POF of glasvezel. dat kan wel gewoon in elektra buizen zoals bijvoorbeeld https://www.conrad.nl/nl/...apterset-pof-1417919.html of https://www.attema.com/nl...al-in-huis-goed-internet/

• PdeBie
Inmiddels zijn we een poosje verder en hebben het huis in dit topic daadwerkelijk gekocht. :)

Heb de bouwtekeningen van het huis inmiddels ook gezien en helaas lopen er geen loze leidingen (of leidingen waarvan ik de inhoud kan vervangen) naar de bovenste verdieping. Komen allemaal tezamen in verdeeldozen centraal in de kamer, dus ook elektra. Daar ga ik geen UTP langs leggen.

Eerst maar eens kijken hoe goed en snel de WiFi werkt. Indien niet voldoende kan ik nog een set powerlines lenen van een vriend van mij.

• Yodah
  • Laatst online: 19-11 13:46
Powerline bij zo'n moderne woning moet geen probleem zijn. Heb het in een jaren 80 woning gebruikt. Was zeer stabiel. Ging over verschillende groepen binnen dezelfde aardlek. Ik had 3 adapters in 3 verschillende groepen. Wat wil je ermee gaan doen? Als het voor regulier internet is zou ik me absoluut geen zorgen maken. Met een 200 Mbit setje haalde ik ongeveer 100Mbit.

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:29
Verwijderd schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 13:36:
Ja, maar die krengen zijn nog duur in vergelijking met PWL of vergis ik mij?

Ik heb PWL in 3 verschillende woningen gehad en op zich werkt het wel maar snelheid/betrouwbaarheid is volledig afhankelijk van de electriciteits bedrading in jou woning.

Je alternatieven:

* MoCa
* Wifi Extender
* Wifi Mesh

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• PdeBie
Yodah schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:02:
Powerline bij zo'n moderne woning moet geen probleem zijn. Heb het in een jaren 80 woning gebruikt. Was zeer stabiel. Ging over verschillende groepen binnen dezelfde aardlek. Ik had 3 adapters in 3 verschillende groepen. Wat wil je ermee gaan doen? Als het voor regulier internet is zou ik me absoluut geen zorgen maken. Met een 200 Mbit setje haalde ik ongeveer 100Mbit.
Huis is uit 2009, dus dat moet geen probleem zijn.
Chief schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:07:
[...]

Ja, maar die krengen zijn nog duur in vergelijking met PWL of vergis ik mij?

Ik heb PWL in 3 verschillende woningen gehad en op zich werkt het wel maar snelheid/betrouwbaarheid is volledig afhankelijk van de electriciteits bedrading in jou woning.

Je alternatieven:

* MoCa
* Wifi Extender
* Wifi Mesh
Ik heb helaas geen coax in de studeer/werkkamer liggen. Die stopt een verdieping lager helaas.

WiFi extenders heb ik helaas geen goede ervaring mee en WiFi Mesh zegt me dan weer niets :P

• Chief
PdeBie schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 08:45:
[...]

Huis is uit 2009, dus dat moet geen probleem zijn.

[...]

Ik heb helaas geen coax in de studeer/werkkamer liggen. Die stopt een verdieping lager helaas.

WiFi extenders heb ik helaas geen goede ervaring mee en WiFi Mesh zegt me dan weer niets :P
https://lifehacker.com/wh...-my-wi-fi-prob-1789814700

Ik heb sinds een maand MESH in huis (via mijn provider) en WiFi door het hele huis (3 verdiepingen) werkt als een tierelier.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chief schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 09:46:
[...]

https://lifehacker.com/wh...-my-wi-fi-prob-1789814700

Ik heb sinds een maand MESH in huis (via mijn provider) en WiFi door het hele huis (3 verdiepingen) werkt als een tierelier.
"MESH" zowaar :')

Geef eens aan exact welke apparaten dit betreft, hoe je huis eruit ziet en wat de kosten zijn.

Mesh kan inderdaad goed werken, maar het blijft feitelijk niets anders dan multiband-repeaten met hipsterbril en -snor en bijbehorende marketing. Je hebt sowieso 50% meer nodes nodig dan je anders AP's nodig zou hebben en het zou mij hoogst verbazen als drie mesh-nodes goedkoper zijn dat twee vergelijkbaar gespecte AP's...

Oslik blyat! Oslik!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-11 15:49
in 2017 blijft het een slechte oplossing... je vervangt ze toch na enkel jaren ivm defect of technsich verouderd
utp kabel gaat tientallen jaren mee en heeft nog veel overschot !

• Chief
dion_b schreef op donderdag 26 oktober 2017 @ 13:24:
[...]

"MESH" zowaar :')

Geef eens aan exact welke apparaten dit betreft, hoe je huis eruit ziet en wat de kosten zijn.

Mesh kan inderdaad goed werken, maar het blijft feitelijk niets anders dan multiband-repeaten met hipsterbril en -snor en bijbehorende marketing. Je hebt sowieso 50% meer nodes nodig dan je anders AP's nodig zou hebben en het zou mij hoogst verbazen als drie mesh-nodes goedkoper zijn dat twee vergelijkbaar gespecte AP's...
Mesh (en ook MoCa wat ik noemde als alternatief) zijn absoluut een stuk duurder dan PWL of Wifi repeaters maar in mijn geval een veel betere oplossing.
Wij hebben een woning over 3 verdiepingen met in totaal 2,300 sq ft aan woonruimte wat omgerekend zo'n 220m2 is. Eerst PWL. Dat werkte prima in onze slaapkamer maar dan moest ik er nog een wifi repeater/router aan hangen om Wifi te hebben. Dat Wifi signaal was dan prima op onze slaapkamer maar werd snel slechter. PWL op de 3e verdieping was slecht, waarschijnlijk door de electriciteitsbekabeling. Een week geprobeerd met Wifi repeaters maar wellicht had ik een slecht merk (TP-link) of model maar signaal was gewoon bagger.
Nu heb ik gewoon een Mesh systeem laten neerzetten, een unit op iedere verdieping, en ik download met gemak >10 MB/s torrents op de laptop. Ik weet even niet welke modellen wij in huis hebben.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Chief schreef op vrijdag 27 oktober 2017 @ 02:17:
[...]

Mesh (en ook MoCa wat ik noemde als alternatief) zijn absoluut een stuk duurder dan PWL of Wifi repeaters maar in mijn geval een veel betere oplossing.
Wij hebben een woning over 3 verdiepingen met in totaal 2,300 sq ft aan woonruimte wat omgerekend zo'n 220m2 is. Eerst PWL. Dat werkte prima in onze slaapkamer maar dan moest ik er nog een wifi repeater/router aan hangen om Wifi te hebben. Dat Wifi signaal was dan prima op onze slaapkamer maar werd snel slechter. PWL op de 3e verdieping was slecht, waarschijnlijk door de electriciteitsbekabeling. Een week geprobeerd met Wifi repeaters maar wellicht had ik een slecht merk (TP-link) of model maar signaal was gewoon bagger.
Nu heb ik gewoon een Mesh systeem laten neerzetten, een unit op iedere verdieping, en ik download met gemak >10 MB/s torrents op de laptop. Ik weet even niet welke modellen wij in huis hebben.
Wat @dion_b zegt, 'mesh' is natuurlijk mooi, hip en nieuw, en de techniek zal beduidend beter zijn dan ouderwetse repeaters, maar ook in repeaterland zitten prima alternatieven.

Ik gebruik voor de verbinding naar de schuur ( 20/25m van de router ) een TPlink RE200.
Deze pakt op één band het wifinetwerk op, en stuurt hem op de andere weer uit ( net zoals de meshAP's dat doen )
Er zal best een verbeterde techniek inzitten ( anders vragen ze er geen 200+ euro voor ) maar in basis hetzelfde.
Ik verbind mijn devices op het AP in de schuur op de 750 Mbps, en haal doorvoer op laptop/telefoon van 200/300 Mbps ( speedtest van DSLreports )

• Chief
Er zijn vast wel betere repeater alternatieven te vinden dan die ik heb gebruikt. In mijn geval zorgt de mesh voor een veel betere doorvoersnelheid dan de repeaters/PWL die ik in gebruik had.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

een woning over 3 verdiepingen met in totaal 2,300 sq ft aan woonruimte
Bingo. UK of US.

Mesh staat of valt bij het hebben van een wireless backhaul dat nog goed is. Daarvoor mogen individuele muren of vloeren niet dramatisch dempen, waardoor demping door het huis geleidelijk oploopt. Dat is typisch het geval in US, met houtskeletwoningen, en UK met stevige buiten- en draagmuren maar steevast houten vloeren met notoir weinig isolatie. Huizen in NL zijn tegenovergestelde, met kleinere afstanden (dus geen noemenswaardige demping tussen muren of vloeren) en met name vloeren die signalen nagenoeg geheel blokkeren. Daardoor heb je geen geleidelijk verloop van signaal maar een abrupte overgang van 'prima' naar 'waardeloos'. Dat is funest voor repeaters, al dan niet met hipsterbril, aangezien hun backhaul niet door die zware vloeren komt.

Je moet dus ofwel met andere technologie door die muur (linksom of rechtsom een draad) danwel met mesh er geheel omheen (bijv door trapgat) waardoor je a) het voordeel van meerdere signaalpaden tussen nodes verliest en b) je nog meer nodes nodig hebt. Voor je het weet heb je voor zelfde formaat woning die je beschrijft in NL vier nodes nodig, waar je met twee goed geplaatste AP's klaar zou zijn. Zelfs al moet je voor beide iemand van werkspot.nl inhuren voor wegwerken kabels ben je nog altijd stukken goedkoper uit dan met al die mesh nodes, heb je geen onbetrouwbare draadloze verbindingen als backhaul en is je infra toekomstbestendig - als je straks WiFi-ax of WiFi-ay wilt ondersteunen hoef je enkel de AP's te vervangenen, niet een heel systeem.

Oslik blyat! Oslik!

• Chief
Assumption is the mother of all fuck ups. Woon in geen van deze twee landen
Mesh staat of valt bij het hebben van een wireless backhaul dat nog goed is. Daarvoor mogen individuele muren of vloeren niet dramatisch dempen, waardoor demping door het huis geleidelijk oploopt. Dat is typisch het geval in US, met houtskeletwoningen, en UK met stevige buiten- en draagmuren maar steevast houten vloeren met notoir weinig isolatie. Huizen in NL zijn tegenovergestelde, met kleinere afstanden (dus geen noemenswaardige demping tussen muren of vloeren) en met name vloeren die signalen nagenoeg geheel blokkeren. Daardoor heb je geen geleidelijk verloop van signaal maar een abrupte overgang van 'prima' naar 'waardeloos'. Dat is funest voor repeaters, al dan niet met hipsterbril, aangezien hun backhaul niet door die zware vloeren komt.

Je moet dus ofwel met andere technologie door die muur (linksom of rechtsom een draad) danwel met mesh er geheel omheen (bijv door trapgat) waardoor je a) het voordeel van meerdere signaalpaden tussen nodes verliest en b) je nog meer nodes nodig hebt. Voor je het weet heb je voor zelfde formaat woning die je beschrijft in NL vier nodes nodig, waar je met twee goed geplaatste AP's klaar zou zijn. Zelfs al moet je voor beide iemand van werkspot.nl inhuren voor wegwerken kabels ben je nog altijd stukken goedkoper uit dan met al die mesh nodes, heb je geen onbetrouwbare draadloze verbindingen als backhaul en is je infra toekomstbestendig - als je straks WiFi-ax of WiFi-ay wilt ondersteunen hoef je enkel de AP's te vervangenen, niet een heel systeem.
Dit is een heel heldere uitleg en wellicht van toepassing/nuttig voor TS maar niet van toepassing op onze situatie. De isolatie bij ons is prima en geen sprake van houtskelet. De 2e unit staat op de trapgang naar de 2e verdieping.

Anyway, mesh doet het bij ons beter dan AP of PLAN en wellicht een alternatief voor TS als bv draden trekken en/of MoCa niet kan.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:51
Chief schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 01:12:
[...]

Dit is een heel heldere uitleg en wellicht van toepassing/nuttig voor TS maar niet van toepassing op onze situatie. De isolatie bij ons is prima en geen sprake van houtskelet. De 2e unit staat op de trapgang naar de 2e verdieping.

Anyway, mesh doet het bij ons beter dan AP of PLAN en wellicht een alternatief voor TS als bv draden trekken en/of MoCa niet kan.
Of is het toch de kwaliteit van de AP's in je mesh set up:
[...]
. Een week geprobeerd met Wifi repeaters maar wellicht had ik een slecht merk (TP-link) of model

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Chief schreef op maandag 30 oktober 2017 @ 01:12:
[...]

Assumption is the mother of all fuck ups. Woon in geen van deze twee landen
Bescherm ons dan tegen onze fuck ups en geef aan waar je wel woont...

Niet dat het zoveel uitmaakt, NL is qua bouwmaterialen en dus ook qua dempingsgedrag een behoorlijke outlier. Kans dat te at random gokkend een land kiest dat vergelijkbaar is, is klein.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1